2021. 07. 02.

Hétvégi gyors – 2021. június 26-július 2.

Véleményezhető menetrendi tervezet itthon. Jegyek digitalizálása Brüsszelben. Chur West új helyen. Biogázos távolsági busz Skandináviában. Villamosokat vesznek Németország-szerte. Moszkva tovább elektromosít. Újraéledő turizmus miatt újranyitott vonalak Európában.


Véleményezhető a menetrendtervezet


Budapest | Magyarország – Hosszú évtizedek titkolózása után a 2021/2022-es vasúti menetrend tervezetét immáron bárki véleményezheti. Az ITM hónaljszőre Közlekedéstudományi Intézet saját honlapján indított egy konzultációs felületet, ahol július 2-tól 15-éig lehet a következő évad vasúti menetrendjét – anonim módon – véleményezni. Az egyes vonalak menetrend-tervezete és a véleményezési felület a www.kti.hu/menetrend-tervezet weboldalon böngészhető.


Újabb hernyók érkezhetnek


Darmstadt | Németország – További 11 Stadler-villamos érkezhet majd a közép-hesseni egyetemi városba a másfél éve megkötött szerződés opciójának terhére. Itt is a járatsűrítés indokolja az immár 100 millió eurós megrendelést, amit 2022 és 2024 között szállít majd a Stadler.


Újra jár a kisvasút Csisztafürdőre


Balatonfenyves | Magyarország – Július 1-jén megnyílt az utazóközönség előtt a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút régi-új vonala, amely a meglévő somogyszentpáli vonalból Imremajornál ágazik ki és éri el Csisztafürdő állomást. A vonalon 2002 óta szünetelt a közlekedés, a MÁV-START, mint a kisvasút üzemeltetője 2020 tavszán kezdte a régi pálya elbontásával a felújítási projektet. A régi állapotokhoz képest a Táskai Elágazásnál forgalmi kitérő épült, Csisztafürdő állomáson pedig magasperon épült. A vonatok az új pályán 25 km/h-val közlekedhetnek. A balatonfenyvesi GV hálózatán alapesetben regionális tarifa van érvényben, de használhatók a balatoni jegytermékek, a 24 és 72 órás jegy, valamint a Balaton Duo 24 és 72 órás változata is. A balatonfenyvesi GV-t a RegionalBahn oldalán rövidesen bővebben is bemutatjuk, a vonatok menetrendje itt olvasható.


Napi buszok Prágába és Bécsbe, napi vonat az Adriára


Brno | Csehország – Július 2-ától újra közlekednek a RegioJet buszjáratai Budapest és Bécs, illetve Budapest és Prága között. A cseh főváros felé így már három vonat (ebből egyik az adriai fürdős járat) és napi két pár buszjárat áll az utasok rendelkezésére. A bécsi buszok érintik a schwechati repülőteret is. Szintén július 2-ától áttérnek az eddig heti három helyett a napi közlekedésre a Prága és Budapesten át Fiuméba és Splitbe közlekedő éjszakai fürdősvonatok esetében is. A buszjáratokra és a vonatokra jegyet egységesen a www.regiojet.cz oldalon lehet vásárolni.


Újabb vonal nyílik novemberben


San Diego, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – Végiggördült az első jármű a Mid-Coast Extension már járható szakaszán, ami a meglévő Blue Line meghosszabbítása északi irányban. Hivatalosan Trolley a neve, de az európai fogalmak szerint amolyan tram-train-szerűség lehetne, de nem hagyja el a település határát. A 11 mérföld [17 kilométer] hosszú új szakasz a várakozások szerint november végétől a belvárost köti össze a 75 ezer fős egyetemi városrésszel és a 84 ezer veteránt kezelő egészségügyi központtal. A vonal részben felszínen, részbenn felüljárókon vezet, az utolsó 6 állomást szeptemberben fejezik be, akkor indulhatnak a teljes szakaszon a próbafutások és november 21-től utasok is használhatják majd a 2016-ban megkezdett projekt eredményét. A hálózatra 45 új Siemens SF70-es érkezett a mr megszokott vörös színben, illetve 128 új munkahely is létrejött a beruházás keretében.

„Az első villamos már elindult felénk...”
(fotó: MTS)


Egy fokkal még sűrűbben lehet?


Bonn | Németország – Decembertől tovább növeli a menetrendi kínálatot a Bundeshauptdorf közlekedési cége, amihez a városi tanács is áldását adta. A Kölnnel közös 16-os és 18-as Stadtbahn-vonalakon szombatonként 9:30 és 20:30 között 20 perces ütemet vezetnek be, emiatt a csak Bonn területén közlekedő 63-as ritkul, de a közös követés 10 perc marad. A 66-os vonalon Siegburg Bahnhofig és vissza egy most hiányzó járatpár indul munkanapokon Siegburg kiszolgálására. A buszoknál a 601-es vonal munkanapokon már 5:30-tól 10 perces ütem lesz Venusberg felé, amik visszafelé a 602-es vonalon közlekednek.
A szövetségi közlekedési minisztérium által támogatott, a városok levegőminőségét javítani célzó Lead City támogatási program keretében további egy évig közlekednek 10 vagy 20 perces ütemben a 61-es, 62-es, 63-as és 66-os Stadtbahn-vonalak és a 600-614-es buszok egészen 20:30-ig, vasárnap csak 30 perces ütemet kínálnak ugyanitt. Az SB55, 550, 551, 552, 540/640, 537, 632, 817, 845, 855, 856 és 857 jelzésű vonalakon is megmarad a mai menetrend ugyanebből a forrásból.


Digitalizálódó jegyek és olcsósodó diákbérlet


Brüsszel [Bruxelles/Brussel] | Belgium [Belgique/België] – Egy év alatt már 2,35 millió utazást teljesítettek a brüsszeli utasok készpénzmentes fizetési megoldásokkal, ezzel egy fontos lépést tett a STIB/MIVB a MOBIB-kártyák kötelező használatának legalább részleges felfüggesztése felé. A hagyományos egyúti jegy megvásárolható papír alapon is 2,6 € ellenében, de a digitális verzió csak 2,1 €-ba kerül. Amennyiben az új módszerrel fizetünk, csak 7,5 €-ba kerül a napijegy a papíros verzió 8 €-s ára helyett. A kezdetekkor 12,1% hazsnálta az új megoldást, ez mára az egyúti és egynapos jegyeknél 31,4%-ra nőtt.

Bankkártyával és NFC-s mobiltelefonnal is utazhatunk egy éve a belga fővárosban
(fotó: STIB/MIVB)

A közlekedésfejlesztési csomag részeként július 1-től elérhető az új diák éves bérlet is, ami 12 € ellenében váltható 12 és 24 év között, 18 éves kortól iskolai igazolást is be kell mutatni. A társszolgáltatók (SNCB/MNBS, De Lijn és TEC) járataira is érvényes BRUPASS hasonló feltételek mellett 52 €-ba kerül.


Hídra emelkedik Chur West


Chur | Svájc – A graubündeni főváros nyugati részét kiszolgáló Chur West megállót, amelyet az RhB vonatai szolgálnak ki, a jövőben komoly fejlesztésnek vetik alá. Mivel a jelenlegi megálló nem felel meg az akadálymentességi előírásoknak, előbb-utóbb fel kell újítani. A mostani helyen, egy meredek és íves pályaszakaszon erre azonban nem lenne lehetőség, így a megálló párszáz méterrel nyugatabbra költözik. A városrész folyamatos fejlődésének és átalakulásának lekövetése érdekében a megállót egy, a Raschärenstrasse feletti hídra helyezik, így a jövőben sokkal jobban kiszolgálhatja a környéken lakókat. A könnyebben megközelíthető elhelyezkedésen felül a megálló így közelebb kerül a buszmegállókhoz is, valamint nagy kapacitású kerékpártároló és egy kisbolt is épülhet a híd alatt. Maga a műtárgy egy 65 méteres híd lesz, amelyen mindkét irányan túlnyúlva egy 240 méteres középperon épül, amelyre egy lépcsős és két rámpás feljutás lesz. További érdekesség, hogy ezen a szakaszon, Chur és Domat/Ems között a két vágányból az egyik háromsínes, a méteres és a normál nyomtávot is kiszolgálva. Természetesen ez a fejlesztések után is megmarad, így a híd és a megálló egyik oldalát ennek megfelelően kell kivitelezni. A mostani tervek szerint az új megállót 2025-re adhatják át.


A nyertes projekt látványtervén a híd és rajta az új Chur West megálló


Elektromosítás folyamatban


Moszkva [Москва] | Oroszország [Россия] – A Moszgortrans [Мосгортранс] töretlenül hisz a teljes buszflotta elektromosra cserélésében, így 2022-től már csak ilyeneket vásárolnak. Az áprilisban átadott főműhelyi gyártósoron évi 500 buszt gyárt majd a Kamaz, így a még meglévő 2000 darab dízelbusz 2030-ig történő kiváltása nem tűnik lehetetlennek, de a meglévőek mellé további 200 végállomási töltőpontot is kell telepíteni.


Kapacitásnövelés Magdeburgban


Magdeburg | Németország – Összesen 63 darab 38 méteres Flexity gyártására kötött szerződést Sachsen-Anhalt tartományi fővárosa és a francia gyártó, amiből 35 darabot meg is rendeltek 190 millió euróért, amiből 60-at a tartomány fizet. A négyrészes, 10 tengelyes villamosok egészen futurisztikus dizájnt kaptak, a 241 utas közül 86 ülőhelyet is talál magának, ahogy két többcélú tér is kialakításra kerül. Az utasok komfortjáról a napszaknak megfeleő hangulatfényt is tudó megvilágítás és a díjmentes Wi-Fi gondoskodik majd, ahogy a LED-alapú külső fények és a most még szokatlannak ható akadályfelismerő vezetéstámogató rendszerek a közlekedésbiztonságot növelik. Még találkozhatunk a városban Tatra KT4D és T6A2/B6A2 villamosokkal, de az NGT8D-k napjai is megszámláltattak: az első Flexity 2024-től áll forgalomba. Mielőtt nekilátna a bautzeni üzem a szériagyártásnak, egy életnagyságú modellel próbálják majd ki az új villamost, hogy egy igazán jó járművet adhassanak át az utasoknak.

Az Alstom az utóbbi években egészen meglepő szintre emelte a villamosok dizájnját
(grafika: Alstom)

Manapság már nem hagyományos a szerződés aláírása sem
(fotó: Landeshauptstadt Magdeburg)


Zöldebbnél is zöldebb


Stockholm/Oslo | Svédország/Norvégia – Cseppfolyós biogázzal üzemelő autóbuszt állított üzembe a FlixBus hálózatán Stockholm és Oslo közötti viszonylatban a Scania, ami a gyártó szerint jelenleg a legkörnyezetbarátabb megoldás a távolsági buszok piacán. A -160 °C-on tárolt hajtóanyag a jelenlegi technológia mellett teljesen zöldnek tekinthető: fosszíliamentes, megújuló és helyben termelhető.

A távolsági buszozás egyelőre nem lesz akkumulátoros
(fotó: Scania)


Újra gőzös jár a Harzban


Alexisbad | Sachsen-Anhalt, Németország – 241 napnyi szünet után ismét közlekednek gőzvontatású személyvonatok a Harzer Schmalspurbahn vonalán. Majd egy éve a koronavírus-járvány miatti korlátozásokkal összhangban állította le a gőzösök közlekedését a HSB, hogy ezáltal se legyen vonzó célpont a turisták számára a térség. A méteres nyomtávolságú, 140 kilométeres hálózat fő attrakciója a 1141 méter magas Brockenre vezető vonal, valamint a hálózat szinte minden részén közlekedő gőzmozdonyos vonatok. Aki szeretne gőzösözni, a www.hsb-wr.de oldalon tájékozódhat a menetrendről és a tarifákról.


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter