Mozdonyokat és kocsikat venne a DLB. Új közvetlen vonat Bécs és Trieszt között. Megérkezett Bergünbe a Misoxer. Hibrid- és villanybuszok a csillagos márkától.
Újabb híd épül a Moldva felett
Prága | Csehország – A prágai városvezetés áldását adta, hogy újabb híd épüljön a várost kettészelő folyó felett. A Smíchov déli részét Podolí városrésszel összekötő átkelő gyalogos-, kerékpárosfogalomra lesz alkalmas, természetesen villamosvágányokkal a közepén. A 400 méter hosszú szerkezet építése mintegy 972 millió koronába kerül, ám egyfelől kissé tehermentesíti a villamosoktól a Palackého most-ot, másfelől kiválható lenne néhány autóbuszjárat, amelyek jelenleg a torlódásra időnként hajlamos Barrandovský most-on keresztül kötik össze a Moldva két partját, így vélhetőleg a 170-es és a 190-es viszonylat lehet érintett majd a változásban.
Monarchiás közvetlen vonat az ÖBB-től
Bécs | Ausztria – Június 11-én pénteken hosszú idő után ismét közvetlen vonat indult az egykori Osztrák-Magyar Monarchia két fontos városa, Bécs és Trieszt között. Az egykori Südbahn-Gesellschaft, azaz a Déli Vasút fővonalán, Bécsből a Semmeringen, Graz-on, Mariboron és Ljubljanán át Triesztig tartó vasútvonalon, amely ma három országot érint, régóta nem utazhattunk már közvetlen vonattal. Az évek óta változatlanul közlekedő EC 150/151-es, Emona nevű vonatpár meghosszabbításaként azonban visszatér ez a nagymúltú közvetlen kapcsolat. A 151-es Ljubljanából EC 134-es számon közlekedik tovább az olasz tengerpartig. Visszafelé a vonat EC 135-ös számon indul, majd a szlovén fővárostól az eddigi menetrenden és számon, EC 150-ként közlekedik tovább Bécs felé. A vonat összeállítása a Bécs-Ljubljana szakaszon nem változik, három osztrák és három szlovén kocsiból áll, az új szakaszon azonban csak a három ÖBB-kocsi közlekedik, így a szlovén étkezőkocsi sajnos nem.
A képen ugyan a nemrég megszűnt Zágráb-Frankfurt közvetlen kocsikkal induló EC 212 Mimara látható Ljubljanában, de az Emona Trieszt felé tovább közlekedő vonatrésze is nagyon hasonlóan fog kinézni
(fotó: Berky Dénes)
A többek között pl a Budapest-Velence éjszakai vonat megszűnése után személyvonat nélkül maradt Sežana - Villa Opicina határátmenet újraélesztésén a szlovén és olasz vasutak apró lépésekben de mégicsak dolgoznak. Ennek első jele a Ljubljana és Trieszt illetve Velence között közlekedő vonatok voltak pár évvel ezelőtt. Most egy újabb vonatpár, ráadásul egy messzebbről érkező nemzetközi vonat lépheti át itt a szlovén-olasz határt. A Bécs-Trieszt-Bécs vonatok gyenge pontja a menetidő lesz, hiszen a kevesebb mint 500 kilométeres, autóval 5 óra alatt megtehető távot a vonatok 9 óra alatt teszik meg. Bécsből a vonat 7:58-kor, Ljubljanából 14:17-kor indul, Triesztbe 16:52-kor érkezik. A másik irányban Triesztet 13:03-kor hagyja el, Ljubljanából 15:55-kor indul, majd 22:02-re ér Bécsbe. Akinek az autó valamilyen okból nem opció vagy kifejezetten vonatozni szeretne, annak jó lehet ez a közvetlen kapcsolat, utasokat a közútról átcsábítani ez azonban egyelőre nem fog.
A képen ugyan a nemrég megszűnt Zágráb-Frankfurt közvetlen kocsikkal induló EC 212 Mimara látható Ljubljanában, de az Emona Trieszt felé tovább közlekedő vonatrésze is nagyon hasonlóan fog kinézni
(fotó: Berky Dénes)
A többek között pl a Budapest-Velence éjszakai vonat megszűnése után személyvonat nélkül maradt Sežana - Villa Opicina határátmenet újraélesztésén a szlovén és olasz vasutak apró lépésekben de mégicsak dolgoznak. Ennek első jele a Ljubljana és Trieszt illetve Velence között közlekedő vonatok voltak pár évvel ezelőtt. Most egy újabb vonatpár, ráadásul egy messzebbről érkező nemzetközi vonat lépheti át itt a szlovén-olasz határt. A Bécs-Trieszt-Bécs vonatok gyenge pontja a menetidő lesz, hiszen a kevesebb mint 500 kilométeres, autóval 5 óra alatt megtehető távot a vonatok 9 óra alatt teszik meg. Bécsből a vonat 7:58-kor, Ljubljanából 14:17-kor indul, Triesztbe 16:52-kor érkezik. A másik irányban Triesztet 13:03-kor hagyja el, Ljubljanából 15:55-kor indul, majd 22:02-re ér Bécsbe. Akinek az autó valamilyen okból nem opció vagy kifejezetten vonatozni szeretne, annak jó lehet ez a közvetlen kapcsolat, utasokat a közútról átcsábítani ez azonban egyelőre nem fog.
Barrandov és ami azon túl van
Prága | Csehország – 2021. június 11-én indul a Barrandov lakótelepre tartó pálya hosszabbítása. Korábban már írtunk róla itt és itt, ám most elindul a kivitelezés is. A cél a délnyugati elővárosból érkező autósok átterelése a villamoshálózatra Barrandov és a Smíchovské nádraží között.
Végállomás: Bergün/Bravuogn
Bergün/Bravuogn | Svájc – Ahogy arról nemrég beszámoltunk, az immár végleg bezárt Bellinzona-Mesocco vasútvonal egyik utolsó megmaradt motorkocsiját, amelyet eredetileg még az RhB helyezett üzembe, átszállították Landquartba. Itt a főműhelyben egy komoly optikai felújítást kapott, amelynek keretében visszakapta eredeti, RhB-s fényezését is. A munkálatok végeztével már csak a Landquartból Bergünbe, a végső kiállítási helyére való szállítás maradt. Ezt praktikus okokból, mivel a közút itt egy ekkora szállítmányhoz túl szűk lenne, vasúton bonyolították le. Ez sem volt azonban egyszerű, több okból sem. A nyomtávon túl szerencsére a csatlás is megegyezik az RhB mai szabványával, így ezekkel nem volt gont, a fékrendszer azonban már nem egyezik. A megfékezettséghez a vonatatást adó Gmf 4/4-es dízelmozdonytól két hosszú vákuumtömlőt húztak át a motorkocsin a mögé kapcsolt két fékezőkocsiig. A dízelmozdonyra pedig azért volt szükség, mert Thusis és Bergün között a szállításhoz a felsővezetéket ki kellett kapcsolni. Az alagutakban alacsonyabbra ereszkedő felsővezetéket ugyanis az egykori Misoxerbahn motorkocsija a nagyobb profilmagasságával nem csak megközelítette, de súrolta is. Hogy nehogy valahol felakadhasson vagy a vezeték kárt tegyen a motorkocsiban, külön erre a célra fémlemezeket rögzítettek a tetején. A menet így természetesen csak az éjszaka leple alatt, gyakran lépésben közlekedhetett. Hajlanlra azonban szerencsésen, nagyobb gond nélkül megérkezett Bergünbe, ahol a Bahnmuseum Albula vasútmúzeum előtt rögtön meg is találta végső helyét a motorkocsi. Itt a tervek szerint egyrészt egykori otthonának, a Mesocco-vasútnak fog emléket állítani, másrészt egy kis büfét alakítanak ki benne, előtte terasszal.
A szállítás napjának délutánján már a végleges helyén volt a motorkocsi és nagyban zajlottak a munkálatok a múzeum előtt
(fotó: Berky Dénes)
Tolják a csillagokat
Basel | Svájc – Basel kisebbik szolgáltatója, a Baselland Transport (BLT) is elektromosra váltott: 5 új eCitaro szolgálja ki a 37-es vonalat. A teljesen elektromos üzemű, hőszivattyús klímával ellátott szólóbuszok feltűnő matricákat is kaptak, hogy még feltűnőbbek legyenek. Az új buszok már az új generációs lítium-fém-polimer (LMP) akkumulátorral szereltek, így a 7 akkutálca összesen 441 kWh energiát tárolhat, amit a két 125 kW teljesítményű kerékagyközeli villanymotor használ föl. A buszokat a Hüslimatt garázsban töltik majd üzemszünetben, ahova jövőre további 8 elektromos busz érkezik.
A busz hátuljára a svájci villásdugó képe is felkerült
(fotó: BLT)
(fotó: BLT)
Hamburg | Németország – Kettős átadás volt Hamburgban, ahol hamarosan összesen 70 elektromos Citaro közekedik majd a hanzavárosban. Az első két eCitaro G a Hamburger Hochbahn AG (HHA) által megrendelt 34 és a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) által megrendelt 37, vegyesen szóló és csuklós eCitarora szóló rendelés darabjai. Ezekben is a 441 kWh-s LMP-akkumulátorok vannak és szintén csak egy tengelyük hajtott.
Hamburg erősen hajt a lokálisan emissziómentes flotta minél korábbi megvalósítására
(fotó: Daimler)
(fotó: Daimler)
Róma | Olaszország – Természetesen nem mindenhol vásárolnak elektromos buszt, hiszen újabb 100 Citaro hybrid érkezik ősz végéig a gazdag történelmű olasz fővárosba. A disznóparéjvörös buszok tetején körben a „+ Bus x Rom" felirat olvasható, amivel a közlekedési szolgáltatások színvonal-növekedését célzó programra utalnak. Az új buszok fenntartására 10 éves szerződést kötöttek a gyártóval, aki az üzemeltető telephelyén végzi majd a munkát.
Az Atac – olaszország legnagyobb közlekedési cége – nem véletlenül szavazott a korábbi 450 darab Citaro után újra a német termékre
(fotó: Daimler)
(fotó: Daimler)
12 pórázmentes tacskó
Mainz | Németország – 12 Solaris Urbino 18 IV electric érkezik 2022 első negyedévében Mainzba és további 11-re van opciójuk. Bár a buszokra 10 és a töltőrendszerre 23 millió eurós állami támogatást kapott, így is 5 millióval drágább lenne 23 dízeles busz kiváltása. Az opciós megállapodás szerint idén év végéig kell megrendelni a buszokat és akkor jövő tavasszal már szállítja is a Solaris. A lengyel gyártó 200 kilométeres hatótávot ígér, ehhez NMC-akkukat vásárolt az MVG, ahonnét a hőszivattyús klíma is kapja a meghajtáshoz szükséges energiát.
Új trolik a román Dallasnak
Plzeň | Csehország – Még ebben a hónapban leszállítja a Škoda az utolsó trolibuszt is a romániai Ploiești városa által megrendelt 20 darabból. A hivatalosan Solaris Trollino 12 IV típusú trolik viszonylag egyszerűen felszerelt példányok: csak klíma, Wi-Fi és kamerarendszer került beléjük, mint extra.
KÉPaláírás
(fotó: Škoda Electric)
(fotó: Škoda Electric)
Flottát cserélnének
Esslingen am Neckar | Németország – Megújítaná troliflottáját a legdélebbi német troliüzem, amihez 46+10 jármű beszerzésére. A 10+3 szóló és 36+7 csuklós troliba akkumulátort is rendelnek, hogy a klasszikus vonalaktól távolabb is használhassák őket a következő 15 évben. A szólókban legalább 240 kW-os motort és legalább 60 kWh kapacitású LTO-akkucsomagot, a csuklósokban a B és C tengelyre egyenként minimum 160 kW-os motort és 75 kWh-s LTO-akkukat szeretnének. Emellett alkalmasnak kell lenniük az akár 17 %-os emelkedőket is leküzdeni, illetve a vonalhálózat fele hegyvidéki jellegű.
Klasszikus vonatokat kívánunk!
Viechtach | Németország – Meglepő közleményeket tett közzé a TED-en a Netinera-csoporthoz tartozó Die Länderbahn GmbH (DLB), miszerint villanymozdonyokat és hagyományos személyszállító kocsikat vásárolna. Mozdonyból legfeljebb 10 darabot vennének, amik újak vagy legalább 2005-ös gyártásúak lehetnek és a 183-as sorozatnak (Siemens EuroSprinter ES64U4) megfelelő vagy azzal összemérhető tulajdonságokkal kell rendelkezzen. Személykocsikból a Bm235 az elvárás vagy valamilyen átépített verziója, de ez sem lehet 1972-nél korábbi gyártású. A 3 és 12 közé eső számosságú kocsikon kötelező felszereltség a legalább 72 ülőhely, a klíma, a zárt rendszerű WC és ajánlott a cseh engedély. Midkét járműfajtára 2023 decembere a szállítási határidő, amiből következtethetünk arra, hogy sikerült megegyezniük a megrendelőknek a Nürnberg–Pilzen–Prága gyorsvonatok üzemeltetőjéről.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Mellár Marcell