2021. 10. 29.

Hétvégi gyors – 2021. október 23-29.

IC 50: ünnepi matricás mozdony. A CAF-tól rendel motorvonatot az SJ. A RENFE Londonba menne, a DB a Westbahnos KISS-el pedig Zürichbe. Az Alstom Svájcban is támadja a motorvonat-tendert. Menetrendváltás előtti vonalbezárás és többletmegállások Csehországban.


Ünnepi reklámok


Frankfurt am Main | Németország – 2021-ben ünnepli 50. születésnapját a németországi InterCity-hálózat. Az évforduló okán ugyan nem láttunk eddig még nosztalgia-IC-ket a hálózaton, mint 2011-ben, de az elmúlt évtizedek során a prémium kategóriából szépen lejjebb csúsztatott termék születésnapját így is megünnepelte a Deutsche Bahn: a 101 115-ös pályaszámú mozdony és a 61 80 80-91 101-8 pályaszámú Bpmmbdzf286.1 sorozatú vezérlőkocsi kapott különleges matricázást, amelyen feltűnik az első generációs IC-k első osztályú kocsijainak borvörös-krém színű fényezése is.

Az évfordulós matricázást viselő mozdony...

...és ami különlegesség: a hozzá passzoló vezérlőkocsi.
(fotók: Olvier Lang / DB AG)

Az első német InterCity-vonatok 1971 őszén indultak el, akkor még tisztán első osztályú járatként: két órás ütemes menetrendben, garantált, közös peronos átszállásokkal indult a hálózat, majd 1979-től órás ütem és a 2. kocsiosztály következett a sorban. A hálózatot az 1980-as évek végétől az InterRegio-vonatok egészítették ki, 1991-től pedig az IC-k és az új ICE-k alkották a prémium szegmenst. A Mehdorn-éra alatt, az ezrefordulón kezdett leértékelődni az InterCity-hálózat, amikor az IR-vonatokat kezdték megszüntetni és összemosni a két kategóriát. Sajnos az InterCity ma már Németországban is csak egy alacsonyabb színvonalú távolsági vonatot jelent, teljesértékű étkezőkocsi, ami korábban az alap volt, nincs; a bisztrószolgáltatás is csak itt-ott üzemel e járatokon.


25 új motorvonat a környezetvédelem jegyében


Stockholm | Svédország – 2025-ig tervezi forgalomba állítani új járműveit az SJ, amelyeket az elmúlt évek megváltozott igényei szerint specifikáltak. Újabban ugyanis változások figyelhetőek meg az ingázásban. Bár egyre többen ingáznak vonattal, jellemzően ritkábban (nem naponta), ám messzebbről, ennek megfelelően más elrendezésben, más kialakítású ülések lesznek az új járműveken. Regionális forgalomban eddig nem volt jellemző, úgyhogy mindenképpen újdonság lesz, hogy alacsonypadlós motorvonatok érkeznek a CAF-tól. A 200 km/h legnagyobb sebességre alkalmas járműveknek állniuk kell a svéd időjárás sajátosságait, amelyet a Stockholm–Uppsala, Lindköping–Stockholm–Arlanda–Ljusdal és Stockholm–Örebro–Göteborg vonalakon kell bizonyítaniuk majd. A járművön dedikált hely lesz a kerékpároknak, babakocsiknak és kerekesszékeknek is; minden olyan szolgáltatás megtalálható lesz, amelyek az elővárosi fogalomban már magától értetődőnek számítanak az új járművek esetében. Egy egység nagyjából 310-330 fő elszállítására lesz alkamas, ezekből pedig akár hármat is össze lehet majd csatolni.

Az új járművek látványterve
(grafika: SJ)


Fellebbez az Alstom Svájcban is


St. Gallen | Svájc – Megtámadta a tender eredményát a Szövetségi Közigazgatási Bíróságnál az Alstom, miután az SBB összesen 286 motorvonat beszerzésére vonatkozó tenderét a Stadler Rail nyerte meg. Az Alstom nem először lép hasonlót: korábban az ÖBB motorvonat-tenderét támadta meg a cég az osztrák bíróságon, amelyet végül formai okok, egészen pontosan a nem megfelelő formátumú – a híradások szerint az osztrák helyett svájci, így az EU-ban nem elismert – digitális aláírások miatt semmisített meg a bíróság.


Trolival a reptérre n+1. felvonás


Prága | Csehország – Más helyeken már talán rég lemondtak volna a dologról, de a cseh fővárosban kitartóbbak az illetékesek. Ismét kiírták a tendert a prágai reptéri trolibusz járműbeszerezésére. A koncepció maradt a régi: duplacsuklós, 70 km/h sebességre és 11 km akkumulátoros „önjáró” üzemmódra alkalmas járművek beszerzése a cél. A két induló a HESS és a Škoda-Solaris, akárcsak a pozsonyi beszerzés esetében. Ha ezúttal sikerül nyertest hirdetni, a felsővezeték építése már indulhat is, hiszen annak építéséről már született döntés.


Ex-Westbahn-KISS-el Svájcba


Stuttgart | Németország – A DB Fernverkehr az osztrák Westbahntól vett át újabb, ezúttal hatrészes KISS-eket, amelyeket a tervek szerint 2022 decemberétől Stuttgart és Zürich között járatnának a Gäubahnon. A németek ezzel a lépéssel a meglévő mozdonyos távolsági vonatokat váltanák ki, amelyek leváltását persze már korábban is tervezték emeletes járművekkel, de akkor a Bombardiertől vásárolt IC2-es ingavonatokat vetették volna be, ám ezek svájci engedélyeztetése finoman szólva sem volt egy sikertörténet. A DB most a KISS-ekben bízik és az egyik motorvonatot, a Tz 4111-est (a DB ICE-inek számozásába illik ez a rendszer) október 25-én ünnepélyes keretek között a térség neve nyomán „Gäu” névre keresztelték.
Az ex-Westbahn-os, hatrészes KISS 60 első- és 420 másodosztályú ülőhellyel rendelkezik. A Baden-Württemberg tartománnyal kötött megállapodás értelmében Stuttgart és Singen között az IC-k regionális tarifával is igénybe vehetők lesznek. Érdekesség, hogy a DB-nél az első olyan járművek leszenek ezek a motorvonatok, amelyek ablakai a mobil eszközök számára átláthatók lesznek, nem rontják majd a németországi vidéki részeken amúgy is meglehetősen rossz mobiltelefonos jelszintet.


Elkészült a felüljáró felújítása


Budapest | Magyarország – Átadták a felújított közúti felüljárót, ami a Körvasút felett átívelve kapcsolja össze a XIV. kerületi Csömöri utat és a XV. kerületi Drégelyvár utcát. A felüljárót az autóbuszok forgalmának fenntartása mellett, 2020 tavaszán újították fel, a munkák pedig az első fázisok után napvilágra került sérülések miatt tolódtak el. Át kellett tervezni a teljes felújítási programot, így október 27-ére készültek el a munkák, valamint eddigre szerezték be a szükséges engedélyeket a közúti forgalom átvezetéséhez. Ezzel a lépéssel jó eséllyel enyhül a zuglói és pestújhelyi, újpalotai alternatív útvonalként használható utak forgalma.
A felüljárót végül ideiglenes megoldásokkal tették biztonságossá, ez további 10-15 évnyi üzemidőt garantál. Addig az is eldőlhet, hogy Újpalota kap-e kötött pályás városi közlekedési kapcsolatot: az M4-es metró és villamos is lehetséges alternatíva, utóbbi Körvasúttal való találkozását külön szintben vezetve alul- vagy felüljáróval kell megoldani és ez kihatással lehet a közúti felüljáróra is, ennyi ideje van hát a budapesti közlekedésszervezőknek kitalálni, hogy milyen megoldás lesz a hosszú távú.



A RENFE Londonba menne


Madrid | Spanyolország – A spanyol nemzeti személyszállító vasúttársaság, a RENFE szeretne az Eurostar járataival versenyre kelni és napirenden van a spanyol fél piaci alapú nagysebességű vasúti közlekedése Párizs és London között, a Csalagúton keresztül. A spanyolok remélik, hogy Eurotunnel, az alagút üzemeltetője és a HS1 Ltd., a brit oldali nagysebességű pálya üzemeltetője segíti majd a törekvéseiket. Kérdés azonban az, hogy milyen járművel közlekedhetnek majd az alagútban, mert a személyszállításhoz nagyon szigorú feltételrendszernek kell megfelelnie bármelyik operátornak.


S24: előrehozott zárás


Čelákovice–Mochov | Csehország – Nem várja ki a menetrendváltást a PID: 2021. október 29-én ismét leállítják a vasúti közlekedést a 233-as számú vasútvonalon. Korábban írtuk, hogy a mellékvonali fűnyíró keretében szűnnek meg vonalak a Prága környékén, ám ebből a Správa železnic kiadott jövő évi menetrendjei alapján a most megszüntetett 233-as kivételével a többi vonalon változatlan közlekedési rend marad érvényben. Erre a vonalra került már lakat: 2018 áprilisában, 11 év üzemszünet után indították újra a forgalmat, ám az utasok az csúcsidőben órás követés ellenére nem találtak vissza a vonatokra. Az elmúlt két hónapban viszony olyannyira lecsökkent az utasforgalom, hogy végül a hamarabbi leállítás mellett döntöttek.

A jövő évi menetrend nem dúskált túlkínálatban a vonatokat illetően, ez azonban már 2021. október 29. után is igaz lesz a vonalra.
(forrás: Správa železnic)

A cseh köztévé vasútbarát tudósítója, Jan Beránek is ott volt az utolsó üzemnapon.


Új megállókat kapnak a RegioJet távolsági vonatai


Vysočina | Csehország – A következő menetrendi évadban továbbra is terelt útvonalon közlekednek a RegioJet Budapestről induló vonatai, Pardubice érintése nélkül. Brno és Prága között eddig csak Kolín állomáson állt meg a délutáni vonat. Ez fog változni december közepétől: azon túl, hogy a reggel induló vonat sem halad át Kolínban, további két megállást kapnak a vonatok: Žďár nad Sázavou és Havlíčkův Brod állomásokon. Ezzel például Jihlava is jelentősen közelebb kerülhet menetidőben Budapesthez, ami eddig csak kissé körülményesen volt elérhető. Szintén a Správa železnic jövő évi menetrendjéből tudható, hogy Budapestre egyelőre marad a napi két pár nappali vonat a Budapest–Bécs–Brno–Prága útvonalon.


Klímavonat a COP26-ra


Amsterdam–Glasgow | Európa – 2021. október 31-én kezdődik az ENSZ Klímaváltozásról szóló konferenciája az egyesült királyságbeli Glasgowban. Ebből a célból szervezett a YFST utazást Amsterdamból Brüsszelen és Londonon át, vonattal. A cél, hogy ezzel is bizonyítsák, hogy igenis szükség van létjogosultsága a vasúti közlekedésnek. Meglátásuk szerint a vasúti közlekedést lehet a legkönnyebben fenntarthatóvá és karbonsemlegessé tenni, ám ehhez közös európai összefogásra van szükség. Az ügyről bővebben a Rail to the COP oldalán lehet olvasni.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.