2021. 06. 18.

Hétvégi gyors – 2021. június 12-18.

Egy hónapra bezár a Nyugati pályaudvar. Nohabbal búcsúzik az északi parti dízelvontatás egy része. Bérmozdonyok a RegioJetnél. Ünnepi ICE-k a DB-nél, cserében az ÖBB-nek már nincs ICE-T-je. Karlsruheban a meleg miatt alig járnak a villamosok. Magánvasúti éjszaka: közösen könnyebb?


Lezárják a Nyugati pályaudvart jó egy hónapra


Budaoest | Magyarország – Június 19-étől július 17-éig teljesen kizárják a vasúti forgalmomból a budapesti Nyugati pályaudvart. Ahogy arról korábban már beszámoltunk: a forgalmi rend nagyjából a 2015 nyárival lesz azonos, persze több változtatással. A prágai EC-k javarészt Rákospalota-Újpesten fordulnak majd, kivétel az esti utolsó és a reggeli első Metropolitan (EC 280 és EC 281), valamint a MÁV-START-os szerelvényből álló Hungaria (EC 172 és EC 173), ezek a Metropol EN-hoz hasonlóan a Körvasúton át a Keleti pályaudvarra mennek, éjszakai itt karbantartják a kocsikat és ürítik a WC-tartályokat. A részletek a MÁV-csoport honlapján elérhetők.
A lezárás idején a vasúttársaság közleménye szerint számos kitérőt cserélnek, megannyi felsővezetéki és pályaelemet cserélnek és javítanak. A csarnokban a Keletihez hasonló LED-fal épül és a vágányvégi kijelzőket is cserélik. Emellett pedig a Dózsa György út aluljárójának födémjét is szigetelik, emiatt ott fel kell szedni a vágányokat.


Indul a nyár, búcsúzik a dízelszag


Székesfehérvár–Tapolca, Balaton északi part | Magyarország – a nyári főszezoni menetrend szerint közlekednek a vonatok a Balatonnál. Ez azt jelenti, hogy az északi parton a gépcsere átkerül Székesfehérvárról Balatonfüredre, az északi part menetrendje az előző évekhez képest jelentősen megváltozik majd. A székesfehérvári gépcserét és onnan a dízelvontatást a MÁV-START az északi parthoz illően búcsúztatja: a Budapest-Déliből 19:05-kor induló S 19708-as számú „Kék Hullám” sebesvonatot Székesfehérvártól (érkezik: 19:50, indul: 20:00) egy Nohab továbbítja majd, a vonat energiaellátását pedig egy Villamos Fűtőkocsi biztosítja. A vonat 22:22-kor érkezik Tapolcára. Onnan mellesleg a 22:27-kor induló 19741-es személyvonattal még vissza lehet térni Székesfehérvárra (érkezik: 00:59), az első vonat onnan 02:14-kor a keszhelyi „Bagolyvonat”, Budapestre 03:19-kor érkezik.
A részletes nyári menetrend a MÁV-csoport honlapján a menetrendkönyv PDF-változatában vagy a menetrendi keresőben érhető el, ahol többek között a balatoni jegyeket, így a tókörnyéki Balaton24 és Balaton72, valamint ezek buszokra is érvényes váltoatát is megvásárolhatjuk.


Mozdonykavalkád a RegioJetnél


Brno | Csehország – A cseh magánvasút a magyarországi nappali vonatok beindulásával úgy tűnik, hogy látszólag túlvállalta magát: emiatt kényszerült több mozdony rövid távú bérlésére is. A helyzet valóban az, hogy többek között az LTE-től bérli a 193 694-es; az EP Cargotól pedig a 383 061-es számú Vectront, amelyekkel mostanában a Prága és Budapest között közlekedő nappali járatok élén találkozhatunk. A helyzet azonban az, hogy ezekkel a járművekkel azért kell számolnia a RegioJetnek, mert a TRAXX-mozdonyok hiába rendelkeznek magyarországi típusengedéllyel, minden mozdonynak egyedi engedélyt is szereznie kell Magyarországon, viszont a hatóság ezt nem adja meg – információink szerint a vonatbefolyásoló vevőfejének elhelyezésével van problémája az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkárságának. Így a RegioJet, ahogy más vasúttársaságok is, kénytelenek olyan mozdonyokhoz nyúlni a magyarországi forgalom kapcsán, amelyek már rendelkeznek hazai engedélyekkel. Az emiatt megváltozott fordák kiegészítésére a RegioJet a két, már említett TRAXX pótlására az Akiem-től is bérelt mozdonyokat, információink szerint két 186-os van a cseh magánvasútnál, a 372-es és a 373-as. Utóbbiak azért is vendégeskednek Csehországban, mert a Svitava-völgyi vasút felújítása miatt Havličkův Brod felé terelt forgalom segítésére a RegioJet biztosítja a tológépeket, amelyek több áramrendszerűeknek kell lennie, emiatt is szüksége van a társaságnak a több áramrendszerű gépekre. A RegioJet az év végéig bérli a szóban forgó TRAXX-okat.


Ünnepi ICE-k


Berlin | NémetországMagyarországon az InterCity-közlekedés 30 éves, Németországban pedig az 1991. június 2-án beindított nagysebességű közlekedés születésnapját ünnepelték a közelmúltban. Ennek okán a 9457-es számú ICE 4-es szerelvényt a „Bundesrepublik Deutschland” névre keresztelték, míg a 401 086-os 586-os ICE 1-es hajtófejek pedig az eredeti színterv szerinti díszcsíkokat kaptak, valamint az évfordulóra utaló feliratokat is elhelyeztek a járművek oldalán.

A 401 586-os hajtófej az ünnepi színezésben. Eredetileg két színű díszcsíkot viseltek a járművek, a 2000-es években egyszerűsítették vörösre a fehér megjelenést feldobó vonalat

A vörös helyett nemzeti színű csíkot kapott a 9457-es ICE 4-es szerelvény és a „Bundesrepublik Deutschland” névre keresztelték az államfő jelenlétében a vonatot
(fotók: Volker Emersleben / Deutsche Bahn AG)


Már nincsenek osztrák ICE-T-k


Wien [Bécs] | Ausztria – Az év végén visszavásárolta a Deutsche Bahn AG azt a három ICE-T szerelvényt, amelyet korábban az ÖBB vett meg, ezzel biztosítva a Bécs és Németorzág (elsősorban Frankfurt am Main) közötti közlekedés anyagi hátterét. A 1190-es, 1191-es és 1192-es motorvonatok megkapták az osztrák pályaszámokat is, a 4011-es sorozatba sorolták be őket a feliratok szerint, de minden egyéb tekintetben azonosak voltak a többi német ICE-T-vel, a karbantartásukat a Deutsche Bahn végzi.


Ragacsos sínek, állnak a villamosok


Karlsruhe | Baden-Württemberg, Németország – A nyári első hőhullám komoly gondokat okozott a karlsruhei villamosközlekedésben és a térség Stadtbahn-forgalmában. A hírek szerint ugyanis június 15-én, kedden délután a villamosvezetők jelezték az üzemirányítás felé, hogy városban több helyen a vágányok melletti bitumencsík megolvadt, a zajcsillapító, illetve a vágányokat a burkolatban rögzítő réteg egy része a vágányokra kenődött fel. A ragacsos anyagot a villamosok kerekei szétterítették az olvadások térségében. A KVV üzemirányítása úgy döntött, hogy leállítja a villamosközlekedést a karlsruhei belvárosban, ami nem jött jól: pont aznap játsztotta első mérkőzését a német válogatott a labdarúgó Európa-bajnokságon, tehát sokan tartottak haza vagy éppen nyilvános helyszínekre meccset nézni. A villamosközlekedés leállítása nem csak magát a várost, hanem a tramtrain-üzem miatt a teljes régiót érintette, gyakorlatilag a teljes városi és elővárosi hálózat leállt. A hibákat elkezdték feltárni és kijavítani, de hírösszefoglalónk megjelenésekor még mindig számos helyen vágányzár van érvényben. A közlekedési szövetség, a KVV az üzemeltetőkkel, a VBK-val és az AVG-val szükségmenetrendet dolgozott ki. A péntek kora délutáni állás szerint nem lehetett még tudni, hogy mikor indulhatnak újra a villamosok Karlsruheban.


Együtt könnyebb?


Berlin | Németország – Eredetileg egyedül közlekedtette volna éjszkai vonatát a Moonlight Express Berlin és Brüsszel között. Ám a minap bejelentették: egyesítik erőiket és inkább a RegioJet és az European Sleeper közös vonatára kapaszkodnának fel, amelyet Prága, Berlin, Amszterdam és Brüsszel között indítanának be a menetrendváltástól. Egyelőre arról nincs pontos információ még, hogy milyen járműveket használnának az érintett cégek, bár a kínálat meglehetősen szűkös: jellemzően a német vasút leállított járműveiből lehet szemezgetni.

Összeállította: Halász Péter