Próbapályán az RCH hibrid tolatómozdonya. Metrót hosszabbítottak Londonban, villamost építenek Bécsben. Kábeltolvajok dolgoztak a Rajna-Ruhr-vidéken. Új bejárat a Hlavákra. Alternatív hajtású buszok Brnoban. Használt RS1-eseket állított forgalomba a ČD.
Próbapályán a hibrid tolatógép
Cerhenice | Středočeský kraj, Csehország – Megkezdte próbafutását a Rail Cargo Hungaria első, kínai gyártású hibrid tolatómozdonyan a csehországi Výzkumný ústav železniční próbapályáján. A 97 55 0 461 001-8 pályaszámú tolatómozdonyt a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd építette. Az RCH tőlük két vonali és két tolatómozdonyt vásárol, amelyek a tervek szerint 2022-ben állnak majd szolgálatba Magyarországon. A tolatómozdonyok a felsővezetékkel nem rendelkező vágányokon lítium-titanát akkumulátorban tárolt energiával képesek közlekedni, az akkuk töltése pedig a villamosfékezéssel képződő energiával is lehetséges. Az RCH közleménye szerint a mozdonyban lévő akkupakk kapacitása 350kWh, a lítium akkumulátort felsővezetékről 2,5 óra, egyéb hálózatról pedig 8-10 óra alatt lehet teljesen feltölteni. A gép indító vonóereje 250 kN, engedélyezett legnagyobb sebessége 100 km/h. Az akkuk kapacitását úgy méretezték, hogy felsővezeték nélküli sík pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h sebességgel – áll a közleményben.
Az új mozdonyt a csehországi cerhenicei avagy ismertebben velími próbapályán vallatják
(fotó: RCH)
(fotó: RCH)
Metróhosszabbítás Londonban
London | Egyesült Királyság – A londoni tube 2021. szeptember 20-án egy új vonalszakasszal bővült. A térképeken feketével jelzett, már eddig sem egyszerű, sokfelé elágazó Northern line kapott egy újabb ágat. A dél-kelet Londonban található Kennington állomásról kiágazó 3,22 kilométeres, két mélyépítésű alagútból álló szakaszon egy köztes állomás, Nine Elms és a végállomás Battersea Power Station található. Ahogy az üzemeltető TfL reklámozza, ez az évszázad első komolyabb metróbővítése a brit fővárosban. A vonal Kenningtonnál a híres visszafordító vágányból ágazik ki, ahol eddig a Charing Cross felől érkező vonatok tudtak visszafordulni, irányváltás nélkül. A Battersea felé vezető vonal megnyitásával ezen vonatok egy része már nem a loopon át fog fordulni, hanem a Battersea Power Station állomáson épült kihúzóban. A brit közlekedésbarátok és érdeklődők körében kisebb internetes mém alakult ki a végállomás nevéből, hiszen a Battersea Power Station station, ahogy a metróállomásra kezdtek hivatkozni, enyhén szólva is komikus. (v.ö.: Kelenföld vasútállomás metróállomás végállomás.) A problémát a Google Maps automatizálása sem ugrotta meg hiba nélkül, az online térképen csak Battersea Powerként szerepel az állomás, a Stationt itt is a metróállomás megnevezéseként kezelte a rendszer.
A vonal a valamikori ipari terület lakóövezetté alakulását kívánja kiszolgálni és közvetlen kapcsolatot teremt a belvárossal. Most a vonatok itt 10 percenként fognak járni csúcsidőben, ami azért még bőven sűríthető, ahogy az igény is egyre növekedni fog.
A legendás londoni metrótérkép újabb elemmel bővült a Northern line bővítésével. A környéken a zónák is megkavarodtak egy kicsit, az új szakasz végig az 1-es zónába került
A vonal a valamikori ipari terület lakóövezetté alakulását kívánja kiszolgálni és közvetlen kapcsolatot teremt a belvárossal. Most a vonatok itt 10 percenként fognak járni csúcsidőben, ami azért még bőven sűríthető, ahogy az igény is egyre növekedni fog.
Bécs új villamosvonalat épít
Wien [Bécs] | Ausztria – Új villamosvonalat építenek az osztrák fővárosban. Önmagában ez nem is akkora hír, volt már ilyen, ám a Wiener Linien és a város vezetése most egy új fejlesztési területet kapcsol majd be a közlekedésbe. Az új villamosvonal a 2013-ban átadott 26-os villamos Prinzgasse megállójától indul kelet felé és a meglévő lakóterületek, illetve fejlesztési területek feltárásával jut el az Aspern Nord metró- és gyorsvasúti állomáshoz. A tervek szerint közel egy kilométer hosszban füves vágány épül majd a villamosoknak, ami különösen környezetbarát a városvezetés szerint. Az új szakaszon a leendő 27-es villamos jár majd, amely a 26-os azonos módon Strebersdorfból indul és feltárja a Duna bal parti területek nagy részét és így éri el az új szakaszt. A forgalom várhatóan 2025-ben indul meg a vonalon.
I bims, eure neue Bimlinie in die Donaustadt! 🚋 Ab 2025 fährt die neue Linie 27 von Strebersdorf bis Aspern Nord. Mit...
Gepostet von Wiener Linien am Freitag, 24. September 2021
Kábeltolvajok a Rajna-Ruhr-vidéken
Wuppertal-Cronenberg/Duisburg | Nordrhein-Westfalen [Északrajna-Vesztfália], Németország – Az árvíz után kábellopás keseríti az életet a Bergische Museumsbahnen e.V. fenntartásában működő múzeumvillamos vonalán. A wuppertali nosztalgiavonalról szeptember 20-án este tűnt el a felsővezeték egy része, valamint a Kohlfurter Brücke közelében működő telephely riasztórendszerét is megrongálták a tolvajok és megpróbáltak bejutni a kocsiszínbe. Az egyesület szerint a kár jelentős, a rendőrség pedig nyomoz az ügyben.
Nem csak Wuppertalban dolgoztak azonban a fémtolvajok: a Düsseldorf és Duisburg közötti Stadtbahn-vonal áramellátását is érintette az a szintén szeptember 21-ére virradó éjjel történt bűncselekmény, amelynek során az egyik betáplálási pont tápvezetékét rongálták meg ismeretlen elkövetők. Emiatt az U79-es viszonylat Kesselsberg és Waldfriedhof megállói között a közlekedés szünetelt, mivel a szakaszt ellátni képes többi áramátalakítót nem akarták túlterhelni. A rendőrség itt is ismeretlen elkövetők ellen nyomoz.
Kész a hátsó bejárat
Praha [Prága] | Csehország – Immár Žižkov felől is megközelíthető a prágai főpályaudvar. Eddig csak a Wilsonova utca, így a metró irányából voltak elérhetőek a peronok, ám a jövőben már a “túloldalról” is be lehet majd jutni az aluljárókba. Igény volt rá: a Žižkov és Vinohrady nyugati oldalán élők eddig is rendszeresen hagyták el a pályaudvar ebbe az irányba, ám veszéyesen, a vágányokon keresztül. A meglévő aluljárók kibővítésével azonban lehetőség nyílt kelet fel, az Italská felé elhagyni a közlekedési csomópontot. Az új kijárat akadálymentes, lift és mozgólépcső is található a hagyományos lépcsők mellett.
🚶♂️NA PRAŽSKÉM HLAVNÍM NÁDRAŽÍ SE OTEVŘEL PRODLOUŽENÝ PODCHOD SMĚREM NA ŽIŽKOV | Na pražském hlavním nádraží se dnes...
Gepostet von Ministerstvo dopravy am Freitag, 24. September 2021
ELF-bemutató Danzigban
Gdańsk | Lengyelország – Hivatalos keretek között is bemutatta a RegioJet és a PESA a leendő 654-es sorozatú motorvonatait. A 7 egységet összesen kicsivel több mint fél milliárd cseh koronáért vásárolta Európa legnagyobb teljesen magán vasúttársasága. Az U1, U5, U7, U13 és U16 viszonylatokon megjelenő járművek még a Velím mellett található tesztpályán is futnak jónéhány kört (szó szerint) és csak azután kerülnek majd Ústí nad Labem környékére, hogy megkezdjék a próbafutásokat. Az alacsonypadlós, klímás járművek a DB-től használtan vásárolt egykor, ott 628-as sorozatként üzemelő kétszekciós motorvonatokat váltják.
Evropská premiéra jednotky PESA 654 pro českého dopravce RegioJet. 💛🚂 Units Jednotky PESA 654 jsou dvoudílné...
Gepostet von RegioJet CZ am Mittwoch, 22. September 2021
Hidrogénes jövő Brnoban is
Brno | Jihomoravský kraj, Csehország – Ostrava után Brno is tervezi hidrogén előállítását, mellyel a jövőben tüzelőanyagcellás autóbuszokat tankolnának. Próbajárati céllal már 2022-ben érkezhet ilyen jármű a morva fővárosba, A hosszútávú cél az, vízből, napenegriából állítsanak elő hidrogén. Ehhez egy 40 MW teljesítményű napelem-rendszert terveznek a városba. A hidrogénes üzemre nem csak a közlekedési vállalatnak kell felkészülnie: a helyi mentők és tűzoltók is kapnak képzést hogy mi a teendő, ha esetleg bármi rendellenes következne be.
Terjednek a pókok az U11-en
Česká Lípa–Postoloprty | Liberecký kraj, Csehország – Forgalomba állnak a České dráhy használtan vásárolt RegioSpider becenévre hallgató Stadler RS1-esei. A német SWEG-től vásárol motokocsik az Ústí nad Labem-i kerületben, az U11-es viszonylaton (Česká Lípa–Louny–Potoloprty) közlekednek, ezzel 814-es sorozatú (RegioNova) motokocsikat kiváltva. A majdnem teljesen hosszukban alacsonypadlós motorkocsik kényelmesebbek és dinamikusabbak elődeinél, így utasvonzó hatást is vár a vasúttársaság a cserétől.
Az új motorkocsikat még nem fényezték (fóliázták) át a ČD arculata szerint, fontosabb volt mielőbb forgalomba állítani őket.
(fotó: Lukáš Kubát/České Dráhy)
(fotó: Lukáš Kubát/České Dráhy)
Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell