2021. 10. 15.

Hétvégi gyors – 2021. október 9-15.

Jó hangzás, rossz ómen: az Alstom újítja fel a Norvégiában honos AnsaldoBreda motorvonatokat. Új-zélandi nyitás a Stadlernél. Budapest–Belgrád: indul az építkezés. Bérlettel bringázhatunk Prágában. Több mint száz éves hidat cserélnek a csehek. Nem csak a FLIRT, a töltés is lehet gyors. Szolgáltatóváltás és menetrend-fejlesztés Szászországban. Csökkenő baleseti adatok Brüsszelben.




Az Önök pénzéből épül


Kiskunhalas | Magyarország – Egy lényegtelen mellékvágány látványos elbontásával és az alapsín föld alá süllyesztésével kezdődött a vitatott szükségességű és hasznosságú Budapest-Belgrád nagysebességű – valójában csak 160 km/h – vasútvonal építése. A tervek szerint 2025-re kínai hitelből elkészülő vasútvonalon 225 kN-os tengelyterhelésre alkalmas nyílt pálya és minden állomáson 740 méteres vonatok fogadására alkalmas vágányzat épül ki, a közlekedés biztonságáról az ETCS Level 2 rendszerű berendezés gondoskodik majd. Az utasok egyelőre a megszokott menetrend szerint közlekedő vonatokkal utazhatnak, de a folyamat végére mindenhol 55 centi magas peronok épülnek, 410 új P+R és 440 új B+R hely is a terv része. 188 ezer m²-nyi zajvédőfal gondoskodik majd a lakosság nyugalmáról. Az eseményen Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter elmondta, hogy a Kína és Európa közötti áruforgalom szempontjából Magyarország az elosztóhely szerepére pályázik, a görögországi kikötőkben hajóról vasútra átrakott konténerforgalom pedig az EU klímavédelmi céljainak elérését is elősegíti. Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója a személyszállítás szempontjából értékelte a célállapotot. Szavai szerint Kelebia felé jobb pálya lesz, mint Hegyeshalom felé és a mostani 8 helyett 3,5 óra elég lesz Belgrádig; Kelebiáig 60, Kunszentmiklós-Tassig 20 perces menetidőcsökkenés realizálható.

Kiskunhalason 2021. október 15-én délelőtt tartották a kezdő szalagátvágást sínátvágást majd a síntemetést
(fotók: MÁV)


Prágában is megtekernék


Prága | Csehország – Még néhány évvel ezelőtt sem volt teljesen triviális, hogy a kerékpáros közlekedés hogyan fog alakulni Prágában. 2017 tavaszán még a szolgáltatók sem álltak sorba a városban és a közlekedéssszervező PID mérései sem mutattak túl nagy érdeklődést ezen közlekedési forma iránt. Azóta eltelt bő négy év, megérkezett a Bolt, a Lime, a NextBike és a Rekola. Közülük az utóbbi kettő nyitott a PID felé, aminek köszönhetően mindenki, akinek bérlete van (digitális formában), az a két cég kerékpárjait is használhatja. Naponta négyszer 15 perc áll összesen rendelkezésre ingyen: ennyi jár azoknak akik a Litačka-fiókjukat összekötik a Rekola és/vagy a NextBike alkalmazásukkal.
Az érintett vállalatok szóvivői elmondták, hogy a kerékpár nem alternatíva, hanem kiegészítése szeretne lenni a közösségi közlekedésnek, elsősorban arra azokra a területekre koncentrálva, ahol bármilyen okból ritkább a hagyományos tömegközlekedési hálózat. Ilyen lehet például többek között az Óváros, vagy Dejvice környéke. Ehhez azonban vélhetőleg nem lesz a jelenlegi rendszer, több kerékpárra és újabb állomások kijelölésére lesz szükség, elsősorban a metróállomások és a nagyobb villamosos csomópontok közelében. Egyes nyugat-európai városokban mára a városi kerékpározás alternatíva lett a tömegközlekedés helyett, erre azonban Prágában a domborzati viszonyok miatt sem valószínű, ebbe az irányba megy a projekt. Éppen ezért lett a 15 perces korlát kialakítva, ezen az időkereten belül a legtöbb esetben két metróállomás közötti távolságot be tudunk járni. A kísérleti időszak egészen ősz végéig tart, akkor fogják közzétenni az első másfél hónap eredményeit. A „hagyományos” közösségi közlekedés és a közbringák közös használata nem teljesen ismeretlen a városban: amikor a Vyšehrad alatti villamospálya átépítése történt, akkor már a villamospótlás eleme volt, hogy a Rekola kerékpájaival lehetett a legrövidebben és leggyorsabban áthidalni a Podolská vodárna és Výtoň megállóhelyek közötti távot.

A képen hátulról láthatró Tatra is az építkezésre tart. Podolská vodárna és Výtoň megállóhelyek között a villamosközlekedés mellett az autóforgalom is szünetelt.

A szokásokhoz híven nagyméretű tábla várta a dél felé tartó utasokat, hogy a villamosok a Podolská utcából indulnak

A villamospótlás egy eleme: a közbringák az érinett szakaszon ingyenesen voltak igénybe vehetőek

A nem kifejezetetten kerékpárosbarát időjárás ellenére sokan választották a villamospótlás ezen módját

A Vyšehrad alatti alagút a 2021-est megelőzően 2008-ban lett teljeskörűen felújítva.

A meglehetősen nagy forgalom miatt elsősorban az ívek szorultak cserére, de a vasúti híd alatti delta is kapott új váltókat

Nem hogy az autósforgalom, de még a gyalogosok és kerékpárosok is csak jelzőlámpás biztosítással, váltakozó irányú forgalom fenntartása mellett jutottak át az alagút északi oldalára.
(Fotók: Mellár Marcell)


Életközepi válság megújulás Norvégiában


Oslo, Stavanger | Norvégia – A norvég vasút hálózatán BM72-es sorozatként ismert motorvonat-sorozat kap egy esélyt a túlélésre. A Skandinávia-szerte híres/hírhedt típusból 36 darabot vásárolt az NSB az olasz AnsaldoBredatól, melyek 2002 és 2006 között álltak fogalomba. A felújítás a gépészeten kívül természetesen érinteni fogja az ajtókat, az üléseket, a világítást és a burkolatokat. A projektre öt cég jelentkezett, melyet az Alstom Transport AB nyert, így a norvég BM72-esek a francia cég svédországi üzemében újulhatnak meg Motala városában.

A St. Halvards gate és a Kværnerveien találkozásánál található felüljáró alá ereszkedik be a Lillestrøm felől érkező L1-es jelzésű vonat, hogy hamarosan megérkezzen Oslo S állomásra. A BM72-esek Oslon kívül Stavanger környékén találhatóak meg.


Egy svájci Új-Zélandon


Wellington | Új-Zéland – Ötvenhét új mozdonyot rendelt a KiwiRail a Stadlertől. A korszerű, hattengelyes gépeket az új-zélandi állami vasúttársaság a személy- és a teherforgalomban is be kívánja vetni – így az Európában egyre kevésbé ismert „univerzális mozdony” kategóriába tartozó gépeket rendeltek. A két vezetőállásos, 3000 kW teljesítményű dízelmozdonyok a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is megfelelnek. Az első mozdonyokat 2024-re állítja szolgálatba a Stadler Rail.


Új üzemi jármű az MVG-nél


München | Németország – Új fenntartási járműveket rendelt a müncheni metróhálózatra az MVG a Robeltől. Összesen hat motorkocsi és nyolc pótkocsit szállít a speciális járművek gyártására szakosodott cég 2024 és 2025 során a bajor fővárosba, amelyek nem a meglévő flotta cseréjét, hanem annak kiegészítését jelentik majd. A freilassingi székhelyű gyártó motorkocsijai harmadik sínről villamos hajtással vagy elektromos energia híján dízelaggregátról is tudnak üzemelni. Az MVG-nek szüksége is van az új járművekre, hiszen a bővülő hálózaton éppúgy lesz feladata a kocsiknak, mint a meglévő vasúti pálya és alagutak fenntartása során.


Trolik mellé autóbusz


Pozsony | Szlovákia – Az elmúlt időszakban többször is esett szó Pozsonyról, hogy különböző méretű trolibuszok érkeznek a városba. A mai napon jelentette be a DPB, hogy a 80 szóló (12 méteres) autóbuszra kiírt pályázatot a cseh SOR nyerte. A tenderen a Mercedes és a Solaris is indult, ám a 22 millió eurós árnál a SOR ajánlata alacsonyabb volt (19,08 millió euró). A török Otokar is jelentkezett, ám ők kizárásra kerültek, mert a beadott pályázatuk nem felelt meg követelményeknek. A SOR NS 12 típusú autóbuszai, a legidősebb, jellemzően 12-14 éves buszokat váltják a szlovák fővárosban.


Gyorstöltő vonatokhoz


Ammerbuch | Németország – Túl van az első vonat feltöltésén a Stadtwerke Tübingen és a Furrer+Frey közös fejlesztése, az Ammerbuch-Pfäffingen állomáson megépített voltap. A kifejezetten akkumulátoros motorvonatok töltéséhez kifejlesztett rendszer előnye, hogy a hagyományos felsővezeték helyett egy mindössze néhány méter hosszú sínről tölthető a jármű és bármelyik gyártó termékével kompatibilis. A középfeszültségű (10 vagy 20 kV) hálózatra ráköthető, konténernyi méretben elférő alállomás 15 vagy 25 kV-os feszültségszinten, de mindenképpen 50 Hz-en tölt, ezáltal a Németországban használt 16,7 Hz-es megoldásoknál lényegesen olcsóbb. Ahogy a legtöbb rendszer, ez is skálázható, avagy egyszerre több vasúti és/vagy közúti jármű töltése megoldható egy helyen. Az egy héten át végzett tesztekhez a Stadler is hozzájárult a prototípusként épült FLIRT Akku felajánlásával.

A buszoknál kezdjük megszokni a végállomási töltést, vonatnál ez még egészen furcsa
(fotó: Stadtwerke Tübingen)


Felkészülés 2022-re


Brno | Csehország – Morvaország fővárosa az első, ahonnét hír érkezett a 2022-ben Lipcsében megrendezendő TRAM-EM résztvevőiről. A Medlánky kocsiszínben tartott házi versenyen – ahol elméleti és gyakorlati rész is volt – 19-en vettek részt, a legjobb teljesítményt Ludmila Černá mutatta, másodikként a férje, Jirka végzett, így családi program lesz a verseny.


Információink szerint Budapesten is folyamatban van a kiválasztás, Budán és Pesten is túl vannak az első fordulón. Hogy mikor és hol lesz a végső megmérettetés, azt egyelőre nem tudni, ahogy a BKV hivatalosan nem is kommunikálta szinte soha a több évtizedes múltra visszatekintő háziversenyét.


A nevem: T


Frankfurt am Main | Németország – Kedden egy fényképes posztban mutatta meg a VGF először a már gyári próbák alatt álló új T típust. A szöveg szerint a vezetőség ment el a spanyol gyárba megtekinteni az új villamost, amit jövő április-május folyamán várnak a városba. A korábbi grafikához képest változott a színösszeállítás és némileg a forma is, bár még nincs minden elem a helyén.


Egyre biztonságosabb Brüsszel


Brüsszel | Belgium – Ötödik éve csökken a villamosokkal történt balesetek száma a belga fővárosban. 2016-ban még 52 gyalogossal történt balesetet eredményező konfliktus, majd évente 45, 39 és 38, 2020-ban pedig mindössze 27 gyalogos és 19 kerékpáros találkozott túl közelről a villamosokkal, ami 2019-hez képest 30%-os csökkenés. Mindezt úgy, hogy a kerékpárosok száma látványosan emelkedett és a villamosok összes futásteljesítménye éves szinten csak 7,76%-kal volt kevesebb. A közlekedési vállalat az ősziessé váló időjárás miatt újra felhívja a figyelmet, hogy a villamosnak 40 km/h-ról 40 méter a féktávolsága, ezért sokkal észszerűbb megvárni az 5 perc múlva érkező következő járatot, mint kockáztatni. Amal Kammachi, a cég biztonsági menedzsere kiemelte, hogy a járművezetőket a defenzív vezetésre és baleset-elkerülésre képzik, de ennek ellenére fontosnak tartják az induláskor a pályacsengővel adott rövid hangjelzést és a veszélyes helyek megjelölését burkolati jelekkel vagy fényjelzéssel.

A közlekedésbiztonsági plakáton érzékelhetővé tették a villamos veszélyeit: a szöveg szerint 6 elefánt hosszát teszi meg a villamos megállásig. Azt nem írták oda, hogy a tömege is nagyjából egyezik az elefántokéval.
(grafika: STIB/MIVB)


Internet az elefántokon


Prága, Ostrava | Csehország – A CityElefant becenévre hallgató emeletes motorvonatok Prága környékén az elővárosi közlekedés alappillérei immár lassan 20 éve. Időszerű volt némi frissítés, ennek keretében az elmúlt évben elkezdték frissíteni a belteret. Az új huzatokon és burkolati elemeken kívül megjelentek a konnektorok és a WiFi is: 2021 októberére a 82 egységből már 77 darab rendelkezett vezetéknélküli internet hozzáféréssel. Nem minden egység jár azonban Prága körül, hiszen Ostrava környékén is akadnak ilyen járművek, ám az ott közlekedők is örülhetnek a szolgáltatás fejlesztésének. A ČD felmérései szerint jelenleg a működő konnektor és a stabil WiFi a két legfontosabb dolog amelyeket várnak az utasok a vonaton.


Metróval vidékre is


Párizs | Franciaország – Meglepetést kevéssé okozva nyerte az Alstom a még csak tervrajzon létező 18-as metróvonal járműveinek és biztosítóberendezésének szállítását. A Grand Paris Express nevű hálózat szinte minden eleme elkerüli a városmagot és az agglomeráció közlekedését kívánja javítani új kapcsolatok kiépítésével 2030-ig. A vonal CBTC alapon teljesen automata üzemű (GoA 4/UTO) lesz és teljes kiépítésében 35 km hosszú, amiből 14 km felsővezetékes szakaszként kerül megépítésre. Az első szakasz 2026-ra Massy-Palaiseau és CEA Saint-Aubin között épül ki, 2027-re eléri majd a Paris-Orly repülőteret és 2030-ra Versailles Chantiers lesz a másik végállomása az összesen 10 állomásos új vonalnak. A finnanszírozást a Société du Grand Paris és az Île-de-France Mobilités vállalta, az Alstom 230 millió euróra szerződött ezen a vonalon. A járművek a Metropolis családba tartoznak majd és 54 ülő mellett összesen 498 utas szállítására lesznek alkalmasak 100 km/h sebesség mellett. A komfortról a nagy méretű ablakok, a nyitott terek, a klíma és az USB-portok gondoskodnak majd.


Megy az MRB, jön a DB Regio


Drezda | Németország – Megkötötték az idei menetrendváltástól érvényes közszolgáltatási szerződést a korábban a Städtebahn Sachsen által üzemeltetett VVO-Diselnetz nevű vonalakon, ahol az átmeneti időszakra az MRB-t bízta meg. A 10 évre szóló szerződés értelmében a DB Regio 21 felújított Desiro motorvonatot állít szolgálatba és a menetrendi bővítés miatt (hétköznap 4:30 és 8:30, valamint 14:00 és 18:30 között 60 helyett 30 perces ütemet vezetnek be) a kamenzi ág RB34 helyett S8 viszonylatjel alatt üzemel tovább. A biztonságos üzemhez 100 új munkatársat is felvesz a DB, nagyobb részük még az SBS-től az MRB-hez került dolgozó.

WLAN, konnektorok és utastájékoztató kijelzők kerülnek a felújítás során a járművekbe, amikkel februártól találkozhatnak az utasok
(fotó: Jörg Bönisch / DB AG)


AED-t mindenhova!


Sneek | Hollandia – A ProRail és az NS év végéig minden frízföldi vasútállomásra és megállóhelyre telepít legalább egy AED-t, amiből eddig országosan volt 50 a nagyobb állomásokon. A pályavasút és az állami vasút ezzel a lépéssel kíván hozzájárulni az országos AED-hálózat kiépítéséhez, hiszen a vasúállomásokon mindig elérhetőek lesznek az eszközök, ellentétben a például hivatalokba vagy üzletekbe kihelyezett darabokkal. Évente 17 ezer ember szenved el hirtelen szívmegállást és a statisztikák szerint az első 6 percbe a legfontosabb elkezdeni a szívmasszázst, illetve a legközelebbi AED-t is segítségül lehet hívni. A kihelyezésre kerülő 715 defibrillátort hamarosan regisztrálják a HartslagNu adatbázisába is, így minden elsősegélyt nyújtó megtalálhatja majd őket.

Az első darab átadásán (balról jobbra) Marianne Spoelstra, a Hartstichting alapítvány programmenedzsere, Mirjam Bakker, Súdwest-Fryslân [Zuidwest-Friesland, Délnyugat-Frízföld] kormányzója, Barend Aris, a ProRail programmenedzsere és Geert Meijering, az NS sajtómenedzsere vett részt
(fotó: Niels de Vries/NS)


Új híd? Igény volna rá...


Děčín | Csehország – 1918-ban épült a mai Děčín východ és Děčín-Prostřední Žleb közötti vasúti híd, amivel a Kolíntól induló „prágai elkerülő vasútvonalról” irányváltás nélkül vissza lehet térni az Elba bal partjára Drezda és Berlin felé. A sokat látott, 265 méter hosszú hídszerkezet napjainkra elfáradt, mindösszesen 30 km/óra sebességgel járható. A műemléki védettséget nem élvező híd elbontásra kerül és egy teljesen új építésébe fog bele a DT Mostárna és a Starbag Rail. A munkálatok várható időtartama 7 hónap lesz, ezalatt a Bad Schandau felől (Prága érintése nélkül) Kolín felé tartón vonatoknak vagy Děčín hl.n. vagy Ústí nad Labem západ állomásokon fordulniuk kell.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell