2021. 09. 29.

Pfiatdi A, Servus C3!

Újabb problémába futott bele az MVG, de már a megoldást is kieszelték a szakértők. Öregedő metrókocsikat cserélnek a bajor fővárosban, bár a nem annyira idősek napjai is megszámláltattak.






Az előregedő és műszakilag meghaladott járműveinek pótlására újabb beszerzést indított a müncheni közlekedési vállalat, az MVG. Bár még 2024-ig folyamatosan érkeznek a C2 szériába tartozó hatrészes motorvonatok, a várható menetrendi kínálatbővítés mellett azok sem tudják kiváltani az utolsó A szériás motorkocsikat. A már korábban is sok gondot okozó (C1-es metrók közel két éves csúszása, S típusú villamosok késleltetése és többszöri üzemszünete) helyi műszaki felügyelet előírása szerint 2025-től minden metrón kötelezően kell lennie tűzoltó berendezésnek, viszont ez a gazdaságosságot is szem előtt tartva nem szerelhető fel az 50 éves A sorozatú járművekre.

Garching-Hochbrück állomásra érkezik Garching felől és indul hamarosan Klinikum Großhadern felé az U6-os vonal egyik szerelvénye a 7135-6135 pályaszámú (A2.1 alsorozatú, 1970-es gyártású) motorkocsipárral előre egy Langzug elején

Ugyenezt a szerelvényt a 7242-6242 pályaszámú (A2.3 alsorozat, 1979-es gyártás) egység zárja, ami még az eredeti fényezésével közlekedett 2018 júniusában.
A müncheni hálózat érdekessége, hogy deltamentes, avagy a járművek iránya üzemszerűen nem fordítható meg, emiatt a 6*** kocsik mindig észak, a 7*** kocsik mindig dél felé állnak.

Emiatt egy meglehetősen furcsa megoldáshoz folyamodott az MVG: úgy írt ki tendert, hogy abban a C2-vel megegyező műszaki tartalmat vár el. Ez már élből furcsa lehet, de mivel ilyen jármű még gyártás alatt van és az összes C2-opciót lehívták, valószínűleg nem lesz nagy meglepetés, ha mégis a Siemens lesz a nyertes. Nézzük is gyorsan a kritériumokat:
  • Minden kocsi alatt két hagyományos forgóváznak kell lennie
  • A hossz 115,06 m, a szélesség 2,90 m, a padlómagasság 1,1 m kell legyen
  • Kocsinként és oldalanként 3 dupla ajtót kívánnak, a beltérben 2 kerekesszékes kell elférjen
  • Normálnyomtávú, legfeljebb 135 kN tengelynyomású lehet a szerelvény, évi 150 ezer kilométer mellett minimum 40 évnyi használatra legyen alkalmas
  • Üzemileg 80, futástechnikailag 90 km/h az elvárt sebesség
A kiírás szerint 2022. március 31. és 2025. november 31. között lenne érvényes a szerződés, de már 2024 végén forgalomba kellene adni az első darabot. Meglehetősen merész vállalkozás alig 3 év alatt letolni a híresen háklis bajor hivatalon egy még rajzasztalon sem létező típust. Az esetleges versenytársak (Alstom, Stadler, netán CRRC) mindenféle jogászkodásai is hátráltathatják a megvalósulást.

A 713-as C2.11 alsorozatú szerelvény érkezik Garching-Hochbrück állomásra, hogy utascsere után továbbhaladhasson Garching Forschungszentrum végállomásra. A müncheni hálózat csak az U6-os vonal északi részén, de elhagyja a városhatárt 1995 óta.

Emellett a leírásban azt is megemlítették, hogy egy önálló, előkészítés alatt álló pályázat keretében további 80 hatrészes vonatot vennének, aminek már meg is van a neve: D. Ezekhez karbantartást is vásárolnának és a legfőbb feladatuk az 1981 és 1994 között beszerzett B és a 2000 és 2005 között beszerzett C1 sorozatok kiváltása lesz. Mi is meglepődtünk, hogy a most 20 éves szériát 2025-től elkezdenék szanálni, de időben elkezdve nem érheti negy meglepetés az üzemeltetőt.

A 7501-6501 pályaszámú, B2.7 alsorozatú, 1987-es gyártású egységgel a kamera felé került megörökítésre egy Mangfallplatz felé tartó U1-es szerelvény az Olyimpia-Einkaufszentrum állomáson. Ennek a típusnak még talán 8-10 éve van a napi üzemben.
(fotók: Halász Péter)

611-es C1.10 alsorozatú egység a 2005-ös opció első darabja, 2015-ben az Odeonsplatz állomáson készült képünkön éppen az U5-ös vonalon dolgozott. Lesz-e még 15 évig forgalomban?
(fotó: Adorján Péter)

Adorján Péter