424-esek kerülnek Münchenbe. Ciao Alex, Servus Allegra. Zlín akkumulátoros trolival, Pozsony hidrogénes busszal erősítené az elektromos járműflottát. Kis Bézé-búcsú Bohémiában.
Erősítés Hannoverből
München | Freistaat Bayern, Németország – A hannoveri S-Bahn-hálózatot a decemberi menetrendváltástól a Transdev üzemelteti a DB Regio helyett. Így az itt felszabaduló, igaz, közel húsz éves motorvonatok egy részét a DB Regio máshol használja majd. A müncheni S-Bahn-hálózaton 2022 decemberétől tizenöt darab 424-es sorozatú motorvonat áll forgalomba azokon a szakaszokon, ahol most 20-40 perces ütemben járnak a vonatok, így folyamatos 20 perces követést tud biztosítani a szolgáltató. A járművek nem rendelkeznek LZB-vel, így a Stammstrecke alagútjába nem mehetnek be, de az S2-es vonalon Dachau és Altomünster között; az S4-es vonal nyugati részén, a Hauptbahnhof felszíni részéről induló sűrítő járatokon és az S20-as vonalon Geltendorf–München-Pasing–Höllriegelskreuth között közlekedhetnek, sőt, innen a korosabb 420-as motorvonatokat is fel tudják szabadítani.
A felszabaduló motorvonatokat azonban nem selejtezik: a következő évek során szükség lesz rájuk a gyorsvasúti hálózat bővítése során máshol: délkeleten Wasserburg felé, míg a városon belül a jelenleg csak tehervonatok által használt Nordringen is szeretnék a gyorsvasúti forgalmat felvenni a közeljövőben.
A 424-es sorozatú motorvonatokat eredetileg az Expo 2000 miatt kiépített gyorsvasúti hálózatra vásárolta a DB Regio 1999-ben és 2000-ben a Siemens és az Adtranz (később: Bombardier) konzorciumától. A járművek a regionális forgalomban közlekedő 425-ös sorozatú motorvonatok adaptált változata: nem rendelkeznek lépcsővel, fixen 76 centis magasperonhoz készültek, valamint a 425-ösökkel ellentétben csak 140 km/h-val közlekedhetnek. A sorozatból negyven motorvonat épült.
Olasz helyett osztrák
München | Freistaat Bayern, Németország / Praha | Csehország – 2023 decemberétől a jelenleg az olasz állami vasúttársaság, az FS érdekeltségébe tartozó Netinera-csoport cégét, a Länderbahnt az ÖBB leánycége, az Allegra váltja a München–Regensburg–Prága tengelyen. A szolgáltató Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) megrendelésére közlekedő Alex-vonatokat veszi majd át ezen a távon. A BEG és a ČD közötti szereződés alapján pedig a cseh területen is az új szolgáltató járművei jelennek majd meg. A helyzet azért lehet kicsit pikáns, mert a ČD az ÖBB-től korábban jelentős mennyiségű használt járművet vásárolt és részben együttműködésben viszont a mai napig közlekedtet vonatokat együtt a két társaság, itt viszont kívülről lép be a leánycégén keresztül az osztrák vasút egy meglévő rendszerbe.
Az ÖBB-nek ugyan nem ez az első külföldi sikere, de a ZSSK-val közösen saját neve alatt üzemelteti a Pozsony–Dunaszerdahely–Komárom vonatokat, a leánycég most jelenik meg a piacon.
Négy önjáró trolit vesz a DSZO
Zlín-Ortokovice | Csehország – Négy darab, akkumulátorról önjáró üzemmódban is közlekedni képes trolibuszra írt ki pályázatot Zlín és Otrokovice közös közlekedési vállalata a DSZO. A legalább 11,5, legfeljebb 13,5 méter hosszú járműveken 24-32 ülőhelynek kell lennie. A járművek legnagyobb sebességének legalább 65 km/h-nak kell lennie. Legutóbb 2019-ben szerzett be járművet a délkelet-csehországi város, akkor hét darab Škoda 30Tr-ek érkezett a városba. Az új járművek többek között az 55-ös vonalon közlekednének majd, amely autóbuszvonalból trolivonallá változik addigra. De hogy meddigre is? Az ajánlattétel határideje 2021. december 27., a nyertes gyártónak pedig 440 nap áll rendelkezésére leszállítani a járművekket, azaz legkésőbb 2023. március 12-ére mindegyiknek meg kell érkeznie Zlínbe.
Hol lesz először hidrogénes busz Csehszlovákiában?
Pozsony | Szlovákia – Bár több városban (Ostrava, Ústí nad Labem) is voltak és vannak tenderek üzemanyagcellás buszok beszerzésére, egyelőre mindegyik a pénzügyi háttér biztosítására vár. Pozsonyban a többször kitolt határidő után 2021. november 25-én erdedményt hirdettek. A Solaris és a Toyota indult a versenyben, előbbi a negyedik generációs Urbino 12 üzemanyagcellás változatával, míg utóbbi a portugál Caetano H2.City Gold típusú autóbuszával, az efféle meghajtáson ugyanis a Toyota és a Caetano egy közös vállalaton keresztül együtt dolgozik. Az anyagiak itt sem teljesen állnak rendelkezésre, így majd az EU-tól kapott támogatás függvényében épülhet ki a szükséges infrastruktúra és jöhetnek a buszok. A számítások szerint az üzemanyagcellás buszok egy kilométerre vetített költsége nagyjából 3-4-szerese a dízelmotoros társainak. A beszerzés még csak egy dolog, hiszen a Solaris 610 ezer eurós (kb. 220 millió forintos) ajánlata még nem is annyira megdöbbentően magas, ám a hidrogén előállítása, tárolása egyelőre nem olcsó mulatság, bár ebben is rengeteg előrelépés történt az elmúlt években.
Jó az öreg a háznál... eddig.
Csehország – A Magyarországon már az utazóközönség is tudja, hogy a Bézé mit jelent. A kis kéttengelyes motorkocsikat, a mellékvonalak állandó szereplőjét, a vegyes megítélésű mindenest. A sorozat hazájában, Csehországban az eredeti kivitelű (csuklós motorkocsivá alakítás nélküli, Škoda ML 634-es motorral és kétfokozatú Praga 2M90 váltóval rendelkező) motorkocsikból még 213 üzemel. Ennek bő harmadát, mintegy 70 darabot a menetrendváltással leállít az üzemeletető, Csehország állami vasúttársasága a České Dráhy. A legnagyobb mértékben a Prágát körülölelő Středočeský Kraj területéről tűnnek el: csak ebben a kerületben negyvennel kevesebb ilyen jármű fog közlekedni.
Romjaiban is impozáns: a 810 100-as pályaszámú motorkocsi már 2019. októberében Ledečko állomáson sem örvendett kitűnő állapotnak – már ami a külsőségeket illeti – a helyzet 2021-re pedig tovább súlyosbodott, így vélhetőleg az egyike lesz a selejtezésére kerülő járműveknek.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az erre a környékre állomsított járművek mind a lángvágó felé közlekednek majd, hanem egy részük máshova állomásítva folytatja majd a pályafutását, mert országos szinten a legrosszabb állapotú járművektől válik meg a ČD. Ez praktikusan a dolgok jelenlegi állása szerint azt jelenti, hogy például sok, korábban és jelenleg is Prága környékén szolgálatot teljesítő Bézé Hradec Králové térségében található majd meg a jövő menetrendi évadban. És hogy mi lesz helyette? Nos, például az elmúlt időszakban a ČD használtan beszerzett Stadler RS1-esei jelennek meg – például Kralupy nad Vltavou környékén – de például a Středočeský Kraj területén a ritkábban vagy egyáltalán nem közlekedő vonalakról is szabadul fel jármű.
A kéttengelyes motorkocsikat azonban nem kell még temetni: a megmaradó példányokból egy komolyabb főjavítás után WiFi-vel és USB-portokkal és klímával felszerelt példányok lesznek, melyek a RegioMouse nevet is megkapják és a 811-es sorozat alatt kell keresni őket Csehországban.
A kéttengelyes motorkocsikat azonban nem kell még temetni: a megmaradó példányokból egy komolyabb főjavítás után WiFi-vel és USB-portokkal és klímával felszerelt példányok lesznek, melyek a RegioMouse nevet is megkapják és a 811-es sorozat alatt kell keresni őket Csehországban.
A RegioPanterek új arccal mennek Litvániába
Lettország – Megkezdődött az összeszerelése a lett állami vasúttársaságnak szánt RegioPanter motorkocsiknak a Škoda studenkai gyáregységében. A Csehoszágban üzemelő példányoktól több ponton is eltérnek: négy modulból állnak, szélesnyomtávulságú forgóvázakkal rendelkeznek és a legújabb grafikák tanusága szerint még a facelift utáni példányoktól is eltérő homlokfallal állhatnak majd forgalomban balti országban. A Pasažieru vilciens összesen 32 darabot vásárolt a Škoda 16Ev típusjelzésű járművekből.
A homlokfal jobban előrenyúlik majd a Csehországban és Szlovákiában futó példányokhoz képest
(grafika: Škoda Vagonka)
(grafika: Škoda Vagonka)
Összeállította: Halász Péter, Mellár Marcell