2021. 09. 01.

Mozdonyból sosem elég!

Úgy tűnik, hogy a ČD nagyon szeretné elengedni a valamikori parádés lovait, de mégsem teheti meg. Emiatt viszont újra használt, mindenféle villamosítási rendszer alatt közlekedni képes mozdonyokat szereznek be a használt piacról, újfent Ausztriából.





Két éve már vásárolt a cseh állami vasút használt mozdonyokat, amikkel azóta is meg vannak elégedve, ezért most újabb kört futottak a piacon és találtak is eladó portékát. Ezúttal a Wiener Lokalbahnen Cargo 2008-as és 2010-es gyártású gépeire esett a választásuk a cseheknek.

A mozdonyok egészen konkrétan a következőek:
  • 91 81 1216 951-4 (DE-AT-CZ-SK-HU), korábban 91 80 6183 704-6
  • 91 81 1216 952-2 (DE-AT-CZ-SK-HU), korábban 91 80 6183 705-7
  • 91 81 1216 953-0 (DE-AT-CZ-HU)
  • 91 81 1216 954-8 (DE-AT-CZ-HU)
Minden mozdony rendelkezik működő ETCS Level 2 fedélzeti berendezéssel, annak Baseline 2 2.3.0d verziójával. A München-Allachban történt összeszerelés óta 1,5..1,7 millió kilométert tettek meg, a 3-4 évvel ezelőtti fővizsga óta 317 és 495 ezer közötti távolságot forgott a kerék, a ČD tavaly októberi felmérése szerint jó állapotúnak mondhatóak. Az Elektrolokarchiv.de (korábban Railcolor.net) adatbázisa szerint jelentősebb balesetnek egyik sem volt részese. Vételárként 11,1 millió eurót fizet a ČD, amennyiben a WLC megállapodik a bankkal. A mozdonyok jelenleg még lízingszerződés hatálya alatt állnak és a ČD mindenképpen saját tulajdonjogot szeretne bejegyezni, ahogy ez a korábbi RTS-es példányokkal is történt. Forgalomba állásuk télen várható az Ex4-es viszonylaton.

A ČD azzal indokolta a felügyelő bizottság előtt a vásárlás szükségességét, hogy a 380-as sorozatú (Messerschmitt, Emil Zátopek) mozdonyok főleg az EC 104/EC 105 vonatok élén az osztrák szakaszon hasalnak el rendszeresen és a nyilvávaló többletköltségeken túlmenően ez a szolgáltatásba és annak pontosságába vetett bizalmat erodálja. A nem annyira öreg, de megbízhatatlan gépeket belföldi viszonylatokra helyezik át, első sorban Prága és Bohumín közé.

Ivan Bednárik, a ČD elnök-vezérigazgatója szerint ezek a mozdonyok is szerephez jutnak majd a tavasszal vásárolt új Railjet-szerelvények továbbításában, hiszen a sebességhatárokat csak ezekkel a mozdonyokkal tudják kihasználni.


Adorján Péter