A magyarországi mellékvonalak jelentős részének a helyzete az elmúlt 30 évben a kilátástalan és a reménytelen között mozgott. Bezárásra, visszafejlesztésre mindig volt ok: a 90-es évek pénzügyi bizonytalansága, majd a 2008-as gazdasági válság, végül pedig a 2020-as koronavírus-járvány. Csehországban hagyományosan sok mellékvonal található, ám a közép-csehországi kerületben néhány most ritkításra kerülhet sor.
Tizenkét vonal: ennyire kerülhet legalább részben lakat menetrendváltástól. A vonatokat természetesen buszok pótolják. A kerület vezetése úgy számol, hogy a buszok 40-50 cseh korona/kilométer áron üzemeltetőek lesznek, szemben a vonatok jelenlegi 95-135 kč/km díjával. Fontos, hogy a jelenlegi árával, ugyanis a 810-as sorozatú motorkocsik (itthon egykor Bzmot, ma 117-es sorozat) nem üzemeltethetőek a világ végezetéig, márpedig ezek jelentik a lehető legalacsonyabb költségszintet. Az újabb járművekben már ETCS, klímaberendezés, a Škoda ML 634-esnél korszerűbb berendezéseket tartalmazó dízelmotor (vagy szintén nem olcsó akkumulátorokat, esetleg még drágább hidrogénnel üzemelő tüzelőanyag-cella) lesz, melyek egy kilométerre vetítve is növelik a költségeket.
Persze lehetne mondani, hogy hatékonyabb fordaszervezéssel lehetne faragni a költségeken, azonban több vonalat is 1 vagy 2 járművel üzemeltetnek, melyek már jelenleg is a lehetőségekhez képest folyamatosan úton vannak. A sűrűbb közlekedés (tehát több futás, alacsonyabb egységnyi költség) sem opció, hiszen ezek jellemzően olyan, alacsony forgalmú vonalak, melyeken jelenleg a 810-esek is ritkán telnek meg. A vonalakról ejtenénk néhány szót, emelkedő számsorrendben.
Persze lehetne mondani, hogy hatékonyabb fordaszervezéssel lehetne faragni a költségeken, azonban több vonalat is 1 vagy 2 járművel üzemeltetnek, melyek már jelenleg is a lehetőségekhez képest folyamatosan úton vannak. A sűrűbb közlekedés (tehát több futás, alacsonyabb egységnyi költség) sem opció, hiszen ezek jellemzően olyan, alacsony forgalmú vonalak, melyeken jelenleg a 810-esek is ritkán telnek meg. A vonalakról ejtenénk néhány szót, emelkedő számsorrendben.
012: (Pečky–)Plaňany zastávka–Kouřím
Pečky állomás Prága belvárosától 48 kilométerre található keletre, a 011-es jelzésű Prága–Kolín fővonalon. Errefelé közlekednek többek között a Budapestre közlekedő Metropolitan EC-k, a településhez közel fut a Cerhenice-i (ismertebb nevén Velím-i) vasúti tesztpálya, ahol a MÁV KISS motorvonatai is futottak néhány kört.
A 012-es vonal innen indul délre a Výrovka patak mentén. A vonatok hétköznap csúcsidőben óránként, csúcsidőn kívül és hétvégén 2 óránként közlekednek.
A vonal vérbeli mellékvonalként meglehetősen kanyargós vonalvezetéssel halad a település szélén. Plaňany zastávka megállóhelyig fennmaradna a vonatközlekedés a menetrendváltás után is, utána viszont nem csak a már jelenleg is szünetelő Bošice–Bečváry szakaszon, de Kouřím állomásra sem közlekednének a vonatok. Az érintett települések közül egyedül Zalešany területén áll meg a vonat a település központjában, a többi esetében messze esnek a szolgálati helyek a sűrűn lakott területektől. Az is igaz, hogy sűrűn lakott területekről önmagában kicsit fura beszélni néhány száz fős település esetében (Zabošony 226 fő, Zalešany 114 fő, Bošice 126 fő). Egyedül Kouřím számít nagyobb településnek a bezárni kívánt szakaszon több mint 1900 lakosával. A településeken jelenleg is közlekednek autóbuszok, a vasúttal nem teljesen párhuzamosan, viszont a Pečky-nél nagyobb és több funkcióval bíró Kolín és Český Brod a gumikerekű járatok célállomása. Bár a buszok jelenleg meglehetősen ritkán (jellemzően 120 percenként vagy ritkábban) járnak, ez a vasútvonal forgalmának felfüggesztésével megváltozhat. Pečky és Plaňany zastávka. között várhatóan a jelenlegi menetrendi struktúra mellett továbbra is közlekednek majd a vonatok.
062: (Chlumec nad Cidlinou–)Městec Králové–Křinec
A 062-es vonalat Městec Králové városánál ketté is oszthatjuk: délre, Chlumec nad Cidlinou irányába hétköznap 60-120 perces ütemben közlekednek a vonatok Stará Paka vagy Lomnice nad Popelkou célállomással. Az északi oldal azonban nem ilyen szerencsés: eleve két-három óránként van vonat hétköznap, azoknak is csak a fele jut el Nymburk-ig. Hétvégén mindkét irányban elég hervasztó a helyzet: inkább 3-4 óránként, nem is teljesen ütemes menetrend szerint közlekedik bármi a vonalon. A déli oldalon a közlekedés várhatóan marad a jelenlegi, az északi ágon viszont csak a nyári időszámítás idején és akkor is csak hétvégén maradnának vonatok, a turistaforgalmat kiszolgálandó. A vonal ezen szakasza a településektől távol, ám több kisebb, elsősorban horgászatra alkalmas tó mellett halad el, ez lehet az indok a forgalom részleges fenntartása mellett.
063: Bakov nad Jizerou–Dolní Bousov
Bakov nad Jizerou és Dolní Bousov között eleve összesen 7 vonat jár (3 előbbi, 4 utóbbi település felé: az extra vonat egészen Mladá Bolesav hl.n.-ról indul). Már amikor, ugye: a 2021-es menetrendi évben például csak március 27. és október 31. között közlekedtek a vonatok és ebben az időszakban is csak hétvégén, valamint ünnepnapokon. 100 fő feletti településből kettőt érint, azon kívül csak kisebbeket. A településektől kivétel nélkül relatíve távol fut a vasút. Egy jobb menetrendi struktúra sem igazán tudná megmenteni a vonalat: a D10-es autópálya és az I/16-os főút jobb kapcsolatot nyújt a térség központjának számító Mladá Boleslav városával, mint ez az onnan nézve harántirányú vonal. A vasútvonal két végén azért marad forgalom: így legfeljebb 9 kilométert kell egyéb módon megtenni hogy akár Bakov nad Jizerou akár Dolní Bousov vasútállomását elérjük.
064+076: Mladá Boleslav hl.n.–Mšeno–Mělník
Különösen fájdalmas olyan vasútvonalat a leépítés listáján látni, amelyen többször is jó kihasználtsággal közlekedő vonatokkal sikerült utazni. Ilyenek a Mladá Boleslav és Mělník közötti vonatok. Ebben az irányban az 49 kilométerre jutó akár 1 óra 24 perces menetidő sem túl acélos, de arra még bőven akadt jelentkező. 2021. június 12-én az Os 8527-es számú személyvonatra Mladá Boleslav hl.n. állomáson felszállva az ülőhelyek kivétel nélkül elfogytak az egy szál 810-esen. Az utazóközönség szinte egyenletesen fogyott a Mšeno állomásig, ahol a logikailag másik vasútvonalon haladtunk tovább: a 076-osról áttértünk a 064-esre. Itt mi csak kettő percet tartózkodtunk, de vannak olyan vonatok, amelyek több mint 40 percet üdülnek. Nem éppen utasvonzó hatású, hiszen ezen vonatoknál (amelyből ellenirányban jóval több van) a menetidő túllépi a két órát.
Magának a vonalnak van egy nagyon sajátságos hangulata: a Csehországban népszerű feltételes megállóhelyek itt is megtalálhatóak, azonban sokkal érdekesebb, hogy az állomások jelentős részén a mozdonyvezető maga zárja a közúti átjárót. A legtöbb eseteben ez azt jelenti hogy a fülkéből kulcscsomóval a kezében kiszáll, kinyitja az egyébként teljesen zárt, esetenként bedeszkázott ablakú állomásépületet, majd a biztosítóberendezésen megteszi a szükséges műveletet. Mšeno és Mělník között találunk olyan állomást, ami teljesen felújított, ott a viacoloros, SK+55-ös peronon van egy kis bódé ehhez. Mšeno állomást valóban a mozdonyvezetővel kettesben hagytuk el, ám Mělníkbe érkezve többeknek már csak állóhely jutott. Az egyik irányba távolról hunyorítva 2 órás, másik irányba hétköznap 1-3, hétvégén 2 órás ütemes menetrendet fix 4 órás ütem váltaná; a nyári időszakban hétvégén némi sűrítéssel.
Magának a vonalnak van egy nagyon sajátságos hangulata: a Csehországban népszerű feltételes megállóhelyek itt is megtalálhatóak, azonban sokkal érdekesebb, hogy az állomások jelentős részén a mozdonyvezető maga zárja a közúti átjárót. A legtöbb eseteben ez azt jelenti hogy a fülkéből kulcscsomóval a kezében kiszáll, kinyitja az egyébként teljesen zárt, esetenként bedeszkázott ablakú állomásépületet, majd a biztosítóberendezésen megteszi a szükséges műveletet. Mšeno és Mělník között találunk olyan állomást, ami teljesen felújított, ott a viacoloros, SK+55-ös peronon van egy kis bódé ehhez. Mšeno állomást valóban a mozdonyvezetővel kettesben hagytuk el, ám Mělníkbe érkezve többeknek már csak állóhely jutott. Az egyik irányba távolról hunyorítva 2 órás, másik irányba hétköznap 1-3, hétvégén 2 órás ütemes menetrendet fix 4 órás ütem váltaná; a nyári időszakban hétvégén némi sűrítéssel.
Mladá Boleslav hl.n. állomáson éppen nem volt túl nagy fogalom 2019. április 12-én, a Mělník felé közlekedő vonatra csak néhányan szálltak fel
Szintén Mladá Boleslav, de a Nymburk–Mladá Boleslav hl.n.–Mladá Boleslav město (S31) vonatok maradnak változatlan közlekedési rendben.
094: Vraňany–Lužec nad Vltavou
Ami Židlochovice kapcsán Brnotól délre bejött, az Prágától északra nem akar összejönni. Vraňany és Lužec nad Vltavou között csak hétköznap, tulajdonképpen csak csúcsidőben közlekednek a vonatok. A 10 pár vonat 3:7 arányban oszlik meg a reggel és a délután között. Ebből azonban csak három pár biztosít közvetlen kapcsolatot Kralupy nad Vltavouval, ami a térség központja. Amikor a vonat nem jár, a 466-os busz biztosítja a hiányzó összeköttetést. A 094-es vonal mindössze három kilométer hosszú, az 1399 fős Lužec nad Vltavou-t köti be az országos vasúti hálózatba. Köztes állomás vagy megállóhely a vonalon nincs, így csak ennek a településnek az utasaira számíthatnak az erre járó vonatok.
Židlochovice mint párhuzam úgy jön ide, hogy Brnotól délre volt egy több évtizedig bezárt szárnyvonal, ugyanígy egyetlen állomással a fővonalról leágazva. Ezen azonban 2019 decemberétől ismét járnak a vonatok, közvetlen kapcsolatot biztosítva Brnoval.
Židlochovice mint párhuzam úgy jön ide, hogy Brnotól délre volt egy több évtizedig bezárt szárnyvonal, ugyanígy egyetlen állomással a fővonalról leágazva. Ezen azonban 2019 decemberétől ismét járnak a vonatok, közvetlen kapcsolatot biztosítva Brnoval.
095: (Vraňany–)Straškov–Zlonice
Ha már Vraňany: a másik mellékvonalon, a 095-ösön még az előbbinél is ritkábban, inkább csak tájékoztató jelleggel járnak a vonatok. A Zlonicében véget érő vonal kicsi településeket érint, ám azoktól viszonylag távol áll meg. A 100 fő körüli településekről közúton lényegesen jobb kapcsolatokat lehet kialakítani Kralupy nad Vltavouval a megszüntetni kívánt Straškov–Zlonice szakaszon. Jelenleg csak 3 pár vonat jár, csak hétvégén, ezt decemberre nullára tervezik redukálni.
162: Rakovník–Královice u Rakovníka
Csak egy fokkal jobb a 162-es számú Rakovník–Královice u Rakovníka vonal helyzete. Rakovníkból hétköznap 7 pár vonat közlekedik: 4 Královice u Rakovníka állomásig, 3 Csisztafürdőig Čistáig, 1 Zavidovig. Hétvégén az előbbi két célállomásra 3-3, összesen 6 pár vonat jár. Ez önmagában nem tűnik annyira vészesnek, bár a korai üzemzárás (Rakovníkból hétköznap az utolsó vonat 18:14-kor, hétvégén 16:58-kor indul) nem teszi vonzóvá a vonalat. Itt a teljes megszüntetés helyett tavasztól őszig hétvégén megtartanák a forgalmat.
Rakovník állomáson (is) még Mladotice van megjelölve iránynak, azonban a jelenlegi végállomás, Kralovice u Rakovníka után már a pálya sincs meg.
Čistá állomás épülete látott már szebb napokat. A „sűrítő” vonatok idáig közlekednek a vonalon.
2021. augusztus 15-én, vasárnap, kora délután nagyjából 10 utas szállt fel csak ezen az állomáson Rakovník felé.
Kralovice u Rakovníka, a jelenlegi végállomás. Az épület szinte teljesen ugyanolyan mint Čistá állomáson, csak egy fokkal kevésbé romos.
A vonalon minimális teherforgalom van, így a pálya alapvetően jó állapotú, bár az ívviszonyok miatt jellemzően 50-60 km/h sebességgel járható.
204: Březnice–Rožmitál pod Třemšínem
A Březnice és Rožmitál pod Třemšínem közötti 204-es vasútvonal 9 kilométer hosszú, hétvégén pont annyi nosztalgiavonat jár rajta, mint amennyi közszolgáltatásként: 5 pár. Bár Rožmitál pod Třemšínem bő négyezres településként akár még el is tarthatná a vonalat, de Přírbam fele elég körülményes a jelenlegi menetrenddel az eljutás, a köztes települések pedig a domborzati viszonyok miatt jobban kiszolgálhatóak autóbusszal. A KPT Rail különvonatairól egyelőre nincs információ, de a hivatásforgalom teljesen felfüggesztésre kerülne.
210: (Praha hl.n.–Vrané nad Vltavou–)Čisovice–Dobříš
Nem csak eldugott helyeken, de a fővárost is érintő vonalak fölött is lebeg Damoklész kardja. A S88 jelzésű vonatok a prágai főpályaudvarról indulnak Dobříš felé. A hellyel-közzel 60-120 perces ütemben (bár Prága felé napközben van egy 2,5 órás lyuk, azonban hétköznap és hétvégén egy órás eltéréssel) közlekedő vonatok jellemzően bő másfél óra alatt érnek fel Prágába. Ebből már sejthető, hogy a párhuzamos D4-es autópálya egy gyorsabb alternatíva: Dobříš-ból 40, Mnísek pod Brdy-ből pedig 32 perc alatt érnek a Smíchovské nádraží elé a buszok. Ezt hétvégén fél órás ütemben teszik, hétköznap még ennél is sűrűbben. Nyári időszakban a kirándulóvonatok kivételével szünetelne a vasúti közlekedés Čisovice és Dobříš között, télen pedig teljesen. Annyi pozitív hozadéka azért lehet, hogy az S88 jelenleg menetrendje miatt szintén kissé hektikusan közlekedő S8 (Praha hl.n.–Vrané nad Vltavou–Týnec nad Sázavou–Čerčany) egy jobb menetrendet kaphat, ezzel erősítve a déli elővárosi forgalmat a Sázava és Moldva jobb partján.
222: (Benešov u Prahy–)Vlašim–Trhový Štěpánov
Maradva a déli elővárosban, a 222-es (Benešov u Prahy–Trhový Štěpánov) vonal alsó szakaszára is lakat kerülhet. A jórészt lakatlan szakaszon tekergő Vlašim és Trhový Štěpánov közötti szakaszán kerülhet leállítása a vonatforgalom. Itt a domborzati viszonyok, valamint a pálya vonalvezetése az, amit miatt a buszoké lehet a főszerep a térségben.
233: Čelákovice – Mochov
A 233-as (Čelákovice–Mochov) vonalon csak tanítási időszakban, csúcsidőben járnak jelenleg is vonatok. A vonatok az S2-es jelzésű viszonylatra hordanak rá, azonban Mochov-ból Prágába 398-as busz közvetlenül 20-30 percenként közlekedik csúcsidőben és egész évben. A konkrét vonallal párhuzamosan vélhetőleg a 662-es busz fog némileg sűrűbben járni, amivel Čelákovicén kívül akár Český Brodba is el lehet jutni.
Mellár Marcell