2021. 09. 03.

Hétvégi gyors – 2021. augusztus 28-szeptember 3.

Jönnek a villanybuszok. Vezeték nélkül nem mindenhol megy a villamos. Kiállítást hirdet a mozdony. Egyszerűbb lett az utazás. Preferált gyártóvá vált az Ebusco.


Zöldexpót hirdet a MÁV-csoport


Budapest | Magyarország – Elkészült a MÁV-START 470 005 pályaszámú Siemens EuroSprinterének matricázása, ami a vállalat február közepén bemutatott környezetvédelmi célkitűzéseivel összhangban álló, a Külgazdasági és Külügyminisztérium rendezésében megvalósuló, elsősorban a V4-országok részvételével megtartandó Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozó nevű rendezvényt és a hozzá kapcsolódó, a Kárpát-medence magyarul beszélő diákjainak szervezett A Jövő Hősei [Heroes of the Future] ifjúsági programot hivatott népszerűsíteni. Joó István, a rendezvény lebonyolításáért felelős kormánybiztos szavai szerint mintegy 180 kiállító vesz majd részt az eseményen és 160 diákcsoportot, összesen 4680 gyereket várnak a kisérőrendezvényre. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint ezen az eseményen is az a Volánbusz által frissen vásárolt 40 eCitaro szállítja majd a résztvevőket, amiket már most hétvégétől használhatnak az IEC 2020-ra és a hónap végén rendezendő Egy a természettel elnevezésű eseményre érkezők – Budakeszi és környékének lakossága pedig koppan egy hatalmasat, mert talán mégsem kapják meg az új buszokat októbertől a 22-es és 188-as járatcsaládra. Egy elejtett félmondattal további 60 elektromos buszt várhatunk a Volánbusznál, de területi elosztásról nem esett szó.
Sokáig nem marad egyedül a Győr, Sopron, Hegyeshalom, Miskolc és Hidasnémeti felé közlekedtetni tervezett mozdony, két 480-as sorozatú TRAXX is hasonló álruhát kap hamarosan.

A mozdony 1-es számú vége a fiataloknak...

...2-es számú vége a felnőtteknek hirdeti az eseményt.

A sajtótájékoztatón Biber Anett, a MÁV-Volán-csoport szóvivője, Joó István, a KKM kormánybiztosa és Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szólalt föl

A mozdony belsejének megtekintése után egy szimbolikus kézfogással is hitelesítették az együttműködést


Operátor nélkül is kipróbálnád?


Frankfurt am Main | Németország – Tavaly tavasszal, hirtelen ért véget az EASY névvel illetett önvezető autóbuszok pályafutása Frankfurt am Mainban, majd új esélyt kaptak a közeli Eberbach kolostorban és Bad Soden-Salmünster városában. Jelenleg egyik sem közlekedik, mert kötelező javítás miatt a gyártónál vannak. Viszont mivel a frankfurtiak a tapasztalatok szerint eléggé technikaffinak, a jelentkezőknek és a későbbi sorsoláson szerencséseknek lehetőségük lesz operátor/járműkísérő nélkül is kipróbálni az önvezető buszt. A tesztre a Stadtbahnzentralwerkstatt területén lesz lehetőség szeptember 18-án és 19-én 11 és 15 óra között. A VGF-nek ezzel is célja, hogy elérje azt a 200 órányi valóban önálló közlekedést, ami a járművek következő fázisú üzemeltetéséhez kell, avagy „sszabadon” engedhessék akár utcai forgalomba is a buszocskákat.



Beszerzés fixálva


Basel | Svájc – Ahogy májusban megírtuk, Basel lecseréli a buszflotta jelentős részét elektromos meghajtásúra. A héten a HESS AG-val már alá is írták a szerződést, így a házigyártó nyugodtan láthat neki az építésnek. Az EvoBus svájci képviseletével szeptember végére egyeztettek időpontot, de a korábbi 16-38 szóló-csuklós arányon változtattak és 19-38 lesz a végleges mennyiség. Többletköltséget nem okoz a változás, mert a 2027-re tervezett csomagból hívják le a 46-os vonal korábban megvalósítandó hosszabbítása miatt.


Hibrid, de mégsem úgy


Charlotte | Észak-Karolina, USA – Augusztus 30-án megnyílt a CityLYNX Gold line hosszabbítása és forgalomba álltak a Siemens által szállított hibrid S700-as villamosok. Az immár 4 mérföld [6,4 kilométer] hosszú vonalon kiváltották a korábban itt közlekedő, hagyományos kinézetű, de 2015-ben épült Gomaco villamosokat. A 874 ezer fős „városkának” így már két – európai fogalmak szerinti – villamosvonala van, a másik Blue Line névre hallgat és 42 Siemens S70-es közlekedik rajta. De miért is hibrid a hibrid? Egészen egyszerűen azért, mert ezek a villamosok a felsővezetékes üzem mellett a beépített OESS segítségével a belvárosi CTC/Arena és a gazdasági negyed széle közötti Irwin megálló közötti 1 mérföldet [1,6 km] felsővezeték és egyéb külső áramforrás nélkül teszik meg. A CATS még 2016-ban rendelte meg ezeket a villamosokat a 2020. augusztus 31-re tervezett átadásra, ami a világpolitikát is alakító események mellett olyan banális dolog miatt késett, hogy egyszerűen rossz szerkezeti elemket rendelt a kivitelező az egyik autópálya feletti hídszerkezethez. A korábban üzemelt 1,5 mérföldes [2,4 km] szakaszon gyakorlatilag teljes átépítés történt, hiszen a meglehetősen szigorú ADA-szabályok miatt már a régies villamosnak is akadálymentesnek kellett lennie, de annak 3,05 méter volt a szélessége. Érdekes kérdés, hogy a korábbi napi 1500 utas mellett miért is éri meg egy ekkora beruházás, bár a 2018 óta szövetségi pénzekből is épülő Charlotte Gateway Station az Amtrak vonataira is ad majd kapcsolatot.

26 méter hosszú és 2,64 méter széles, így egészen európai a mérete
(fotó: Siemens)


Ellopták a vezetéket


Wehmingen, Niedersachsen [Alsó-Szászország] | Németország – A Hannovertől délre eső Wehmingen neve ismerősen cseng a villamosbarátoknak: Németország egyik legnagyobb szabadtéri villamosmúzeuma működik itt, amely statikus kiállítási tárgyai között őrzi többek között A budapesti Milleniumi Földalatti Vasút 12-es számú motorkocsiját is, sok más érdekes villamosvasúti jármű mellett. A múzeumban a járművek egy része működik is, ezek a villamosok a korábbi környező mellékvonalak darabjaiból összevont múzeumvasúton járnak. A villamosított pálya felett egyszerű közúti vasúti felsővezeték van.
Ezt a vezetéket sikerült most ismeretlennek megrongálni. A Hannoversches Straßenbahn-Museum közlése szerint augusztus 31-én reggel 7 és 12:40 között történt az eset a Billerbach és Bolzum közötti szakaszon. Az esetre másnap 13 óra körül derült fény, amikor konstatálták, hogy a körbekerített területről kivezető kaputól végig hiányzik a felsővezeték. A rendőrség nyomoz az ügyben, egyelőre a HSM felhívására tanúk jelentkezését várják, akik gyanús járműveket vagy személyeket láthattak a múzeumvasút környezetében a fenti időszakban. Érdemes megjegyezni azt is, hogy ebben az időszakban több sehndei (e település része Wehmingen) kiskertben is feltörték a kerti fészereket, ahonnan szintén színesfémből készült kábeleket, eszközöket tulajdonítottak el a sajtóhírek szerint.



Egységes tarifarendszer, olcsóbb eljutás


Москва [Moszkva] | Россия [Oroszország] – 2012. július 1-jén bővült Moszkva város területe, amikor hozzácsatolták a Новомосковский [Novomoszkovszkij] és Троицкий [Troickij] területeket, ezzel létrehozva a 11. és 12. Közigazgatási körzetet. Az elmúlt közel 10 évben a két külső körzetből a „régi” Moszkvába tartó utazóknak két jegyet kellett váltaniuk, akárcsak nálunk, ha külterületről utazunk (például Gyál vagy Budaörs). Most, hogy egységes tarifarendszer lépett életbe, olcsóbbá válik az utazás. Egy útra az eddigi 60 rubel (245 forint) helyett 42 rubelt (170 forint) kell fizetni. A 30 napos bérlet 2700 rubel (8342 forint) helyett 1240 rubel (4997 forint) lesz. A változás legalább 70 ezer embert érint, akik számára vonzóbb lesz az egyéni közlekedéssel szemben a folyamatosan kiépülő МЦД vonataira, buszra vagy metróra váltani.

Miközben a Западный [Zapadnij, Nyugati] köigazgatási körzet korábban szintén B zónás területe is bekerült az egységes díjszabásba, a szovjet Szilikon-völgynek is nevezett Зеленоградский [Zelenogradszkij, Zöldvárosi] körzet továbbra is kimarad
(grafika: Мосгортранс [Mosgortrans])


Sokáig, messzire és villannyal


Zürich | Svájc – A Zürich melletti Verkehrsbetriebe Glattal (VBG) frissen beszerzett egy eCitaro típusú buszt, ami a maga nemében különleges: korábban még nem gyártott az EvoBus OppCharge rendszerű (top-down-pantograph) darabot. Viszont ezt meglehetősen igényes vonalra állítja be a tulajdonosa, a 759-es vonalon egy kör 27,4 km és 22 órán keresztül lesz forgalomban 370 kilométeres fordán a busz. Természetesen ennyit nem bír ki egy töltéssel, ezért a zürichi repülőtéren kialakítottak egy töltőoszlopot is, ahol akár 300 kW teljesítménnyel is tölthető a 264 kWh-s akkucsomag – éjszaka kábelről töltik a garázsban 150 kW-tal. A járművezető kényelméről hűtött-fűtött, elektromosan állítható vezetőülés és hűtődoboz is gondoskodik. Az utasok három ajtón szállhatnak föl és le, a tájékoztatásról két monitor gondoskodik és az utastéri hangulatvilágítás is különleges a buszon. A biztonságról a szokásos kamerák mellett az automata fékasszisztens és a kanyarodási asszisztens gondoskodik.

Nem csak kívülről zöld a legújabb busz
(fotó: Daimler AG)


Szorosabbra fűzött szálak


Deurne | Hollandia – Öt évre szóló keretmegállapodást kötött a Transdev és az Ebusco, így Franciaország, Németország és Hollandia esetében előnyt élveznek az elektromos meghajtású buszok beszerzésekor. A csak ezekben az országokban 10.500 buszt üzemeltető francia tulajdonú cégcsoport le is hívott két koncesszióhoz való adagot: 20 darab megy Nizzába és 2 Waiblingenbe. Eddig már 224 Ebusco buszt szerzett be a piros-fehér cég a feltörekvő holland gyártótól.

Kiváló együttműködést tudhat maga mögött a két cég
(grafika: Ebusco)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Gyorgyovics Krisztián