2021. 11. 09.

Befejeződött a megújulás

Forgalomba állt az utolsó megújult szerelvény is, ezzel lezárult a 423-as sorozat felújítása. A 2017 végén bejelentett felújítási proogram bő három évvel később zárult le, mind a 238 motorvonat megújult formában szolgálja az egyre gyarapodó utazóközönséget.





Hazai szemmel nézve meglehetősen furcsa, hogy egyes egységek már két évtizede szolgálják a müncheni S-Bahn-hálózat utasait és már nagyobb felújítást is kaptak a járművek. Viszont a meglehetősen nagy forgalmat bonyolító (napi 840 ezer utas) hálózaton gyorsan elérik a szerelvények az elhasználódás azon fokát, amikor már a relatív erős megrendelő BEG is közbelép és kifejezetten kéri a színvonal emelését. A 423-as sorozat sokaknak egyet jelent a müncheni vaspályákkal, de a bajor fővárosban csak 238 példány közlekedik, további 223 dolgozik Frankfurt am Main (100), Köln (63) és Stuttgart (60) hálózatain. A kezdeti problémák után egy kiforrott típussá vált, a rendszeres nürnbergi és hannoveri kihelyezések mellett Berlinben is megfordultak akár nullkiométeres darabok az S-Bahn-krízis idején.

Halász Péter 2009. november 8-án Berlin Hauptbahnhof állomáson készült képén egy Frankfurt am Mainba tartozó egység pótol az S-Bahn-krízis egyik mélypontjának végén. Ahogy az a szélvédőbe bedobott táblán olvasható, Potsdam Hbf volt a vonat célállomása, kiindulási állomása pedig Berlin Ostbahnhof. A szomszédos vágányon egy 481-es sorozatú egység látható a sűrítő S75-re kiadva, miközben a 423-as az összes akkor a Stadtbahnon közlekedő viszonylatot pótolta. Másnaptól újra a megszokott szerelvények szállították az utasokat.

A 2017-ben megkezdett redesign 300 millió eurós tartományi támogatással került el, a munkálatokat a nürnbergi és a hageni műhelyek végezték, ahová heti ritmuban érkeztek a motorvonatok. A munkálatok egységenként 2 hetet vettek igénybe és a kúra után szinte teljesen a gyári állapotba kerültek. A végleges beltér nem sokban tér el a 2017-ben bemutatott tervektől, inkább csak a technikai és technológiai változások miatt kellett eltérni. A beavatkozások annyira sikeresek lettek, hogy 2018-ban German Design Award kitüntetést kapott a koncepció. Az utolsóként elkészült egység a 423 457-es pályaszámot viseli és múlt héten állt forgalomba.

Még eredeti gúnyájában érkezik Flughafen Besucherpark állomásra S8-as szerelvényként egy Langzug 2018. június 25-én a belváros felől
(fotó: Halász Péter)

A Neomind nevű dizájncég kollektívája 2019-ben kapott elismerést a dizájnért

A felújításra érkező motorvonatok napok alatt kerültek a képen látható állapotba: a nyers járművázon kívül csak a szigetelés és néhány vezeték maradt a helyén.

Alig két héttel később már újra utasforgalomba mehettek az egységek

Az ajtóknál kisebb falak és kevesebb szék került beépítésre, hogy nagyobb hely legyen mozogni

A korábbi fénycsöves világítás helyett LED-es került be, ami az energiahatékonyság mellett színében is kellemesebb.
Az utastájékoztatás is korszerűbb lett: az egysoros LED-mátrix-kijelző helyét széles monitorok vették át.
(fotók: wunderland media GmbH / DB AG)

A müncheni flotta számokban: a fényezett felületek összesen 15 focipályányi felületet adnak ki, az üléseket csak felújították, de a közel 4500 kijelzőt és 12 ezer ajtónyitót újra cserélték

A megújult szerelvények legjellegzetesebb ismérve az első ajtó fölötti matrica, ami a többcélú térre hívja fel a figyelmet
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.