2020 decemberében, hosszú előkészítés után elindult a OneTicket/JednaJízdenka Csehországban. A cél egy egységes vasúti díjszabás a sokasodó vasúttársaságok vonatain. Egyetlen alkalmazás segítségével utazhatunk a České dráhy, a RegioJet, az Arriva, a LeoExpress Tenders, a GW Train Regio, a Länderbahn, az AŽD... és még sorolhatnák; szóval az összes közszolgáltatásként közlekedő vonaton. 2021 júliusában pedig bővül a kör.
Az állam részéről régóta megfogalmazott igény volt, hogy legyen egy olyan értékesítési csatorna, ahol egyetlen tranzakcióban váltott, egyetlen jeggyel több vasúttársaságot igénybe véve is lehessen közlekedi Csehországban. Az elmúlt két évben, amikor igencsak felcsökkent megnőtt a magánszolgáltatók jelenléte az állami České dráhy mellett, erre egyre nagyobb igény is kezdett mutatkozni. Ha például a Prága–Kladno vasútvonalról szerettünk volna Mostba – a cseh főváros érintése nélkül – közlekedni, akkor akár négy vasúttársaság négy külön jegyére is szükségünk lehetett.
Az üzletpolitikai és egyéb kedvezmények nélkül ugyan (a mérések szerint átlagosan 7-11%-kal) drágább egységes tarfia, ám jóval kényelmesebb a használata. A OneTicket/JednaJízdenka saját alkalmazásán kívül már a ČD Můj vlak nevű alkalmazásából is megválthatóak.
Az üzletpolitikai és egyéb kedvezmények nélkül ugyan (a mérések szerint átlagosan 7-11%-kal) drágább egységes tarfia, ám jóval kényelmesebb a használata. A OneTicket/JednaJízdenka saját alkalmazásán kívül már a ČD Můj vlak nevű alkalmazásából is megválthatóak.
A ČD Pendolino-vonatai – SuperCity vonatnemben közlekedve – az üzleti szegmensbe tartoznak, ennek megfelelően magasabb felárral és persze szolgáltatási szinttel is
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Oké, de akkor mi az újdonság?
A 2021. július 1-étől életbelépő változás lényege, hogy nem csak a közszolgáltatási szerződés alapján közlekedő vonatok, hanem az üzleti alapon fenntartottak is bekerülnek a OneTicket-tel igénybe vehető vonatok körébe. Az üzleti vonatok egyik fő ismeréve, hogy iránytól, napszaktól és utazási igénytől függően változatos áron vehetőek igénybe (yield management, lásd még: fapados légitársaságok átképzése). Ezeket a vonatokat eddig csak az adott vasúttáraság rendszeréből váltott jeggyel vehettük igénybe. Mostantól viszont a OneTicket alkalmazásból is elérhetőek lesznek. Az ár nagyjából a két véglet között lesz, így csúcsidőn kívül a vasúttársaságokénál drágábban, míg csúcsidőben annál olcsóbb jegyekkel utazhatunk.
Ezen díjszabási változások a České dráhy vonatai esetében Prága és Ostrava között, a RegioJet vonatainál Prága és Bohumín, valamint Prága és Břeclav között lépnek életbe. A LeoExpress üzleti vonatai (Prága–Olomouc–Staré Město u Uherského Hradiště) a programban nem vesznek részt, amelyről a cég egyelőre nem is nyilatkozott.
A RegioJet első üzleti alapú viszonylata, a Prága–Ostrava (és tovább Bohumínig) is bekerül a JednaJízdenka kínálatába, így az Ostrava-Svinovba bejáró vonaton is utazhatunk már az egységes jegyrendszerben kiadott tikettel
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Ezen díjszabási változások a České dráhy vonatai esetében Prága és Ostrava között, a RegioJet vonatainál Prága és Bohumín, valamint Prága és Břeclav között lépnek életbe. A LeoExpress üzleti vonatai (Prága–Olomouc–Staré Město u Uherského Hradiště) a programban nem vesznek részt, amelyről a cég egyelőre nem is nyilatkozott.
Mellár Marcell