2021. 09. 27.

Gyere, MI 20!

Hosszas várakozás után újabb előrelépés történt a párizskörnyéki RER-hálózat egyik legújabb járművének beszerzésében. Már a végleges dizájnt is kiválasztották az utazóközönség segítségével.





Április közepén írtunk róla, hogy az Alstom miatt negyedéves késéssel sikerült kihirdetni a Bombardier és a CAF konzorciumát nyertesként a párizsi RER B új motorvonatainak beszerzésén indított tenderen. Viszont a Bombardier már Alstom, így mégis a korábbi kihívó lett a projekt egyik nyertese és jöhetett a következő fázis: online szavazás a járművek dizájnjáról. Akármennyire körülményes is volt a folyamat, MI 20 lett a neve.

Markánsan eltérő változatok készültek kívül, míg belül szinte csak apró eltérésekkel dolgoztak

Három-három homlokfali és beltéri dizájn közül választhattak az érdeklődők, a végleges megoldást pedig múlt hét végén fedte föl a megrendelő Île-de-France Mobilités (IdFM). Kívül a B, belül a C változat tetszett a többségnek, szakmai szemmel is ezek a karbantartásra legalkalmasabb változatok.

A járműplatform erősen hasonlít a borzalmas beltere ellenére nagy sikert elkönyvelő Bombardier OMNEO-ra, de magasperonhoz optimalizált változatban készül. 146 darabot gyártanak majd belőlük és 2025-ben állnak forgalomba, de egyes állomásokon addig átépülnek a peronok és megerősítik az energiaellátást is. Érdekesség, hogy Massy - Palaiseau állomás melletti, az SNCF és az RATP által közösen használt telephelyet csak korszerűsíteni kell, viszont a Mitry - Claye állomásnál fekvő SNCF-tulajdonú járműbázis bővítésével az RATP itt saját telephelyet kap.

„De szép Talent 3, honnét van?” – kérdezhetné a vasúti járműiparban járatos osztrák vasútbarát, de ez csak a megtévesztés eszköze, az első ajtó után már teljesen más lesz.

A hét modulból álló motorvonatok 104 méter hosszúak lesznek és felváltva állnak majd egy- és kétszintes elemekből. Hivatalosan akár 1070 utas is felfér, de csak 342 ülőhely van az egységeken, bár ez a mostani MI 79 és MI 84 sorozatú egységek 800 körüli összutasánál és 280-312 ülőhelyénél mintegy 20%-kal nagyobb kapacitás.

Furcsán hat a „másfélemeletes” konstrukció, főleg a rövid és relatív meredek lépcsőkkel

A klimatizált beltér franciásan harsány és letisztult lesz, az utastájékoztatást rengeteg kijelzőre bízzák, de a biztonságos utazás érdekében kamerarendszert is kapnak a vonatok. Kocsinként és oldalanként 2 ajtót terveztek, amivel a gyors utascserét kívánják elősegíteni, bár ez pont az emeletes kocsikon okozza majd a lépcsők furcsa kialakítását.

Feltűnőek az ülőhelyek, hatalmasak az ablakok
(grafikák: Île-de-France Mobilités)

Sorozatjelük egyelőre még nincs, de a mai állapotnak megfelelően az SNCF és az RATP közösen használja majd az egységeket, mivel a Gare du Nordtól [Északi pályaudvar] délre eső szakaszokat az utóbbi cég üzemelteti a vonalat. Az SNCF-nél 25 kV 50 Hz~ táplálású, az RATP-nél 1,5 kV= táplálású felsővezeték alatt közlekednek majd, opcionálisan pedig más vonalakon is felűnhetnek.

Az IdFM egyelőre csak a 146 fixen megrendelt járműről tesz említést, a 34 opcionális darab sorsa egyelőre kérdéses.

Adorján Péter