2021. 10. 01.

Hétvégi gyors – 2021. szeptember 25-október 1.

Újabb villamosvonal lett kész Berlinben és Constantine-ban. Cseh és szlovák városokba érkeznek trolik. Elektromosodó ausztrál buszüzem. Dízeles midivel próbálkozik a Škoda. További érdekességek a hajtás után.


Garázstűz jelentős kárral


Stuttgart | Németország – Szeptember 30-án 19:40-kor az SSB Gaisburg garázsában az egyik fedett tárolóban tűz ütött ki, a tűzoltóság 150 fővel vonult ki, hogy megfékezzék a lángokat. A környéken lakókat az ablakok bezárására és a klímák kikapcsolására szólították föl a hatóságok, de ezt a későbbi mérések alapján éjfélkor feloldották. Az oltási munkálatokkal 22:45-re végeztek, a tűzvizsgálat csak ezután kezdődhetett meg. Egyes médiumok és buszbarátok már az első képek megjelenésekor tudni vélték az okokat és tételesen egy elektromos buszt tettek felelőssé, holott az eddigi hasonló eseményekkor az akkumulátoros jármű csak járulékos veszteség volt. Bár a dolgozók megpróbálták a lehető legtöbb buszt biztonságba helyezni, csak 60-at sikerült. A gyakorlatilag pótolhatatlan nosztalgiabuszok közül a Daimler-Benz/Vetter O 307-es és a Daimler-Benz O 322-es vált a tűz martalékává, a hírek szerint a Daimler-Benz/Vetter O 317-es és az O 317 G ugyan károsodott, de vizsgálják a helyreállíthatóságot. Tűzoltósági forrásokra hivatkozva az SWR helyszíni riportere szerint az épületre biztosan bontás vár, mivel jelenleg életveszélyes lenne a megroskadt tető alá menni. Október 1-jén az SSB közeli buszüzemeltetők segítségével fel tudta venni az üzemet, de több járatot lemondtak. A mentők 6 dolgozót szállítottak kórházba füstmérgezés gyanújával, ettől komolyabb sérült szerencsére nem volt. A ma délutáni sajtóeseményen az SSB vezetősége 25 busz teljes megsemmisüléséről és 10 millió euró környéki kárösszegről tett említést, illetve nagy valószínűséggel az egyik autóbusz tetején keletkezhetett a tűz. Hogy egy régebbi hibrid vagy egy új elektromos busz volt a kiindulópont, azt majd a tűzvizsgálat állapítja meg.


Mindenki a helyén


Melbourne | Victoria, Ausztrália – Még 2010-ben nyerte el a lehetőséget a Bombardier 50+50 Flexity Swift szállítására a világ leghosszabb villamoshálózatára. Az utolsó darabot már az Alstom adta át, bár korábban már szállítottak ők is 41 Citadis X02 típusú villamost, amik a helyi terminológiában a C szériába tartoznak.

Magyarics Zoltán 2019-es képén az egyik E szériába tartozó jármű hirdeti, hogy helyben készült.


Indul a próbaüzem


Berlin | Németország – Tíz évvel az adlershofi villamosvonal átadása után, 2021. szeptember 30-án elkezdték a próbafutásokat a Karl-Ziegler-Straße és Schöneweide közötti új építésű villamosvonalon. A BVG közlése szerint az „Adlershof II” projektnevű, 2,7 kilométer hosszú vonalszakaszon október 31-én indul majd az utasok számára is nyitott közlekedés. A szeptember 30-i napon a próbaüzem a felsővezetéki mérőkocsi megjelenésével indult, itt a marzahani kocsiszínben honos 4572-es számú Tatra KT4D járta be a pályát. A felügyeleti hatóság próbamenetét pedig egy GTZ típusú, kétirányú kocsi teljesítette.
A BVG közlése szerint az október 31-ig tartó próbaüzem keretében a járművezetők vonalismeretet szereznek és elvégzik a finomhangolásokat a lámpás csomópontokon is. Október utolsó napjától az M17-es (jelenleg: Falkenberg/Hohenschönhausen ◄ ► S Schöneweide) villamos közlekedik majd az új pályán, végállomása átkerül Adlershofba; a jelenlegi „új” szakaszt kiszolgáló 61-es (jelenleg Rahnsdorf/Waldschänke ◄ ► Karl-Ziegler-Straße) és a 63-as (jelenleg S Köpenick ◄ ► Karl-Ziegler-Straße) villamos útvonalát szintén meghosszabbítják az egykori johannisthali reptér sarkáig, a Landschaftspark Johannistal megállóig (63), illetve Schöneweidéig (61). Az M17-es villamos pedig egész éjszaka közlekedik majd ezen a részen is.
Az utasok érdekeit képviselő IGEB-t is megszólaltatta a Berliner Zeitung: ők arra hívják fel a figyelmet, hogy a lámpák hangolása miatt a villamosok a jelenleg a térséget kiszolgáló 163-as busznál (S Schöneweide ◄ ► S Flughafen BER - Terminal 5) lassabban teszik meg az Adlershof és Schöneweide közötti távolságot: a buszok menetideje papíron 7, a villamosoké 11 perc. A BVG közlése szerint viszont a buszok napi 1300 fős utasszáma helyett napi 12 ezer utasra számítanak az egykori repülőtér helyén kialakított új városrészben.


Megnyúlt a sivatagi villamos


Constantine [قسنطينة] | Algéria [الجزائر] – Az Entreprise du Métro d’Alger [مؤسسة مترو الجزائر] (EMA) és az Alstom együttműködésében már másodszor adtak át hosszabbítást egy Európában kevésbé ismert villamosüzemben. Még 2013-ban indult meg a RATPDev-hez tartozó SETRAM üzemeltetésében az azóta is egyetlen vonalon a közlekedés, a kezdeti 9 km hosszú vonal mára 19 km hosszú és 27 Alstom Citadis közlekedik a vonalon. A vonal legfontosabb célja, hogy kiszámítható kapcsolatot adjon a város régebbi és újabb részei között, ehhez mindössze 26 percnyi utazási idő szükséges.



Nemmel szavaztak


Tübingen | Németország – Vasárnap nem csak a német nagypolitika, hanem a helyi közösségek egy része is urnához járult. Számunkra releváns kérdésben döntött Tübingen lakossága: nem épülhet meg a belvároson keresztül a tervezett villamosvonal. A Regionalstadtbahn Neckar-Alb egyik legfontosabb ága így nem épülhet meg és a város északi részén folyamatosan növekvő lakosságú Waldhäuser-Ost kerületet továbbra is buszokkal kell kiszolgálni.

Akármennyire profi volt a vizualizáció, nem lesz belőle valóság


Újra két kijáraton lehet kijönni Anděl metróállomásról


Prága | Csehország – 11 hónap alatt készült el a B metró Anděl metróállomásának déli kijárata. A Na Knížeci autóbusz-pályaudvar felé vezető kijárat teljesen megújult: a világítás ledesre lett cserélve, új mozgólépcsők kerültek beépítésre, a plafont és más burkolóelemeket is kicseréltek. A kijárat szigetelése és a szellőztetés is megújult az állomás ezen részén.



Határ a csillagos ég


Bern | Svájc – Újabb mérföldkövet ért el a többszörösen kitüntetett FAIRTIQ, múlt pénteken a rendszer segítségével váltott jegyek száma meghaladta egy nap alatt a 100 ezret. A start-up 2016-os alapítása óta már 34 millió eladott jegynél tart, a szolgáltatást pedig az SBB segítségével Svájc teljes területén használhatjuk, de további 60 közlekedési szolgáltató is használja a megoldást Németországban, Belgiumban, Franciaországban és Nagy-Britanniában.


Belpiacos trolibeszerzések


Bratislava | Szlovákia – A duplacsuklós beszerzésen felül „rövid” csuklós trolikat is vesz a szlovák főváros közlekedsi vállalata, a DPB. A „csak” 18 méteres, Škoda 27Tr típusból 23 darabot fog szállítani a cseh gyártó. A tenderre két jelentkező volt, ám a SOR szűk 1 millió euróval (13,34-et a 12,4 ellenében) magasabb árat adott meg, mint a Solaris karosszériás trolival induló Škoda. A előzetesen tervezetthez képest mintegy harmadával olcsóbban jut most Pozsony trolihoz, melynek egyik oka az lehet, hogy nemrégiben az ukrán Bodhan is nyert pályázat Csehországban. Így lehet az, hogy még a plzeň-i beszerzésnél is olcsóbban kap trolit Pozsony, pedig előbbi városban kerülnek végszerelésre a járművek, így ott többek között a szállítási költség elhanyagolható.

Opava | Csehország – Bővít flottáját az opvavai MDPO is: bár 2018 és 2020 között frissítették az állományt 15 darab Škoda 32Tr-rel, így teljesen alacsonypadlós trolik vannak már napi forgalomban a városban, további három járműre írtak ki pályázatot. A beszerzés pénzügyi hátterét (ahogy korábban is) főként uniós források biztosítják. Az új járműveknek alacsonypadlósnak, klímásnak és USB-portokkal felszerelnek kell lenniük. További részletek a beszerzésről nem ismertek, azon kívül, hogy szóló trolikról lesz szó, illetve hogy a becsült összeg 34 millió cseh korona, áfa nélkül.

Otrokovice | Csehország – Bár iparági jövőbelátók szerint az elektromos buszok futótűzszerű terjedésével a trolibuszok eltűnése várható, vannak még városok amelyek szembe mennek ezzel a vélekedéssel. Így fordulhat elő, hogy a Zlín mellett található, azzal közös közlekedési vállalatot (így közös trolihálózatot) üzemeltető Otrokovice a meglévőn felül további felsővezetéket épít. Az 55-ös autóbusz jellemzően ugyanazon az útvonalon közlekedik, ahol a 2-es trolibusznak bizonyos indulásai is járnak Otrokovice vasútállomása és Otrokovice, Štěrkoviště között. A 2-es jelzésű trolik itt „önjáró” üzemmódban, többnyire dízelmotor segítségével közlekednek, az 55-ös pedig eleve egy csak autóbuszokkal kiadott vonal. Ez utóbbi változhat, hiszen 1,1 kilométer hosszban, a Komenského és a Nadjezd utcák kereszteződéséig fog felsővezeték épülni. Ezzel az 55-ös viszonylaton akkumulátoros trolibuszok jelenhetnek meg, mellyel a közös közlekedési vállalatnak van tapasztalat: az állatkert felé ilyen módon oldották meg a trolivonalak hosszabbítását.


500 lett maradhat?


Wien [Bécs] | Ausztria – Megmutatta magát a Wiener Lokalbahn (ismertebb nevén: Badner Bahn) első új motorvonata. Az Alstom (korábban: Bombardier) bécsi üzemében még további 17 darab 500-as sorozatú kocsi készül majd, opciósan pedig ezen túl további 16 gyártására is lehetőség van. A városközi villamosok 160 utast szállíthatnak, az utasok kényelmét pedig a klíma mellett USB töltőpontok fokozzák. Az első vonat 2021 végén jelenhet meg az utasforgalomban, ekkor kezdik majd kiváltani a régi, DÜWAG-licensz alapján épített 100-as sorozatú motorkocsikat a Wien, Oper–Baden, Josefsplatz vonalról. A próbafutásokat teljesítő kocsit leginkább az inzersdorfi kocsiszín környékén láthatják a sasszemű villamos- és vasútbarátok.



Elektromosítják a buszüzemet


Brisbane | Queensland, Ausztrália – A megrendelőként eljáró Transport and Main Roads egyetértésével a mostani dízelesről 2023-ban elektromos üzeműre cseréli a Keolis a Brisbane környéki Upper Bayside és North Lakes területeket kiszolgáló 9 vonalon és teljesen átépül a North Lakes buszgarázs is. A darabszám nem változik, továbbra is 16 jármű áll majd rendelkezésre, viszont így a tartomány első teljesen elektromos üzemű garázsa jön létre. A buszokat a helyi BusTech szállítja, a teljes beruházásra tokkal-vonóval 9,7 millió eurót költenek, ennek egy része tartományi támogatás. A koncesszió másik része 48 hagyomános meghajtású buszt ír elő a többi 7 vonalon, az összesen évi 3,7 millió kilométernyi teljesítményből közel 1 milliót kell teljesíteni az elektromosokkal.

Cuki rózsaszín lesz az új busz is
(grafika: Keolis / BusTech)


Készpénzmentes norvég buszok


Norvégia – Az koronavírus-járvány okozta korlátozások, melyek 2020 márciusa óta érintették Norvégiát, 2021. szeptember 25-én feloldásra kerültek. Szinte már közhely, hogy teljesen felforgatta az emberek életének több területét is, ám vannak változások amelyeket megtartanának Norvégiában. Az országban egyébként is alacsony lett mára a készpénzt használók aránya, erre rímel az a kezdeményezés, mely szerint egyáltalán nem kellene a készpénzes fizetés lehetőségét fenntartani az autóbuszokon. A készpénz tárolása, védelme, kezelése önmagában kiterjedt infrastruktúrát igényel a kasszáktól a pénzszállítási szolgáltatások igénybe vételéig, így a költségcsökkentés is lehet egy érv mellette. Ezen felül, az okostelefonos alkalmazások használata is megnövekedett az elmúlt időszakban és ez igaz a tömegközlekedési jegyek váltása esetében is: a hagyományos, papír- és kártya alapú jegyekről és bérletekről többen tértek át a appos jegyekre a pandémia alatt, mint korábban összesen.


Kicsi, elektromos és szögletes


Bolechowo | Lengyelország – Bár eddig is kapható volt 12 méter alatti elektromos busz a Solarisnál, ám ez még a korábbi, 3. generációs Urbinok külső jegyeit viselte. 2021 szeptember végén azonban bemutatta a lengyel buszgyár az új Solaris Uribno 9 LE electric típusú buszát, mely már minden tekintetben a 4. generációhoz tartozik. A 220 kW teljesítményű villanymotor folyadékhűtésű és a „B” tengelyt hajtja. Az akkumulátor akár 350 kWh-s is lehet, a töltés pedig a megrendelő igénye szerint hálózati csatlakoztatón kersztül vagy pantográf segítségével, amiből háromféle megoldást is kínál a gyártó. Az ülőhelyek száma akár 27 is lehet, azonban az igazi újdonság az ISOFIX ülésrögzítő, mellyel biztonságosan lehet rögzíteni a gyereküléseket, hogy a legkisebbek is biztonságosan utazhassanak. A közelmúltban történt bejelentés ellenére már vannak eladott példányok is: 17 járműre már biztos rendelés van, de továbbiakat is vár még a gyártó.

Kicsinek számító, de sok városban nélkülözhetetlen ez a méret
(fotó: Solaris)


Škoda D'City


Plzeň | Csehország – Sok víz lefolyt a Berounkán, mióta utoljára Škoda logós autóbusz hagyta el a Plzeň városában található gépgyárat. A Škoda 21Ab nem is lett túl népszerű, Plzeň-en kívül (vélhetőleg reprezentációs célból) Mladá Boleslav vásárolt nagyobb tételben a típusból. Most azonban újra készült gumikerekű és csak dízelmotoros jármű, az első Škoda D'City képében. Egy kis szépséghiba a történetben, hogy a „bódé” a török TEMSA terméke, csak a végszerelés és a logók felhelyezése törénik Nyugat-Csehországban. A jármű mozgatásáról a 6,7 literes (Budapesten sem ismeretlen) Cummins ISB 6.7 E6 motor hajtja, 182 kW teljesítménnyel. A BKV Modulo M108d buszaihoz hasonlóan, a Škoda D'City-ben is Allisontól érkezett a váltó a motor mellé. 2021 októbere folyamán a jármű Brnoban lesz megtalálható, a 65-ös és a 68-as vonalon, valamint Bílovice nad Svitavouban a 211-esen.


Az e vonzásában


Bursa | Törökország – Az itthon nem teljesen ismeretlenül hangzó török Karsan bemutatta a teljesen elektromos meghajtású buszcsaládját, amit e-ATA névre keresztelt. 10, 12 és 18 méteres hosszban lesznek elérhetőek az újdonságok, amikből az első megrendelések már meg is érkeztek – Romániából. Slatina városa 10 darab 10 méteres verziót kap decemberben, további 56 18 méteres pedig másik két, meg nem nevezett városba kerül jövőre. A midibe 150-300, a szólóba 150-450, a csuklósba 150-600 kWh kapacitású akkumulátort kérhetnek a megrendelők. Persze az olyan dolgok, mint a mindenféle vezetéstámogató berendezések vagy akár a kamerás visszapillantó rendszer is rendelhető extraként.

Okan Baş, a Karsan ügyvezetője prezentálta a háttérben látható új modellt. A formavilág erősen hasonlít a szintén török Bozankaya/Sileo korábbi termékére.
(fotó: Karsan)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell