Újabb matricázott mozdony mutatkozott be a Nyugati pályaudvaron, amely a vasúti szállítást hivatott népszerűsíteni és a Vasút Európai Éve promótere is egyben. Feltűnő jelenség lesz a hazai és osztrák síneken.
Egészen a múlt hétig a 2017-es FINA Úszóvilágbajnokságot hirdette a 470 002, de hétvégén új matricákat kapott és a következő egy évben az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. (EWG) és a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) együttműködéseként az intermodális szállítást hirdeti majd a kékből narancssárgává vált mozdony. A homlokfalakra felkerült egy eddig még soha nem látott feliratpár is, ami a környezetvédelmi célokat meghatározó EU Green Dealt és a szintén összeurópai Vasút Európai Évét promózza.
Igazolványkép a mozdony 1-es végéről
Néhány évvel ezelőtt akár az Advanced World Transport a.s. (AWT) flottájába is illett volna
Néhány évvel ezelőtt akár az Advanced World Transport a.s. (AWT) flottájába is illett volna
Magyarország leggyorsabb klímavédői egy képen. Kár, hogy éppen nem a 480 010, a 480 011 vagy a 480 014 hozta a debreceni IC-t.
A háziasszony szerepét ezúttal is Biber Anett, a MÁV-Volán-csoport szóvivője kapta, mellette Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese
Nyiszter Tamás méltatta a MÁV-Volán-csoport érdemeit és fejlesztéseit. A Versenyképes vasút nevű program keretében folyamatosan fejlesztik a szolgáltatást, a járműveket, a pályát és az állomásokat is, hogy a kiszámíthatóság növelésével az autóval közlekedők is szívesen üljenek át a vasútra.
Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója a még épülő fényeslitkei terminálról elmondta, hogy kizárólag zöld energiát használ majd az új átrakóhely, ezzel Európában egyedülálló lesz. Azt is említette, hogy a Kelet-Európai Intermodális Konferencia keretében ez a mozdony visz majd 5 IC-kocsit Fényeslitkére, ahol a résztvevők megtekinthetik a folyamatban lévő beruházást.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke a 2002 óta működő szakmai szervezet céljait és tevékenységét mutatta be, majd a részben hagyományos, részben különleges konferenciáról tett említést. Az East-West Gate nevű intermodális terminálról elmondta, hogy egy rossz helyzetben lévő területen merész vállalkozás magánberuházásként megvalósítani egy – az áruszállítást akár 30-40 évre meghatározó – átrakó-elosztó helyet.
A mozdony oldalára felkerült az összes működő és tervezett intermodális terminál is, az EWG piros tűvel ki lett emelve. Zalaegerszegen a METRANS, Debrecenben az állam építkezik, Záhonyt és környékét szinte be sem kell mutatni, Sopronban a GySEV Cargo üzemelteti a terminált, Budapesten pedig a MAHART (MCC), a METRANS és a Rail Cargo Group (BILK) van jelen.
A beszédek után a Királyi váróban az Utasellátó biztosította a harapnivalót. Padlizsánkrémes, camembert sajtos (ezek gluténmentes alapon is), csirkés, szalámis és kacsamájas falatkák adták a kínálatot.
Ízletes volt mindegyik, rendes méretű szendvicsként is árulhatnák a fedélzeten
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
#EUYearofRail – Megtalálták az 500 euróst a fiókban?
A MÁV-csoport a sajtómeghívóban azt emelte ki, hogy a mozdony tematikája a Vasút Európai Éve lesz, amit az Európai Bizottság még tavaly decemberben határozott meg 2021 tematikájaként. Kicsit okafogyottnak is éreztük az eseményt, hiszen a Connecting Europe Express már három hete elment a Zöld TRAXX-szal és az is furcsa volt, hogy ehhez miért kell a logisztikai szövetség és egy ismeretlen logisztikai cég képviselője, de a „zöld árufuvarozás nagyköveteként járja az ország vasútvonalait, hogy felhívja a figyelmet a fenntartható fuvarozási módok alkalmazásának szükségességére” fordulattól sem lettünk sokkal okosabbak. Egészen ma 11 óráig, amikor kiderült, hogy nem is a vasúttársaságnak jutott eszébe a téma, hanem a szakmai szervezet járta ki az egyik magánvállalkozás számára egy mozdony felmatricázásának lehetőségét. A Vasút Európai Évének hirdetése csak egy kicsi és rosszul kiválasztott területet kapott a járműszekrényen, mintha sokkal fontosabb lenne a részben állami támogatással megvalósuló magánbefektetések hirdetése. Úgy tűnik, mintha Magyarországon csak állami hátszéllel rendelkező vagy nagyon céltudatos cégek lennének képesek járműreklámot megvalósítani. Hogy miért maradt meg a 2017-es FINA Úszóvilágbajnokság matricája egészen 2021 őszéig egy mozdonyon, miközben a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszust hirdető mozdonyok eltűntek szem elől és a hasonlóan burkolt IC-kocsik már szinte önmaguktól levedlettek, mert gyenge minőségű volt a fóliázás?
Alig néhány hete a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. (az összevont Magyar Televízió, Duna Televízió, Magyar Rádió és Magyar Távirati Iroda jogutódja) Toldi című rajzfilmsorozatát reklámozó 480 008 esetében nem volt átadó, egyes vasutasok mégis rosszallásukat fejezték ki azon vasútbarátok felé, akik még az első továbbított vonata előtt képeket közöltek róla – 2021-ben talán nem a személypályaudvar melletti rendezői vágányon kellene tárolni egy „titkos” objektumot. Esetleg nem fényes nappal kéne átmozgatni a fél országon keresztül, hanem bent tartani a mozdonyszínben, ha „fű alatt” kell maradnia adott időpontig.
Az EuroSprinterek felmatricázása ráadásul majdnem teljesen felesleges, hiszen a railjetek ellentételezéseként szinte mindig az ÖBB-nél vannak foglalkoztatva, itthon csak elvétve kerülnek vonatra.
Alig néhány hete a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. (az összevont Magyar Televízió, Duna Televízió, Magyar Rádió és Magyar Távirati Iroda jogutódja) Toldi című rajzfilmsorozatát reklámozó 480 008 esetében nem volt átadó, egyes vasutasok mégis rosszallásukat fejezték ki azon vasútbarátok felé, akik még az első továbbított vonata előtt képeket közöltek róla – 2021-ben talán nem a személypályaudvar melletti rendezői vágányon kellene tárolni egy „titkos” objektumot. Esetleg nem fényes nappal kéne átmozgatni a fél országon keresztül, hanem bent tartani a mozdonyszínben, ha „fű alatt” kell maradnia adott időpontig.
Az EuroSprinterek felmatricázása ráadásul majdnem teljesen felesleges, hiszen a railjetek ellentételezéseként szinte mindig az ÖBB-nél vannak foglalkoztatva, itthon csak elvétve kerülnek vonatra.
Az EuroSprinterrel anno 20 éve a DB-nek is meggyűlt a baja, hiszen nem teljesen egyenes a front, így minden derékszögű matrica lefelé konyul. Úgy látszik, hogy a grafikusok nem néztek utána most sem a pontos formának. Arra nem sikerült rájönnünk, hogy mit szeretne jelképezni az oldalt fehér, elöl zöld színű mintázat – vasúti sínt biztosan nem.
Tavasz óta az összes MÁV-START-os villamos motorvonatra felkerült a környezetbarátságot szimbolizáló zöld levélke, de a 10+25 valóban korszerű villamosmozdony közül csak a 480 010 kapott. A nem annyira korszerű (khm...) mozdonyok pedig egyáltalán nem kaptak.
Tavasz óta az összes MÁV-START-os villamos motorvonatra felkerült a környezetbarátságot szimbolizáló zöld levélke, de a 10+25 valóban korszerű villamosmozdony közül csak a 480 010 kapott. A nem annyira korszerű (khm...) mozdonyok pedig egyáltalán nem kaptak.
Augusztus 24-én mutatkozott be hivatalosan a ZSSK hasonló tematikájú mozdonya, de azt nem egy magánvállalkozás finanszírozta. Azóta rendszeresen megfordul a Nyugati pályaudvaron, október 1-jén az EC 281 Metropolitan élén gördült be a frissen felújított csarnokba, ahol a magyar vasút leghűségesebb villamosmozdonyai fogadták.
Az árufuvarozó ZSSK Cargo nem aludt be ennyire, már június 24-én elkészült a 363 095 matricázása és a magyar vasút 175 éves évfordulója alkalmából még a Vasúttörténeti Parkba is ellátogatott.
Az árufuvarozó ZSSK Cargo nem aludt be ennyire, már június 24-én elkészült a 363 095 matricázása és a magyar vasút 175 éves évfordulója alkalmából még a Vasúttörténeti Parkba is ellátogatott.
Magyarics Zoltán alig egy hónapos képén Ausztria 25 éves EU-tagságát, a környezetvédelmet és a Vasút Európai Évét is propagáló mozdony, melyen sikerült igényesen elhelyezni mindent. Ezt a mozdonyt február 11-én mutatták be hivatalosan.
Adorján Péter