2021. 05. 28.

Hétvégi gyors – 2021. május 23-28.

CNG-szerződést kötött az RATP. Kocsifelújításba kezdett és mozdonyt is vesz a ČD. Visszatér a szürkeség Berlinben. Török buszok Pozsonynak.


Szia, Avelia!


Belfort | Franciaország – Kezd formát ölteni a TGV M Belfortban, ezért az Alstom és az SNCF megmutatta a már szerkezetkész első Avelia Horizon hajtófejet.A 2024-től rogalomba állítani tervezett negyedik generációs TGV többféle méretben készül majd a TGV inOui és TGV Ouigo szolgáltatási szinthez is 7, 8 vagy 9 kocsis hosszban, így akár 740 utasnak is képesek lesznek ülőhelyet biztosítani. Mivel egyeztettek a mozgáskorlátozottakat képviselő UFR-rel, az egész szerelvény önállóan használható lesz számukra is a szintbeni beszállástól kezdődően a fedélzeti szolgáltatások használatáig. Természetesen az elmaradhatatlan 4G-alapú (később 5G-re fejleszthető) fedélzeti internet-elérés, a valósidejű utasinformációs rendszer és az ehhez kapcsolódó preventív karbantartástervező háttérrendszer is a jövő vonatává teszi. Az új motorvonatok legérdekesebb pontja a hajtófej lesz, aminek az aerodinamikai kialakítása 20 százalékkal hatékonyabb a mostani Dasye-szériánál. Az ígéretek szerint szintén 20 százalékkal kevesebb energiafelhasználás mellett 30 százalékkal kevesebbet kell majd a fenntartására költeni, valamint a gyártásánál is 32 %-nyi CO2-kibocsátást sikerült megfogni, az élettartama végén pedig 97 %-ban újrahasznosítható.

Szokni kell még a hagyományostól merőben eltérő orrkialakítást
(fotó: © Eric Pothier / SNCF)


Pozsonyi nagybevásárlás


Pozsony | Szlovákia – Nem csak hosszában de darabszámra is nagy beszerzést írt alá a szlovák főváros közlekedési vállalata, a DPB. A 18,75 méter hosszú járműveket több induló közül végül a török Otokar szállítja majd. A klímaberendezéssel ellátott, teljes hosszukban alacsonypadlós kocsik 39 ülőhellyel, WLAN-nal, USB-portokkal és az Euro VI D normákat teljesítő dízelmotorral rendelkeznek, ezzel kiváltva Pozsony utolsó Karosáit. Az első járművek 2021. év végén és 2022-ben érkeznek majd Pozsonyba. A márka Magyarországon sem ismeretlen, hiszen 2010 óta a Weekendbus állományában találhatóak Otokar buszok, melyek eleinte a budapesti repülőtér és a belváros között, később pedig az Örs vezér tere és Csömör között közlekedtek.

Több évtizednyi arculati útkeresés után a telipiros látszik a legújabb iránynak Pozsonyban
(grafika: DPB)


ČD: kell még Taurus


Bohumín–Bécs | Csehország, Ausztria – Négy darab Siemens ES64U4-est (ÖBB-nél 1216-os sorozat) vesz egy egyelőre meg nem nevezett vasúttársaságtól a České dráhy. A beszerezésre elsősorban a Bécs–Břečlav–Ostrava–Bohumín tengelyen közlekedő vonatok továbbítására van szükség. A vasúttársaság az elmúlt időszakban jónéhány 200-230 km/h legnagyobb sebességre alkalmas kocsit szerzett be vagy kötött szerződést ilyenekre, ezért a vezetőség a megfelelő mozdony beszerezéséről döntött. Bár a mozdonyok nem újak, de ETCS-sel felszereltek és 230 km/h legnagyobb sebességre képesek, amelyre nem csak Németországban vagy Ausztriában, de középtávon Csehországban is szükség lehet.


Gáz: volt, van, lesz


Párizs | Franciaország – Másfél évre szóló – 2021. január 1. és 2022. június 30. között érvényes – szerződést írt alá a héten az RATP és az Engie, hogy az öt telephelyen üzemeltetett 311 gázüzemű autóbuszukat energiahordozóval láthassák el. A szolgáltatásokat megrendelő Île-de-France Mobilités bus2025 programja keretében 2025-re a karbonlábnyom 50 százalékos csökkentését határozták el, ehhez a járműflotta nagyobbik részét is CNG-üzeműre cserélik a következő években.


Egységes táblát kapnak a busZmegállók


Zlíni kerület | Csehország – Könnyebben látható, informatívabb, egységes táblát kapnak a Zlíni kerület buszmegállói. A számos városban elterjedt gyakorlatot, mely szerint a megállóhely neve is távolabbról is jól láthatóan feltüntetik, itt is általános lesz. A felső tábláz egy nagy Z betű lesz látható, utalva a kerület (Zlínský Kraj) nevének első betűjére. A Z betű szára szaggatott, amely a vasútra utal, mint a térség közlekedésének gerince. Alatta lesz a megállóhely neve, melyet a kisebb forgalmú megállókba lentebb, közvetlenül a megállóhelyi laptáblák fölé helyeznek majd.


Új üléshuzat-minta Berlinben


Berlin | Németország – Eltűnhet a berlini járművek meghatározó üléshuzata a közeljövőben. A hivatalosan több mint harminc éve használt „Würmchenmuster”, az a színes, lila-kék-fekete színekben játszó minta, amely ez idő alatt kultikussá vált, eltűnhet a berlini járművekről. Az 1990-es években elsősorban a firkálások miatt bevezetett mintázat mára már idejétmúlt lett a BVG vezetése szerint, a szolídabb fekete-szürke „Nachtlinien” minta kerül a helyére. Önmagában talán nem is egy komoly hírértékkel bíró esemény ez, ám Berlinben a „Würmchenmuster” igazi ikon lett: a BVG ugyanis valóban számtalan ajándéktárgyat árul ezzel a mintával: különféle ruhadarabok, nyakkendő, táskák, de még papucsok is kaphatók az eredetileg Herbert Lindinger által tervezett és hivatalosan „Urban Jungle” névvel illetett mintázatban. A dizájn egyébként olyan kultikus, hogy a BVG korábbi vezérigazgatója, Sigrid Nikutta az irodáját is ilyen megjelenésűre alakíttatta át, de ő maga is szívesen hordta a cég üléshuzat-mintájával ellátott ruhadarabokat, kiegészítőket, amíg a berlini városi közlekedési cég élén dolgozott.
Csak egy a sok közül: többek között esernyőt is árul az ismert mintával a BVG. Na ja, ha már utasváróra nem futja mindenhol...
(© BVG)


Nagyüzemi Bmz-felújítás


Prága | Csehország – Harminc személykocsiban klímaberendezést cserél a ČD, további harmincöt Bmz232-es felújítása pedig előkészítés alatt áll, valamint huszonhét Bmz234-es kaphat klímát és utastájékoztató rendszert a České dráhy közlése szerint, írja a zdopravy.cz. A cseh vasút leánycége, a DPOV végzi majd el a munkákat, ahogy a most folyamatban lévő Bmz225-ös és Bmz226-os sorozatú kocsik felújítása is az ő feladatuk. Ennek keretében wifi, USB-töltőpontok és megújuló központi energiaellátó rendszer kerül a járművekbe, az ajtók állapotáról hangos és látható jelzések tájékoztatnak majd, az utastér pedig LED-es világítást kap. A Bmz226-osok felújításuk után elsősorban a Prága–Linz között közlekedő Jižní expres-ekben találkozhatunk majd. A ČD-nek egyébként kilenc különféle Bmz sorozatú kosija van, egy részüket az ÖBB-től vették, míg a Bmz241 és Bmz245 sorozatúakat eleve a cseh megrendelőnek építette a Siemens, illetve az SGP.


Újra nyitva a Gyermekvasút


Budapest | Magyarország – Hosszú szünet után június 3-án, csütörtökön újraindul a személyszállítás a budapesti Gyermekvasúton. A kirándulóhelyként is kedvelt vasútüzem november 11-én zárt be a koronavírus-járvány miatti korlátozásokhoz igazodva. A részben gyerekek által működtetett több mint 11 kilométeres vonal menetrendje a gyermekvasut.hu/menetrend címen érhető el.


Készülj, Adria!


Prága | Csehország – Cikkünk megjelenésekor már éppen maga mögött hagyta Prágát a RegioJet 1047-es számú vonata, hogy holnap délelőtt már a rijekai tengerparton napozhassanak az első járat utasai. Bár egyelőre csak 2-3 naponta indul a nyaralósvonat, hamarosan naponta érinti majd éjfél körül Budapest-Kelenföld állomást is a tavaly bevezetett éjszakai kapcsolat.

A Facebook-oldalukon még a Praha-Smíchov állomáson előkészített kocsikat mutató fotót találtuk


15 éves Depo Hostivař, mint metróállomás


Prága | Csehország – 15 éve nyitotta meg a kapuit Depo Hostivař, az A metró kocsiszínjének két szélső vágányából készített metróállomás. Az addig kizárólag üzemi célokat szolgáló területen nem csak egy peron épült, de a névadó épület mögött méretes autóbusz-állomás is kialakításra került. Az építkezés 2004 júliusában kezdődött, az első üzemnap pedig 2006. május 27. volt. A kicsit a „semmi közepén” lévő metróállomásnak elsősorban átszállópontként funkcionál az autóval és elővárosi buszokkal érkezőknek, ám néhány éve tervben van a villamospálya bekötése a metróállomás elé.

Az állomás nevét is adó telephely az Európai Mobilitási Hét keretében látogatható szokott lenni
(fotó: Adorján Péter)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell