Vasúti balesetek Csehországban. Fejlődő elővárosi vasút Szarajevóban. Tovább zöldít a DB. Piaci vonatokkal tör be Lengyelországba a RegioJet. Kedvezményes jegyváltás Kaliforniában. Spanyol buszok Belgiumban. Újabb legendás mozdony kapott lehetőséget Koblenzben.
Újra retro a Balatonnál
Balaton, északi part | Magyarország – Ezen a hétvégén is retro napok lesznek a Balatonnál, hiszen a nagy sikerű júliusi után augusztusban is időutazást kínál a MÁV-csoport Balatonfüred és Tapolca között. A Rába által gyártott kocsikból álló Ex 1972/Ex 1973 Tekergő vonatpárt szombaton a 424,247 pályaszámú gőzös, vasárnap egy „bajszos” Szergej húzza a vezetékmentes szakaszon. A retro festésű gyorsvonati kocsikból álló Ex 16907/Ex 16906 Tekergő vonatpárt mindkét napon a zöld M40,219 továbbítja Balatonfüred és Zánkafürdő Zánka-Erzsébettábor között.
Természetesen az InterCity vonatok is részt vesznek a játékban, a Kék Hullám nevűek mai és retró fényezésű M62-M41 és az M61 006-VFK párosokkal közlekednek, de lesz önállóan dolgozó M41-es is. Itt a 19702/19793 vonatpárban kereshetjük a gasztronómiát a CAF által 1994-ben gyártott és még eredeti arculatú 88-91 101-es WRmz fedélzetén. Akinek a 30 évvel ezelőtti IC-közlekedés dobogtatja meg a szívét, annak a Vízipók IR lesz az ajánlat: Bko és WSpz felármentesen a 19712-19715-19724-19723-19718-19771 fordulóban.
Nem maradnak ki a személyvonatok sem a buliból: szombaton az M61 001 dolgozik a kék By-okból és BDbh-ból képzett szerelvénnyel 3 fordulót, egy-egy fordulót pedig az M62-es húzta, WR 252-vel kiegészített retró ingaszerelvény és a retró Bzmot teljesít. Vasárnap a változatosság kedvéért egy Púpos kapja meg a kék szerelvényt. Az 1952-es gyártású étkezőkocsiban a klasszikus felhozatalra hasonlító kínálat lesz.
Részletes menetrendek és étlapok a MÁV-csoport weboldalán érhetőek el.
Természetesen az InterCity vonatok is részt vesznek a játékban, a Kék Hullám nevűek mai és retró fényezésű M62-M41 és az M61 006-VFK párosokkal közlekednek, de lesz önállóan dolgozó M41-es is. Itt a 19702/19793 vonatpárban kereshetjük a gasztronómiát a CAF által 1994-ben gyártott és még eredeti arculatú 88-91 101-es WRmz fedélzetén. Akinek a 30 évvel ezelőtti IC-közlekedés dobogtatja meg a szívét, annak a Vízipók IR lesz az ajánlat: Bko és WSpz felármentesen a 19712-19715-19724-19723-19718-19771 fordulóban.
Nem maradnak ki a személyvonatok sem a buliból: szombaton az M61 001 dolgozik a kék By-okból és BDbh-ból képzett szerelvénnyel 3 fordulót, egy-egy fordulót pedig az M62-es húzta, WR 252-vel kiegészített retró ingaszerelvény és a retró Bzmot teljesít. Vasárnap a változatosság kedvéért egy Púpos kapja meg a kék szerelvényt. Az 1952-es gyártású étkezőkocsiban a klasszikus felhozatalra hasonlító kínálat lesz.
Részletes menetrendek és étlapok a MÁV-csoport weboldalán érhetőek el.
Az előző, júliusi retro hétvégén az M61 001-es jár be a MÁV-START retro ingavonatával és a MÁV Rail Tours WR 252-es étkezőjéből álló szerelvény élén Badacsonytomaj állomásra a Tapolca és Balatonfüred között közlekedő 19733-as számú személyvonatként. Ez a szerelvény is ott lesz a mostani retro hétvégén a 29-es vonalon.
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Szombaton a gumikerekű ágazat is képviselteti magát különböző helyeken. A Balatonfüred–Tihany–Balatofüred körjáraton a tatabányai Ikarus 55-ös és a budapesti Ikarus 66-os dolgozik, a Tapolca–Szigliget–Tapolca körjáraton pedig a kaposvári Ikarus 55 LUX és a szintén tatabányai Ikarus 266-os dolgozik majd. Az egy órás körutakra kizárólag a helyben vagy a Volánbusz weboldalán megváltott 1900 forintos jegyek érvényesek.
Minden másra ott aMasterCard Balaton 24/72 jegycsalád.
Minden másra ott a
Szintén szombaton tartják az időjárás miatt egy héttel elhalasztott 39. Balaton-átúszást, amihez 50 %-os kedvezményt biztosító alkalmi menettérti jegyet lehet váltani – kizárólag pénztárban. A MÁV-csoport által ma kiadott közleményben szorgalmazzák az elővételt, bár a verseny időpontját már tegnap fixálták a szervezők. Az étkezőkocsival közlekedő vonatokon sportos étlap is lesz: műzliszelet 120 forintért, műzlitál 750 forintért vagy Penne Arrabbiata durumtésztából 990 forintért és izotóniás ital 390 forintért.
Halálos ütközés Csehországban
Milavče, Plzeňský kraj | Csehország – Súlyos vasúti baleset történt Csehországban, Domažlice állomás közelében szerdán reggel. A Münchenből Prágába tartó Ex 351-es számú vonat összeütközött a Plzeň felől érkező Os 7406-os számú személyvonattal, amely a České dráhy 844 005+844 006 pályaszámú RegioSharkjából állt. A gyorsvonatot továbbító német magánvasúti mozdony, a Länderbahn 223 066 pályaszámú EuroRunnerét vezető mozdonyvezető az elsődleges információkra támaszkodó sajtóhírek szerint eddig ismeretlen ok miatt figyelmen kívül hagyott egy továbbhaladást tiltó főjelzőt és az egyvágányú pályán Domažlicétől északra Milavce település mellett frontálisan összeütközött a szembe közlekedő ČD-s RegioShark motorvonattal. A két mozdonyvezető és az egyik utas az életét vesztette a balesetben, a České dráhy szerint hetvenen, a cseh rendőrség szerint ötvenen, a német köztévé prágai értesülései szerint negyvenen megsérültek.
A cseh vasúti infrastrukúra üzemeltetője, a Správa železnic jelezte: a vonalon nincs vonatbefolyásoló rendszer kiépítve, a mozdonyon csak éberségi berendezés üzemelt. A tervek szerint 2025-re készül el a Správa železnic az ETCS telepítésével ezen a vonalon is.
A vasúti pálya a műszaki mentés és a helyreállítás miatt még napokig ki van zárva a forgalomból. A baleset okait az erre hivatott szakmai szervezetek és a hatóságok vizsgálják.
Felmerülhet olvasóinkban, hogy miért csak most, ebben a formában tudósítunk erről a balesetről is? Szerkesztőségünkben az a konszenzus született, hogy többet és mást aligha tudunk mondani, mint ami a fősodratú híroldalakon elérhető, spekulációkba pedig nem bocsátkozunk, mert sem a helyszínt, sem pedig a körülményeket nem ismerjük olyan mértékben, hogy ezt szakmailag hitelesen megtegyük. Mindazonáltal, bár korábban adtunk hírt érdekes vagy szokatlan balesetekről, úgy döntöttünk, hogy ezekkel az eseményekkel nem szeretnénk feltétlenül kattintsávadász felületté válni.
Tehervonat siklott ki Kralupy nad Vlatvounál
Kralupy nad Vltavou, Středočeský kraj | Csehország – Nem volt szerencsés nap a kedd a cseh vasúton: a Domažilice melletti ütközés előtt, hajnali öt óra körül a Prága és Děčín közötti fővonal Kralupy nad Vltavou állomásán siklott ki a ČD Cargo egyik észak felé tartó tehervonata. A Pn 62310-es számban közlekedő szerelvényből az egyik kitérőn három kocsi siklot ki, de a balesetben senki sem sérült meg.
A helyszínelés és a helyreállítás idején a helyi vonatok helyett buszok közlekedtek, a Németország felé tartó EuroCity-vonatok pedig kerülő útirányon, Lysa nad Labem érintésével és jó órás menetidőtöbblettel jártak.
Bízunk benne, hogy kielégítettük mindeki kíváncsiságát a Csehországban a héten történt fontosabb vasúti balesetek kapcsán, mindazonáltal nem szeretnénk túl sokat beszélni ezekről a sajnálatos eseményekről.
Csippantson kedvezménnyel!
Santa Barbara | Kalifornia, USA – Összesen három buszvonalon teszteli a KUBA és a Littlepay közös jegyvásárlási megoldását a Santa Barbara County Association of Governments (SBCAG) és Santa Barbara Metropolitan Transit District (SBMTD) és kedvezmény is jár a használóknak. Az SBCGA Clean Express nevű járatán érvényes normál díjszabás szerint 7 dolláros egyúti, 50 dolláros 10-es gyűjtőjegy és 150nbsp;dolláros 30 napos jegyek léteznek, ezeket a digitális térbe költöztetve olcsóbban adják. 6 dollár az egyúti, 10 dollár a napi és 150 dollár a havi tarifa. Az SBMTD 12X (Goleta Express) és 24X (UCSB Express) járatain 1,75 dollár az egyúti, 6 dollár a napi és 52 dollár a havi jegy. Egyelőre csak 10 buszra telepítették a szükséges eszközöket, de bíznak a rendszerben és egy következő lépcsőben az időseknek, a diákoknak és az egyetemi dolgozóknak is kívánnak kedvezményeket nyújtani.
Akadozó trolibeszerzések
Prešov [Eperjes] | Szlovákia – Még februárban hirdetett pályázatot a Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) újabb 6 csuklós és 4 szóló önjárásra is alkalmas trolibuszra, az ajánlatokat március 1-ig várták. Döntés viszont továbbra sincs a kérdésben, pedig a 2014-2020 közötti EU-támogatások terhére kívánják finfnszírozni. Feltehetően emiatt is módosította az árgarancia idejét idén szeptember 1-ről 2022. június 30-ra a városi társaság. Legutóbb 2020 végén vásároltak új trolikat, akkor a SOR és a Škoda közös termékét.
Bratislava [Pozsony] | Szlovákia – Amilyen felhajtással indult, annyira elakadt az áprilisban elindított közbeszerzési eljárás a szolvák fővárosban. Immár másodszor módosították a jelentekzési határidőt és ezúttal augusztus 24. a határidő. A különböző hosszúságú típusokat önálló pályázat keretében versenyeztetik, ami tovább komplikálja a helyzetet.
!!! | Csehország – Még tavaly októberben futott neki először a DPO akár 12 kilométert is önjáró trolibuszok beszerzésének, de a tendermódosítás ellenére az ukrán Bogdan állt nyerésre, így inkább lefújták. Most a SOR beadványa alapján vizsgálódik az Úřad pro ochranu hospodářské soutěže [Versenyvédelmi Hivatal] (ÚOHS) az aktuális kiírásban szereplő 18 trolibusz ügyében.
Újra szalad a 103-as
Koblenz | Rheinland-Pfalz [Rajna-Pfalz], Németország – Új fővizsgát kapott a Deutsche Bundesbahn egykori zászlóshajóinak, a 103-as sorozatú mozdonyok egyik utolsó megmaradt üzemképes példánya. A 103 245-ös számú gép 2017 tavaszán teljesítette München térségében, majd a végül 2017 májusában – 2017. március 31-i határnappal – a gépet leállították és a DB Museum állagába került a DB Fernverkehrtől.
A mostani felújítás hosszú ideig tartott, de a DB Museum támogatóinak és a dessaui főműhely szakembereinek áldozatos munkájával sikerült végre újra üzembe állítani a mozdonyt. Mint azt a mozdony gondozását végző önkéntesek jelezték: a 103 113-as és az E03 001-es mellett immáron a 103 245-ös is üzemképes mozdonyként szolgálhat. Jelezték: a lejárt fővizsga mellett a jármű kerékpárjaival is voltak gondok, illetve a fogaskerék-áttételeket is cserélni kellett a műhelyben.
A tervek szerint a nagy terhelésű különvonatokat valamelyik 103-as továbbítja majd, a sorban másodikként üzembe állított prototípus, az E03 001-es pedig a könnyebb szerelvények élén bukkanhat majd fel. A gépet augusztus 2-án vitték át gépmenetben lakóhelyére, a DB Museum koblenzi telephelyére.
Visegrádi villamospótlás
Prága | Csehország – 2021. augusztus 6-án 20 órától lezárásra kerül a Vyšehrad alatti alagút Prágában. Az elmúlt három évtizedben négyszer nyúltak a pályához kisebb-nagyobb mértékben. Az alagútban a villamos a közúti forgalommal azonos sávban halad, ott aszfaltozási munkálatok lesznek. A Výtoň megállóhelynél található deltánál a déli oldalon található váltókat is cserélik az augusztus 27-éig tartó vágányzár alatt. A 3-as és 17-es villamosok vonalon történő átszereléssel összekötésre kerülnek, az alsó szigetüzem jellegű szakaszon pedig a tanszüneti időszakban egyébként szünetelő 21-es villamos fog közlekedni Podolská vodárna és Sídliště Modřany között. A pótlásban egyrészt az előbbi végállomástól a jelentősen sűrűbben közlekedő (10 helyett 2-4 percenként közlekedő) 134-es autóbusz vesz részt, melynél a sűrítő menetek a C metró Pražského povstání megállójáig közlekednek. Segíti még az eljutást, a sűrített 118-as busz, mely a Moldva túlpartjára Brumlovka megállóhelytől a Smíchovské nádraží-ig járnak rendkívüli menetrend szerint, csúcsidőben például 20 helyett 10 percenként. A legérdekesebb azonban, az X21-es jelzésű hajójárat lesz, mely Výtoň és a Podolská vodárna megállóhely közelében található yacht klub között fogja szállítani az utasokat.
Szokatlan megoldás a vízi úton történő járatpótlás, de Budapesten is volt már példa ilyenre
(grafika: DPP)
(grafika: DPP)
S-Bahn Sarajevo
Szarajevó [Sarajevo, Сарајево] | Bosznia-Hercegovina [Bosna i Hercegovina, Босна и Херцеговина] – Szarajevó Kanton [Kanton Sarajevo, Sarajevska županija] közlekedési minisztere, Adnan Šteta és a Boszniai Föderáció Vasútja [Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine] (ŽFBiH) vezérigazgatója, Enis Džafić augusztus 2-án aláírt megállapodást kötött a Szarajevó és Pazaić közötti helyi vasúti közlekedés finanszírozására. A szarajevói vasútállomástól mintegy 25 kilométerre eső állomás a Sarajevo–Mostar–Čaplinja–Ploče fővonal „elővárosi” szakaszán fekszik. A korábbi pályafelújítások nyomán lehetőség nyílt arra, hogy itt ne csak a távolsági vonatok közlekedjenek, hanem az elővárosi közlekedésbe is bekapcsolódhasson a vasút, tehermentesítve a Szarajevó és Konjic közötti főutat. Mindemellett a vasútnak villamospótló szerepe is lesz, hiszen a Szarajevótól nyugatra fekvő elővárosba, Ilidžába tartó villamosvonal felújítása a közeljövőben elkezdődik.
Az elővárosi vonatközlekedés a ŽFBiH égisze alatt augusztus 9-én indul majd egyelőre kísérleti üzemben, a tapasztalatokat az év végén összegzik majd. A mostani kísérleti üzemben hétköznap napi hét pár vonat közlekedik majd: az első járat Pazarić állomásról reggel 6:18-kor; Szarajevóból 7:26-kor indul, a napi utolsó vonat pedig 20:00-kor megy be Szarajevóba és onnan 20:51-kor fordul vissza Pazarić felé. Hétvégente három pár vonat közlekedik majd, a vonatok közül az egyik pedig a már most is üzemelő Szarajevó–Konjic viszonylatú személyvonat lesz, a részletes menetrend ŽFBiH közleményében olvasható. A vonatok útközben Alipašin most, Ilidža, Blažuj és Hadžići állomásokon állnak majd meg, a teljesáru jegy egy útra 2-3 konvertibilis márkába kerül majd a távolságtól függően, menettérti jegyek 3,20 és 4,00 márka közötti áron érhetők el. Itt jegyezzük meg, hogy a konvertibilis márka (BAM) árfolyama rögzített, 1 euró az 1,96 márkát ér.
A Szarajevó és Konjic közötti személyvonatokat a horvát Končar gyártotta 4412 sorozatú villamos motorvonatával közlekedteti, a helyi vonat jó eséllyel vagy mozdonyos vonat vagy pedig a Ganz-MÁVAG-ban az 1984-es téli olimpiára gyártott motorvonatok egyike lesz.
Szarajevó villamosvasúti és trolibuszüzeméről már korábban beszámoltunk a RegionalBahn oldalán.
Hola, Bélgica!
Brabant-Wallon, Namur, Hainaut/Waals-Brabant, Namen, Henegouwen | Wallonie, Belgique/Wallonië, België [Vallónia, Belgium] – 26 Irizar i4 Integral érkezik Dél-Belgiumba az Operateur de Transport de Wallonie (OTW) flottájába és 5 ugyanilyen a Keolishoz. 12 darab kéttengelyes 12,2 méter hosszú és 19 háromtengelyes 15 méter hosszú busz és ezek 8 éves karbantartására vonatkozik a szerződés, a szállítási határidő pedig hetekben mérhető. A felszereltségük érdekessége a középső ajtónál az infravörös függöny, amellyel az odazárást akadályozzák meg, de automatikus utasszámláló rendszert is kértek a megrendelők. A spanyol gyártónak ez az első megrendelése a hagyományosan az Iveco Bus és a Van Hool által uralt piacon.
Színesedik a flotta és nem csak vizuális értelemben
(fotó: Irizar)
(fotó: Irizar)
Nem áldozott még le a dízelkorszak
Prága [Praha] | Csehország – A következő öt évben újabb 253 darab dízelmotoros buszt vásárolna a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) mintegy 2 milliárd cseh korona értékben. A PID feltételeinek megfelelő, azaz alacsonypadlós, térdepeltethető, automata utasszámláló rendszerrel, audiovizuális és akusztikus utastájékoztatással, rögzítős kamerarendszerrel és teljes utastéri klímával kell rendelkező buszokat vesznek. A hagyományos darabokat évi 60 ezer kilométeres futásteljesítményre és 144 hónapos élettartamra kell méretezni, ami nem egyszerű feladat a város topográfiáját is figyelembe véve. Három, járműfajtánként önálló pályázatra bontották a beszerzést:
- szóló: 100 darab 11,01-12,50 méter hosszú, legalább 200 kW teljesítményű, 25-35 (ebből legalább 6 akadálymentes) ülőhellyel rendelkező buszt
- csuklós: 143 darab 17,01-18,75 méter hosszú, legalább 240 kW teljesítményű, 35-45 (ebből legalább 6 akadálymentes) ülőhellyel rendelkező buszt
- Standard+: 10 darab 14,01-17,00 méter hosszú, legalább 220 kW teljesítményű, 35-45 (ebből legalább 6 akadálymentes) ülőhellyel rendelkező buszt
Adam Scheinherr, városi közlekedési tanácsos és a DPP felügyelőbizottságának vezetője szerint a cég szolgáltatásainak háromnegyede már most is elektromos meghajtású, a buszokkal végzett szolgáltatást pedig 2030-ig nem érdemes teljesen elektromos alapokra helyezni. Petr Witowski, a DPP ügyvezetője elmondta, hogy a buszflotta negyedét megtartják elektromosságtól független meghajtásúnak, ehhez hidrogénes (ami végeredményben szintén elektromos - a szerk.) és folyékony bioüzemanyagos járművekre építenek föl, hiszen a metró és a villamos pótlásához mindenképpen szükségesek ezek a járművek. Jan Šurovský, a DPP felszíni járművekért felelős műszaki igazgatója kifejtette, hogy a mostani legöregebb járművek EURO 4 és EURO 5 kibocsátási normával rendelkeznek, a még elérhető EURO 6 és a közelgő EURO 7 miatt viszont mindenképpen szeretnék 5,5..6 év környékén tartani a flotta átlagéletkorát.
Villanyjegyet tessék!
Brüsszel | Belgium – A tavalyi 440 fős teszt után jelentősen több, akár 10 ezer fő utas próbálhatja ki a FAIRTIQ használatát az SNCB/NMBS hálózatán. Az FTQ-Lab névre hallgató applikáció használatához előzetes regisztráció szükséges és csak négy jegyfajta (Standard, Weekend, Youth, Senior) érhető el. Az árazás a szokásos, viszont a program automatikusan számítja az utazásaink kezdő és végpontjai, valamint a megadott életkori kategória alapján.
Hosszabbodnak a zöld vonatok
München | Németország – A folyamatosan növekvő utasszámok miatt 20 és 50 százalék közötti mértékben növeli a kapacitásokat a FlixMobility a FlixTrain nevű vonatain. A hat vonalból álló hálózatukon egyes viszonylatokon akár napi 8 vonatot is közlekedtetnek, de van éjszakai vonatpárjuk is a Hamburg–Berlin–München tengelyen. Jelenleg azzal hirdetik a szolgáltatást, hogy mindenkinek garantált ülőhelyet kínálnak a buszok mellett a vonatokon is, emellett teljesen felújított beltérrel, díjmentes WIFI-vel és konnektorokkal is várják az utasokat.
Az Adria után a Balti-tengert is meghódítanák
Kraków–Gdynia [Krakau–Gotenhafen/Krakkó–Gdingen] | Polska [Polen/Lengyelország] – Még június 10-én adott be kérelmet a RegioJet az Urzędu Transportu Kolejowego [Vasúti Közlekedési Hivatal] (UTK) felé, hogy a Kraków Główny–Gdynia Główna viszonylatban napi 9 pár vonattal szolgáltathassanak, melyet július 30-án – némi hiánypótlást követően – engedélyeztek is. A csehek 2022. december 11. és 2027. december 11. közötti időszakra kérték és kapták meg a szükséges papírokat, hogy piaci alapon közlekedtessék Siemens Vectron vagy Bombadier/Alstom TRAXX mozdonnyal húzott 6-10 kocsis vonataikat.
A tervezett menetrend alapján legalább 7 szerelvényre való járművet kell kihelyezni a lengyel tervhez
(táblázat: UTK / RegioJet)
(táblázat: UTK / RegioJet)
Zöldülő vontatási áram
Berlin | Németország – Richard Lutz, a DB vezérigazgatója olyan lépést jelentett be, amit elég nehéz értelmezni. Köztudott, hogy az elektromos energia nehezen raktározható, a felhasználása viszont jelentős ingadozást mutat napon belül is. Viszont a vontatási célra a felsővezetékbe táplált áram mindennagyjából konstans teljesítményt igényel, főleg a napi 40 ezer vonat mellett. De a német energiaipar úgy tűnik, hogy nem tudja kielégíteni a megújuló forrásokból a DB igényét, ezért 2023-tól az április óta üzemelő Nordlink nevű kábelen át a norvég állam tulajdonában álló Statkraft Mågeli nevű vízerőműve is szolgáltat évi 190 GWh zöld áramot a német vonatoknak. Hogy ez mire is elég? Nagyjából egy hét alatt fogyasztják el a vonatok ezt a mennyiséget. Ezzel a lépéssel 146 ezer tonna CO2-kibocsátástól kímélik meg a német szénerőműveket.
Nem maradhatnak ki a hazai partnerek sem, ezért két másik szerződést is kötöttek. Az RWE (szeptemberi visszaállamosításáig még hozzá tartozik a budapesti ELMŰ is) évi 90 GWh fekteterdei vízenergiát biztosíthat 10 éven keresztül évi 100 ezer tonna CO2-spórolással. Kisebb, de előremutató szerződést kötöttek az Ane Energy nevű céggel, amelyik Mecklenburg-Vorpommern [Mecklenburg-Előpomeránia] tartományban Hohen Pritz település mellett üzemeltet egy szélerőműfarmot 20 éve és az állami támogatás kifutása után is két éven át évi 40 GWh érkezik majd tőlük. A DB árammixe már most is 61 százalékban megújuló energiát tartalmaz a lakossági 50-nel szemben, de 2030-ra 80, 2038-ra 100 százalékban ilyen energiával szeretnének üzemelni.
Nem maradhatnak ki a hazai partnerek sem, ezért két másik szerződést is kötöttek. Az RWE (szeptemberi visszaállamosításáig még hozzá tartozik a budapesti ELMŰ is) évi 90 GWh fekteterdei vízenergiát biztosíthat 10 éven keresztül évi 100 ezer tonna CO2-spórolással. Kisebb, de előremutató szerződést kötöttek az Ane Energy nevű céggel, amelyik Mecklenburg-Vorpommern [Mecklenburg-Előpomeránia] tartományban Hohen Pritz település mellett üzemeltet egy szélerőműfarmot 20 éve és az állami támogatás kifutása után is két éven át évi 40 GWh érkezik majd tőlük. A DB árammixe már most is 61 százalékban megújuló energiát tartalmaz a lakossági 50-nel szemben, de 2030-ra 80, 2038-ra 100 százalékban ilyen energiával szeretnének üzemelni.
Értéknövelés kimaxolva
München/Vrútky [Ruttka] | Németország/Szlovákia – A Siemens és a ŽOS Vrútky alkotta konzorcium nyerte le a lehetőséget, hogy a ČD Cargo 130-as sorozatú mozdonyai közül akár 41-et felszereljen a Siemens Trainguard 200-as ETCS fedélzeti berendezéssel. A cseh teherszállító cég a cseh-szlovák-lengyel háromszögben kívánja használni az 1977-es gyártású és legfeljebb 100 km/h-ra alkalmas mozdonyait.
A ČD Cargo továbbra is tervez az öreg egyenáramú mozdonyokkal
(fotó: Siemens)
(fotó: Siemens)
Postavonattal Csehországban
Brno–Prága | Csehország – A postavonatok közlekedésének 170. évfordulójára emlékezve vasárnap különvonat közlekedik Brno és Prága között. 1851. augusztus 8-án indult el az első postavonat Bécs–Brno–Prága irányban 4-es és visszairányban 3-as vonatszámmal. A különvonat szerelvényének összeállítása: ČD Cargo 363.5 sorozatú mozdony, a Česká pošta Postm sorozatú postakocsija és az utasok számára a ČD Muzeum Aba és Ba sorozatú bautzeni UIC-Y kocsijai. Az utazásért egy állomásnyi távolságért 100, a teljes útvonalért 500 cseh koronát kell fizetni helyben. A postakocsi csak az állomásokon lesz nyitva, ahol a postavonatok történetével ismerkedhetünk, filatéliai cikkeket vásárolhatunk, esetleg Petr Študent frissen megjelent Vlaková loupež po česku [Vonatrablás Csehországban] című krimijét dedikáltathatjuk.
A vonat meglehetősen laza menetrendet kapott, de a korhű plakát mindenképpen dícséretes
(grafika: Muzeum vlakové pošty)
(grafika: Muzeum vlakové pošty)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell