Mérföldkő a korszerűsítésben. Hegyi járművek próbáznak. Nem elég a Nigthjet-egység. Visszatér a villamos.
Most már tényleg lesz villamos
Berlin | Németország – Megtörtént az ünnepélyes első kapavágás Berlinben, így közel 60 év után újra villamos közlekedhet Moabit kerületben. A 2023 első félévében elkészülő 2,2 kilométer hosszú új pálya nagyrészt füvesített vágányként épül ki a Hauptbahnhof és a Turmstraße metróállomások között. A valamikori 44-es villamos egy szakaszát októbertől kezdik látványosan építeni és a napi 10 ezer utast vonzó(nak tervezett) szakaszra 33 millió eurót költenek el – 2015-ös hírünkben még 20 milliót taksáltak rá az illetékesek.
Modernizációval a környezetért
Fort Worth | Texas, USA – Átadta 1000. felújított – helyi terminológiában remanufactured – mozdonyát a Wabtec. 25 százalékkal kisebb fogyasztáss, 40 százalékkal megnövelt megbízhatóság, 55 százalékkal nagyobb vontatható elegy és 20 százalékkal kisebb karbantartási költségek jellemzik a feljavított gépeket, amiből 500-at a Norfolk Southern (NS) számára készítettek. Tom Schnautz, az NS vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy 2034-re a károsanyag-kibocsátásukat 42 százalékkal kívánják mérsékelni és ehhez megfelelő alap a járművek korszerűsítése. A Wabtec ezzel a programmal 100.000 tonna acélt hasznosított újra a folyamat során, a mozdonyok pedig 1,4 millió tonna CO2-kibocsátástól köszöntek el 2015 óta.
Tom Schnautz (balra) és Pascal Schweitzer (jobbra) a legújabb mérföldkő előtt
(fotó: Wabtec)
(fotó: Wabtec)
Még húsz Nightjet
Wien [Bécs] | Ausztria – Újabb húsz Nightjet-szerelvény szállítására kötött szerződést az ÖBB és a Siemens. Az osztrák vasút az eddig berendelt összesen 33 vonattal szeretné kiváltani a nyugat-európai éjszakai vonatainak nagy részét 2023-tól kezdődően. A most rendelt vonatok a tervek szerint Ausztria, Németország, Svájc, Hollandia, Belgium és Olaszország felé járnak majd, a felszabaduló régi járművekkel pedig akár a kelet-európai piacot is bővítheti majd az osztrák vasúttársaság.
Megsétáltatták a fogast
Štrba [Csorba] | Szlovákia – Elkészült a pályafelújítás a Csorba és Csorbató közötti fogaskerekű vasúton. A ZSSK a korábbi SGP motorkocsik helyett a Stadler Railtől vásárolt fogas és adhéziós üzemben is működni képes járműveket a vonalra, a rendelést még 2018-ban adták le és 2021 elején érkezett meg az első személyre szabott GTW 2/6-os az ötből a poprádi telephelyre. A járművek augusztus 9-étől végzik a próbafutásaikat a felújított fogaskerekű vonalon.
Nyomtávváltós próbamenet
Kandersteg | Svájc – Szokatlan próbamenetről adott hírt az info24 Facebook-oldal: augusztus 8-án ugyanis a BLS normál nyomtávolságú vonalán próbázott a MOB és a BLS közös projektjeként a Golden Pass útvonalra szánt nyomtávváltós személykocsi és egy vezérlőkocsi. A projekt lényege, hogy a MOB métere nyomtávolságú és a BLS normál nyomtávolságú vonalai közötti kényszerű átszállást megszüntetik és a tervek szerint 2022. december 11-től a Golden Pass járatok közvetlen kapcsolatot biztosítanak Montreux és Interlaken között.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter