Svájcban szokás szerint igen hamar kezdik a nyilvános egyeztetéseket a
következő évi menetrendről. Idén sincs ez másképp, hamarosan megismerhetjük
a 2021/2022-es menetrendi évad részleteit. Annyi újdonságot ugyan már nem
hoz ez mint az elmúlt években, de azért találunk most is néhány
érdekességet.
Május 26-ától megtekinthető és véleményezhető a 2022-es svájci országos vasúti
menetrendtervezet
a megszokott weboldalon.
Az elmúlt években előforduló, a komoly infrastruktúra-fejlesztések miatti
nagyobb változásokra ugyan a 2021. december 12-étől érvényes menetrendben nem
számíthatunk, de azért várható néhány érdekes újítás.
Az IC 5-ös, Genf–Zürich–St.Gallen viszonylatot meghosszabbítják egészen Rorschachig, amivel ezek a vonatok most már tényleg az egész országot átszelik majd hosszában a Genfi-tótól a Bodeni-tóig.
Sokáig ICN vonatnemmel futottak az országjáró St.Gallen–Genf vonatok, néhány éve azonban már IC 5-ösként ismerjük őket. Most a maratoni vonal még hosszabb lesz, a Bodenseetől a Genfi-tóig lehet majd átszállás nélkül utazni
Még egy lépéssel közelebb kerül az IC 3-as Zürich–Chur viszonylat az egész napos félórás ütemhez. A téli szezonban a hétvégi síturizmus kiszolgálásának érdekében néhány lyuk kivételével egész nap félóránként járnak majd az IC-vonatok. Ezekhez csatlakozva az RhB is sűríteni tervezi a Landquartból Davos és St.Moritz felé induló vonatokat.
Chur felé hasít az IC Maienfeld és Landquart között. A középtávú cél az egész napos félórás ütem, amihez most még egy lépéssel közelebb kerülünk
Tovább terjeszkedik az SOB a távolsági szektorban. A megszokott Voralpen Express és a 2020-as menetrendváltással átvett Gotthard hegyi vonal után egy újabb országos viszonylaton közlekednek majd az SOB Traverso vonatai. Az új IR 35 „Aare-Linth” vonal az eddigi Bern–Zürich IR 35-ös viszonylat és a Zürich–Chur RegioExpress összevonásával jön létre, így sok új átszállásmentes kapcsolatot létrehozva Zürich környékén is, de direkt kapcsolatot is kínál majd a Bern és Zürich között fekvő városoknak a hegyvidéki Graubünden felé.
Hamarosan az SOB Traverso vonatai már nem csak a Voralpen Express és a Treno Gottardo márkanevek alatt fognak közlekedni, de az új Bern–Zürich–Chur viszonylaton is, ahol Aare-Linth lesz a nevük
Hosszú évek menetrendi csatározása után Uri kanton székhelye, Altdorf végre IC-megállóhely lesz. A Zürich felől a déli Ticino kantonba a Gotthard-bázisalagúton át (és vissza) közlekedő IC 2-es vonatok kétóránként megállnak majd Altdorfban. Ezért cserébe mondjuk a flüeleni megállás minden második órában kimarad majd. A GBT megnyitása óta téma Altdorf bekapcsolása a távolsági forgalomba, főleg dél felé, amely így most végre valósággá válhat.
A nemzetközi forgalomban is találunk néhány Svájcot érintő újdonságot. Így például a teljesen új Nightjet viszonylatot Zürich, Basel, Köln és Amszterdam között, amelyet természetesen az ÖBB és az SBB közösen fog üzemeltetni. A naponta közlekedő vonattal a CNL megszűnése után tátongó űrt töltik végre be. Az éjszakai vonatok a jó menetrendi fekvésük miatt attraktív alternatívát nyújthatnak majd a repüléssel szemben.
Nemsokára Zürichből Berlin és Hamburg mellett Kölnön át Amszterdamba is el lehet majd jutni közvetlen Nightjet vonattal, amivel tovább bővül az európai éjszakai kínálat
(fotók: Berky Dénes)
Lindau-Reutin állomás üzembeállítása és a billenőszekrényes Pendolino (SBB RABe 503, ETR 610) motorvonatok hatalomátvétele a Zürich–München viszonylaton már önmagában is komoly menetidőcsökkenést hozott, most azonban további menetrendi és infrastrukturális optimalizálásoknak köszönhetően újabb fél órát lehet kinyerni a menetidőből. Ezzel a két nagyváros mindössze 3,5 órára kerül egymásra vonattal, ami már a közúttal szemben is egy abszolút versenyképes eljutási időnek számít majd.
Az IC 5-ös, Genf–Zürich–St.Gallen viszonylatot meghosszabbítják egészen Rorschachig, amivel ezek a vonatok most már tényleg az egész országot átszelik majd hosszában a Genfi-tótól a Bodeni-tóig.
Sokáig ICN vonatnemmel futottak az országjáró St.Gallen–Genf vonatok, néhány éve azonban már IC 5-ösként ismerjük őket. Most a maratoni vonal még hosszabb lesz, a Bodenseetől a Genfi-tóig lehet majd átszállás nélkül utazni
Még egy lépéssel közelebb kerül az IC 3-as Zürich–Chur viszonylat az egész napos félórás ütemhez. A téli szezonban a hétvégi síturizmus kiszolgálásának érdekében néhány lyuk kivételével egész nap félóránként járnak majd az IC-vonatok. Ezekhez csatlakozva az RhB is sűríteni tervezi a Landquartból Davos és St.Moritz felé induló vonatokat.
Chur felé hasít az IC Maienfeld és Landquart között. A középtávú cél az egész napos félórás ütem, amihez most még egy lépéssel közelebb kerülünk
Tovább terjeszkedik az SOB a távolsági szektorban. A megszokott Voralpen Express és a 2020-as menetrendváltással átvett Gotthard hegyi vonal után egy újabb országos viszonylaton közlekednek majd az SOB Traverso vonatai. Az új IR 35 „Aare-Linth” vonal az eddigi Bern–Zürich IR 35-ös viszonylat és a Zürich–Chur RegioExpress összevonásával jön létre, így sok új átszállásmentes kapcsolatot létrehozva Zürich környékén is, de direkt kapcsolatot is kínál majd a Bern és Zürich között fekvő városoknak a hegyvidéki Graubünden felé.
Hamarosan az SOB Traverso vonatai már nem csak a Voralpen Express és a Treno Gottardo márkanevek alatt fognak közlekedni, de az új Bern–Zürich–Chur viszonylaton is, ahol Aare-Linth lesz a nevük
Hosszú évek menetrendi csatározása után Uri kanton székhelye, Altdorf végre IC-megállóhely lesz. A Zürich felől a déli Ticino kantonba a Gotthard-bázisalagúton át (és vissza) közlekedő IC 2-es vonatok kétóránként megállnak majd Altdorfban. Ezért cserébe mondjuk a flüeleni megállás minden második órában kimarad majd. A GBT megnyitása óta téma Altdorf bekapcsolása a távolsági forgalomba, főleg dél felé, amely így most végre valósággá válhat.
A nemzetközi forgalomban is találunk néhány Svájcot érintő újdonságot. Így például a teljesen új Nightjet viszonylatot Zürich, Basel, Köln és Amszterdam között, amelyet természetesen az ÖBB és az SBB közösen fog üzemeltetni. A naponta közlekedő vonattal a CNL megszűnése után tátongó űrt töltik végre be. Az éjszakai vonatok a jó menetrendi fekvésük miatt attraktív alternatívát nyújthatnak majd a repüléssel szemben.
Nemsokára Zürichből Berlin és Hamburg mellett Kölnön át Amszterdamba is el lehet majd jutni közvetlen Nightjet vonattal, amivel tovább bővül az európai éjszakai kínálat
(fotók: Berky Dénes)
Lindau-Reutin állomás üzembeállítása és a billenőszekrényes Pendolino (SBB RABe 503, ETR 610) motorvonatok hatalomátvétele a Zürich–München viszonylaton már önmagában is komoly menetidőcsökkenést hozott, most azonban további menetrendi és infrastrukturális optimalizálásoknak köszönhetően újabb fél órát lehet kinyerni a menetidőből. Ezzel a két nagyváros mindössze 3,5 órára kerül egymásra vonattal, ami már a közúttal szemben is egy abszolút versenyképes eljutási időnek számít majd.
Berky Dénes