2021. 06. 24.

Helybiztosított kirándulóvonatok Belgiumban

Sikeres teszt után új szolgáltatást indít a belga államvasút: közvetlen és helybiztosításos vonatok közlekednek a tengerpartra a nyári iskolai szünet idején. Minimális felár ellenében érezhetően magasabb szolgáltatást kínálni üzletileg is kifizetődő a kísérleti hétvége tapasztalatai szerint.


Közel egy hónapja tesztelte az SNCB/NMBS az első helybiztosítással közlekedő vonatokat és a tapasztalatok alapján van kereslet a némileg nagyobb kényelemre. Akkor 1000 feletti utast szállítottak el a kísérleti vonatok, a vélemények pedig egyértelműek voltak: 90 százalék adott legalább 7 pontot a szolgáltatásra, 87 százalék az online foglalással, 92 százalék az állomáson tapasztaltakkal és 94 százalék a vonatúttal is elégedett volt.

A július 1-jén kezdődő belga iskolai nyári szünet idején közlekedő Kust-Express/Côte-Express névre keresztelt vonatokra mától lehet helyet foglalni, de egyelőre csak a júliusi indulások vannak feltöltve a rendszerbe. Az augusztusi indulásokat július közepéig véglegesítik és teszik elérhetővé. A kísérleti hétvégéhez hasonlóan 1 € a helyjegy ára, amit legalább negyed órával korábban kell megvásárolni a weboldalon, amit indulási idő előtt 15 perccel a peronon megjelenéssel lehet „aktiválni”. Bár 12 éves korig nem kell menetjegyet váltani, a helyjegy-kötelezettség alól a gyerekek sem kivételek, de már összecsukható kerékpárokat is felengednek a vonatokra díjmentesen, egyéb drótszamarak pedig a szokásos díj ellenében szállíthatóak.

Az ICE színvonalát biztosan nem éri el a Desiro ML (SNCB AM08/NMBS MS08), de hétvégén lehet belőle szabad egységet találni
(fotó: Adorján Péter)

Az új, köztes megállás nélküli vonatokból hétvégén 10, hétköznap 2 pár közlekedik az alábbi időkben és viszonylatokon:

Hétvégén
  • Luik-Guillemins/Liège-Guillemins–Oostende/Ostende: 07:47–09:48 és 10:11–12:19 oda, 16:52–19:04 és 20:14–22:15 vissza
  • Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi–Oostende/Ostende: 09:14–10:20 és 10:14–11:20 oda, 18:05–19:15 és 20:30–21:35 vissza
  • Gent-Sint-Pieters/Gand-Saint-Pierre–Blankenberge: 09:20–09:54 és 11:45–12:25 oda, 19:17–19:52 és 21:01–21:39 vissza
  • Antwerpen-Centraal/Anvers-Central–Blankenberge: 09:34–11:11 és 11:33–12:53 oda, 16:59–18:26 és 18:45–20:26 vissza
  • Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi–De Panne/La Panne: 10:02–11:28 oda, 19:15–20:41 vissza
  • Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi–Knokke: 10:59–12:15 oda, 19:30–20:45 vissza
Hétköznap
  • Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi–Oostende/Ostende: 09:14–10:20 és 10:49–11:56 oda, 17:33–18:44 és 19:06–20:16 vissza

Balról Georges Gilkinet, mobilitási miniszter és Sophie Dutordoir, az államvasút vezérigazgatója a francia nyelvű plakát mellett
(fotó: SNCB/NMBS)

Ezek a vonatok a hagyományos IC vonatnem fölé vannak pozícionálva azáltal, hogy gyorsabbak. Az Antwerpen–Blankenberge táv 33, a Brüsszel–De Panne szakasz pedig 54 perccel hamarabb megtehető, mint az éves menetrendben szereplő leggyorsabb vonattal. Ezt Georges Gilkinet, a közlekedésért felelős miniszter szerint az utasok érdeke is, hiszen minden nem utazással töltött időt szabadon felhasználhatunk. Sophie Dutordoir, az államvasút vezérigazgatója kiemelte, hogy az utasok megtartása mellett új utasok megnyerése is célja az új szolgáltatásnak. Ezzel is azt bizonyítja a vasút, hogy hatékony és környezetbarát közlekedési mód.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.