2021. 07. 16.

Hétvégi gyors – 2021. július 10-16.

Boldog születésnapot, magyar vasút! Vasárnap nyit a Nyugati. Spanyol motorvonat a Ruhr-vidékre. Kombinált vasúti jegy már az Easyjet járataihoz is. Búcsúzik a méteres nyomtávolság Liberecben. Hírösszefoglalónk.



Ünnepi hétvége: 175 éves a magyar vasút


Budapest | Magyarország – A magyar vasút 175. születésnapja alkalmából a Magyar Vasúttörténeti Parkban július 17-én és 18-án, szombaton és vasárnap nagyszabású járműbemutatót tartanak, ahol többek között a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tramtrain is megtekinthető lesz. A szombati napon ráadásul a MÁV Rail Tours budapesti vonatozást is szervez: két Nohabbal és a retro-inga szerelvényével. A Füstiben tartott rendezvényre Békéscsabáról pedig a Strandidő Expressz fedélzetén is eljuthatnak az érdeklődők.

Egy héttel a balatoni retro-hétvége után Budapesten belül közlekedik majd Nohab-vontatással a MÁV-START historizáló ingavonata – büfé- és étkezőkocsival kiegészítve
Halász Péter felvétele a balatoni retro hétvégén készült – amelyről később fogunk részletesebben beszámolni.


Vasárnap nyit a Nyugati


Budapest | Magyarország – Egy hónap után ismét birtokba veheti az utasforgalom a Nyugati pályaudvart. Vasárnap reggeltől a korábban megszokott rend szerint közlekednek a váci és a ceglédi vonal vonatai, az átlós személyvonatok megszűnnek. A MÁV-csoport közleménye szerint „több mint három kilométer vágányt építettek át, vágánycserét végeztek mintegy 1600 méteren. A felsővezeték-hálózaton több mint 5 kilométeren cserélték a kereszttartókat és az azok alatti, 4200 darab iránysodronyt, 1400 darab porcelán szigetelő helyett pedig kompozit szigetelőket építettek be” a munkák során. A pályaudvar akadálymentesítik is, részben már a forgalom fenntartása mellett. A vasúttársaság szerint „az akadálymentesítés részeként – egy brüsszeli metróvonal és néhány olasz állomás után – Európában az elsők között a Nyugatiban megkezdődött a vak és gyengénlátó utasok részére okos taktilis vezető- és veszélyjelző sávok kialakításra.” A megoldás meglehetősen innovatív: „A rendszer akár a napi változásokat is tudja majd kezelni. A rendszer használójának a Bluetooth-szal felszerelt botja, a járófelülethez érintve érzékeli a címkékből érkező rádiójeleket, és továbbítja az információkat egy mobiltelefonos applikációnak, ami hangosan felolvassa az instrukciókat, melyeket egy letölthető térképről nyer ki a rendszer.”
A csarnok tetőszerkezetének felújítása még augusztus végéig tart, a vasúttársaság egyben arra is figyelmeztet, hogy a minapi rákospalota-újpesti baleset miatt Rákospalota-Újpest és Fót állomások között a vonatközlekedés továbbra is szünetel, itt pótlóbuszok járnak a vonatok helyett vasárnap után is.


Eső után katasztrófahelyzet


Nordrhein-Westfalen [Északrajna-Vesztfália] | Németország – Németország nyugati részén az elmúlt napokban óriási mennyiségű csapadék hullott nagyon rövid idő alatt. Emiatt nagyon sok helyen villámárvizek keletkeztek. Erftstadtban többen meghaltak az esőzés nyomán kialakult földcsuszamlások miatt, ahol több ház is összedőlt, miután a víz alámosta őket. Hagen városában napokig kritikus volt a helyzet, a Bundeswehr segítette a mentést. Wuppertalban a Wupper áradása miatt a belvárost elöntötte a víz. A tartományi közmédia, a WDR hírei szerint péntek hajnalban még mintegy 1300 embert kezeltek eltűntként, 43 halottról tudnak.
A fennálló helyzet miatt számos közlekedési útvonal zárva van, a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr közlése szerint a regionális forgalomban komoly fennakadások vannak a vihar nyomán, több helyen vonatpótló buszok közlekednek. Wuppertalban a buszközlekedést még július 14-én leállították, a járatok a lezárások figyelmbe vételével pénteken üzemkezdettől közlekednek ismét. A részben a – megáradt – Wupper felett közlekedő függővasút a hétvégéig biztosan nem indul újra.


A Bergische Musemsbahnen villamosmúzeumát szintén elöntötte a megáradt Wupper, itt a telephelyet és az egyesület központját, múzeumát érték komoly károk.


A tartomány többi része sem úszta meg a heves esőzéseket, az Eifelben is komoly áradások voltak, számos helyen nem csak az infrastruktúrában tett kárt az áradás, hanem a járművekben is, emiatt több viszonylat nem vagy csak komoly korlátozások mellett üzemel.


Az aktuális helyzetről a tartományi közmédia, a WDR honlapján lehet tájékozódni.


Idén is lesz bánáti vonat


Praha [Prága] | Csehország – Egy év kihagyás után ismét elindul a České dráhy leghosszabb vonata, amely Prágából a romániai Orsovára közlekedik majd, a Bánát Fesztiválra. A 18 kocsis szerelvény augusztus 17-én indul majd Prágából, a szervezést a KDS intézi. A szerelvény a KDS, a ČD és a ČD Cargo kocsijaiból áll majd, Csehországon belül csak Brno-Královo Pole állomás lesz az egyetlen megállása. A Siemens Vectronnal továbbított vonat magyarországi partnere a MÁV-START, romániai vaúttársasága a CFR lesz.


Csúszik a Honeckerek felújítása


Praha [Prága] | Csehország – Még a 2019-es Czech Raildays keretében mutatták be az első prototípusát a felújított, helyi forgalmú személykocsiknak, de a rekonstrukció nagyon lassan halad a zdopravy.cz portál szerint. Az eredeti kivitelező vállalkozó, a Tratec CS ugyanis nem tudja vállalni a határidőket, így a České dráhy új pályázatot írt ki az első körben 16 kocsit érintő munkákra. A 240 millió korona értékű projekt keretében a járművek egy része szolgálati szakaszos (Bdmtee267 sorozat), másik része szolgálati szakasz nélküli (Bdmtee268 sorozat) lesz majd.
A ČD eredetileg a Tratec CS-vel 52 darab kocsit újíttatott volna fel, de ez láthatóan nem sikerült. Viszont a kocsikra a pardubicei térségben égető szüksége van a cseh vasútnak, hiszen a közszolgáltatási szerződésben vállalták a korábbinál magasabb színvonalat jelentő regionális közlekedést: többek között a wifi telepítését a kocsikban. Az ülőhelyek száma az új üléselrendezés miatt szintén csökken 96-ról 79-re, cserében több hely áll az utasok rendelkezésére a kocsikban, ahova konnektorokat és USB-s töltőaljzatokat is telepítenek. A prototípus személykocsival legjobb eséllyel a Česká Třebová–Kolín személyvonatokon lehet találkozni.


Spanyol lendület


Düsseldorf | Nordrhein-Westfalen, Németország – A spanyol CAF-tól rendel új motorvonatokat a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) és a Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) a „Niederrhein-Münsterland-Netz” számára. A vonatok 2025-től állnak forgalomba a Kleve–Geldern–Krefeld–Düsseldorf (RE 10), az Essen–Bottrop–Dorsten–Borken / Coesfeld (RE 14), a Kamp-Lintfort–Moers–Duisburg–Oberhausen–Bottrop (RE 44), a Xanten–Moers–Duisburg (RB 31), az Oberhausen–Duisburg-Ruhrort (RB 36), a Geldern–Krefeld–Neuss (RB 41) és a Dortmund–Herne–Dorsten (RB 43) vonalakon.
A spanyol gyártó 15 darab 45 méteres és 48 darab 55 méteres Civity BEMU motorvonatot szállít majd, amelyek felsővezetékes és akkumulátoros üzemben is közlekedhetnek majd. A


Zug zum Flug – már fapadossal is


Berlin | Németország – Érdekes lépésre szánta el magát a Deutsche Bahn és partnerségre lépett az Easyjet nevű fapados légitársasággal. A döntés mögött főleg a légicég nyomása áll, akik többek között Drezda, Lipcse vagy Erfurt irányába is kiterjesztették ezzel a lépéssel a Worldwide by Easyjet nevű hálózatukat, amihez vasúti-légi átszállójegyet kínálnak. Így már Szászorszgá-Szász-Anhalt, Türingia és Brandenburg nagyobb városai felől is elérhetővé vált a tavaly átadott Willy Brandt repülőtér, illetve az onnét induló járatok. Bár nem feltétlenül olcsóbb a kombinált jegy, de a szigorodó utasjogi előírásoknak megfelelően átszállójegyként funkcionál, így az utast nem éri kár a késések esetén, mindenképpen eljuttatják a célállomásra.


Viszlát méteres nyomtávolság


Liberec, Jablonec nad Nisou | Csehország – 2021. július 19-én megkezdődik a vágányzár a Liberec és Jablonec nad Nisou közötti, méteres nyomtávolságú villamosvonalon. Az átépítés a Fügnerova és Vratislavice nad Nisou, výhybna (5-ös villamos külső végállomása) között kezdődik és októberig tart. Onnan Jablonecig pedig még az ősz folyamán megkezdődnek a munkálatok, melyek mindenestül várhatóan 2022. decemberére készülnek el. A város nosztalgiajárműveit természetesen nem építik át normál nyomtávolságúra, nekik továbbra is lesz lehetőségük közlekedni a kocsiszín és az állatkert között (2-es és 3-as vonalak Lidové sady, ZOO végállomása). A vonalról képes beszámolónk itt érhető el.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell