2021. 10. 26.

Megújul a BVG Fahrinfo

Teljeskörű ráncfelvarráson esik át a következő években a BVG jegyértékesítése és ennek folyományaként az utazástervező is megújul. Az ígéretek szerint könnyebb használat, jobb integráció és akár külső szolgáltatók csatlakozása is lehetséges lesz.





A megszokott harsánysághoz képest szinte fű alatt került a sajtóba, hogy újfent megreszelgeti a BVG a néhány éve megújított Fahrinfo nevű utazástervezőjét. Bár nagyjából 8 éve lehet már jegyet is venni az appban, a valós idejű adatok csak 6 éve kerültek bele, kezdetben térképes nézet nélkül. 2018-ban került bevezetésre a csak jegyvásárlásra alklamas BVG Tickets, amihez ugyanaz a felhasználói fiók volt társítható, amivel a weboldal és a Fahrinfo is üzemelt – a lépés értelmét azóta is keressük. Alig egy évvel később, 2019 szeptemberében újabb appot kaptak Spreeathen polgárai Jelbi néven, amibe integrálták a mikromobilitást (például nextbike, TIER, Lime) és a járműmegosztást (például Emmy, Miles) is és ehhez is elegendő volt ugyanazzal a fiókkal belépni. Eközben a VBB is kiadott egy saját appot Bus&Bahn néven, ami szinte megegyezik a Fahrinfo funkcionalitásával, de csak a telefonszám alapján használható HandyTicket Deutschland-fiókkal tudunk benne vidéki jegyet venni. A máig kissé önálló BerlKönig pedig a teljesen saját programján vagy a Jelbi segítségével is igénybe vehető. Ehhez a kaotikus helyzethez érdemes még hozzávenni a DB Navigatort, ami 2017 óta képes közelekedési szövetségek jegyeit is kezelni, mára pedig országos lefedettségű lett ott, ahol a vasúti utazás is része a szövetségi kínálatnak.

A BVG Fahrinfo alapesetben az utazástervezési nézettel nyílik meg, bár ez átállítható. Középen a közeli megállók indulásai jelennek meg, jegyet venni alul lehet.

A menüből előcsalható a térkép, amin a hagyományos közösségi közlekedés járműveinek késése is látható, de a kijelölt villanymotort csak a Jelbiben lehet lefoglalni.

A megújulásban a 2017 óta a Siemens Mobility leányvállalataként funkcionáló HaCon és a 2013 óta a HaCon alá tartozó eos.uptrade végzi majd a fő feladatot, a felhasználói felület és a használhatóság pedig a Deutsche Bahn online megjelenését is jegyző Ray Sono feladata lesz. Természetesen nem csak a felület, hanem a háttérrendszerek is megújulnak, ezáltal sokkal egyszerűbb lesz majd kapcsolódnia külső fejlesztőnek a jegyértékesítési rendszerhez. Az utaszástervezési rész a jövőben a mainál pontosabbá válik és push-üzenetekkel is kommunikál majd, ha valamilyen zavar miatt változik a megajánlott útvonal. A közlemény alapján szeretnék elmosni a határt a hagyományos közösségi közlekedés (busz, metró, villamos, vonat), az igényalapú (BerlKönig) és a mikromobilitás (TIER, Emmy) között.

A Jelbi mögött a Traffi nevű aggregátor áll, a felülete kissé mórickarajzos, de jól használható és alapból térképes.

Ugyanazt a területet vizsgálva ebben csak a modern közlekedési eszözök látszanak, a buszok és villamosok az állomás ikonjára kattintva jönnek elő táblázatként.

A jegyvásárlás elérhető lesz a Fahrinfo és a Tickets appból is, a Bus&Bahn pedig csatlakozik a rendszerhez, de megfelelően lefejlesztett appok is kapcsolódhatnak majd a fejlesztés alatt álló API-n keresztül. Fizetési módok közül már támogatott a SEPA-levonás, a bankkártyás és PayPal-os fizetés, ehhez jön majd az Apple Pay és a Google Pay implementálása (utóbbiak a Jelbiben már benne vannak). A mostani tervek szerint 2023 elején jöhet a megújult program, a közlemény alapján nagyon kíváncsiak vagyunk a letisztultabb felületre, ami remélhetőleg nem egy újabb Verschlimmbesserung [fejlesztésnek hirdetett komplikálás] lesz.

Mi lesz veled BKK FUTÁR (és leszármazottai)?
A magyar főváros közlekedésében jelentős előrelépést jelentett a Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer (FUTÁR) kiépítése, amivel valóban új szintre lépett. Az igényeknek megfelelően egy ideig folyamatosan fejlesztették, majd elengedték a kezét és a BKK sajtóosztája csak azon örömködött, hogy mennyien használják a programot. Egészen addig lehetett nagy az öröm, amíg a MÁV-START nem indította el 2016-ban, majd követte 2017-ben a Volán Egyesülés (akkor még a mindenféle Közlekedési Központok által átadott adatokkal) saját jogon a statikus GTFS-ét és nem került bele például a Google Maps adatbázisába a vonat és a helyközi busz is. Ekkortól főleg az ingázók esetében egyszerűbbé vált a kombinált utazás megtervezése egy, de nem adott szolgáltatóhoz köthető programmal.
A budapesti forgalomirányítás megreformálásával egyidőben jelent meg az utóbbi 3 évtized legnagyobb fejlesztése, a FUTÁR mobilos verziója. A 2014 óta elérhető program több ráncfelvarráson esett át, de használhatósága időközben nem lett roszzabb, viszont máig nem került bele a MOL Bubi sem.
Sokan várták, hogy a 2014-ben indult MOL Bubi is bekerül majd az appba, de csak évekkel később és csak az állomások foglaltságának információját sikerült átemelni. Ennek egyik fő oka a zárt rendszerű natív app és a bérlési-fizetési rendszer volt. A 2021-ben megújult Bubi esetében sincs változás, pedig a mikromobilitás felfutásából jól látszik a közlekedési igények eltolódása. A BKK múlt héten is csak a poénkodás szintjéig jutott el a máshol már évtizedek óta működő időalapú jeggyel, pedig ez fontosabb lépés lenne mindenkinek. Hogy mikor lesz valódi one-stop-shop a FUTÁR, továbbra is kérdéses, ahogy az is, mikor kerül bele legalább a már lassan két éve megváltható digitális jegyszortiment. A hírek szerint a témában megkerülhetetlen Nemzeti Mobilfizetési Zrt. viszonteladójaként funkcionálna a BKK, avagy a saját eladott jegyein is bukna az amúgy sem túl fényes pénzügyi helyzetű cég.
Idén augusztus végén került be a MÁV-HÉV vonalain közlekedő járművek megjelenítése, pedig a legelső koncepció szerint a Volánbuszt is becsatornázták volna. Alig néhány napja korlátozott darabszámban publikusan követhetővé váltak egyes MÁV-START felségjelű járművek is, ami egy újabb integrációs lépést vetít elő a közeli jövőben.
Jegyvásárlásról egyelőre szó sincs, csak a kombinált utazást lesz egyszerűbb megtervezni.
A meglehetősen sikeres fővárosi program első leszármazottja a mai napig címlapos híreket érő V-Busz volt, ahova a háttérrendszert is a Webváltó/realCity szállította (Budapesten az IVU Technologies háttérrendszerei dolgoznak) és szintén elismerően nyilatkoztak és nyilatkoznak róla a használók. A trendet meglovagolandó az ITM-KTI páros is bedobta magát és Utas.hu néven elindított egy országos lefedettségű rendszert, ami felhasználta a már korábban az önálló Volánok által bevezetett forgalomirányítási rendszerek publikus adatait, így például Győr, Sopron, Pécs vagy Nyíregyháza környékén azóta is láthatunk járatokat valós menetrendi adatokkal, de már egy felületen. Hivatalos dátum ugyan nincs a valóban országos rendszer teljeskörű indulására, de a vonatok is bekerültek menetrendi adatokkal. Már csak azt kéne eldöntenie a megrendelői konglomerátumnak, hogy a ma használt Vonatinfó, Utas.hu és a még működő régi rendszerek közül mit és hol szeretne megjeleníteni. Jegyváltásról itt sem beszél senki, a MÁV appba kétheti-havi szinten kerülnek be városok vonal- és/vagy napijegyei, de ez csak tovább bonyolítja a vidéki járművezetők és jegyellenőrök munkáját.
Ami Budapesten és Veszprémben jól működik, az a Volánbusznál siralmas: hónapok óta nem jelennek meg a járművek vagy nem tudnak belépni a járatba, így valós idejű adat sem áll az utas rendelkezésére. Mivel a megrendelő ITM egy gyakorlatban használhatatlan megállóhelyi menetrendi jegyzéket ír elő, az applikáció lehetne az utasok egyetlen segítsége a megfelelő járat kiválasztásában.
Bár sokkal egyszerűbb lenne a tarifálás, itt is magára és külső szolgáltatókra kell hagyatkoznia az utasnak.
Eközben folyamatosan újabb földrajzi területeken jelenik meg a FAIRTIQ és a hasonló, díjszabási ismeretet kiváltó megoldások, amivel valóban lehet motiválni a közlekedőket a módváltásra.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.