Egy KISS nem csinál nyarat, de a színvonalat emelheti. Magasperont adtak át Düsseldorfban. A DB új műhelyeket épít Dortmundban és Nürnbergben is. Zöld lesz a szürke az USÁ-ban. Hajtányverseny az alagútban. Hírösszefoglalónk.
KISS-el a Tápió mentén
Budapest–Újszász–Szolnok | Magyarország – A ceglédi és a váci vonal után már az újszászi vonalon is közlekedik emeletes motorvonat. A budapesti elővárosban október 18. óta jár egy szolnoki fordulót egy emletes vonat, az első napokban a 3339-3312-3367-3324-3313-3356-3321-3368 fordában közlekedett az emeletes jármű egy hat csíkos Bhv-ból és vezérlőkocsiból álló ingavonatot kiváltva és a tervek szerint további kilenc vonat is forgalomba áll majd a szolnoki vonatok fordáiban.
A Budapesti Fejlesztési Központ tervei szerint valahol a kép készítésének helyén épülne meg az Élessarok megállóhely. Korszerű motorvonat már van a budapesti elővárosi vasút fejlesztéséhez, jöhetnek az infrastrukturális fejlesztések. A 815 022-es egység a Z60-as viszonylaton, mint 3367-es számú vonat jár be Kőbánya felső állomásra. Szemfüles olvasóink észrevehetik: a sajtótájékoztató után egy nappal a homlokkijelző középső szegmense sötét lett...
Rákos állomásra érkezik a délutáni körben, mint 3313-as számú Z60-as zónázó vonat az egyelőre forgalomba állt egyetlen emeletes egység
A héten próbázott a 815 027, tehát legalább ennyi egységet már leszállított a Stadler Rail AG. Ezek közül nikkelezett szemmértékkel 20-22 egység kaphatta meg a személyszállításhoz szükséges engedélyeket, de csak 15 egységet képes/mer a MÁV-START forgalomba betervezni, mert a tavasszal rendeletileg elrendelt képzési és vizsgáztatási tilalom miatt nincs megfelelő mennyiségű, jogosítványokkal (típus- és vonalismeret) rendelkező járművezető, ezért a többlépcsős országos szerelvénycsere is lassan halad. Persze a 15 tervezett szerelvényforduló nem azt jelenti, hogy folyamatosan ennyi van forgalomban, hanem naptípustól függően 11-12 szállít utasokat, a többi karbantartáson vagy takarításon van, pedig a tervezettnél nagyobb számú engedélyes darab miatt akár minden nap lehetne forgalomban akár 15 is, amennyiben van rá járművezető. Természetesen a szerelvényfordulók megtervezését a kiváltott fecske Bhv-szerelvényekhez hasonlóan továbbra is nehezíti, hogy míg kezdetben Istvántelek és Dunakeszi volt a bázis, mára ez Szolnokra került, így a 70-es vonalra valahogy el kell juttatni az egységeket.
Opciós trolit venne a BKK
Budapest | Magyarország – Lehívná a Solaris-Škoda trolibuszokra vonatkozó opcióját a Budapesti Közlekedési Központ. A közlekedésszervező 12 szóló és 36 csuklós trolibuszt venne, ha a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a szerződés szerinti, még 2014-es árszínvonalon számolt, összesen 26,7 millió eurónyi, jelenleg mintegy 9,6 milliárd forintnyi fedezetet. Hogy ez megtörténik-e, arról október 27-i ülésén dönt a Fővárosi Közgyűlés. A trolibuszok beszerzésével egyrészt a régi, magaspadlós járművek aránya csökkenthető, másrészt pedig a hálózat bővíthető és akár dízelüzemű autóbuszokat is kiválthatnak bizonyos szakaszokon. A fővárosi előterjesztés szerint a hálózatfejlesztés keretében a 9-es busz kőbányai szakaszán jelenhetnek meg a trolik és a Népligethez is visszatérhetnek a járművek a mai 83-as vonal meghosszabbításaként.
A Siemens mindent szállít
القاهرة [Kairó] | Egyiptom – Az egyiptomi National Authority for Tunnels és a Siemens Mobility között nemrégiben megköttetett szerződés szerint mintegy 3 milliárd amerikai dolláros projektben lehet kulcsszereplő a német vállalat. Az egyiptomi fél elképzelései szerint több vasútvonalat is építhet majd a Siemens mellett az Orascom Construction S.A.E. és a The Arab Contractors nevű cégeket magában foglaló konzorcium: az első, 660 kilométer hosszú vasútvonal a Vörös-tenger partján fekvő العين السخنة [Ain Sukhna] városát köti össze مرسى مطروح [Marsa Matruh] és الإسكندرية [Alexandria] városával. A további tervek még a القاهرة [Kairó]–أسوان [Asszuán] és a الأقصر [Luxor]–الغردقة [Hurghada]–سفاجا [Safaga] vonalról is szólnak. A Siemens a biztosítóberendezések mellett (a vonatbefolyásolás ETCS Level 2 lesz) a teherforgalom számára Vectron mozdonyokat, a regionális személyszállítás számára Desiro HC motorvonatokat, a nagysebességű közlekedés számára pedig Velaro motorvonatokat szállít majd. A beruházás óriási jelentőségű az egyiptomi gazdaságnak, rövid távon 15 ezer munkahelyet hoznak létre az afrikai országban.
A teherforgalom számára Vectronokat szállít a Siemens
Az új hálózat regionális vonatai Desiro HC-k lesznek
A nagysebességű távolsági vonatokat Velaroval adják majd
(grafika: Siemens)
(grafika: Siemens)
Terv előtti átadás
Düsseldorf | Németország – Újabb akadálymentes peront adtak át hétfőn, ezúttal Heerdt városrészben az Aldekerkstraße megállóban. A 60 méter hosszú új középperon a magaspadlós járművek szintjébe került, így a város újabb pontja vált elérhetővé szinte mindenki számára. A 19 helyett 14 hónap alatt kivitelezett megállóépítést segítette, hogy előtte 4 hónapon keresztül dolgoztak a közműcégek a környéken és áthelyeztek minden vezetéket (gáz, víz, villany, telefon), a közlekedést pedig mindössze 5 hétvégén kellett felfüggeszteni a vágányépítés miatt. Összesen 630 méter sín, 500-500 méter út és járda, újult meg. Az 57 előre gyártott elemből álló peront helyben szerelték össze, taktilis vezetősávot és akusztikus figyelmeztető rendszert is beépítettek, illetve járatinformációs kijelző is került a peronra. Az átépítés 7 millió euróba került, aminek a 80%-át a megrendelő VRR támogatta. A következő hetekben a környéken zöldítenek: 24 fát ültetnek el, amik majd néhány év múlva árnyékot adnak. A fejlesztések nem állnak le, áprilisban kezdődik a Heesenstraße megálló magasperonossá átépítése.
Immár az Aldekerkstraße is hozzáférhetővé vált mindenki számára
(fotó: Rheinbahn)
(fotó: Rheinbahn)
Villanybusz a vonatok között
Tampere | Finnország – Profilt bővít a VR FleetCare, a finn államvasút járműfenntartással foglalkozó cége. A szintén a cégcsoporthoz tartozó Pohjolan Liikenne elektromos üzemű buszait tartják majd karban 2022 júniusától, addig a képzésekkel és a vasúti kocsijavító egyes részeinek átalakításával kell elkészülni. A megrendelő Nysse megbízása alapján a 2030-ig üzemeltetheti a 2019-ben elnyert vonalait.
Több ICE, több járműjavító
Dortmund | Németország – Újabb ICE-csarnok épülhet Dortmundban, ahol 20 éve már a nagysebességű járművek kisebb karbantartásait el tudják végezni a Dortmund-Spähenfelde név alatt ismeretes korábbi kocsijavítóban. Ezúttal viszont nem egy meglévő üzem bővítése, hanem egy teljesen új építése van napirenden: Dortmund-Hafen néven épülne meg 2027-re a felhagyása után mára már a természet által visszakövetelt Dortmund Rangierbahnhof [Dortmund Rendezőpályaudvar] területén. Napi 17 szerelvény vizsgálatára méretezték a 450 méter hosszú csarnokot, ahol 400 millió euró elköltése után 500 új munkaheyet teremtenének. Természetesen elhangzottak olyan panelek, mint a klímabarát karbantartás, attraktív és jövőálló munkahely vagy a régió fordítókorongja. Jövőre kezdődik a tervezés, 2025-ben a kivitelezés.
Egyelőre még csak rajzon létezik az ICE-üzem
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
Nürnberg | Németország – Eközben a vitákkal kísért nürnbergi üzem helyszínének kiválasztása is folyik, jelenleg három lehetséges terület maradt versenyben. A legfontosabb szempont, hogy Nürnberg Hauptbahnhof ne legyen 25 kilométernél távolabb, a meglévő távolsági vasútvonalakba hatékonyan beköthető legyen és ezeken a vonalakon legyen még szabad kapacitás. Eddig 6 helyszín esett ki, a még meglévők esetében pedig november folyamán tart a DB személyes információs délutánokat a környező településeken.
Egy új karbantartóüzem elhelyezése nem egyszerű feladat, de 2028-ig el kellene készülnie a telephelynek
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
Francia tudásra alapoznak a csehek
Praha [Prága] | Csehország – Együttműködési megállapodást írt alá a cseh vasúti infrastruktúra üzemeltetője, a Správa železnic és az SNCF. A mostani megállapodás a 2019-ben megkötött folytatását jelenti ennek értelmében a franciák szaktudásukkal segítik a csehországi nagysebessgű vonalak tervezését és építését. A szerződés szerint a francia fél betekintést enged a nagysebességű vasútvonalakkal kapcsolatos dokumentumokba, tanácsadói pedig segítik a cseh szakemberek munkáját. A megállapodás nyolc évre szól.
Zöld lesz a Greyhound Lines
Dallas, TX | Amerikai Egyesült Államok – Csatlakozik a FlixMobility hálózatához az egyik legrégebbi autóbuszos vállalat a Greyhound Lines. Bár a brand idén 107 éves, számos nehézségen és változáson ment keresztül az az 1914-ben alapított cég. A legutóbbi strukturális változás 2007-ben történt, amikor a FirstGroup America része lett. Jelenleg 123 hosszútávú vonalon vannak jelen több mint 1700 autóbusszal, mintegy 2400 várost érintve. Ez a hálózat lesz a FlixMobility része, mely már 2018-ban megjelent az Egyesült Államokban, ám csak a délnyugati államokban vannak járataik főként Los Angeles, Las Vegas és Phoenix környékén.
Az egyik első világoszöld színű VanHool CX35 (fotó: FlixMobility)
Bajor retrómetró
München | Németország – 1971. október 19-én indult el az első utasforgalmi metrószerelvény a bajor fővárosban. Az S-Bahn-hálózat mellett a metró is az 1972-es nyári olimpiai játékok apropóján kezdett kiépülni az egyre terebélyesedő városban, amelynek mobilitását gyorsvasúti hálózat segítette. Az ötvenedik születésnapra emlékeztek ezúttal Münchenben: az első ütem 12 kilométeres vonalhossza és 13 állomása helyett ma már 100 állomás várja az utasokat a 95 kilométer hosszú hálózaton. Az MVG az évforduló alkalmából az egyik C2-es vonatot is különleges dizájnnal látta el: a vezérkocsi egy része a régi, hamarosan búcsúzó A sorozatú szerelvények kék-krém-kék színezését kapta meg matricaként és még arra is figyeltek a készítők, hogy az ablakokat is kisebbnek mutassa a C2-es sorozatnál megszokotthoz képest a matrica.
Az ünnepi retrómetró a Münchner Freiheit állomáson
(fotó: Wolfgang Wellige / MVG)
(fotó: Wolfgang Wellige / MVG)
Hajtányverseny Halloweenkor
Budapest | Magyarország – Bár Halloween nem kifejezetten egy magyar ünnep, az utóbbi évek-évtizedek során egyre népszerűbb itthon is az őszi szürke napokat kicsit felforgató, vidám-borzongós ünneplés. A MÁV-HÉV most felült erre a „vonatra” és mivel az óraállítás is ekkorra esik, október 30-áról 31-ére virrradó éjjel, a H5-ös HÉV-vonal Batthyány tér és Margit híd közötti alagútjában hajtányversenyt rendeznek. A közel két kilométeres távon alighanem azért lesz némi időszerű akadály is, erről persze nem nyilatkoztak a szervezők, csak sejtetik. Mindenesetre lehet jelentkezni a kifejezetten jó bulinak ígérkező rendezvényre október 28-áig.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter