2021. 07. 19.

Magyar vasút: 175 év történelem

A magyar vasút 175. születésnapja kapcsán a MÁV-csoport színes programot szervezett az idén 21 éves Magyar Vasúttörténeti Parkba, az egykori Északi Fűtőházba. A helyszínnek azon kívül, hogy kézenfekvő, alighanem azért üzenete is van. Nézzük a hétvégi képes beszámolónkat!





A 2021-es „vasutas születésnap” megszervezésére valószínűleg nem volt sok idő, hiszen a koronavírus-járvány miatti korlátozásokkal nehéz előre tervezni hetekre-hónapokra. Ennek ellenére, dacolva az akadályokkal viszonylag színes programot sikerült összeállítani az évfordulója, ami egyben az előző egy hét ünnepségsorozatainak záróakkordja is lehetett.
A programsorozat még egy héttel korábban, július 10-én, pénteken indult a vasutas tisztavatással, majd folytatódott Gödön, a Budapest–Vác–Szob vasútvonal egyik középállomásán az igazi születésnapon, július 15-én tartott ünnepséggel. A nagyközönséget pedig elsősorban a július 17-18-i hétvégére várták a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkba.
Említettük, hogy a helyszínnek üzenete is van: nem véletlenül, hiszen az egykori Északi Fűtőház szolgálta ki többek között az első magyar vasútvonalat is, amelyet 1846-ban adtak át a közönségnek. Ráadásul az Északi akkor még valóban működő fűtőházként a 25 évvel ezelőtti angyalföldi járműparádé bázisa is volt, itt szerelték ki, tartották karban nem csak a hazai, de a felvonuló külföldi mozdonyokat is. Ma már persze lehetetlen lenne az 1993-as vagy az 1996-os parádéhoz hasonló megmozdulást szervezni számos ok miatt, de a lehetőségekhez mérten azért kitettek magukért a szervezők.
A szombati délelőttön bemutatkozott a NoHAB-GM Alapítvány M61 010-ese, amely a Komplex Rail újonnan szolgálatba állított, egykori norvég Di3.629-es („újmagyarul” 618 629-es) számú Nohabjával együtt továbbította a retroingából és a MÁV Rail Tours WR 252-es étkezőjéből, valamint a Da 6404-es „sörkocsiból” összeállított szerelvényt keresztül a fővároson. A vonat a Füstiből indulva Rákosrendező, Kőbánya-Kispest, Kelenföld, Rákos és Óbuda érintésével tért vissza a múzeumba, útközben számos fotóst vonzva a sínek mellé – sajnos (vagy éppen szerencsére) azonban a vonat jó fél órával a menetrendje előtt közlekedett, ami a vonal mentén várakozó fényképészek dolgát erősen megnehezítette.

Rákosrendező felől lopakodik a Nohabos csillagtúra szerelvénye Városligeti elágazás felé

A Kacsóh Pográc úti felüljárórendszer alatt tiszta Amerika a duplamozdonyos vonat

A korábban norvég színekben játszó mozdony egészen furcsán fest itthon

Rákos állomáson tehervonatként jelentették be a peron mellé érkező vonatot

Innét Óbudáig a 629-es volt a vonat elején, de a menetrendi idő előtt közlekedés miatt még autóval sem tudtuk utolérni.

Jó fél órás várakozás után az S76-os mögött érkezett a Csillagtúra, amit már az Újpesti vasúti hídra felhajtva hallottunk

Itt újfent a 10-es volt elöl...

...a retró Bhv-inga szerelvényéből pedig megannyian lógtak kifelé...

...a 629-es pedig zárta a vonatot.

Eközben zajlottak a programok a Tatai úton is: szombaton és vasárnap 11 és 14 órakor járműbemutató volt a fordítókorongon, de meg lehetett tekinteni a MÁV-START új üdvöskéjét is, a Stadler CityLink tramtrain járművet, ami hamarosan Szeged és Hódmezővásárhely között jár majd. A parádén részt vettek a szlovák partnerek is, két gőzmozdony érkezett északi szomszédunkból, de emellett egy Peršing/Ász is helyet kapott, valamint egy Laminátka és egy Bardtoka is erősítette a felvidéki sorokat a parkban. A hazai kötelékből a MÁV-START egyik retro festésű M62-ese, a 128-as Csörgő, a narancsszínű – 209-es – Púpos volt jelen, de az ÖBB, illetve a Rail Cargo Hungaria részéről tiszteletét tette egy 2068-as tolatógép is, valamint magányosan szomorkodott a megszokott kiállítási „tárgyak” mellett a V43 1001-es is. Emellett üzemelt a kertivasút, utazni lehetett a 1026-os, a 27-es pályaszámú HÉV-gőzösön vagy éppen a 411,118-as Truman konyháján, utóbbi igazán ritkán látható csemege volt mindenkinek.

A 175 éves évfordulóra az egyik Revvivo bárkocsi emlékeztet majd, amit frissen fóliáztak. A beltér egyelőre üres, de már kész tervek vannak rá.

A bárkocsi másik oldalán a MÁV-Volán-csoport közös standján lehetett informálódni és mozdonyszimulátort próbálni

A körfűtőház mögött a Volánbusz legnagyobb kincse, az Ikarus 66-os várta az érdeklődőket

Vele szemben a KarrierJárat nevű busznál az elérhető állásokról tájékozódhattunk

Az előző kép jobb szélén belógó teherautó pedig egy GKI-vizsgához is használt buszszimulátort rejtett

A főépület előtti parkban a Közlekedési Múzeum is képvseltette magát, ahol szintén szombat óta áll nyitva a kiállítás

A Taurus és a Citylink között 20 évnyi különbség van, de valahogy az EuroSprinteren kortalanra sikerült

58 év után is napi szintű feladatai vannak az 1001-es Szilinek, a sorozat kiváltására tervezett 115 új mozdonyról pedig hónapok óta semmilyen hír nincs

Évek óta üzemképtelen a Kádár motorvonat, az állapota egyre romlik. Előtte a ZSSK 363-asa, ami az EU vasúti évet hirdeti, utána pedig az itthon szórványosan felbukkanó Alstom Astrid és egy üzemképtelen Prima az Akiem kötelékéből

A Citylink mellett a HHLA/Metrans egyik cseh bejegyzésű Vectron MS mozdonya és a Magyar Magánvasút legújabb arculatát hordó Softronic Transmontana

A magyar mellékvonalak alapjárműve tavaly óta már a MÁV-HÉV vonalain is felbukkanhat, egy időben a reaktiválásra kijelölt kavicsbányai vonalon közlekedtek

A beltér egészen héves lett, bár a sárga-kék kombináció a MÁV-START esetében is jellemző

A vezetőfülkéről továbbra sem a fejedelmi kényelem jut eszünkbe, de nézzük is meg a szélvédőn túli érdekességeket

Az ÖBB a 2068 031 képében is jelen volt, amin félautomata kapcsolókészüléket is láthattunk

Sokak kedvence a kifejezetten alacsony fordulatszámon dolgozó, emiatt jellegzetes hangú Bardotka

A kiemelt ünnepek idején befűtik a gőzösöket, hogy megmutathassák magukat.
Balról jobbra: 204, 424,009, 555.3008, 475.196, 27

A karéj másik oldalán a dízelmotoros gépek álltak.
Balról jobbra: 117 187, 2068 031, 469 102, 408 209, 418 128, T478.2011, M61,006

A járműbemutatót az addig a mozdonyon utazás lehetőségét biztosítő 1026-os gőzössel kezdték

Következett Magyarország legújabb bejegyzésű NOHAB-mozdonya, a Komplex Railhez besorolt 618 629

Szintén ehhez a céghez tartozik a pályaszám szerint a NOHAB-GM Alapítvány M61,010, vagy 618 010 pályaszámú mozdonya

A Budapesti Helyiérdekű Vasút gőzvontatással kezdte az ipart, ebből a korszakból való a 27-es pályaszámú mozdony, ami a jellegzetes zöld színt hordja

Nyugat-Németországban sokáig megkerülhetetlen volt a V90-es/290-es sorozat, amiből néhányat a DB Cargo Hungária szerzett meg és állított forgalomba itthon 469-es sorozatszámon

Impozáns méretével, valamint füst- és hanghatásaival dobogtatta meg az arra fogékonyak szívét a pozsonyi fűtőházhoz tartozó 555,3008, ami a DRG 52-es sorozatának egyik darabja.

Megosztó, de manapság is fontos sorozat a Csörgő becenevű Ganz DHM-7. A magyar vasút nem villamosított részhálózatán szinte elengedhetetlen a hagyományos személykocsikkal kiszolgált vonatokon. A 418 128 fűtési alapjáraton dolgozott a bemutató alatt.

A Šlechtična [Nemesasszony] becenévre hallgató 475.196 ugyan nem mozgott, de a csillogó gépezet ebben az állapotban is monumentális

A járműbemutató után készült kpen középen a bajszos mozdonyok, körülöttük pedig az egyszerűbb fényezésűek

Délután a BHÉV 27-es mozdonyon utazhattak a gőzmozdonyt mozgás közben is megismerni vágyók

A társadalmi munkában fenntartott 411,118-as viszont egész nap pöfögött és utaztatott

A korábbi népszerű étkezőkocsi-találkozókat idézte meg emellett még a szervezőcsapat: a MÁV Rail Tours és a MÁV-START egy-egy járműve is az egykori, Hámán Kató nevét is viselő fűtőház látogatóinak rendelkezésére állt.

A MÁV-START egy felújított CAF étkezőkocsit állított ki, a hétvégén különleges étlap volt érvényben

Választásunk a ćevap lett édesburgonyval és ajvárral, amit csak az Adria vonatpáron kóstolhatunk meg – nálunk elnyerte az ajánlott minősítést

Ugyan nem üzemelt, de cseh vonalról a vendégmozdonyok kísérőkocsijaként egy étkező is érkezett

Összességében elmondható: a lehetőségekhez mérten tartalmas programokat szervezett a MÁV-csoport a magyar vasút 175. születésnapjára, bár hozzá kell tennünk, hogy lehetett volna azért nagyobb szabású is az esemény – nyilván persze, ha jobban lehet előre tervezni. No meg az anyagi források kérdése is érdekes lehet, hiszen közel sem olyan környezetben vagyunk már, mint amikor csak két évtizede voltunk a Magyar Vasúttörténeti Park megnyitása idején.

A statikus kiállítás része egy kisebb teherkocsi-gyűjtemény az A korongon, ahol a kerti vasút is elhalad

Zárás előtti utolsó köröket még kiélvezhették a látogatók a miniatürizált M61,001...

...vagy két Gmeinder bányamozdony mögött utazva

Mindenesetre köszönet a szervezőknek és vivát magyar vasút!

Beszámolónk elkészítéséhez nélkülözhetetlen segítséget kaptunk a MÁV Rail Tours Kft. csapatától.
Köszönet érte!

Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.