Sokáig neve sem volt, csak annyit tudtunk, hogy a Siemens Viaggio kocsicsaládra fog épülni egy új járműsorozat a cseh vasúton. Sokan a Siemens Viaggiot a RailJettel azonosítják, ám ez a trend immár Közép-Európában is megcáfolásra kerülhet.
A Škoda és a Siemens szövetségében keletkezett járművek egy új márkanév alatt, InterJetként fognak megjelenni hamarosan a cseh vasút hálózatán, ám ez a menetrendben (az IC+-hoz hasonlóan) nem kerül megjelenítésre. Az ősz folyamán megjelennek az első InterJetek az utasforgalomban is. Bevetési helyük a Prága–Plzeň–Mariánské Lázně–Cheb (Západní expres, Ex6), és a Prága–Ústí nad Labem–Most–Karlovy Vary–Cheb (Krušnohor, R15) vonalak lesznek. A RailJetekhez képest a főbb különbségek: nincs vezérlőkocsi (és ettől függetlenül, de) nincs business osztály sem, ahogy az étkezőkocsit is hiába keressük. A RailJet-ek 230 km/órás legnagyobb sebességéhez képest ezek csak 200-zal futhatnak. A vezetéknélküli telefontöltési lehetőség Európa-szerte újdonság lesz bennük, ahogy a kifejezetten térerőbarát ablakok is. Ez utóbbit élőben azért nem igazán lehetett letesztelni, mert a kiállítás helyén Lužná u Rakovníka állomáson több szolgáltató is csak EDGE lefedettségett tudott, azt sem túl acélosan. Következzen hát néhány kép az álló bemutatóról.
„Majd ha Búvár húzza a RailJetet!” – mondtuk annak idején és már fontolgattuk, hogy április elsejére hogyan fűzzük be, de a valóság (legalábbis ebben a perspektívában) megelőzött. A 708-as (immár remot) Búvár jelenleg Prágában lakik, de a korábban a közeli Rakovník állomás volt az otthona, így a terep nem, csak a kocsik számítanak neki újdonságnak.
Lužná u Rakovníka állomáson nem környezetvédelmi nagyberuházás keretében került zöldnövényzet a két sínszál közé, hanem ez tavasztól őszig természetes flórája az állomásnak. Meglehetősen erős a kontraszt a peronok és a „nullkilométeres” InterJet között.
Első kocsi, első osztály: a színvilág már ismerős lehet a České dráhy a legutóbbi beszerzésű és/vagy felújítású távolsági kocsijainak ülésein már a fekete-vörös színvilág van jelen.
Akárcsak az ÖBB RailJet vonatain, a folyosó itt is „oldalt vált” a kocsi közepén
230V-os csatlakozóból és USB-portból is akad ülésenként egy, a (Qi-minősítéssel rendelkező) vezeték nélküli töltőpadon azonban két főnek kell osztoznia
A másodosztály is ismerős lehet az osztrák vonatokról.
Nagy öröm, hogy több, méretes bőröndtartó is került a kocsiba,
annak ellenére, hogy a fej feletti csomagtartók is használható méretűek.
Nagy öröm, hogy több, méretes bőröndtartó is került a kocsiba,
annak ellenére, hogy a fej feletti csomagtartók is használható méretűek.
A másodosztályú kocsikba egy kisebb bringás szakasz került, már arra a végére, ahol nincs mellékhelyiség
A kisgyerekes szakaszba játszóasztal…
…és mozi is jutott.
Ahol „hiányoznak” az ülések, ott kerekesszékkel lehet utazni. Nem csak egyszerűen az utazásra, de a ki- és beszállásra is van elegendő hely, ami jelentős könnyebbség lesz az érintettek számára.
Mellár Marcell