2021. 08. 19.

1-2-3, KlimaTicket Now!

Október 26-tól új időszámítás köszönt be Ausztria közösségi közlekedésében, hiszen elindul a másfél évtizede tervezett, országosan egységes díjszabás. Viták még vannak, de azokat talán sikerül októberig elsimítani és tényleg egy kártyával utazhatunk majd akár az egész országban.





Korábban 1-2-3-Ticket néven futott a projekt, aminek keretében a közlekedésért felelős minisztérium 15 éve próbálta megreformálni és egységesíteni a közösségi közlekedés díjszabását, ezáltal egyszerűbbé tenni az utazás megtervezését. Az alapvetően éves bérleteseknek könnyebbséget ígérő megoldás szerint 1 tartomány 365 (1 €/nap), 2 szomszédos tartomány 730 (2 €/nap) és a teljes ország 1095 euró (3 €/nap) ellenében lenne beutazható bármikor és bármivel, a kártya egy éves érvényessége alatt.

Az elmúlt másfél évben megszámlálhatatlanul sok tárgyalást folytatott a Bundesministerium für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie (BMK) [Szövetségi Klímavédelmi, Környezetvédelmi, Energiaügyi, Mobilitási, Innovációs és Technológiai Minisztérim] a tartományokkal, ennek eredményeként 6 tartománnyal (Kärnten [Karintia], Oberösterreich [Felső-Ausztria], Salzburg, Steiermark [Stájerország], Tirol, Vorarlberg) sikerült is megegyezni, de a Verkehrsverbund Ost-Region (VOR) hálózata esetében 40 tárgyalási kör után sincs megállapodás és ezáltal Burgenland [Őrvidék], Niederösterreich [Alsó-Ausztria] és Wien [Bécs] területén még azt is vitatja a VOR, hogy az egyébként hatályos jogszabályok alapján el kell-e fogadni a vasúti járatokon ezeket a jegyeket. Természetesen költségvetési vonzata is van a történetnek, egészen konkrétan 96 millió euró 2021-ben és 150 millió euró 2022-ben – ezen összeget osztják föl a tartományok között az országos bérletek esetében. A megállapodás kiterjed az ÖBB teljes hálózatára, a WESTbahn és a szintén általuk továbbított RegioJet vonataira, valamint a tartományi közlekedési szövetségek (OÖVV, SVV, SVT, VVK, VVT és VVV) területén közlekedő összes járatra. A fennálló helyzet miatt a Wiener Linien, a Wiener Lokalbahnen, a Raaberbahn [GYSEV], a NÖVOG és az összes VOR-os busz kimarad az érvényességi területből.

A VOR vitorlájából azzal szeretné kivenni a szelet a BMK, hogy október 1-től megvásárolhatóvá teszi az országos bérletet a KlimaTicket.at weboldalon, az ÖBB és a WESTbahn pénztáraiban és a már részes közlekedési szövetségek értékesítési csatornáin keresztül is. Természetesen Burgenland és Niederösterreich közlekedésért felelős tanácsosai (Heinrich Dorner és Ludwig Schleritzko) élesen kritizálta Leonore Gewessler miniszterasszonyt, mivel szerintük átlépett felettük, pedig végig konstruktívan álltak a tárgyalásokhoz. Schleritzko még azt is felvetette, hogy a bevezetés időpontja egyenesen illúzió, hiszen 3-4 hónap kell a közlekedési szövetségnek a felkészüléshez, amit csak a szerződések megkötése után tudnak elkezdeni.

Egy klímajegy mindenkinek, akik már most a vonaton szeretnének lenni – találó a jelmondat és a bérlet dizájnja is
(grafika: One Mobility Ticketing GmbH)

Mivel vannak még nyitott kérdések az ügyben, ezért bevezető áron és KlimaTicket Now néven lehet majd megvásárolni az országos bérletet: teljes áron 949 €, 25 év alatt, 65 év felett és fogyatékossággal 699 € ellenében válthatjuk ki a névre szóló kártyát. Amennyiben mégis sikerülne megállapodni a keleti tartományokkal, nem változna meg év végéig az ár, viszont jelentősen megnőne az érvényességi terület, ezáltal még többet spórolhatnának a használók. A minisztérium számítása szerint már most is lehet spórolni, ehhez példának többek között egy St. Pölten–Wien ingázást vettek alapul, ahol az 1716 €-ba kerülő VOR-bérlet helyett a KlimaTicket Now és a Wiener Linien bérlete együttesen kerül 1314 €-ba, ami 402 € megtakarítás. Másik szemléletes példaként egy aktív életmódot élő linzi nyugdíjast vettek, neki az ÖBB Österreichcard 1369 €, ehhez jön a linzi bérlet 279 €-ért és ezt tudja kiváltani 699 €-ért az új bérlet, így 949 €-val kevesebbet költ egy évben.

A WESTbahn egy lépéssel tovább ment és a saját éves bérletének (Jahresnetzkarte) propagálása helyett Countdown-Ticket néven vezetett be egy terméket az átmeneti időszakra. Az augusztus 18. és december 31. között elérhető ajánlat kéthetes lépésben csökkenti az árakat, a teljes árú verzió most 349 €, de december 12-től már csak 69 € lesz az ára. Ugyanez 26 év alatti verzióban 199 és 39 euró közötti tartományban érhető el.

A témában megszólalt az ÖAMTC is, szerintük maga a tarifaváltozás nem fogja átszoktatni a most is autóval ingázókat, főleg nem vidéken. A tavaly júniusban készített felmérésük szerint 72% kizárólag autóval ingázik, 13% kombinálja az autózást és a közösségi közlekedést, 9% gyalogosan vagy kerékpárral közlekedik és mindössze 6% használja kizárólag a közösségi közlekedést. Ezen Oliver Schmerold ÖAMTC-igazgató szerint úgy lehetne változtatni, ha fejlesztenék a járműmegosztást és a mikromobilitást.
A Global 2000, a Greenpeace és Michael Ludwig (Bécs főpolgármestere) is üdvözölte az új megközelítést és a gyors bevezetést, de még nem elégedettek az eredménnyel, az autópályaépítések leállítását is felvetették.

Eközben a Lajtán innen
Legalább ugyanennyi ideje vergődik a komplett magyar közlekedési szektor is a tarifareformmal, amiről már számtalan sajtóközleményt láttunk, mégsem sikerült igazán látványos előrelépést produkálni. Az osztrák minta alapján egy éve a MÁV-csoporthoz tartozó Volánbusz képtelen elszakadni a merev kilométer-díjszabástól, miközben a MÁV-START egyre több innovációt tol át az alapvetően szintén nem túlzottan korszerű ITM-KTI pároson. A Szent Grálként aposztrofált, de eleddig nem megvalósított Nemzeti Egységes Kártyarendszer és az emiatt álló vagy talonba tett elektronikus vagy egyenesen digitális tarifák bevezetése a távoli jövőbe veszik. A heti rendszerességgel érkező utasszámokat is tartalmazó közlemények meglehetősen csalókák, hiszen a MÁV-Volán-csoport szolgáltatását nyáron olyanok is igénybe veszik, akik máskor nem, őket pedig elriasztja a napi használattól a bonyolult díjszabás és a főleg a Volánbusznál tapasztalható jegyváltási nehézségek. A napi szinten ingázók szintén nem azt a szolgáltatást kapják, amit a rózsaszín ködös közleményekben olvashatnak, hiszen még mindig vannak elavult járművek napi forgalomban, az utastájékoztatás meglehetősen esetleges (az utas.hu térképe vagy a MÁVINFORM Facebook-oldala nagyon szép indikátor erre) és gyakorlatilag csak a kényszerutasokra épül a szolgáltatás, amibe év végén számolatlanul beletöltik a költségvetési pénzt, nehogy mínuszos legyen a zárszámadás. A városi szolgáltatók esetében szintén marad a végletesen elavult vonaljegyes/napijegyes tarifa, néhol vonalbérlettel is megspékelve. Olyan apróságok, mint a kerékpár- vagy autómegosztás integrációja, esetleg a mikromobilitási szolgáltatók partnerségének keresése zsigeri ellenérzéseket vált ki az illetékesekből, mert csak versenytársat látnak bennük.

Adorján Péter