Az elmúlt években szépen felfutott Nightjet-hálózatot is padlóra küldte a koronavírus-járvány nyomán kibontakozó utazási korlátozások sora, de az ÖBB a ring közelében maradt, és a 2021. május 24/25-i éjszakán visszatért a szorítóba. Nem is akárhogy, hiszen itt a korábban beharangozott Bécs/Innsbruck–Amszterdam NightJet, melynek járatindító sajtóeseményén szerkesztőségünk is képviseltette magát. Képriportunk a hajtás után!
A Bécs/Innsbruck–Amszterdam NightJet bevezetése már évek, illetve gyakorlatilag a NightJet-hálózat indítása óta tervben volt, a körülmények pedig úgy adták ki, hogy az eredetileg tervezett 2020. decemberi elindítás idejét telibe találta a koronavírus-járvány. A példátlan helyzetben aztán a 2021-es újraindítás szimbóluma is lett az amszterdami vonat, hiszen az első vonat indítása egybeesett a NightJet-hálózat teljes üzemének újrafelvételével, a május 24/25-i éjszakán. Ennek apropójáan az ÖBB személyszállítási üzletága sajtóeseményt szervezett a bécsi főpályaudvarra, melynek keretében ünnepélyesen indították útnak az első amszterdami éjszakai vonatot.
A Bécsből 20:13-kor, 490/40490 vonatszámon induló (előbbi a hamburgi, utóbbi az amszterdami stokk vonatszáma) NightJet 14 kocsival állt fel a főpályaudvar 6. vágányára, mivel ez (is) egyesített vonatként indul Bécsből - Amszterdam mellett hamburgi kocsicsoportot visz magával. A vonat viszonylata amúgy nem egészen új, a 2003-ig közlekedett Donauwalzer EuroNight sokáig továbbított Bécs–Amszterdam viszonylatú kocsikat, így a mostani esemény gyakorlatilag a hajdani vonat újbóli megvalósulása, modern kivitelben.
A 19:30-kor kezdődő sajtóeseményen először Leonore Gewessler, Ausztria zöldpárti környezetvédelmi minisztere mondott rövid beszédet, melyben kiemelte: az osztrák kormány és a választók állásfoglalása világos, rövid- és középtávon a vasúté a pálya a távolsági személyszállításban, az ÖBB pedig iránymutató és európai szinten is élenjáró ebben a kérdésben. Gewessler szerint az újrainduló éjszakai vonatok tudják ismét összekapcsolni Európa országait a hosszú hónapokig tartó lezárások és korlátozások után. A miniszter asszony egyébként saját bevallása szerint is vasútbolond, így nem volt nagy meglepetés, hogy Ő is gurulós bőrönddel érkezett és felszállt az első amszterdami éjszakai vonatra...
A folytatásban Hollandia Ausztriába akkreditált nagykövete, Aldrik Gierveld beszélt röviden, aki elmondta: a két ország hagyományosan jó kapcsolatát újabb szintre emeli a közvetlen vasúti összeköttetés, hiszen mindkét ország elkötelezett a klímavédelem mellett. A holland turisták szeretnek Ausztriába járni, így a most útjára induló járat az újraindulás fontos eszköze ebből a szempontból is.
A rövid beszédek sorát Andreas Matthä, az ÖBB felügyelőbizottságának elnöke zárta, aki hangsúlyozta: az amszterdami ág indítása fontos mérföldkő a teljes lefedettségű európai éjszakai hálózat létrejöttéhez vezető úton. Elmondta azt is, hogy minden éjszakai vonat fontos hozzájárulás a klímavédelemhez, egy amszterdami-hamburgi kombinált NightJet a repülőhöz képest számításaik szerint 100 tonna szén-dioxid kibocsátását spórolja meg. Matthä az aktuális kihívásokra reagálva azt is említette, hogy az éjszakai vonatok a saját fülkék lehetőségével extra biztonságot nyújtanak más közlekedési eszközökhöz képest.
A beszédek és interjúk után a meghívott vendégek egy része saját maga is felszállt az első Bécs–Amszterdam éjszakai vonata, mely 20:13-kor, hajszálpontosan el is indult hosszú, közel 14 órás útjára.
Andreas Matthä ÖBB-vezér, Leonore Gewessler környezetvédelmi miniszter és Aldrik Gierveld nagykövet a pódiumon; a miniszter közismerten vasútbarát, így nem csak a kötelező lelkesedés szólt belőle
A vonatszemélyzet is feszülten várja a premiert - az éjszakai vonatokra személyzetet adó Wagon Lits dolgozói között bőven akadnak magyarok is
A debütáló amszterdami NightJet élére természetesen a sajtóesemény kedvéért (is) kerítettek passzoló NightJet-színtervet kapott ÖBB Taurust
A 6. vágányon várja az indulási időt a 490/40490 NightJet, a kijelzőn már Amszterdam C szerepel célállomásként
Szép darab az egyesített 490/40490 NightJet - míg a peron elején a sajtóesemény zajlott, a 13 kocsis vonat másik vége már szinte a 11. kerületbe lógott a bécsi főpályaudvar hosszú peronjának másik végén
Már fent a kijelzőn az első amszterdami NightJet
Iránytábla az új viszonylaton - nem valószínű, hogy sokan így használták, vagy fogják használni, de például egy kora reggel a frankfurti repülőtérről induló repülőjáratot is adott esetben kényelmesebb lehet a vonattal elérni, mint a Lufthansa 6:05-ös bécsi induló gépével, melyhez bántóan korán kell felkelni
Leonore Gewessler állja a sajtó rohamát
Négyágyas fekvőhelyes kocsi fülkéje
Hálókocsi-fülke egyágyas, deluxe konfigurációban
Az ülőhelyes kocsikban az ÖBB jól ismert hatüléses fülkéit találjuk, roppant kényelmes ülésekkel
Andreas Matthä és Leonore Gewessler pózol a kameráknak a mozdony előtt
A 10. vágányról diszkréten elgurult a Dacia-expressz is Budapesten át Bukarestbe - Bécsből nézve újra teljes a kelet-nyugati éjszakai vonatos paletta
(a fotók a szerző munkái)
Magyarics Zoltán