Elkészültek a Talentek. Felújított multifunkciós Nighjet-kocsik. Papírmentesít Brno is. Villamosok átadása Európa-szerte. Hidrogénes busz már Wiesbadenben is. Tendereztetik a fővonalat.
Škoda 39T
!!! | Csehország – Plzeň után Ostrava városában is megjelentek új Škoda villamosok. A típusszámban egyel alacsonyabb, 2,5 méterrel rövidebb villamosok a Škoda ForCity Smart családra épülnek, mely a finn Transtech fejlesztése volt, amelyet a Škoda felvásárolt. Első ránézésre a jármű furcsán ismerősen hathat és ez nem véletlen: hosszra (160 centi a különbség a Škoda javára), kialakításra (két modul, három forgóváz), kapacitásra nagyon hasonlóak. A hazai típusból 35 darabot vett a DPO, amelyek a Stadler villamosaihoz hasonlóan 80 km/órás sebességgel is közlekedhetnek az arra alkalmas szakaszokon. Ha megérkezik az összes 39T, azzal már 75 darab klímás, teljes hosszában alacsonypadlós és nagy sebességre alkalmas villamos lesz Ostravában, ami meglehetősen magas részarányt biztosít az összesen 236 darabos flottában. A beszerzés egyetlen bökkenője, hogy bár szinte ugyanazt tudja Škoda villamosa mint a korábban beszerzett Stadler Tango/nOVA, mégis majdnem a duplájába (27,2 millió korona/darab helyett 48,9 millió korona/darab) kerülnek.
Az ülések teljesen azonosak a Stadler Tangokéval, így a beltér alapján csak az igazán szemfülesek tudják megmondani, hogy melyik járműben készült a kép. A külső alapján pedig mintha fordítva rakták volna a „bódét” a svájci-lengyel villamosra, ugyanis a forgóvázak elrendezése éppen a Škodáéval ellentétes.
(fotók: Škoda Transportation)
(fotók: Škoda Transportation)
A villamos bemutatója a Martinov városrészben található kocsiszínben – ami egyben a főműhely is – volt, ahol látványos fényanimáció vezette föl a járművet
Használt tram-train olcsón?
Chemnitz [Saská Kamenice/Karl-Marx-Stadt] | Németország – Öt évvel a City-Bahn 1. szintjének hivatalos átadása után újabb szint előkészítését kezdte meg a megrendelő VMS a chemnitzi főpályaudvaron. Hétfő óta a felsővezetéktartó oszlopok felállításán és a majdani akkumulátoros motorvonatok töltőállásán dolgoznak a szakemberek. Az RE6-ost ez annyiban érinti, hogy a megszokott 5-ös vágány helyett máshonnét indul, a C13, C14 és C15 vonalakat viszont elvágják a főpályaudvaron és át kell szállni egy másik járműbe. 2023-ban már villamos meghajtással közlekedhetnek az utasok az RE6-oson, a meglévő C-vonalakon pedig 2026-ra készül el a nagyvasúti felsővezeték, ahogy a jövőben Limbach-Oberfrohnába vezető C12-es is teljesen elektromos üzemmel épül majd meg várhatóan 2025-re. Jogos kérdésként merül föl, hogy mi lesz az alig 10 éves Vossloh/Stadler CityLink járművekkel, ha azok nem tudnak a nagyvasúti felsővezetékről üzemelni. Erre azt a választ adta Mathias Korda, a járműveket tulajdonló VMS szóvivője, hogy már folyamatban van az új járműgeneráció beszerzése, amelyek a városi 600 V = és a nagyvasúti 15 kV 16,7 Hz ~ alatt is képesek majd közlekedni.
Sínen az első MorvaPanter
Brno [Brünn] | Csehország – Már futja a tesztköröket Velím mellett az első, kijezetten Brno környékére szánt RegioPanter. A gyári nevezéktan szerint Škoda 18Ev nevű kétszekciós motorvonatokból 6 darabot, míg a négyszekciós Škoda 19Ev-ből 31-et vesz a Dél-morvaországi kerület. Fontos, hogy a járművek nem a vasúttársaságé, hanem a kerületé lesznek, amelyeket az első időkben a ČD fog üzemeltetni 2025-ig, utána pedig az, aki megnyeri az erre kiírandó tendert. Ennek köszönhető az is, hogy nem a megszokott kék-fehér színben gördültek ki a gyárkapun a járművek. Az összeszerelés egy része a Szlovákiába szállított egységekhez hasonlóan Nagyszombaton történik a ŽOS Trnava műhelyében. A 2022-től forgalomba álló motorkocsik az IDS JMK S2-es (Křenovice horní nádraží–Brno hl.n.–Březová nad Svitavou) és S3-as (Vlkov u Tišnova–Brno hl.n.–Břeclav) vonalain fognak forgalomba állni. Ülőhelyek tekintetében az előzetesen ígérthez képest több lesz: a rövid egységekben 140 helyett 146, a hosszúakban 310 helyett 333.
Adieu TFS! Salut Citadis!
Bobigny | Franciaország – Jelentős keretszerződést kötött az Île-de-France Mobilités (IdFM) és a Régie autonome des transports parisiens (RATP) az Alstommal villamosok szállítására. Összesen 120 járműre szól a megállapodás, amiből 37-et már le is hívtak a T1 jelű, 1992 és 2019 között majd' 18 km hosszúra nyúlt vonalon most közlekedő 35 GEC-Alsthom TFS leváltására. A francia városi villamosok újkori történetével szorosan összeforrt, ikonikus típus ugyan már a gyártásakor (1986 és 1994 között) akadálymentes volt, de a hajtott forgóvázak környékén magaspadlós és a 29,4 méter hosszú és 2,30 méter széles egységek kapacitása ma már kevésnek bizonyul, ezért a mostaninál 15 százalékkal nagyobb befogadóképességű és 1,30 m széles ajtókkal rendelkező típust vásárolnak. Az utasok klímával, dinamikus audiovizuális utastájékoztató rendszerrel, biztonsági kamerákkal és USB-portokkal találkozhatnak majd. Az üzemeltető munkáját a teljesen LED-alapú világítás, az utasszámláló berendezés és a mostaninál 30 százalékkal kevesebbet fogyasztó elektronika segíti majd. A végleges forma 3 külső és belső dizájn közül kerül majd kiválasztásra, a jármű pedig 95%-ban újrahasznosítható lesz az élettartama után.
R9: Irány a tender!
Praha [Prága] | Csehország – Háromra bővül a villamosított főnalon közlekedő azon csoportja, amelynek üzemeltetési jogát nyilvános tenderen pályáztatja meg a cseh állam. Az R8-as (Brno–Ostrava–Bohumín) és az R23-as (Kolín–Nymburk hl.n.–Lysá nad Labem–Všetaty–Mělník–Ústí nad Labem hl.n.) Střekov után az R9-es (Praha–Havlíčkův Brod–Jihlava/Brno) Vysočina vonalat is megpályáztatja a közlekedési minisztérium. A pályázati felhívás szerint 200 km/h sebességre alkalmas, legalább 200 ülőhelyes, de 100 ülőhellyel bővíthető szerelvényeket, amelyeknek legalább egy ajtaja alacsonypadlós és a fedélzeti internet mellett legalább élelmiszeres automatát is tartalmaznak érkeznek majd. A menetrendi kínálat két kétórás ütemből áll, az egyik Jihlava, a másik Brno végponttal. A kiírás szerint minden közlekedési szövetségi, országos és nemzetközi jegyet el kell majd fogadni a nyertes szolgáltatónak 2025-től 15 éven át.
Egy hét, két díj
Zweisimmen | Svájc – Elismerő oklevéllel díjazta a BLS egyik hóekéjének tavaly télen elkészült lakhelyét a három évente meghirdetett Prix Lignum zsűrije. Az 50 méter hosszú, fenyőlécekből álló épület oldalán az ablakok adják a természetes megvilágítást és a fűtést is, így a sötétben szükséges mesterséges megvilágításon kívül nincs benne gépészet, a hóeke természetes módon tisztítódik két bevetés között. Fémet csak a mindenképpen szükséges helyeken használtak, ilyenek a merevítsek és a tetőhéjazat csapadéknak kitett felületei. A 2019-ben megkezdett tervezéssel együtt 2020 februárjában átadott épületre 750 ezer frankot költöttek. A tervezést a berni ASP Architekten AG, a kivitelezést a helyi Zimmerei Chaletbau Schletti AG végezte
A déli oldalon 10, az északin 5 ablakpanel gondoskodik a természetes fényről és a fűtésről
(fotó: BLS AG)
(fotó: BLS AG)
Gümmenen [Gumine] | Svájc – Nem csak fa, hanem fémszerkezet is díjazott lett a héten: a Stahlbau Zentrum Schweiz nevű szkmai szervezet által szervezett Prix Acier 2021 keretében a frissen felújított Saaneviadukt kapott elismerést. A felújítás során kétvágányúvá átépített hídszerkezet közepét egy 63 méter hosszú acél rácsszerkezet alkotja, ami az eredeti helyett épült és 90 helyett 160 km/h sebességet tesz lehetővé.
Vége a pótlásnak
Freiburg im Breisgau [Fribourg-en-Brisgau] | Németország – Közel 3 éves késéssel sikerült forgalomba állítani megfelelő mennyiségű motorvonatot a Freiburger Y-nak nevezett 9b jelű hálózaton. Bár már 2017 decemberében aláírták a szolgáltatási szerződést és meg is rendelték az új Bombardier Talent 3-as (de Talent 2-es fronttal rendelkező) motorvonatokat, az engedélyek hiányában mégsem került átadásra egészen 2020 júniusáig egy sem. Akkor a Münstertalbahnra, idén júniustól a Kaiserstuhlbahnra és hétfőtől az Elztalbahnra is sikerült megfelelő mennyiségű egységet átadni a SWEG-nek a megrendelt 12 darabból, aki addig más szerelvényeket volt kénytelen bérelni. Az utolsó darab legjobb esetben is csak két hét múlva állhat forgalomba, de akkor biztosan lezárul egy nem annyira boldog fejezet.
K2-est vesz Prága
Praha [Prága] | Csehország – Bár Prágában a próbajáratokon kívül soha sem közlekedtek K2-es csuklós villamosok, most mégis egy ilyen járművet vásárolt a DPP. A közlekedési cég a pozsonyi DPB 8133-as pályaszámú kocsiját vette meg, amelyet már Brnoba szállítottak, ahol nekifognak a kocsi felújításának. A legkevesebb az 1000 mm-esről normál nyomtávolságúvá alakítása lesz, hiszen ehhez megfelelő alkatrészek rendelkezésre állnak Brnoban, a Brno és Pozsony közötti villamoscserék korábban rendszeresek voltak.
A villamost jelképes 1000 euróért kapta meg a DPP. A 1977-es gyártású kocsi 2009-ig volt közforgalomban, utána a Krasňany kocsiszínben tárolták. A felújítás (amely várhatóan közel tízmillió koronába kerül) után 7000IV pályaszámon áll majd forgalomba a K2-es Prágában, ahol a nosztalgiaflotta része lesz.
Búcsúzik a Thalys
Paris [Párizs] | Franciaország – Az 1996-ban bevezetett Thalys márkanévtől búcsúzik a közeljövőben Európa vasútja. Az SNCF (70%-os tulajdonos) és az SNCB/NMBS (30%-os tulajdonos) összevonja a különféle vegyesvállalatait, így a Thalys 2024-ig beolvad majd az Eurostarba, amely szintén az SNCF és az NMBS/SNCB közös cége. Amennyiben az európai versenyjogi hatóságok is áldásukat adják rá, az „új” Eurostar fő tulajdonosa a francia és a belga vasút marad, viszont összevontan kezelik majd a Nagy-Britannia, Franciaország, Belgium, Hollandia és Németország területén zajló nagysebességű vonatok közlekedtetését. Úgy várják, hogy az új cég jelentősen növelheti a részesedését, a 2018-as összesen 18,5 millióról 30 millió főre szeretnék növelni az éves utasforgalmukat – írja a Railcolornews.
A két legalacsonyabb számozású belga illetőségű egység egymás mellett 2019 októberében Bruxelles-Midi/Bussel-Zuid állomáson. Balra a 4532-es azonosítójú, három áramnemű (1,5 kV =, 3 kV = és 25 kV 50 Hz ~) TGV PBA a Thalys színében. Jobbra a műszakilag az előzővel megegyező 4510-es, SNCF-es TGV Réseau még a 2005 és 2011 között alkalmazott Atlantique/Lacroix színezésben, melyet azóta a Carmillon nevű „ruhára” cserélt.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Határidős Pendolino
Αθήνα [Athén] | Ελλάδα [Görögország] – Még januárban került Görögországba a megmaradt 5 ETR 470-es, hogy az Athén–Szaloniki vonalon InterCityként forgalomba álljanak. Viszont a mai napig sem sikerült megszerezni az engedélyeket, a Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων [Vasúti Szabályozási Hivatal] (ΡΑΣ) [RAS] pedig november végéig adott határidőt az engedélyeztetésre. Egyes információk szerint a görög hatóság többek között a homokoló berendezést kifogásolta eddig, ami a hírek szerint nem volt felszerelve.
Na shledanou, šalinkarta!
Brno [Brünn] | Csehország – A DPMB is megszünteti a papír alapú bérleteket a nem is annyira távoli jövőben. Az ütemterv szerint idén január óta 18 év feletti diák már csak elektronikus bérletet tud vásárolni, a 70 év feletti utasok 2021. november 1-től, az összes többi bérletes pedig 2022. január 1-től kényszerül a digitális világba, amennyiben lejár az utolsó papírbérletük érvényessége. A DPMB statisztikái szerint a 184 ezer bérletes közül már most is 124 ezer elektronikus jegyet használ.
Grüß Gott, Zacke!
Stuttgart | Németország – Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka megérkezett a még 2018-ban megrendelt első új fogaskerekű. A következő néhány hónapban mindenféle próbának teszik ki, hogy tavasszal forgalomba állhasson és leválthassa a '80-as évek eleje óta közlekedő fogasokat. A képek alapján az üzemre utaló matricázással látták el a Stadlernél készült kocsit.
Felújított multifunkciós Nightjet-kocsik
Wien [Bécs] | Ausztria – Az ÖBB a héten mutatta be az elsőként elkészült felújított Nightjet-kocsit, amelyet egy hagyományos ülőhelyes IC-kocsiból építettek át az éjszakai flotta bővítésére. A megrendelt és már próbaüzemben lévő új Nightjet szerelvények ellenére az ÖBB a régi flottára is költ. Jelenleg a régebbi fülkés IC kocsikból építenek multifunkciós fekvőhelyes kocsikat. Multifunkciós, hiszen egy, a kerekesszékesek által is használható kétszemélyes fülkét is találunk a kocsiban, a hozzá tartozó nagy vécével. Ezen túl a kocsi másik végében három kerékpár felakasztására alkalmas kampót is találunk az erre kialakított tárolóhelyen, ahol babakocsiknak is jut még hely a bringák mellett.
A képen a nagy, kerekesszékkel is használható fülke, de a többi is ugyanilyen dizájnt kapott, hasonló ágyakkal
(fotó: ÖBB)
A fülkékben az eddig megszokott hat felhajtható ágy helyett csak négy fixen rögzített alvóhelyet találunk, ahogy ez az új Nightjet szerelvényekben is így lesz. Az anyagfelhasználás és a dizájn természetesen már az ÖBB által használt új arculatba illeszkedik, a modern minimalizmus jellemzi, de mégis egész otthonosnak tűnik. A fülkékben minden ágyhoz tartozik egy hagyományos konnektor és egy USB-töltő is. A világítást és a hőmérsékletet egy új érintőpanelről vezérelhetjük, amelyen akár a kocsikísérőt is a fülkénkhez hívhatjuk. További újdonság, hogy az éppen nem használt létrát, amely alap esetben az ablak előtt van, a fülkeajtó belsejére is fel tudjuk akasztani. A fülkeajtót egyébként immáron egy, a hotelekből ismert NFC-s kártyával nyithatjuk. Az első ilyen felújított kocsikkal az idei menetrendváltástól találkozhatunk az Ausztria és Németország, illetve Svájc között közlekedő Nightjeteken.
Megjött a Toyota
Wiesbaden | Németország – Bár már egy éve üzemel a töltőállomás, eddig csak kölcsönzött busszal tudták tesztelni az elektromobilitás egyik lehetőségét Hessen tartomány fővárosában. A héten megérkezett az első japán-portugál busz, ami immár saját beszerzés, a fennmaradó 9-et még év végéig leszállítják. A portugál Caetano H2.City Gold nevű buszai a japán Toyota üzemanyagcelláját használják és egy töltéssel 300-400 kilométert tehetnek meg, amivel már eredményesen lehet kiváltani dízelbuszokat.
Az átadáson megjelentek (balról jobbra): Prof. Hermann Zemlin, Jörg Gerhard, az ESWE Verkehr igazgatósái tagjai; Tarek Al-Wazir, hesseni közlekedési miniszter; João Caeiro, a CaetanoBus S.A. üzletkötője; Elena Hof, az állami koordinátor NOW GmbH és a NIP programvezetője; Dietmar Schneider, az ESWE Verkehr üzemvezetője; Dr. Karsten McGovern, a tartományi energiaügynökség vezetője és Andreas Kowol, Wiesbaden közlekedési tanácsosa
Félidőben a megújulás
Erfurt | Németország – A május közepi első után a héten üzembe állt a hetedik és megérkezett a nyolcadik Stadler Tramlink. Összesen 14 új vllamos érkezik a türingiai tartományi fővárosba.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell