Együttállással búcsúzik a Papušek. Újabb Vectronokat vesz a Railpool. Megint siklottak a cseheknél. Eredménytelen a RegioJet tendere. A spanyolok már a spájzban vannak. Hírösszefoglalónk.
Papagáj-páros búcsúként
Praha [Prága] | Csehország – A České dráhy rendszeresen indít Prágából Lužná u Rakovníka állomásra gőzvontatású nosztalgiavonatokat, hiszen ott található a ČD vasúti gyűjteménye. Augusztus 21-én viszont Lužná u Rakovníka, Krupá, a komlójáról híres Žatec és Chomutov között közlekedik majd gőzvontatású vonat, amelyet a ČD 477,043 pályaszámú gőzöse húz majd.
A ČD közölte: az 1955-ben a ČKD által épített gőzösnek ez az utolsó szolgálata, a mozdonynak főjavításra van szüksége. Marek Flat, a lužnái múzeum vezetője elmondta: húsz évente szükség van egy jelentős munkával járó javításra, amikor lényegében szétszedik a gőzmozdonyt, ezt jó fél éves kiesést jelent a mozdonynak a legjobb esetben is. Azt is hozzátette, hogy a mozdony és különsen a kazán főjavítása nem csak időigényes, hanem drága feladat is, nincs arról döntés, hogy a kék színe miatt Papušeknek (Papagájnak) is nevezett gőzös mikor újulhat majd meg, írja a zdopravy.cz.
A ČD 477,043-as pályaszámú gőzöse a lužnái múzeum fordítókorongján.
(forrás: České dráhy)
(forrás: České dráhy)
Szerencsére azonban nem maradnak a vasútbarátok Papušek nélkül: Csehországban az NTM a 477,060-as gazdája, ez utóbbi a chomutovi telephelyen honos, ahova most búcsúzni megy a 043-as is. A másik üzemképes Papušek pedig Szlovákiában, Poprádon van, ez a 477,013-as számú gőzmozdony.
Nem maradnak a vasútbarátok Papušek nélkül: a poprádi 477,013-as például a havi lužnái gőzösös nosztalgiavonatot továbbította 2017. május 14-én, itt éppen a délutáni, prágai irányban haladva érkezik szerelvényével Praha-Dejvice állomásra a szlovák vendégmunkás mozdony.
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A mostani alkalom különleges lesz azért, mert a vasútbarát fotósok együtt örökíthetik majd meg a 043-as és a 060-as Papušeket, amire jó ideig biztosan nem lesz újabb lehetőség.
Új típus a flottába
München | Németország – 20 darab Siemens Vectron MS szállítására kötött szerződést a Railpool, Európa egyik legrégebbbi és legnagyobb mozdonybérlettel foglalkozó cége. A 6,4 MW teljesítményű és 200 km/h csúcssebességű gépeket felszerelik ETCS-sel is, az engedélyeket pedig a D-A-PL-CZ-SK-H-SLO-HR-BG-RO-RS országódok jelölik majd, tehát a Rajnától nyugatra szinte bárhol bevethetőek lesznek. A már most is 400 feletti darabszámú flottában ezekkel együtt 53 Siemens-mozdony lesz, a szállítást 2022 márciusától vállalta a Siemens.
Hasonló már van, de kevesebb fajta áramot eszik
(grafika: Siemens Mobility)
(grafika: Siemens Mobility)
Megint siklottak
Nelahozeves | Středočeský kraj, Csehország – Két héttel a korábbi eset után ismét kisiklott egy tehervonat a Prága és Děčín közötti Moldva-völgyi fővonal Nelahozeves állomásánál. Az augusztus 19-én reggel történt esetben senki sem sérült meg, a vasúti forgalom a reggeli csúcs idején, három órán keresztül állt Kralupy nad Vltavou és Vraňany állomások között és ekkor is csak egy vágányon, fokozott óvatossággal lehet közlekedni, mert a kisiklott járművek a pályát és a biztosítóberendezés elemeit is megrongálták. A Nelahozeves állomásra Prága felől behaladó tehervonat utolsó két kocsija siklott ki a váltókörzetben, egyelőre ismeretlen okok miatt. A pályvasút üzemeltetője, a Správa železníc arról tájékoztatta a sajtót, hogy a ČD Cargo üzemeltetésében közlekedő tehervonat eseményének okait vizsgálják.
Desiro ML saját jogon
Rostock | Németország – A 2019 decemberi menetrendváltással vette át az RE 9-es és RE 10-es vonalakat az ODEG Mecklenburg-Vorpommern [Mecklenburg-Előpomeránia] tartományban, rögtön bérelt járművekkel. Az már akkor is látszott, hogy a kapacitás erősen véges, de határozott elképzelés volt a járművek hosszabbítására. Ez mostanra valósult meg, így felkerülhetett a tartományi logó is. A fennmaradó 6 egységet év végéig egészíti ki a Siemens négyrészesre, a közszolgáltatási szerződés pedig a 2034 decemberi menetrendváltásig szól.
Tudod mit, medve...
Brno | Csehország – Negyedik alkalommal is érvénytelen lett a RegioJet 162-es sorozatú mozdonyainak kétáramneművé alakítására kiírt tender. A pályázaton ismét nem indult senki, így nyertese sem lett. A szóban forgó mozdonyok egykor az olasz Ferrovaria Nord Milano állományához tartoztak. Ezek az 1991-ben gyártott mozdonyok voltak az utolsók melyek elhagyták a Škoda Plzeň-ben található üzemét ebből a típusból. A sokadik eredménytelen próbálkozás után a RegioJet többször nem próbálkozik a dologgal, a decembertől életbe lépő menetrendtől ugyanis a Kolín és Ústí nad Labem között közlekedő R23-as gyorsvonatok közlekedtetését a sárga cég nyerte, így lesz hol közlekedniük kizárólag 3 kV alatt. A Prága–Ostrava–Kassa tengelyről eltűnő mozdonyokat az újonnan beszerzett Bombardier TRAXX MS3-asok váltják.
Vasúti tűzoltás Norvégiában
Oslo | Norvégia – A norvégi vasúti infrastruktúra-kezelő, a Bane NOR bemutatta a közelmúltban vásárolt tűzoltójárművét. A tűz bejelentésétől számítva 15 percen belül már úton kell lennie a szerelvénynek. Bár a járműtüzek nem jellemzőek a skandináv országra, de mivel évről évre egyre több utas veszi igénybe a vonatokat és alagút is szép számmal akad a norvég vasúti hálózaton, ezért az utasok biztonságának fokozása érdekében döntöttek a jármű beszerzése mellett, mely korábban Svájcban dolgozott. Az osloi katasztrófavédelem (OBRE, Oslo Brann- og redninsetat) állományából közel 70 ember szerezte meg a képzést a jármű üzemeltetésére. Az OBRE közlése szerint a járműnek jelentős előnye, hogy a terepviszonyok miatt sok esetben a vasúti pálya menti tüzekhez gyorsabban el tudnak jutni, mint közúti járművekkel. Júliusban már bevetésre is sor került, amit a Gjøvik felé tartó vasútvonalon éppen egy ilyen esethez kellett kivonulniuk.
Maga a szerelvény 88 ezer liter vizet és 2 ezer liter oltóhabot képes magával vinni. A két oltóanyagot szállító és azt teríteni képes kocsin kívül egy kocsiban további felszerelések találhatóak, valamint egy kocsi ami kifejezetten alagutakból történő evakuálás esetén az utasokat ki tudják menteni. Ez utóbbi természetesen nyomásálló és tartalék oxigén is rendelkezésre áll benne.
A jármű telepállomása a norvég főváros főpályaudvara, Oslo S, ahol úgy áll készenlétben, hogy bármelyik irányban azonnal el tudjon indulni.
Hamé Expres → León Expreso
Madrid | Spanyolország, Prága | Csehország – Jóváhagyta a spanyol pénzügyminisztérium, hogy az ország nemzeti vasúttársasága bevásárolja magát a cseh Leo Express-be. A Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles sajtóközleménye szerint szeretnének külföldön is terjeszkedni, ennek első lépése az elsősorban cseh belföldi piacon, valamint Prágából Kassára és Krakkóba vonatokat közlekedtető cég részvényeinek 50%-ának a megvásárlása. Ezzel a friggyel azonban Szlovákián és Lengyelországon kívül Németországban is szolgáltatási jogokhoz jut a RENFE. Az, hogy egy ország állami vasúttásrasága egy másik cégen keresztül jelen van másik országban nem teljesen ismeretlen: az német DB az Arriván keresztül, az olasz FS a Die Länderbahn-on kersztül van jelen Csehorszában, a holland NS pedig az Abeillo által Németországban.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell