2021. 07. 13.

Átlós fürdés svájci felhangokkal: a Strandidő Expressz

A 2021-es évben indult útjára a MÁV Rail Tours Kft. és az első, a koronavírustól némileg még sújtott nyáron már be is vették a Balatont, ráadásául egy régóta áhított átlós kapcsolattal tették mindezt: a kéthetente közlekedő Strandidő Expressz Békéscsaba és Balatonfenyves között közlekedik – ráadásul svájci kocsikkal! Különleges utazásra hívjuk olvasóinkat.



Bár a vonat a Viharsarokból „zöldhajnalban”, Békéscsabáról kereken hajnali 5 órakor indul, sokkal nem rosszabb a helyzet akkor, ha átszállásmentesen szeretnénk az ország keleti részéből a Balatonhoz jutni, hiszen a többi átlós „fürdős” vonat is kora reggel indul. De még Budapestről is meglehetősen kellemes reggeli időben indul a MÁV Rail Tours (MRT) járata, akár egy egynapos balatoni csobbanáshoz is kiváló eljutási lehetőséget kínál a vonat.

A szerelvény a vasúti közlekedés iránt érdeklődők számára önmagában is csemege. Nem csak azért, mert a vonat „kiszolgáló egységei” a MÁV Nosztalgiától örökölt szalon- és étkezőkocsiban vannak, hanem azért is, mert az utasokat a svájci Südostbahn egykori járműveiben helyezik el. Mint arról hírt adtunk már magunk is (itt, itt, itt és itt), a SOB a Luzern és St. Gallen (korábban Romanshorn) között közlekedő Voralpen Express nevű járatának járműparkját megújította – a Stadler-motorvonatok beszerzésére 170 millió frankot költöttek. A különleges viszonylat kocsijait motorvonatokra cserélték és a hosszú FLIRT-motorvonatok csatasorba állásával a svájci EW I-es kocsikból 1999-re átépített Revvivo típusú kocsikat kivonták a forgalomból és a MÁV-csoport turisztikai leánycége csapott le a jó állapotú személykocsikra. Szerencsére a járművekkel sokat nem kellett foglalkozni a hazai forgalomba állítás előtt, néhány apróságot kellett átalakítani a hazai igényeknek megfelelően és a villamosfűtési rendszert építették át úgy, hogy az eredeti mellett a hazánkban megszokott 1500 V 50 Hz-es váltóáramról is üzemelhessen a kocsi.

Nézzük is, mit kínálnak az utasoknak a kocsik! Két osztályból válogathatnak a MÁVRT rövidítésű szolgáltatónál: másodosztálynak megfelelő Standard és első osztálynak megfelelő Panorama. „Mondanám, mi nincs” jeligére érkezik a konnektor és a fedélzeti WIFI, bár ez egy kirándulóvonatnál nem von le szinte semmit az összképből, hiszen már maga az utazás is az élmény része. Viszont van stílszerű üdvözlőital és rágcsálni való Sió gyűmölcslé és Balaton szelet képében, kifejezetten kedves személyzet és a Csobbanj! csomagot választók saját kísérőt is kapnak a vasútállomás és a siófoki Nagystrand közötti útra. Minden kocsi klimatizált, nyitható ablakok emiatt nincsenek, bár az átlagos utasok ezt nem sérelmezték.

Budapestet elhagyva érkezett a fedélzeti ellátmány

A Standard osztályú kocsikat a kék csíkozásról és a minden páholyhoz tartozó ablakosztásról lehet felismerni

Belül 2+2 képletű az ülésosztás, összesen 78 ülőhelyből válogathatunk

Kizárólag a véletlen műve lehet, hogy a FLIRT ülőhelyeire emlékeztető az ülések formája, de ezek kényelmesebbek, hiszen távolsági forgalomra készültek

A Panorama osztály a hatalmas ablakok mellett az arany díszcsíkról is felismerhető

Itt 2+1 az ülésosztás és páholyos mellett „buszos” elrendezés is választható, összesen 51 helyből. Előbbi esetben hatalmas asztalok is rendelkezésre állnak, ezeket már itthon építették be.

A vonatszemélyzet minden megállásnál élőszóban tájékoztatott a hangosításon keresztül a megállás indokáról és a továbbindulás várható idejéről. Még olyan apró részletekre is figyeltek, hogy a Balaton partját elérve megszólaljon a PA-DÖ-DŐ híres dala, az Itt van a nyár.

A piacon még új a cég, a csapat egy része azonban már tapasztalatokat szerzett korábban. A MÁV Rail Tours személyszállítási igazgatója, Belák Viktor (képünkön) – és Varga Richárd, szolgáltatásfejlesztési manager – volt segítségünkre az út során, a vele készült interjú a lejátszóban hallgatható.


Pontosan érkezett Kőbánya-Kispest állomásra reggeli 7:25-kor a 17709-es számú vonat, hogy a személyzetváltás után 7:31-kor már továbbinduljon a magyar tenger partjára. Ide már úgy érkezett a szerelvény, hogy bőséggel voltak utasok a kocsikban – persze nem egy hajnali munkásvonat szintjén.

Svájci vasúthoz nem szokott szemmel meglepően alacsonyak a kocsik, főleg a hagyományos méretű étkező (WRm 004 Budapest) és személyzeti kocsi (utazásunkkor a WLS 055) társaságában

Kelenföldön mindössze 2 perce van a vonatnak, ezt az állomást is látható mennyiségű utas választotta

„Hány j-vel írják, hogy Siófok?” énekelte a '90-es évek közepén a Geszti Péter nevével fémjelzett Rapülők. Aki megvette a Csobbanj! csomag névre hallgató 1000 forintos kiegészítést, a céges feliratú pólóban látható utaskísérővel együtt juthatott be a Nagystrandra.

Fonyód után, Bélatelep előtt közvetlenül a parton fut a vasút, ikonikus képek készülnek itt kívül – és belül is

Balatonfenyves első vágányára érkezett a vonat, majd egy alkalmas időablakban a negyedik vágányra állt át tárolni

Nem csak a strandolás miatt érdemes eljönni idáig, hiszen a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút végállomása is itt van. Július 1-jén nyílt meg közel két évtized után a csisztapusztai ág, érdemes ellátogatni ide is. A régi áruátrakó kiváló átszállóhely lehetne, de egyelőre csak az előkészületeket tették meg a felüljáró lépcsőkarjának formájában.
A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasútról hamarosan részletesebben is olvashatnak látogatóink.

Hevesi Tamás közel három évtizede megénekelte, hogy milyen strandkelléknek örülne a legjobban

Tipikus dél-balatoni panoráma, Balatonfenyvesen az állomástól alig 100 méterre találjuk a szabadstrandot

A vonat egyedi iránytáblát kapott minden ajtóra, az üléssorok fölött pedig igényes tartóban olvasható a részletes menetrend

A bár- és étkezőkocsiban egyszerűbb ételeket kínáltak, de alkoholos és alkoholmentes italokat is felszolgáltak a betérőknek

A Budapest beltere egy komolyabb kávéházra hasonlít, ahol egészen más élmény megpihenni, mint egy parti talponállóban

A lemenő nap sugaraiban szállnak vissza Siófokon a strandolók

Szabadisóstó, ahol egy reggel Siófokon leszállt kerékpáros csapatot logisztikáztak föl. Ők egy 50 kilométeres túrát nyomtak le a nap folyamán.

A hatalmas céglogó és a teljesen eltérő arculat ellenére is sokan hitték közszolgáltatási vonatnak a Balaton-parton – jegyeket azonban előre, a MÁV Rail Tours irodájában vagy leghatékonyabban a weblapon keresztül lehet váltani a vonatra.

Kőbánya-Kispestről hivatalosan 20:49-kor kellene továbbindulnia Békéscsabára, de 20:31-kor már kapott engedélyt a távozásra. Sokszor jól jönnek a tervezett tartalékidők, de az utasok érdeke felülírhatja a menetrendet.

Ejtsünk néhány szót az árakról is, hiszen az is fontos része a kínálatnak: kizárólag retúr jegyeket válthatunk a vonatra, így a leutazás napján vissza is kell indulnunk. Viszont Békés és Jász-Nagykun-Szolnok megyéből 7990 (Standard) vagy 9990 (Panorama), Budapesttől 4790 (Standard) vagy 5890 (Panorama) áron válthatóak 14 év fölött, alatta 5990/7990 és 2790/3890 forint az ár.

Tanulni a tapasztalatokból: szezon közben is módosulhat a menetrend
A Strandidő Expressz menetrendje kapcsán számos kihívásnak kellett megfelelni, az igények és a lehetőségek közötti egyensúly megtalálása komoly feladat. Az első két vonat Békéscsabáról hajnali 5-kor indult, cserében 9 óra körül már a déli part mentén lehetett a strandokat célba venni, hiszen délelőtt 10-re már a vonat Balatonfenyvesre ért. Ellenkező irányban 18 órakor indult Balatonfenyvesről a vonat, ami viszont azt jelentette, hogy közel éjfélre ért a menetrend szerint Békéscsabára. Viszont így pont a viharsarki utasok estek el az egynapos csobbanás lehetőségétől, hiszen a Strandidő Expressz indulása után futottak be Békéscsabára reggel az első vonatok és buszok a térségből. Ráadásul a pálya- és állomási kapacitások miatt nagyon más megoldás nem volt, legalábbis elméleti szinten.
A gyakorlat azonban megmutatta: a tartózkodási idők faragásával és némi kompromisszum bevállalásával Békéscsabáról későbbi indulás és korábbi visszaérkezés is vállalható. Ez viszont azzal jár, hogy Balatonfenyves helyett Fonyód a végállomás és jó órával később érkezik oda a vonat, illetve 17 órakor már jön is vissza. Cserében viszont egy nap alatt megjárható Békéscsaba térségéből is autós vagy taxis segítség nélkül is a Balaton. Az új menetrend már július 17-én életbe lép.
A nyári utolsó két meneten, azaz július 31-én és augusztus 14-én különlegességekkel is készül a MÁV Rail Tours, amivel kifejezetten a vasútbarátokat szeretnék megszólítani. Egy részről egy M61-es sorozatú NoHAB húzza majd a vonatot, másrészről pedig a vonat végén egy AcBc 43-80 sorozatú fekvőhelyes kocsi kap helyet – feltehetően nappali konfigurációban. A szerelvényt a villamos fűtőkocsi zárja majd, hiszen a klímás kocsik igénylik a fűtési vezetéken érkező delejt. Ezt a változást cikkünk megjelenése előtt alig fél órával jelentették be.
Most szombaton még hasonló összeállításban láthatjuk a Strandidő Expressz szerelvényét...
...július végén és augusztus közepén viszont a sokak által kedvelt és hiányolt mozdony továbbítja majd a vonatot.

Írásunk létrejöttét a MÁV Rail Tours Kft. segítségének köszönhetjük!

Adorján Péter, Halász Péter