Júliusban és augusztusban is kétszer két napig a retro járműveké volt a Balaton északi partja. 2021-ben először autóbuszok is csatlakoztak a színes kavalkádhoz, ami jó eséllyel minden vasútbarátot megmozgatott. Monstre képes és hangos beszámolónk következik a hajtás után az északi parti vasúti fesztiválról.
A Szabadbattyán és Balatonfüred közötti villamos vontatás felvételével alapvetően változott meg a nyári balatoni menetrend szerkezete, ami óhatatlanul is kihatással volt a 2021-es retro hétvégére. Persze önmagában szerencse az, hogy a MÁV-csoport megszervezhette ezt a népszerű programot, hiszen az év elején még nem nagyon lehetett tervezni a nyárra - pláne nem ennyire előre. Viszont pont a több hónapos bezártság után ezek a programok nagyon is népszerűek lettek a közlekedés iránt érdeklődők körében és az idei év sok újdonságot is hozott. A rövidebb dízeles szakasz miatt sűrűbbre lehetett venni a retró járművek fordulóját is, így a legtöbb gépnek nem csak egy oda-vissza menet jutott egy nap.
2021-ben először kapcsolódott be az immáron a MÁV-csoporthoz tartozó Volánbusz is a rendezvényekbe (erről később írunk) és az északi part új menetrendi szerkezete új érdekességekkel várta a látogatókat. A programon számos különleges vontató- és vontatot jármű vett részt: csak Nohabból szerepelt a két hétvégén a 001-es, a 006-os, a 019-es és a 020-as (azaz a pályás 017-esen és az alapítványi 010-esen kívül az összes üzemképes); Szergejből a 001-es, a 127-es és a 194-es; Csörgőből a 2103-as és a 2148-as; Púposból a 109-es és a 219-es; Bobók közül pedig a MÁV-HÉV 733-as és 735-ös gépe. Megjelent ismét a 424,247-es is az északi parton. Ott volt még a 343-as régi festésű Bzmot; az olajzöld retro inga; a főleg a szegedi térségből ismerős vékonycsíkos gyorsvonati kocsik; a búcsúzó 20-17-es By-ok két képviselője; a MÁV Rail Tours WR 252-es étkezőkocsija és az utolsó kék-szürke csíkos CAF étkezőkocsi is.
Most pedig nézzük, hogy a RegionalBahn szerkesztői hogyan látták a retro hétvégéket. Szubjektív válogatásunk következik a két nyári hétvége fényképfelvételei közül.
Július 11.
Még szokni kell a képet: a V43 1234-es 431 234-es az IC 19704-es „Kék Hullámmal” érkezett Balatonfüredre. A „Katica” InterRegio-k esetében pedig a névadó, piros Desiro-motorvonatokat kék és piros FLIRT-motorvonatok váltották fel. A kép bal oldalán a majd 19744-es számú személyvonatként Tapolcára induló Bzmot 117 343-as motorkocsi két mellékkel várja az indulást; a háttérben pedig már készülődik a 194-es Szergej és itt nem látható párja, a 2103-as Csörgő. Utóbbi a klímás kocsik energiaellátásához szükséges.
A 194-es „Taigatrommel” (a németek nevezik így a Szergejeket) még mindig impozánsan fest a csíkos orrával. Mellette a FLIRT látványa pedig szinte űrtechnika, összevetve a 2019-es és a 2020-as képekkel is. Hiába no, szokni kell a modernitást! Amúgy érdekesség: a Szergej (ahogy annak idején az összes ilyennel rendelkező MÁV-os M62-es esetén is így volt) zománcozott pályaszámtábláján a sorozat- és pályaszámot kötőjel választja el, pedig annak idején a vesszővel választották el a két jelzést ezeken a táblákon.
Különleges vontatójárművet kapott a 2021 nyarán csak Nyíregyháza és Zánka-Úttörőváros Zánka-Erzsébettábor között meghirdetett „záhonyi fürdős”: a 16907-2 és a 16906-1 számú vonatokat Balatonfüred és a fordulóállomásként használt Zánka-Köveskál között a MÁV-HÉV két Jendrassik-motoros Bobója, a 733-as és a 735-ös pályaszámú, DL XVI sorozatú gépei továbbították. Felvételünkön a négy Bd és két BDh BDd sorozatú kocsiból álló 16906-1 számú vonattal érkeznek Zánka felől Balatonfüredre a zöld gépek. A háttérben a V43 1001-es is látszik a csonkavágányok egyikén pihenve. A gép a vékony csíkos stokkal közlekedő Ex 1972/Ex 1973 párost húzta Szolnok és Balatonfüred között.
Kereszt Balatonakali-Dörgicsén: a retro „Almásláda” és két mellékkocsija mindjárt indul tovább Tapolcára mint 19744-es számú vonat, miközben a 019-es és a és a 006-os Nohab 19745-ös számú személyvonatként várja a keresztet Balatonfüred felé menet.
A vonal nyugati felén a menetrendszerűségre nem lehetett panasz július 11-én: a 19733-as számú vonat elhanyagolható mértékű, 3 perces késéssel esik be épp Badacsonytomaj állomásra. Ezen a napon a 001-es Nohab, a retro ingavonat és a WR 252-es nosztalgia étkezőkocsi alkotta ezt a szerelvényt.
Az előbb látott 19733-as Balatonrendes megállóhelyről gyorsít ki Révfülöp felé menet. A megálló érdekessége, hogy nagyjából a peron közepén található a 954/955 számú térközjelző, így, ha nagyon szigorúan nézzük, a hosszú peron mellett akár két személyszállító vonat is megállhatna teljesen szabályszerűen. A WR 252-es, bár a személyvonatokon kissé „tájidegen” az étkezőkocsis szolgáltatás, jól illett a szerelvénybe és amikor láttuk a vonatot, akkor megállapíthattuk, hogy jó ötlet volt elhozni az északi partra a kocsit, hiszen sok utas választotta étkezési valami harapnivalóért vagy egy kis innivaló elfogyasztására a járművet. Az étlapon minőségi borok és baráti árak csalogatták az utasokat.
Óramű pontossággal érkezik Tapolca felől az IC 19703-assal az M62 194-es és az M41 2103-as a balatonrendesi megállóhelyre. A hol napos, hol borongósabb idő ellenére a fotósok minden vonatot követtek, a kép szélén itt is látható közülük néhány, akik épp felállási helyet változtatnak.
Szintén elhanyagolható, 6 perces késéssel érkezik a 19736-os számú személyvonat Révfülöpre. Elől ismét a 019-es narancsszínű Nohab látható – a 006-os fekvemaradt, így csak a látvány kedvéért sétáltatták ezen a hétvégén a műszaki hibája után.
A narancsszín Nohab és a kék By-ok és Bhv-k sora igazán autentikus, a képet kissé zavarja csak a 006-os csíkos teste. De azért így is látványos lett a 19736-os révfülöpi érkezése.
Az északi parti vasútvonalon amúgy az 1960-as és az 1970-es évek fordulóján komoly rekonstrukciót hajtottak végre, így ez az egyik legjobb állapotú nem villamosított fővonala a MÁV-nak. Ekkoriban kerültek a középállomásokra a korszerű biztosítóberendezések (jobbára Domio 55 típusúak), a fényjelzők, számos helyen pedig új felvételi épület is épült. A korabeli forgalomnak volt is rá igénye ám!
Az északi parti vasútvonalon amúgy az 1960-as és az 1970-es évek fordulóján komoly rekonstrukciót hajtottak végre, így ez az egyik legjobb állapotú nem villamosított fővonala a MÁV-nak. Ekkoriban kerültek a középállomásokra a korszerű biztosítóberendezések (jobbára Domio 55 típusúak), a fényjelzők, számos helyen pedig új felvételi épület is épült. A korabeli forgalomnak volt is rá igénye ám!
Gyors utascsere után már indult is tovább a személyvonat Tapolca felé. Ha az oszlopokon és a pálya mellett a modern, kék táblák nem lennének ott, akár húsz évvel korábban is készülhetett volna ez a kép.
A Tapolca–Szolnok viszonylatú „Tekergőt” vasárnap a MÁV Rail Tours kötelékébe tartozó két zöld Púpos továbbította. Az M40 114-essel az elején, mögötte pedig az M40 219-essel érkezik az Ex 1973-as számú vonat Révfülöpre.
Ezért a látványért nem csak a retro hétvégéken, hanem bármikor érdemes vonatra szállni a Balaton északi partján.
A két Púpos és a vékony csíkos gyorsvonati szerelvény jól illik egymáshoz. Az Ex 1973-as Balatonakali-Dörgicse állomást hagyja el épp.
Nem sokkal később a 19743-as számú személyvonatként ismét a retro „Šukafon” (ahogy a csehek nevezik) érkezett Balatonakali-Dörgicse első vágányára. Apróság, de ha a V43 1001-es vagy éppen a Púposok, Szergejek, Nohabok orrán ott lehet a régi pályaszám, akkor a MÁV-START igazán felfesthetné a 117-es sorozatjelzés helyett a Bzmot feliratot a piros szekrényű jármű elejére...
Az M62 127-es Szergej az IC 19706-ossal érkezik Balatonakali-Dörgicsére. Említettük már a kötőjel kontra vessző kérdést: érdekesség, hogy valamennyi retro festésű M62-es esetében kötőjeles a homlokpályaszámot mutató tábla és ez így is van rendjén, hiszen mindegyik Szergej a zománctáblán kötőjel szerepelt.
Aszőfőn ismét találkozhatunk az M61 001-essel és az olajzöld szerelvényével, ezúttal mint 19746-os számú személyvonatként várják a 19743-as érkezését.
Az éppen aktuálisan nem dolgozó mozdonyok Balatonfüred állomás hatodik vágányán és rakodóján vártak a sorukra, illetve vasárnap este a hazamenetelre. A képen a két már látott Púpos és a 194-es Szergej látható.
Az M62 001-es megjelenése nem volt tervezett, de az előző nap fekve maradt M61 006-os helyére kellett másik mozdonyot keresni, így az első számú Szergej beugrott. A vasárnap esti csúcsforgalmat „kissé” hazavágta, hogy Balatonfüreden elromlott a biztosítóberendezés, ezért egy jó óráig „senki sehova” állapot lépett életbe. Az IC 19793-as ez után a kényszerpihenő után (a vonat Aszófőn várakozott) közel fél órás késéssel érkezett Balatonfüredre.
A Szergej el, a V43 1108-as 431 108-as Szili pedig rájárt a vonatra...
...de előbb a Szergej mögött a vonat energiaellátását biztosító M41 2158 418 158 is helyet kért.
Tapolca felé az IC 19702-es, Budapest felé az IC 19793-asban közlekedett az utolsó, kék-szürke fényezésű, felújítás előtt álló CAF-étkezőkocsi. A járműveket 1993-ban szerezte be a MÁV, megjelenésük az akkori időszaknak megfelelő meleg, mediterrán színek miatt jellegzetes. Az utolsó, ilyen megjelenésű kocsit talán legalább belsejét tekintve ilyen színekben újítják majd fel. A 61 55 88-91 101-1 pályaszámú kocsi alapos kihasználtságról tett tanúbizonyságot ezen a napon.
Augusztus 7.
Jó egy hónappal később a MÁV-csoport ismét megszervezte a retro hétvégét: augusztus 7-én és 8-án az északi part újra benépesült a régies járművekkel (amelyek között azért akadt némi „újdonság” is, már ha ez a kifejezés esetünkben értelmezhető) és persze a vasútbarátokkal. A járműparkot is kissé megkeverték, a mottó talán ezúttal az is lehetne, hogy „több Nohab, kevesebb Szergej”. Persze azért mindkettőből jutott bőségesen.
Még csak éppen felkelt a nap Budapesten, de a Komfort-kocsi már félig tele várta az IR 19712 „Vízipók” indulását. Ez a kocsi különösen jól megtelt, hiszen másodosztályú jegy áráért próbálhattuk ki az egyébként a szegedi hibrid-IC első osztályaként használt matuzsálemet.
A beltér legérdekesebb eleme a körbefordítható ülés, ahonnét egészen különleges a Balaton látványa
Bringabörtön, avagy a nagykapacitású kerékpárszállító kocsi, ahol a láthatósági mellényes fiatalok segítenek a pakolásban
Balatonfüred állomásának csillogó üvegportálja jó lehetőséget ad a saját szerelvényünk megörökítésére is, bár egy jó képkivágással akár három mozdony is ráférhet egy képre
Ugyanez a vonat, azaz a IR 19712 számban közlekedő Vízipók, „retró Intercity” összeállítással, a peronról fotózva; a sors fintora, hogy az egykor 2G IC kocsiként átfazonírozott poznani heringesről hiába próbálták eltávolítani az „InterCity” matricát, még mindig látszik a felirat maradványa, mire retró-IC képében lép fel a kocsi
Közben Balatonfüred állomáson diszkréten rotyog a 219-es Púpos, mögötte pedig a MÁV-Nosztalgia műszaki támogató furgonja parkol. A gép végül nem jutott szóhoz a szombati napon, a ceglédi gázolás miatt Nyíregyházáról késve érkező vonatát Balatonfüred és Zánka között lemondták
Retró Csörgő és felújított társa mutatkoznak együtt egy pár másodperc erejéig Balatonfüreden, míg a 2103-as körüljár
A nap sztárja a 424,247-es gőzös - hajnalban érkezett Budapestről Balatonfüredre gépmenetben a 219-es Púpossal együtt, képünkön pedig magában áll át a szomszéd vágányra a füredi állomáson, készülve a Szolnokról érkező Tekergő továbbítására
A 020-as Nohab vár indulásra a BDd és By-kocsikból kiállított kurta 19742 szerelvényével a frissen villamosított füredi állomáson - mi tagadás, szokatlan látvány ez! A füstöt nem a bringás kocsi kigyulladása okozta, hanem a hátrébb ácsorgó gőzösből jön
Az időutazás márpedig lehetséges, ahogy azt a MÁV-csoport az idei retro programsorozat jelmondataként is használja; ezt a képet pár évtizeddel korábban is el lehetett volna lőni, már ha adódik ilyen minőségű színes nyersanyag...
A reggeli Nohabos 19742 ablakán Aszófő állomáson kifotózva a 19747 számú személyvonat tűnt föl, ami az M62-194 vontatta retró ingaszerelvény és a WR 252-es étkezőkocsi alkotott. Utóbbiban bisztró jellegű kínálatból válogathattak az utasok, hiszen a korhű konyhában nehezen lehetne mai ételeket elkészíteni és egy személyvonaton kissé indokolatlan is lenne például a borókabogyós marhasült.
Az M61 006-osnak és a mögötte közlekedő Villamos Fűtőkocsinak (pályaszáma: 61 55 99-07 002-1) ezúttal sikerült leküzdenie magát Szombathelyről Balatonfüredre. Az IC 19797-es számú, Szombathely–Tapolca–Budapest-Déli viszonylatú „Kék Hullám” jó tíz perces késéssel érkezett Zánka-Köveskál állomásra.
A kép bal szélén az ezúttal a két By-ból és egy BDd-ből álló szerelvény, élén az M61 020-assal látható, mint keresztre váró 19742-es számú személyvonat.
A rend kedvéért álljon itt egy egészalakos, klasszikus beállítású portré is az M61 006 által továbbított 19797-ről
Mostani írásunkat is komoly és alapos tervezés, elemzés előzte meg, ami együtt járt azzal is, hogy az éppen aktuális forgalmi helyzethez (értsd: késések, részleges vonatlemondások) igazítsuk a napirendünket. Felvételünkön Adorján Péter (balra) és Magyarics Zoltán (középen) elemzi a helyzetet az 19742-es fedélzetén, miután kiderült, hogy a Nyíregyháza–Zánka-Köveskál viszonylatú, 16907-1 számú vonat baleset miatt egyelőre Cegléden ragadt. Ezt a vonatot Balatonfüred és Zánka-Köveskál között augusztus 7-én a zöld, 219-es számú Púpos továbbította volna, ám végül a több órás késés miatt a vonat Balatonfüredről fordult vissza (késve).
A retro Studenka új homlokfeliratot sajnos nem kapott, de a sárga csíkos mellékkocsik helyett sikerült keríteni két pirosat: a motorkocsi mögött a frissen pirosra fényezett 50 55 24-28 602-5 pályaszámú Bzx, hátul pedig a kerékpárszállításra átalakított egykori „börtön-Bézék” egyike, a „hivatalból is” piros 50 55 83-28 072-0 pályaszámú BDzx sorozatú mellékkocsi kocog. Így mennyivel autentikusabb a szerelvény, ugye?
A Szolnok–Tapolca viszonylatú Ex 1972-es számú vonat 11 perc késéssel érkezik épp Badacsonytomajra. Sajnos a forgalmi szolgálattevő nem volt a vasútfotósokkal, a szokásjogot és a formális utasvédelmet felrúgva a II. vágányra fogadta Tapolca felől a fent látható Bzmot-os személyvonatot (19735), az Ex 1972-est pedig az I. vágányra érkeztette. Pedig a józan ész is azt diktálná, hogy az előbb érkező személyvonat jár kitérőbe, a később érkező és amúgy is lomhább gőzösös gyorsvonat pedig egyenesbe. Hát, most nem adta ki...
A nap nyilvánvalóan legnépszerűbb vontatójárműve, a Nohabokat is messze beelőzve a 424,247-es számú gőzmozdony volt. No igen, üzemelő gőzös, pláne ilyen autentikus szerelvénnyel ritkán látható. A képen az Ex 1972-es számú vonat indul fotósok és vasútbarátok hadától övezve Badacsonytomaj állomásról Tapolca felé.
Meglepetésként szaladt át gépmenetben a 418 308-as a 'tomaji állomáson Tapolca felé. Találgattunk, hogy vajon ki maradt fekve, de végül kiderült, hogy a frissen fényezett Hörgő az ezen a napon is Tapolcán tiszteletét tevő 101-es CAF étkező energiaellátáshoz volt kirendelve, hiszen a guruló étterem ezúttal állóhelyzetben is várta az utasokat. Jó ötlet ez a megújuló Utasellátótól, mondjon bárki bármit.
Nincs itt semmi látnivaló, mondhatnánk a +5 perccel Badacsonytomajra beeső IC 19705-ös számú, Szombathely–Tapolca–Budapest-Déli viszonylatú „Kék Hullám” kapcsán. Hiszen a 2148-as Csörgő teljesen hétköznapi, a szerelvényről nem is beszélve. Bár, jobban meggondolva: eredeti kivitelű Csörgőt is már erősen keresni kell a Dunántúlon.
Az M62 127 és az M41 2103 párosa továbbította az IC 19702 számú „Kék Hullámot”. Ez a vonat hozta el Tapolcára a vonat közepén is látható CAF étkezőkocsit és képünkön éppen 40 perc késéssel landol a szerelvény Badacsonytomajban. Tapolcától csak az étkező mögötti szerelvényrész közlekedett visszafelé, hiszen az étkezőt az „álló termékbemutatóhoz” ki kellett sorozni a szerelvényből, az előtte futó két Bmx-kocsi pedig ellenirányban egy későbbi vonat erősítésére kellett.
Az M61 020-as és a kék személyvonati szerelvény 19745-ös számú vonatként érkezik Badacsonytördemic-Szigliget állomásra. A felső szakasz villamosításának egyik pozitív hozadéka, hogy a Balatonfüred–Tapolca személyvonatokkal egy nap többször is fordulhatott egy-egy retró gép, így valahol mindig sikerült kedvező fényeket találni a fotózáshoz
A személyvonatok menetrend szerint Badacsonytördemic-Szigliget állomáson kereszteznek, az előbb látott Nohab-vontatású 19745-ös mellé a 194-es Szergejjel vontatott retro ingás, 19734-es számú személlyel esik be az állomásra.
Ahogy azt Magyarics kolléga megállapította, a General Motors Electro-Motive Division 1939-ben debütált 567 köbhüvelykes kétütemű dízelmotorja még mindig egy jó traktorhoz méltóan dolgozik. A szerelvény kocsijai pedig nem koszosak, csak autentikusan retro hangulatot árasztanak. Sokszor ostorozzák az utasok és mi is a MÁV-csoportot, hiszen a mellékhelyiségek állapota (esztétikai és felszereltségi értelemben) nem mindig kielégítő, ezen a napon mégis sikerült végig hiánytalan állapotokat tartani.
Az M62 127-esből és az M41 2103-asból álló páros a pontos IC 19795-össel érkezik Révfülöpre.
Az utasok között szép számmal voltak, akik a Balaton átúszása után hazafelé is vonattal utaztak – kérdéses, mennyien tudtak az előző nap meghirdetett alkalmi menettérti jegyről...
Révfülöpre került át Zánka-Köveskálról a fenti IC 19795-ös és a jó fél órás késésben lévő IC 19704-es keresztje, utóbbi azonban a rossz nyelvek terjesztette hírek ellenére nem azért késett, mert a múltkori retro hétvégén fekve maradt M61 006-os jutott a vonat élére, már Balatonfüredre is jókora késéssel futott be Budapest felől.
Mint a régi, daliás időkben... Az M61 006-os egy VFK kíséretében húz ki Révfülöpről Tapolca felé. Az IC 19704-es modern festésű IC kocsijai szinte nem is látszanak, bár a Bmx sorozatú kocsi a Nohab-korszakban nem a Balaton partján volt „őshonos”...
Az 19744-es számú személyvonatként már megszokott darab a retro Bzmot-szerelvény. De azért jól néz ki, valljuk be, amint éppen begördül a vonat Révfülöpre.
Érkezik Badacsonyba a Szergej-vontatta retro inga, mint 19733-as számú személyvonat.
A retro ingavonat is sokak érdeklődésére tarthatott számot. A szerelvény a júliusi retro hétvégéhez képest pont fordítva áll, akkor Balatonfüred felé, most viszont Tapolca felé nézett a vezérlőkocsi. Mondjuk igazán autentikusan a 2103-as vagy a meglehetősen leromlott megjelenésű 2143-as Csörgővel nézett volna ki igazán jól ez a szerelvény. A képen a vágányba lépő fotós szerencsére a kivételt képviselte - a szép számú vasútfotós zöme „tudott viselkedni”
A klasszik Csörgős hangszerelésben érkező IC 19794 majd fél óra késéssel várja az ellenvonatot Zánka-Köveskál állomáson. A gép mögött fetűnik az amúgy nem ehhez a szerelvényhez passzoló, vékony csíkos „nagypakli”. Kár, hogy idén nem tartották egyben a járműveket, illetve nem kapta meg a vékony csíkos gyorsvonati szerelvény ezt a kocsit, az Ex 1972/Ex 1973-as fordóulóban a szombati Bivaly mellett a vasárnapi Púpossal is jól mutatna – viszont a korábbiaktól eltérően az idei menetrendben a két kivétellel eltűnő Tekergő-vonatok helyett a Kék Hullámok továbbítják a Tapolcáig közlekedő, nagy kapacitású kerékpárszállító kocsikat.
Itt már Badacsonyba érkezik az IC 19794 számú „Kék Hullám” a 2148-as Csörgővel
Valami füstös érkezik a távolban...
...de a zöld célkitűzéseket nem állíthatja meg holmi korom és pernye.
A badacsonyi megállónak különleges hangulatot kölcsönöz a vasút menti fasor. Valószínűleg nem csak mi gondoltuk ezt így, körbetekintve a peronon.
Badacsonyból indul Szolnok felé az Ex 1973-asszal a 424,247-es. A gőzös óriási érdeklődést váltott ki, a vonat dugig volt. Lehet, hogy a gőzöst külön mentesítővonatként jobb lett volna bedobni? Vagy akár nagyobb kapacitást biztosítani rá? Komoly dilemma minden tekintetben, bár a zsúfoltságot már tavaly is szóvá tettük és érdekes módon a Balaton-átúszás most is erre a hétvégére került, szóval a helyzet utasforgalmi tekintetben semmiképpen sem volt egyszerű.
Akit a mozdony füstje megcsapott...
Ennyi embert ritkán látni az ablakból kihajolva utazni. Érdemes lenne gyakrabban befűteni ezeket a műszaki szemmel is kiemelkedő gépeket?
Ennyi embert ritkán látni az ablakból kihajolva utazni. Érdemes lenne gyakrabban befűteni ezeket a műszaki szemmel is kiemelkedő gépeket?
A retro Bzmot a tapasztalatok szerint méltatlanul mellőzött szerelvénye volt a retro hétvégének. Azért a magyar vasutak legperspektivikusabb járműve előtt mi tisztelettel emeljük meg képzeletbeli kalapunkat, a 343-as motorkocsi becsületttel végigdolgozta napot, sőt a menetrend tartása szempontjából is stabil játékosnak bizonyult. Itt éppen Badacsonyba érkezik, mint 19743-as számú személyvonat.
A nap végére a 20 perc körüli késések beálltak, ami igazából azt jelentette, hogy a kereszteket többnyire nem helyezték át már, csak épp minden kicsivel később történt, ugyanott. A 19736-os személyvonat érkezik Badacsonytomajra, ahol a fent látott 19743-as várta türelmesen.
Rögtönzött mozdonykiállítás az esti Balatonfüreden. A 127-es Szergej és a végül szombaton munka nélkül maradt 219-es Púpos mellett a fő attrakció itt is az immáron gépmenetben hazafelé készülő 424,247-es volt, utóbbi a Szergej takarásában állt.
Majdnem ugyanez, kicsit korábban, Magyarics Zoltán lencséje előtt: M62 127, M40 219 és M62 194 állnak modellt a füredi állomáson. Oszlop nélkül elmenne korhű felvételnek mondjuk a hetvenes évekből...?
Ugyanitt mutatkozik a hibátlan megjelenésű retro „parasztinga” is; szép ez a nosztalgia - csak kár, hogy a lajosmizsei vonal utasainak 2021-ben is ez a napi valóság... (Ha hinni lehet a híreknek, ez persze szerencsére hamarosan megváltozik, sőt, meghosszabbítják Kecskemétig – no, nem a felcsúti kisvasutat, csak az eredetileg Lajosmizséig tervezett felsővezetéket.)
Alkonyodik, a vasútbarátok és fotósok java része már máshol tölti az időt. Érkezik viszont Balatonfüredre az IR 19726 számú „Vizipók” a Déli pályaudvarról. A „Katicák” mellett a nagykapacitású kerékpárszállító kocsival közlekedő „Vizipókok” szolgálják ki az északi part keleti felét. A mozdonyvezetőnek ezúton is üdvözletünket küldjük, hiszen nagy Szili-rajongó hírében áll. No igen, kinek „80 tonna ócskavas”, kinek meg „ékszer” a lassan hatvan éves sorozat némelyik képviselője.
A Szombathelyre tartó IC 19796-os ismeretlen okok miatt jó fél órát tartózkodott túl Balatonfüreden a gépcsere után. Az M61 006-os a VFK-val az alkonyi utolsó napsugarak társaságában húz ki a füredi állomásról. A Nohab orrán a piros pont kissé furcsán hat: annak idején itt a vörös csillag látszott, a rendszerváltás utáni átfestésekkor – ahogy a 004-es, a 010-es és a 020-as esetében is – a Nohab-logó került ide; a 001-es pedig a munkásmozgalom jelképét viseli az orrán múzeumi mozdonyként. Esetünkben bármelyik „helyes megoldás” lett volna, sőt, a hűtőmágnes-jellegű kivitel sem lenne rossz, mint ahogy azt a V43 1001-es, izé 431 001-es esetében alkalmazzák is.
Balatonfüreden mondjuk négy évtizede nem készülhetett volna ez a kép, de az ország valamelyik villamosított fővonalán akár igen. A modern kort szinte csak a Szili homlokfeliratai, a perontető alatti kijelző, a kék hátterű táblák – és a gőzös szerkocsijának sarkába felfestett 12 jegyú pályaszám árulja csak el.
A buszok
A 2021-es retro hétvége újdonságai voltak a buszok is a vonatok mellett, mintegy kiegészítve a kínált programokat. Mivel a Volánbusz immáron jó ideje a MÁV-Volán-csoport része, így itt is kivitte a részét a kínálatból a „MÁVAUT”. A Badacsony térségében és Balatonfüred–Tihany között is közlekedtek nosztalgia autóbuszok. Üröm az örömben, hogy a buszok – ellentétben a vonatokkal – a közforgalmi díjszabással nem voltak igénybe vehetők, külön jegyváltás kellett hozzájuk, ami azt jelenti, hogy a Balaton24/72 DUO jegyekkel rendelkező utasok sem használhatták a járatokat. Ráadásul nem is éppen olcsón kínálták ezeket, összevetve a napijegy jellegű jegyek árával és a benne foglalt tartalommal. Alighanem ez is közrejátszott abban, hogy amíg júliusban mindkét nap, szombaton és vasárnap is közlekedtek a buszok, addig augusztusban már csak a szombati napon és némileg korlátozott kínálattal jöttek-mentek a gumikerekes járművek.
Az egykori Vértes Volán, majd a KNYKK Ikarus 266.25 típusú kocsija szépen felújítva várja az utasokat a badacsonytomaji állomás előtt a júliusi retro hétvége vasárnapi napján. A busz 1989-ben állt forgalomba BY 94-34 rendszámmal, később kapta a BAJ-413-as forgalmi rendszámot. Nosztalgiacélú felújítása után pedig a mostani NLZ-628-as hatósági jelzéssel koptatja az utakat.
A budapesti Volánbusz VOL-066-os Ikarus 66-osa (jobbra; Ikarus 66.62 altípus 1972-ből) és a volt Vértes Volán, majd KNYKK GEX-274 rendszámú Ikarus 55-öse (Ikarus 55.52 altípus 1969-ből) volt a tihanyi körjárat két kocsija augusztus 7-én, szombaton. A két busz a szolgálat végeztével egy fotó erejéig összeállt a balatonfüredi állomás jellegzetes épülete előtt.
Apróságok
A két retro hétvége számtalan furcsa szerzettel és érdekes megoldással összehozta az embert. Az egyik ilyen volt a fotósok hada: nagyon sok helyen kulturáltan, sorban, egymást nem zavarva dolgoztak, ami kifejezetten üdítő és egymást is respektáló megoldás. Mindazonáltal azért itt is akadtak érdekes megoldások: a majd' öt méter magas egylábas statívra vagy éppen statív híján a fotózási pozíciót más módon megmagasítókra. Ami a vasúttársaságot illeti, Balatonfüredre kivezényeltek néhány nagyon feszültnek tűnő vasútőrt, akik picit túl is teljesítették a normát: szerintük a gaz vonala jelzi a peron végét, nem pedig a „belépni tilos” tábla... Vita nem lett ebből, de azért lássuk be, hogy a MÁV hálózatán a gaz jelenléte nem feltétlenül ad támpontot az utasforgalomra megnyitott peron fogalmának meghatározásához! Másutt viszont a helyszíni tapasztalatok alapján fegyelmezett és békés volt az együttélés a vasútbarátok és a vasutasok között.
A térvilágítás oszlopán lógó fotósok az elmúlt néhány évben hozzátartoznak a különféle rendezvényekhez. Ám erősen kérdéses, hogy ez megéri-e? Amellett, hogy számukra balesetveszélyes, sok más, mászni nem kívánó fotóstársukat is azonos skatulyába teszik majd. Biztosan kell ez?
Szakszerűen beállt az impozáns tömeg Révfülöp és Balatonrendes között a szombati Nohabos 19742 fotózásához, bár a sorompóra felmászó vasútbarát megoldása már erősen véleményes
Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Maron Szilárd