Nem sűrűn esik meg, hogy természeti katasztrófát Európában első kézből láthassunk. Tornádók az öreg kontinensen viszonylag ritkának mondhatóak, azok pláne, amelyek jelentős károkat okoznak. Csehországban néhány napja egy ilyen esemény történt. Útibeszámoló.
Elhűlve néztem a különböző csatornákon érkező tartalmakat: persze, aznap éjjel nálunk is esett az eső és fújt a szél és nyárhoz képest hűvös volt, de mindez nem hasonlítható össze azzal ami Břeclav és Hodonín között történt.
Igen, Břeclav. Az a Břeclav. A cseh-szlovák határállomástól a Brno felé tartó vonal északnyugatra, míg Ostrava felé egyből keletnek indul. Utóbbin rögtön három vasúti szolgálati hely található is: Hrušky zastávka, Moravská Nová Ves, Lužice. Mindhárom településen jelentős pusztítást végzett az időjárás az elmúlt héten. A dolog ráadásul rendkívül koncentráltan történt: Břeclavban szinte egyáltalán nem, Hodonínban néhány kidőlt fa jelzi, hogy egy szörnyű traumán van túl a környék.
Ami a kettő között történt, arról túl sok képet nem tudtam készíteni, ugyanis az idő előrehaladtával újabb intézkedések léptek életbe. A 889-es számú Slovácký expres fedélzetén Kolínt elhagyva már értesültem róla, hogy a tervezettel ellentétben a forgalom dízelmozdonyok segítségével sem indult meg: ugyan az éjszaka folymán ugyan a kidőlt fákat és a felsővezetéket tartó oszlopokat ugyan eltávolították a vágányokról, de mérőkocsival is végighaladtak az érintett szakaszon és olyan pályahibákat találtak, amelyek kijavítása nélkül semmilyen vasúti jármű nem járhat a Břeclav és Hodonín közötti szakaszon.
Az utastájékoztatás abszolút korrekten működött, az érintett vonatok fedélzetén a jegyvizsgálók élőszóban, az állomásokon az előre felvett hangokkal tájékoztatták az utasokat a forgalmi változásról. Břeclav és Hodonín állomáson is volt személyzet, aki folyamatosan tájékoztatta az utasokat a pótlóbuszok indulásáról, az egyes teleülések megközelíthetőségéről, illetve a köztes állomások esetén a meg-nem-közelíthetőségéről.
Az I/55-ös számú utat ugyan azonnal szabaddá tették, azonban a településeket összekötő kisebb utak továbbra is zárva vannak. A főútról nem sok minden látszik, egyedül Moravská Nová Ves házai, ahol alig találni olyat, ahol a tető a helyén van. Sokkal érdekesebb, hogy a településen kívül hatalmas alkalmi parkoló alakult ki: a települést szinte teljesen kiürítették, ugyanis sok épületnek nem csak a tetőzetét szedte le a tornádó, de olyan statikai változásokat idézett elő, hogy legalább ideiglenesen lakhatatlanná váltak.
Több cég is ajánlkozott azonnali segítséggel: a Kifli.hu csehországi anyacége a Rohlík.cz tartós élelmiszerrel és alapvető háztartási cikkekkel feltöltött csomagokat juttatott a térség (közúton elérhető) tűzoltóállomásira, ahonnan továbbították azokat az érintett települések lakóinak és emellett gyűjtést is szervezett. A České dráhy közel tucatnyi háló- és fekvőkocsit helyezett ki ideglenes szállásként, a RegioJet pedig a buszaival szállított adományokat a környékre.
Kezdjük a képsorozatot egy kicsit távolabbról: Gépcsere után várja indulását a késett Slovácký expres (R 889) a szerelvényhez méltóan hosszú nevű Staré Město u Uherského Hradistě állomáson
A térségben néhány viszonylaton átvette a szerepet az Arriva, a képen látható Stadler GTW 2/6-osok mellett Alstom LINT-ekkel szolgáltatnak. A feltűnő festésű Búvár induláskor a képen (nem) látható füstfelhőt hagyta maga mögött induláskor.
Hodonín állomáson a kijelzőn röviden szerepelt a vonatpótlás ténye. Háttérben az EC 102 Polonia szerelvénye várja a vonatpótlóról átszálló utasokat. A Báthory EC ideiglenesen csak Budapest és Břeclav, valamint a cseh-lengyel határállomás (Bohumín) és Terespol között közlekedik, a köztes szakaszon a többi vonattal lehet utazni.
A vezérlőkocsis vonat az érkező Os 4214 szerelvénye, tőle jobbra az EC 102, valamint egy Vasaló és egy Kocúr várta a pálya felszabadulását Břeclav felé. A magasperon túloldalán egy InterPanter bújik meg, amelyik az R 808-ból R 811-be fordul Olomouc felé.
Nem én tettem tönkre: az egyik vonatpótló buszt már a szerkocsi fogadta és több alkatrész cseréje után állt vissza forgalomba
Ami a vonatpótlást illeti, volt itt minden: Mercedes Tourismo…
…világoskék Neoplan N 2216 SHD Tourliner, amely a Prága melletti ČSAD Kladnonál (ma ČSAD MHD Kladno) kezdte a pályafutását…
…lila orrú TEMSA Safari RD 12…
0…valamint elmondhatjuk, hogy kicsi a břeclav-i közlekedési szolgáltató (BORS), de erős. Az érkezés (és egy gyors utascsere) után szinte azonnal induló Irisbus Crossway 12M-en egyáltalán nem lehetett érezni, hogy lassan 13 éves lesz.
Az R13 viszonylatú gyorsvonatok (Moravan) nyugati ágán az InterPanterek most csak Brno hl.n. és Břeclav között közlekednek
Az Ignis Brunensis mellékrendezvényeként egy Hurvínek is tiszteletét tette Břeclavban. Tőle balra a Bécsen át Budapestre tartó RJ 1035, mintegy 40 perc késéssel.
A vasútfotósokhoz való hozzáállást jellemzi, hogy a magánterület/közterület parttalan vitájának megnyitása helyett egy barátságos intéssel nyugtázta a felvétel elkészítését körüljárás közben a motorkocsi vezetője
Ez az Iveco Crossway kevésbé volt szerencsés: gyakorlatilag elmondható, hogy megsemmisült az időjárási viszonyoknak köszönhetően. Figyelemre méltó azonban a kijelző épsége: ha a BUSE marketingese lennék, bevenném a képet a referenciák közé. Alább pedig az autóbusz mentése látható.
Moravská Nová Ves gyakorlatilag lezárásra került, a faluból az autókat is kimenekítették
Alkalmi parkoló a település szélén
Hrušky településre is korlátozott a bejutás, a főút mellett itt csak néhány autó volt ideiglenesen leparkolva
Hodonín külterületén egykor kisebb gazdasági épületek álltak.
Egy távoli fotó, kismillió szomorú történet: a szürke és kék fóliák a tornádó által lebontott cserepek helyére kerültek, amíg a helyreállításuk meg nem kezdődik
Mellár Marcell