2021. 11. 12.

Hétvégi gyors – 2021. október 30.-november 12.

Megjelent a 2021/2022-es magyar vasúti menetrend. Új távolsági vonatokat vennének Norvégiában. Hidrogénes vonatot vesznek a britek. Tájékoztatókat tesztel a PID.


Publikus a jövő évi menetrend!


Budapest | Magyarország – 2021. november 11-ének utolsó perceiben, bármiféle közlemény kiadása nélkül került föl a MÁV-csoport weboldalára a 2021/2022. évi közforgalmú menetrend. Amint azt a tegnapi sajtótájékoztatóról írt cikkünkben említettük, az évtizedek alatt begyakorolt módon, államtitkoknak kijáró sunnyogás és hallgatás előzte meg a közzétételt. November 12-én hajnali 6:30-kor viszont kiadásra került a gépelési hibákkal is tarkított közlemény, amiből olyan fejlesztésekre is fény derült, amiket eddig egyik részes fél sem említett. Ilyen pozitív változás a hiánypótló és kihasznált, hétvégén is Rákos–Piliscsaba viszonylatban közlekedő S76-os vonatok hétvégi órás üteme és emiatt hétvégén az edddigi S72-esek helyetti G72-esek közlekedése. A korábban agyonreklámozott ütemességet nem igazán találtuk meg a 4-es vonalon közlekedő (Komárom–)Süttő–Esztergom vonatok esetében, de legalább próbálják visszacsalogatni az utasokat a párhuzamos buszokról. A Kecskemét–Cegléd–Szolnok személyvonatok (76xx vonatszámok) esetben is csak délután találtuk meg a beharangozott órás ütemet.
A menetrendeket már kereshetjük az ELVIRA régi és új felületén és a MÁV appban is, de helyjegyet egyelőre nem lehet foglalni a következő évi vonatokra.

Különösen szomorú fejlemény, hogy a menetrendi fejlesztések mellett a lassan 11 éve tartó Mindent újranyitunk! jegyében továbbra is megmaradnak a legtöbbször teljesen értelmetlen vonalbezárások járványügyinek hazudott alibimenetrendek
(grafika: MÁV-START)

A MÁV-csoport közleményében egy elrejtett mondatban tájékoztatnak arról is, hogy a Volánbusz majd csak november végén publikálja a menetrendjeit, tehát továbbra is önjáró a buszos gigacég.


Új fajta tájékoztatás


Praha | Csehország – Új térképeket vezetne be a PID a prágai csomópontok térségében. A közlekedési szövetség azonban nem önhatalmúlag tesz így, hanem kikéri az utasok, közlekedők véleményét is: kétféle megoldást is közszemlére tettek a B és a C metróvonalak találkozásánál, Florenc állomáson. Az egyik változatnál hangsúlyosabb az állomás közvetlen környezetének áttekintő térképe, míg a másikon a nagyobb, de még bejárható környezet kapott komolyabb szerepet. Az utasok véleményét elektronikus formában várja az utastájékoztatással foglalkozó szervezeti egység.



Áramtermelő állomások


Wien | Ausztria – Napelemekkel lát el 2025-ig húsz metróállomást és más, a közösségi közlekedés üzemeltetéséhez kapcsolódó épületet a Wiener Linien. A közlekedési cég összesen hetvenezer négyzetméternyi napelemet telepít ezeknek az épületeknek a tetejére és a remények szerint 3500 megawattórányi villamos energiát termelnek majd ilyen módon egy évben. A Wiener Linien így szeretné minél fenntarthatóbb forrásból fedezni az állomások világítását, mozgólépcsők és felvonók üzemeltetését. Az első kísérleti megoldást az U1-es metróvonal Alte Donau megállójában telepítik a városi áramszolgáltatóval közösen és 2022-re készül majd el a létesítmény. Korábban, 2019-ben az U3-as vonalon az ottakringi állomás tetejére telepítettek napkollektorokat, a próba ott is sikeres volt.


Járni tanul a tíztengelyes


Drezda | Németország – A héten már önerejéből mozgott a drezdai duci villamos első darabja, bár még csak Gorbitz kocsiszínen belül. A próbák továbbra is tartanak, forgalomba állásukra jövőre számíthatunk.



Így maradnak örökké a kocka Škoda trolik


Ústí nad Labem | Csehország – Ismét erdeménytelennek nyilánította az ÚOHS a trolibuszok beszerzését Ústí nad Labem városában. A helyi közlekedési vállalat az DPÚnL 2018 óta próbálkozik pályázatok kiírásával 33 darab csuklós trolibuszra, mellyel a meglévő 15Tr, 21Tr és 25Tr állományt váltanák ki. A pályázat eredményét eleinte a SOR fúrta meg, akik az eset után többször nem is indultak; így viszont egyéb induló híján a versenyhivatal nem engedélyezte a Škoda-Solaris trolik beszerzését. Legutóbb 2019-ben érkeztek járművek egy korábbi tender keretében, akkor 9 darab, akkumulátorral önjáró üzemmódra is alkalmas Škoda 27Tr érkezett az észak-csehországi városba.


Rekordalacsony pontosság a belga vasúton


Belgium – 2019 novembere óta először 90% alá csökkent a belföldi személyszállító vonatok menetrendszerűsége Belgiumban. A vasúti infrastruktúra-kezelő Infrabel tájékoztatása szerint 2021. októberében 89,6% ez az érték, hozzátéve, hogy október egyébként is a gyengébben teljesítő hónapok egyike. Az ottani szabályozás szerint ez azt jelenti, hogy tízből kevesebb mint kilenc vonat ért kevesebb mint hat perc késéssel célba. 2019. novemberében még ennél is rosszabb volt az arány: akkor a vonat 86,4%-a számított pontosnak, ám azóta már jobb is: 2020 áprilisában, a koronavírussal összefüggő lezárások idején 97,2% is volt a menetrendszerűség.


Frissül a távolsági flotta Norvégiában


Norvégia – A 2022-es évben a norvég gördülőállomány-kezelő – a Norske Tog – első körben 17 új távolsági szerelvény beszerzését tervezi. A beszerzés új koncepciót is ír elő: kifejezetten nagyméretű ablakokkal, tágas ülőhelyekkel és bőséges csomagtérrel rendelkező kocsikat vár a jelentkező gyártóktól a vállalat. Az Oslo és Bergen, valamint Oslo és Trondeim között közlekedő vonatokon fontos szempont a kilátás, hiszen az út szinte teljes időtartama alatt páratlan kilátás nyílik a tájra. A kényelmes utastérrel az autókról és a mai napig jelentős mértékű belföldi légiforgalomról szeretnék átcsábítani az utasokat. A szerelvények kialakításáról konkrétumot nem határozott meg a Norske Tog, így az lehet zárt motorvonat illetve önálló kocsikból álló szerelvény – utóbbi esetben akár az IC+ széria egy skandináv piacra téliesített verziójával is indulhat az egyébként nyílt tenderen a projektet továbbgörgető MÁV Vagon Kft.

Az étkező- és bisztrószakaszt meglehetősen tágasan és részben önkiszolgálóként vizionálják 

Síléc for scale: fontos szempont lesz hogy a táskák, bőröndök és a kerékpárok mellett a téli sportok eszközei is bizonságosan és kényelmesen felérjenek a vonatokon

Hosszirányban és oldalirányban is bőséges helykínálat várható a magasabb kocsiosztályon...

...míg a másodosztályú kocsik sűrűbben lesznek székezve. 

A hálókocsik nappali...

...és éjszakai üzemmódban. A kényelem lesz az egyik legfontosabb szempont a hálókocsik esetében is.
Grafikák: Norske Tog



Még több Alstom TRAXX kerül a Közel-Keletre


Tel Aviv | Izrael – Újabb mozdonyokat vásárol az Israel Railways [רַכֶּבֶת יִשְׂרָאֵל‎, Izraeli Vasutak], szám szerint 36 darab TRAXX érkezik a sivatagi hálózatra. Bár még a korábban megrendelt 62 darab leszállítása is folyamatban van, további 36-ot rendeltek 2023 április és 2024 október közötti szállítással.


Tesztflottát vesz az Eversholt


London | Egyesült Királyság – A járműbérléssel foglalkozó Eversholt Rail Group megállapodást írt alá az Alstommal 10 háromrészes hidrogén-tüzelőanyagcellás motorvonat (HMU) szállításáról és közös üzemeltetéséről. A járműveket a Bombardier-től származó Aventra platformra (ami a Talent 2 brit piacos változata) kívánják megépíteni és az iLINT technológiáját használná.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell