Kisiklott a Murtalbahn. Időszakosan helyjegyes lett a holland államvasút. Megújul Kelenföld állomásépülete. Harapófogóba került az ÖBB. Kiegészítik az U5-öt Berlinben és Frankfurtban. Retró-hétvége és tisztavatás a MÁV-csoportnál. Meglepő eredmény született Kassán. Új metró Brüsszelnek.
Ismét retro-hétvége a Balatonnál
Balaton-part | Magyarország – Idén az első balatoni retro hétvége különleges programokat kínál az érdeklődőknek. Ismét beszáll a vonattovábbításba az egyik Nohab, illetve egy Púpos-páros is az északi parton. A Balatonfüred és Tapolca közötti „bokorugró” személyvonatokat klasszikus kivitelű Csörgő és Szergej továbbítja, a vonatok By és Bhv sorozatú kocsikból állnak – egyik szerelvényben pedig a MÁV Rail Tours WR 252-es számú, az 1950-es éveket idéző étkezőkocsija is helyet kap. Forgalomba áll a retro-Bzmot is a személyvonati fordákban. A Kék Hullám IC-kben az utolsó, nem modernizált, az 1990-es éveket idéző belső terű CAF étkező, a 88-91 101-es is közlekedik majd. Az üzemelő étkezőkocsiban az étlapon megtalálhatók a klasszikus magyaros ételek, mint például babgulyás, paprikáscsirke, sertésborda vagy marhapörkölt, de emellett olyan különlegesség is, mint a bélszínjava. Az itallapon is bő a választék: badacsonyi, villányi, tokaji és egri borok, pezsgők közül választhatnak, de a vonatokon ritkán kapható párlatokat és likőröket is felszolgálják – ígéri a MÁV-START. A retro-IC-kből megismert Bo, Bko és ARp sorozatú kocsik a Budapest és Balatonfüred közötti Vizipók IR szerelvényében közlekedik majd.
Az M62 194-es Szergej Balatonfűzfő állomáson tett egy rövid pihenőt a 19607-2-es számú „Tekergő” élén, Tapolca felé menet. A 2019-es egyik retro-hétvégén készült kép ma már a kép sok szempontból megismételhetetlen, de ennek ellenére a retro-hétvége most is jó bulinak ígérkezik!
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A programokhoz a Volánbusz is csatlakozik: Balatonfüred és Tihany között „városnéző” járat indul, a Tekergő gyorsvonatokhoz csatlakozva pedig Tapolcáról indulva Hegymagas, Szigliget, Nemesgulács fedezhető fel majd a nosztalgiajáratokkal. Badacsonytomajról a Salföldi Majorhoz indulnak buszok; szintén a Tekergő gyorsvonatokhoz kapcsolódva pedig Zánka-Köveskálról, illetve Balatonakali-Dörgicséről indul kiránduló retro-Ikarus.
A részletes program a MÁV-csoport honlapján böngészhető. Az autóbuszokra jellemzően külön menetjegy váltása szükséges, a vonatok esetében valamennyi MÁV-START díjtermék, így a balatoni napijegyek, a Balaton24 és a Balaton72, valamint a BalatonDUO 24 és 72 órás változatai is érvényesek. Mi magunk pedig mit kívánhatnánk mást a kellemes időtöltésen kívül? Hát: bízunk benne, hogy az elmúlt hetekben látottaknál biztosabban muzsikál a forgalom a Balaton partján – tanulhat az üzemirányítás a 2020-as évből is.
Tisztavatás a 71. Vasutasnapon
Budapest | Magyarország – 189 új vasúti tiszt avatására került sor a 71. Vasutasnap alkalmából Budapesten. A felsőfokú vasúti szakképzést – amely nem áll nyitva külsősök számára – a Baross Gábor Oktatási Központ szervezi forgalmi és műszaki területen dolgozó munkatársak számára. A Vasutasnap alkalmából számos kitüntetést is átad a cégvezetés a vasutasoknak a kétnapos program során: július 9-én, pénteken a központi ünnepséget tartották Budapesten, 10-én pedig az ország több pontján helyi szervezésben ünnepelhetnek a vasutasok.
A központi ünnepségen összesen 157-en kaptak vezetői, illetve magasabb – ebből 25 miniszteri – szintű elismerést: Baross Gábor Díjat kettő, Közlekedésért Érdemérmet tizenegy, Miniszteri Elismerő Oklevelet tizenkettő kitüntetett vehet át. Vasútért kitüntetésben hatan részesülnek. A Vasút szolgálatáért „arany” fokozatával tizennyolc, az „ezüst” fokozattal huszonkettő, a „bronz” fokozattal harminckettő főt tüntetnek ki. MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói dicséretben harmincnyolcan részesülnek. Leányvállalati elnök-vezérigazgatói dicséretet összesen tizenöten vehetnek át: a MÁV-START részéről öt, a MÁV-HÉV részéről négy, valamint a MÁV SZK, a Záhony-Port, a MÁV Vagon, a MÁV FKG, a MÁV KFV, és a MÁV Rail Tours részéről egy-egy munkatárs. Elnök-vezérigazgatói dicséretben egy külsős kitüntetett részesül – írja közleményében a MÁV-csoport. A vállalati ünnepségeken összesen 202 munkatárs kapott kitüntetést, amelyeket a vasúttársaság vezetői a központi ünnepséget megelőző napon adtak át. Szombaton a területi igazgatói elismeréseket adják át, összesen 41 munkatárs számára.
Kapacitásbővítés Berlinben
Berlin | Németország – Újabb 24 ezer négyzetméternyi felülettel – amiből 16 ezer négyzetméter gyártócsarnok – nőtt a Stadler berlini üzem, ahol mostantól saját étkező is üzemel az 1500 dolgozó sámára. A 2019-ben elindított telephely-fejlesztés mindössze 30 hónap alatt elkészült és így Jure Mikolčić, a Stadler németországi ügyvezetője vezetője szerint az évi 500 kocsis gyártókapacitás már nem álom többé. Az S-Bahn Berlin számára készülő 483-as és 484-es sorozatú szerelvények, a BVG által megrendelt 1500 kocsinyi J és JK sorozatú metró, illetve az LNVG számára építendő 55 FLIRT Akku motorvonat is hozzájárult a bővítés szükségességéhez. A 2001-ben az ADtranztól megörökölt telephelyet már negyedik alkalommal bővítették, ahol a kezdeti 197 helyett már 1500-an dolgoznak. A kiegészítő munkálatok elvégzése után már nem csak a gyártást, hanem az állóhelyzeti próbákat is el tudják majd végezni Pankowban, ahol 2024-re egy új logisztikai központot is felhúznak.
Nem hivalkodó az épület, viszont fontos mérföldkő a svájci gyökerű cég életében
(fotók: Stadler Rail AG)
(fotók: Stadler Rail AG)
Áll a bál az ÖBB-nél
Bécs [Wien] | Ausztria [Österreich] – Elkeseredett harcot vív az Alstom, hogy ne essen ki végleg a pikszisből az ÖBB-nél. A sokáig udvari szállítónak minősülő Bombardier immár két éve képtelen megszerezni a típusengedélyt a Talent 3-nak, ezért Vorarlberg tartomány nyomására az ÖBB elállni szándékozik az ügylettől és kártérítést is követel – az Alstom az ERA-hoz fordult, hogy onnét kapjon típusengedélyt. Eközben az ország keleti felében az időben párhuzamosan megrendelt 200 darabos Siemens Desiro ML-flotta év végéig teljes lesz. Ennek az ügynek egyfajta revansaként lehet tekinteni a Der Standard által megszellőztetett információk szerint az Alstom által a héten beadott, gyorsított eljárásban tárgyaladó kérelmével erősen megakasztotta a Wiesel márkanéven futó, élettartamuk vége felé közeledő emeletes kocsik váltótípusának beszerzését. Azon a tenderen ugyan az Alstom-Bombardier konzorcium lett első helyen listázva, a korábbi „teljesítményre” hivatkozva mégis inkább a Stadler neve mellé került az X. Úgy tűnik, hogy az ÖBB kicsit eltaktikázta magát és az Alstom mindenképpen szeretné valamilyen szinten megtartani a pozícióit az osztrák piacon.
M7: először az 1-esen
Brüsszel [Bruxelles/Brussel] | Belgium [Belgique/België] – Forgalomba állt az első M7-es szerelvény, majdnem pontosan egy évvel a leszállítása után. Az új generációs szerelvényekből a hónap végére 5 áll forgalomba az 1-es vonalon, szeptemberig még utasforgalmi próbaüzemben, a menetrendi vonatokon felül. Utána viszont a régi ezüst-narancs szerelvények előtt két lehetőség áll: elbontás vagy a 2-es és 6-os vonalak sűrítése. A 22. szerelvénynek 2022 végére kell forgalomba állnia, amivel az első rendelés teljesítettnek tekinthető.
Az új vonatok érdekessége, hogy az ajtókon nincs egyedi nyitógomb, az összes ajtó kinyílik minden megálláskor
(fotók: STIB/MIVB)
(fotók: STIB/MIVB)
Hidrogénes vonatot venne a NEB
Berlin | Németország – Kísérletezne a Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) a Heidekrautbahnon (VBB RB27), amihez 6 hidrogén-üzemanyagcellás motorvonatot vásárolna. A 2024 szeptemberétől 2034 decemberéig érvényes koncesszió már tartalmazná a reaktivált vonalszakaszt is, ezzel Nyugat-Berlin legnagyobb lakótelepét is bekapcsolva a vasúti hálózatba. A járművekkel szemben nincs sok feltétel: legalább 120 km/h üzemi sebesség, 140 ülőhely és akár három összekapcsolt egységgel közlekedés lehetősége. Az üzemeltetéshez állami támogatás keretében érkezik 25 millió euró, amiből Barnim kerülettel közösen építik majd ki a töltőállomást, ahol megújuló energiával termelnék a hidrogént.
[R]🚲
Amszterdam | Hollandia – A nyári szabadságolási időszakban az NS bevezette a kötelező kerékpár-helyjegyet, hogy csökkentse a zsúfoltságot. Július 10. és szeptember 15. között az összes NS által üzemeltetett vonaton kötelezővé tették a kerékpárok szállításához a helyjegyet, amit legegyszerűbben az NS appjában tehetnek meg az utasok egészen a vonat indulásáig, de vonathoz kötötten. A rendszer ezen funkcióját július 8-tól lehet használni és a csúcsidőn kívüli kerékpárjegyre 25 százalékos kedvezményt is adnak a nyári időszakban.
Már a Közel-Keleten is elektromosítanak
Doha | Katar – Meglepő lépésre szánta rá magát az olajiparáról ismert ország: 1000 elektromos autóbusszal érné el a környezetbarát állapotot az ország. Ehhez nem kisebb célokat tűztek ki, mint 2022-re 25, 2030-ra 100 százalékban emissziómentes buszflottát, amit napi 50 ezer utas vesz igénybe. A töltéshez az ABB OPPCharge (top-down-pantográf) és kábeles megoldásait választották, összesen 125 MW teljesítménnyel. 1300 kábeles és 89 áramszedős vételezési pont létesül, utóbbiak közül 4 mobil lesz. 4 buszgarázsban, 8 buszállomáson és 12 metróállomásnál helyezik el a töltőhelyeket. A csomag része a 24/7-ben működő flottamenedzsment is, az árakról a felek hallgatnak.
Nem túl meglepő módon a kínai Yutong szállította a járműveket
(fotó: ABB)
(fotó: ABB)
Végleg elkészült az U5
Berlin | Németország – Átadták az utasoknak a Museumsinsel metrómegállót, amit most közel 8 hónapnyi késéssel tettek meg. A svájci Max Dudler által tervezett állomáson 6.662 fénypont idézi a csillagos égboltot és a múzeumként is funkcionáló Berliner Schloss mellett van az egyik kijárat.
Nem biztos, hogy a Škoda nyer Kassán
Kassa | Szlovákia – A lengyel PESA nyerheti a közbeszerzést Kassán, mely 30 darab, új, teljes hosszában alacsonypadlós és klímatizált jármű beszerzésére került kiírásra. A város a meglévő KT8D5 típusú villamosait, valamint a T3-asokat válthatja ki az új járművekkel. Az immár állami tulajdonú PESA szóvivője elmondta: „A romániai Iași és Craiova, valamint a szlovák Kassa városában nyert pályázatok annak az eredményei, hogy a cég lépésről lépésre kidolgozott egy stratégiát a külföldi piacokon való megjelenésre.” A PESA-nak a szerződés aláírásától 22 hónapja van leszállítani az első járművet, ám ennek még jogerőre kell emelkednie, amelyhez azonban a versenytársaknak még vélhetőleg lesz egy-két szavuk.
Megérkeztek az első betétkocsik
Frankfurt am Main | Németország – Egyelőre még csak a Betriebshof Ost területén, de már teszteket végeznek az új, frissen leszállított betétkocsikkal. A 25 méteres, kétkocsis, motorizált és teljes hosszában átjárható egységekből 23 érkezik a következő egy évben, kéthetes ritmusban. Ugyan önálló közlekedésre csak korlátozottan alkalmasak, alapvetően két U5-50 típusú egység közé sorozva közlekednek majd 75 vagy 100 méter hosszú szerelvényt alkotva. A rövidebb felállásban 140 ülő- és 432 állóhely, a hosszabb felállásban 186 ülő- és 580 állóhelyet biztosítanak. Decembertől az U4-es és U7-es viszonylatokon jelennek majd meg az új járművek, amiket 8 négykocsis (U5-50+U5-MW+U5-MW+U5-50) és 7 háromkocsis (U5-50+U5-MW+U5-50) szerelvénybe rendezik majd. A VGF rendszerében 1951-től kezdődő pályaszámokat kapnak majd, hiszen hivatalosan motorizált pótkocsinak tekintik az önállóan csak korlátozottan forgalomképes egységeket.
A jellegraz alapján nem egyértelmű, hogy önjáró...
...de a Bautzenben készült képen látszik az áramszedő.
A próbapályán egy 100 méteres szerelvény, középen a vezetőállásmentes betétmodul
(fotók: VGF)
(fotók: VGF)
Újabb villanybuszok érkeznek Amszterdamba
Amszterdam | Holland Királyság – A meglévő 31 elektromos VDL Citea mellé 44 ilyen jármű érkezik a holland fővárosba, ezzel 75 darabosra bővítve a flottát. A cél nemes: az 1990-eshez képest 2025-re 5%-kal, 2030-ra 55%-kal, 2050-re 95%-kal kívánják a csökkenteni a város szén-dioxid kibocsátását. Ennek érdekében 2025-től már lokális emissziótól mentes autóbuszok közlekednének Amszterdamban. Az elektromos Citeák beszerzése 2018-ban kezdődött, akkor a ma is futó 31 mellett 69 jármű opciójára írtak szerződést a felek. A most érkező 44 kocsi mindegyike csuklós lesz. A VDL Citea nem ismeretlen típus Európában: összesen 900 példány fut jelenleg is az utakon, naponta nagyjából mintegy 135 ezer kilométert megtéve.
Tetszettek volna nem a CAF-tól járművet venni…
Oslo, Gardermoen | Norvégia – Az Oslo belvárosából a közvetlenül a repülőtérre tartó vonatokat üzemeltető Flytoget az újonnan beszerzett járműveinek (BM78-as sorozat) leállítására kényszerült, ugyanis egy rutinellőrzés során az vázszerkezet törését állapították meg. A teljes leállításra a nagysebességű üzem és a hosszú alagúti szakasz miatt nyomásállósággal kapcsolatos kételyek miatt került sor. A Flytoget helyzete nem egyszerű, a 2020-as évre ugyan kaptak támogatást a norvég államtól, ám az idei évre egyelőre nem, ami a kifejezetten a reptér kiszolgálására létrejött vasúttársaság életét jelentősen megnehezíti. A CAF már természetesen dolgozik a hibák felderítésén és javításán.
A Murban landolt a Murtalbahn
Lungau | Ausztria – A Steiermarkbahn által üzemeltetett Murtalbahn egyik vonata egy, a nagy mennyiségű esőzés miatt a pályára dőlt fának és hordaléknak ütközve kisiklott és a vonal melletti Mur folyóba dőlt. A péntek reggel történt balesetben 17 utas könnyebben sérült, kilencen kórházi ápolásra szorultak. A vonat utasainak nagy része a nyár előtti utolsó iskolai napjukra készülő gyerekek voltak.
A három kocsiból álló motorvonat első kocsija tért csak le a pályáról és landolt az oldalán a folyóban, a második kettő a talpán maradt. Mire a nehezen elérhető helyszínre megérkeztek a mentőcsapatok, a szerencsére csak könnyebb sérüléseket elszenvedett utasok egymást segítve ki tudtak menekülni a folyópartra. Ezután az arra rászorulókat a mentők kórházba szállították, a többi utas egy szakaszon gyalog kellett folytassa útját Tamsweg felé.
A Murtalbahn vonatai a motorkocsi kieemléséig és a pálya helyreállításárig természetesen nem közlekednek, azokat buszokkal pótolják.
Megmenekül Kelenföld állomásépülete
Budapest | Magyarország – Megkapta az építési engedélyt az új Közlekedési Múzeum által felújítani és fenntartani tervezett kelenföldi állomásépület. Az 1884-ben épült épület évtizedek óta omladozik, az új aluljáró és jegyárusítási pontok megnyitása óta funkcióját is elvesztette. Most a Közlekedési Múzeum egyik kiállító- és rendezvénytereként újulhat meg kívül-belül a műemléki véfelmet élvező épület. A tervek szerint a fő attrakció egy több száz négyzetméteres alapterületű terepasztal lesz, amely a városon belüli vasúthálózatot mutatja majd be. Ezen kívül lesznek időszaki kiállítások és közösségi programok is, sőt még egy, a vasút felé néző teraszt is terveznek, ahonnan Kelenföld vasútállomás nyüzsgő forgalmát lehet majd megfigyelni. Az építési munkálatok a jövő év elején kezdődhetnek és nagyjából két évbe telik majd mire megnyithat majd.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell