2021. 08. 27.

Hétvégi gyors – 2021. augusztus 21-27.

Mozdonyt vásárolt a cseh pályavasút. Akkumulátoros és hidrogénes buszok zöldítik a városokat. Felfestéssel a szabálytalan parkolások ellen. Mérföldkövek a berlini S-Bahnnál.


Ce bus gris, est un bus vert/Deze grijze bus is groen [Ez a szürke busz zöld]


Brüsszel [Bruxelles/Brussel] | Belgium [Belgique/België] – Újabb környezetbarát meghajtású buszt tesztel Brüsszel közelekdési szolgáltatója, a STIB/MIVB a szeptemberi iskolakezdéstől. Ezúttal egy üzemanyagként hidrogént fogyasztó Van Hool newA330 járja majd a város különböző vonalait két éven át. Egyelőre a Neder-Over-Heembeek kerületben található Marly garázs állományát gyarapítja és itt képzik ki azokat a szerelőket és járművezetőket, akik az első tapasztalatokat megszerezhetik ezzel a technológiával. A hidrogén vételezése egyelőre Zaventemben egy publikus töltőállomáson lesz lehetséges, de tavasszal már egy mobil töltőállomást (ez a gyakorlatban néhány tartály és a szükséges kompresszorok teherautó pótkocsira szerelve) szállít az Eoly Energy. A busz 40 kg gázt tud tárolni, ezzel 300-500 km hasznos hatótávot ígér a gyártó, ami körülbelül kétszerese a tisztán akkumulátoros buszokénak. A városnak kitűzött célja, hogy 2030-ra eltűnjön a flottából az utolsó belső égésű motoros busz is, ehhez pedig el kell kezdeni az ismerkedést az új megoldásokkal.

Köln környékén 35, Wuppertalban 10 ilyen busz közlekedik már
(fotó: STIB/MIVB)


Megjelölt megálló


Frankfurt am Main | Németország – A közlekedésbiztonságot növelő lépésként a VGF befestette a Schweizer-/Gartenstraße megálló területén az aszfaltot a cég jellegzetes színére, ezzel kívánja felhívni az autóvezetők figyelmét az utca közepén lévő, de saját peron nélküli villamosmegállóra. A hálózaton több ponton vannak ilyen megállók, melyek alapvetően nem akadálymentesek, viszont a megálló területén várakozó járművek akadályozzák az utascserét, ezáltal késéseket generálnak.



Jó az öreg a háznál


Prága | Csehország – Megvásárolta a Správa železnic a 193 901 pályaszámú, gyakorlatilag prototípusnak számító Vectron MS típusú mozdonyt, hogy a próbavonatokat továbbítsa. A közel 11 éves gépre az őszi átadásig felkerül az ETCS Level 2 Baseline 3.4 verziója, a GSM-R rádió és távoli diagnosztikai rendszer is. A Csehország, Szlovákia, Németország, Ausztria, Lengyelország és Magyarország területére engedélyekkel rendelkező mozdony 6,4 MW teljesítményű és 200 km/h végsebességű, az aktuálisan 130 ezer kilométert futott példánytól 72,95 millió koronáért válik meg a gyártó.

A Správa železnic látványosan próbál önállósodni
(fotó: Siemens)


Közös úton


Berlin | Németország – A Berlintől északra és keletre fekvő mellékvonali viszonylatokat (RB12, RB25, RB26, RB35, RB36, RB54, RB60, RB61, RB62 és RB63) üzemeltető NEB és a DB Regio megállapodást kötött egymással, miszerint a 2024 decemberi menetrendváltástól forgalomba álló Siemens Mireo B motorvonatok karbantartását nem a kék-fehér, hanem a közlekedési vörös cég végzi majd Berlin-Lichtenbergben. Összesen 26 ilyen motorvonat áll majd a berlini magánvasút rendelkezésére, a Lengyelországba átjáró RB26-oson pedig a meglévő 11 mellé 5 új PESA LINK is érkezik majd. A dízelesek mellett a beszerzés alatt álló hidrogénes darabok fenntartása viszont maradna Basdorfban, saját kézben.


Luxusbuszok helyközibe


Oslo | Norvégia – 13 új Setra S 531 DT áll forgalomba hamarosan a Vy Oslo–Kristiansand, Oslo–Maløy és Lillehammer–Trondheim expresszbuszos viszonylatain. A kényelemre hangolt utastérben 2+1 elrendezésben összesen 63 ülőhelyet találunk és a távolsági buszoktól szokatlan módon csomagtartó polcot is.

Az emeletes buszokon eleve kevés a csomagtárolási lehetőség, de az utasok általában kéipoggyásszal utaznak
(fotó: Daimler AG)


24 klímavédő akcióban


Darmstadt | Németország – Nem kisebb célt tűzött ki a darmstadti helyi-helyközi közlekedési szolgáltató HEAG mobilo, minthogy 2025-re a teljes buszflottát helyi emisszótól mentesre cseréli. Nem tűnik teljesen lehetetlennek, hiszen mindösze 80 járművet kell cserélni. Ehhez járul hozzá a pénteken üzembe állított 11 eCitaro és 13 eCitaro G szemmel is jól látható mértékben. A 384 kWh kapacitású akkumulátorral a szólók 220, a csuklósok 170 kilométerre juthatnak, a biztonságról a vezetőtéri ajtóra szerelt biztonsági üveglap és a szólókban 4, a csuklósokban 6 kamera gondoskodik belül. Kívül a kanyarodási asszisztens és az aktív fékasszisztens segíti a balesetek elkerülését, a klíma pedig aktív szűrővel is rendelkezik. A Böllenfalltor garázsban márciusra elkészült az 56 töltőpont, ahol akár 4 óra alatt is fel tudják tölteni a lemerült akkukat – természetesen teljes mértékben megújuló forrásból származó árammal.

Nagy és sárga, mégsem berlini
(fotó: Daimler AG)


Sikeres az új típus


Berlin | Németország – Nyolc és fél hónap után megkapta a végleges engedélyeit a 483/484 sorozatú, Stadler-Siemens S-Bahn-szerelvény. Az első 10 egység az S47-es viszonylaton dolgozik január óta, gyakorlatilag hiba nélkül. A hivatalos adatok szerint 99%-os rendelkezésre állást tudnak felmutatni, így egy újabb mérföldkőhöz érkeztek: 2022. július 1-től az S46-os viszonylaton is megjelennek a szériadarabok, amiket ősszel kezdenek szállítani.

Egyelőre túlteljesíti a várakozásokat az új típus
(fotó: Pierre Adenis / DB AG / Stadler)

Eközben a 481/482-es sorozat megújulása is folyamatban van, immár 100 egység kapta meg a felújítást, ami az állomány egyötöde. Legutóbb januárban emlékeztünk meg a típusról, amikor az 50. darabot adta ki Schöneweide.

Összeállította: Adorján Péter