2021. 09. 17.

Hétvégi gyors – 2021. szeptember 12-17.

Autómentes hétvége gazdag programmal. Megújuló motorvonatok. Új és megújuló bajor vasútvonalak. Búcsúzó mozdonyok.


Autó nélkül vidékre!


Békéscsaba–Szeged vasútvonal | Magyarország – A MÁV-START szeptember 18-án és 19-én az Alföldi Retro Hétvége programjával várja a közlekedésbarátokat. A Békéscsaba és Szeged közötti vasútvonalon múltidéző összeállításban közlekednek a szerelvények: Szergej és vékony csíkos gyorsvonati kocsik; retro ingavonat; Púpos és az utolsó két By sorozatú kocsi; a retro Bzmot és az MDmot 3017-es szerepel majd, utóbbi az üzemképes mellékkocsik hiányában két Bd sorozatú személykocsival közlekedik majd. Ugyancsak utazhatunk majd a a búcsúzó batuzeni személykocsikkal (Csörgő vontatásával) is. A részletes program a MÁV-csoport weblapján olvasható. A retro hétvégéhez a Volánbusz és az SZKT is szervez kísérőprogramot.
Budapest | Magyarország – Amint azt már múlt heti összefoglalónkban jeleztük, érdemes lesz akár Budapesten belül is részt venni az Európai Mobilitási Hét keretében szervezett programokon. A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV együttműködésében valósul meg a hétvége – korábbiakhoz képest meglelhetősen alacsony költségvetésű – programja. Az Andrássy út helyett idén a pesti alsó rakpart lesz az autómentes útszakasz, aminek a Jane Haining rakpart nevű szakaszán (Lánchíd és Erzsébet híd között) a felújítás alatt álló Lánchíd történetével ismerkedhetünk meg. Egész hétvégén várják az elmúlt 100 év villamosai a látogatókat a Szabadság hídon és a Múzeum körúton végzett pályafenntartási munkák miatt lezárt vágányokon az érdeklődőket a Károly körúton.
Debrecen | Magyarország – A második legnagyobb város is csatlakozik a programhoz, itt a Piac utca Szent Anna utca és Kossuth utca közötti szakasza lesz forgalommentes, a lezárt szakaszon főleg a fenntartható közlekedést és területhasznosítást propagálják majd. De lesz lehetőség virtuáális busz- és mozdonyvezetésre is, ahova az autó forgalmijának felmutatásával akár 2 felnőtt és 3 gyerek is díjmentesen utazhat a városi járatokkal.
Győr | Magyarország – Az autógyártás hazai fellegvára is hirdetett meg különböző programokat az Európai Mobilitási Hétre, ezek közül a minden évben meglepetést okozó Bagolybusz és a közkedvelt nosztalgiabuszozás mellett ismét lehet majd táblákat és emléktárgyakat vásárolni. Itt szeptember 22-én lehet majd díjmentesen utazni a helyi hálózaton.


Selejtezett 101-esek


Leverkusen-Opladen, Nordrhein-Westfalen [Északrajna-Vesztfália] | Németország – A Deutsche Bahn az 1990-es évek közepén szerezte be az ADtranztól azt a 145 darab 101-es sorozatú villamosmozdonyt, amikkel a távolsági forgalomból kiváltották az 1970-es évek elején szolgálatba állított 103-asokat. A legendás gépek némelyik darabja a mai napig működik, eközben pedig a DB AG megkezdte a 101-es sorozat selejtezését. A Drehscheibe értesülései szerint a 101 112 és a 101 119 pályaszámú mozdonyokat már el is vitték az északrajna-vesztfáliai ismert „mozdonytemetőbe”, az opladeni Bender Rohstoff-Recycling e. K. telephelyére. A 112-est 2020. december 30-ával helyezték letétbe, a 119-est pedig 2021. május 23-ával törölték az állományból. A 112-es 2017-ben a Rheingold-vonatokra, 2018-tól pedig a TEE-vonatokra emlékezett külső megjelenésével. Mindkét mozdony 1998-ban épült.


30 éve a hegytetőre


Brocken | Németország – A Brocken a Harz-hegység és Németország egyik kedvelt kirándulóhelye, de 1961 és 1989 között megközelíthetetlen volt, hiszen túl közel esett a Német Demokratikus Köztársaságon belül a határsávhoz. Az első polgári személyszállító vonat 1991. szeptember 15-én ért föl a hegycsúcsra és tízezrek tekintették meg aznap az Újraegyesítés egyik szimbólumának számító hegyet. 30 évvel később különvonattal utazhattak a kortársak, közreműködők és politikusok, majd beszédekben emlékeztek meg az elmúlt három évtizedről.



Gázzal is rendelhető az i4


Ormaiztegi | Spanyolország – Elkészült az első LNG-s Irizar i4, a spanyol buszgyártó legújabb környezetbarát terméke. Scania 9 literes és 320 LE-s motorja hajtja, az összesen 704 literes tartályok akár 1000 kilométeres hatótávot is biztosítanak. A két tartály az egyik középső csomagteret foglalja el, így főleg elővárosi vagy kirándulási célokra hasznosítható jól. Bár magaspadlós a típus, a kétszárnyú középső ajtónál emelőrámpa található és az utastérben is kialakításra került a kerekesszékesek utazásához szükséges hely. Jövőre az i6 és i6S szériák háromtengelyes verzióihoz is elérhető lesz ez a meghajtási rendszer.



Megérkezett az első duci


Drezda | Németország – Ahogy többek között az MDR is tudósított róla, megérkezett az első NGT DX DD Gorbitz kocsiszínbe. Természetesen egy ekkora dolgot nem lehet elrejteni, így fanatikusok és érdeklődők is megnézték a lerakodást és a Fröberlstraßei volt VW-áruátrakóból a kocsiszínbe vontatást. A hivatalos bemutatóra október 2-án és 3-án kerül sor, mindkét napon 10 és 18 óra között lehet majd előzetes regisztrációt követően megtekinteni az újdonságot.


A következő megálló: Zoologischer Garten


Berlin | Németország – Időről időre előkerül, hogy Berlinben a Zoologischer Garten pályaudvaron is meg kellene állítani a távolsági vonatokat. Bár a Stadtbahnról ezek egy része lekerült néhány évvel ezelőtt az alagútba és 2006 óta amúgy is a Hauptbahnhof a távolsági közlekedés csomópontja, a város nyugati részében élők joggal panaszkodnak, hogy az egykori Nyugat-Berlin központi pályaudvarán ma már nem állnak meg az ICE-járatok, csak áthaladnak. A téma állandóan napirenden van és még a tartományi (városi) választások idején is rendre előkerül ígéretként. Most, szeptember 26-án (együtt a szövetségi választással) Berlinben is lesznek választások és így mi került elő? Igen, az olvasó jól látja: az Zoonál megálló ICE-k kérdése. Most viszont a DB AG is hajlik a kompromisszumra a Der Tagesspiegel értesülése szerint: még ebben az évben egy hajnali, a Rajna-Ruhr térségébe tartó ICE-t indítanak: a vonat Berlin-Friedrichstraße (!) állomásról indul 05:26-kor, a Zootól pedig 05:40-kor. Ellenkező irányban a vonat 22:12-re ér a Zoologischer Gartenhez és 22:24-re a Friedrichstraße állomásra. Az utasokat ebben az irányban egészn az Ostkreuzig viszi majd a vonat (érkezik: 22:38). Decembertől pedig napi három ICE Sprinter áll majd meg a Zoonál, ezek szintén a Rajna-Ruhr-vidék felé tartanak majd és a hajnali és késő esti peremidőszakban Berlin és Köln között köztes megálló nélkül közlekedő ICE-járatokat is kínál a Deutsche Bahn AG a tervek szerint.
A Zoologischer Garten volt Nyugat-Berlin főpályaudvara: az NSZK felé itt lehetett a tranzitvonatokra felszállni, de aki Dánia vagy éppen Lengyelország felé utazotott volna az NDK-n keresztül, az is itt szállhatott fel a járatra. Az állomást és a nyugat-berlini vasutakat is a kelet-német államvasút, a DR üzemeltette, a nyugati vasút, a Deutsche Bundesbahn csak egy külön pénztárat üzemeltetett az épületen kívül, ami statisztikailag a hamburgi főpályaudvar 51-es kasszája volt, így nem érintette az érzékeny státuskérdéseket. Az újraegyesítés után a nyugati városrész fő közlekedési csomópontja maradt az állomás, majd a Hauptbahnhof 2006-os átadásával vesztette el jelentőségét.
Berlin-Friedrichstraße állomás pedig, bár a volt Kelet-Berlin területén fekszik, határállomás volt: az NDK szervei itt végezték a határellenőrzést Nyugat-Berlin felé és felől, itt fordultak – külön peron mellett – a keleti és a nyugati S-Bahn-szerelvények és itt lehetett Nyugat-Berlinen „belül” az U6-os metró, a Nord-Süd-S-Bahn és a nyugati Stadtbahn vonatai között átszállni, a helyi igényeket pedig a keleti S-Bahn sűrűn induló szerelvényei szolgálták ki.


Megújulnak a FLIRT-ök


Düsseldorf/Aachen | Németország – Az eurobahn márkanéven szolgáltató Keolis a járművek hivatalos tulajdonosaként bejegyzett Alpha Trains-zel egyetértésben a Talbot Services GmbH-t bízta meg a 62 darabos FLIRT-flotta fővizsgájával. A 30 millió eurós szerződés értelmében a következő 4 év során gyakorlatilag teljesen megújulnak (kocsiszekrények, forgóvázak, fékek, áramszedők, ajtók, kapcsolószerek és szinte minden egyéb más is) az egyenként közel 4 millió kilométert futott motorvonatok. Az első darabt szeptember 9-én vették át hivatalosan, így már találkozhatnak is az utasok felújított darabokkal.

Halász Péter 2012-es képén egy még egészen fiatal jármű érkezik Neuss főpályaudvarára, de a jogszabályi előírások szerint mindeképpen szükséges a főjavítás


Erding, jövünk!


München | Németország – Elkészült a müncheni repülőtér alatti vasúti alagút hosszabbítása, amit a repülőteret üzemeltető Flughafen München GmbH finanszírozott. A három év alatt elkészült 1,5 km hosszú alagút és a kapcsolódó 300 méter hosszú rámpa Schwaigerloh település széléig ér, ahonnét a követekező 2 kilomteres szakaszt a DB Netz építí majd ki Erdingig. Ezzel az új kapcsolattal a repülőtérre vezető két vasútvonal mellett egy harmadik, új irány is megjelenik majd a kínálatban, az S2-es mai keleti végpontja, Erding felől. Eddig csak a város nyugati része felől érkező S1-es és a keleti oldalt feltáró S8-as vonalakról volt elérhető a reptér és a reptéri szárnyvonal a Flughafen Besucherpark megállótól csonkán végződött a terminál alatti állomáson. A 2025-re elkészülő vasútvonal lehetőséget biztosít majd a mainál több vonat közlekedtetésére, így a repülőtér elérhetősége mind szolgáltatási, mind környezetvédelmi szempontból javulni fog.

Balról jobbra: Albert Füracker, bajor pénzügyminiszter és a repülőtér felügyelőbizottságának elnöke; Jost Lammers, a repülőtér ügyvezetője és Kerstin Schreyer, bajor közlekedési miniszter
(fotó: Flughafen München GmbH)


Hídmonstrumot illesztenek


Eggolsheim | Németország – Jövő hétvégén kerül sor a VDE 8.1 keretében átépülő Nürnberg–Bamberg vasútvonal új, az A73-as autópálya fölött átívelő hídszerkezetének betolására. A 92 méter hosszú, 17,5 méter magas s 13,1 méter széles, 1200 tonnás acélhidat gumikerekes moduláris teheremelőkkel illesztik a helyére, emiatt az autópályát szombaton 18 órától vasárnap délig lezárják. Maga a folyamat mindössze 8 órát vesz igénybe, de a leggyorsabb mozgatási sebesség 0,5 km/h. A mostani szerkezetet ezután 2022-ben lebontják és egy ugyanilyen másik kerül mellé 2023 végéig.

Akár a budapesti Karolina úti felüljáró új szegmense is lehetne
(fotó: Sven Dreyer/DB AG)


Újra jár a Polybahn


Zürich | Svájc – Felújítása után ismét üzemel a zürichi Polybahn. A rövidke siklóvasút a Limmat partján fekvő Central nevű tér mellől (szemben, a túlparton a főpályaudvar, Zürich HB terül el) indul a Polyterassen felé. A mindösszesen 176 méter hosszú pálya 260 ‰ legnagyobb emelkedést hidal át, a két állomás közötti szintkülönbség 37 méter. A vasút 1889 óta üzemel, az évek során többször átépítették, legutóbbi teljes felújítása 1996-ban volt, ekkor az UBS Group AG támogatásával újult meg a kis siklóvasút. A mostani felújítás miatt május 30. óta nem üzemelt a vonal, a teljes felújításra 3 millió frankot fordítottak és szeptember 17-étől szállítja újra az utasokat.

Die Polybahn zwischen Central und ETH fährt nach monatelanger Sanierung und Modernisierung wieder. Das knallrote und...

Gepostet von Carmen Walker Späh am Freitag, 17. September 2021

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter