Újabb hosszú villamosokat vásárolna Graz. Csak a vonat marad rajkai kishatárforgalomban. Nagyobb kijelzők, könnyebb tájékozódás Liedenben. Lesz végül S4 Hamburgban. Utasforgalomban a BLS új Flirtje.
Nem indul újra a 801-es busz
Rajka/Pozsony | Magyarország/Szlovákia – A Dopravný podnik Bratislava (DPB) közölte, hogy bár 2025-ig lenne lehetősége, de a határzárak feloldása ellenére sem fogja újraindítani a 2020 szeptembere óta a határsávban felállított műszaki akadályok miatt szünetelő 801-es autóbuszt. A 2010 októberében indult vonalat kezdetben a Slovenské národné divadlo [Szlovák Nemzeti Színház] és Rajka között használhatták az utasok, majd az EU-támogatás feltételeként vállalt határidő után 2015 szeptemberétől csak ŽST Rusovce [Oroszvár vasútállomás] és Rajka között közlekedett, ahol a helyi 91-es buszcsaládra kellett átszállni a szlovák fővárosba bejutáshoz. Rajkán belül körjáratként funkcionált és az ide települt jelentős arányú szlovák lakosság igényeit kívánta kielégíteni a járat, amire mindig a magyarul is beszélő járművezetőnél kellett megváltani a menetjegyet. Legutóbb 1,50/2,90 € volt a felnőtt és 0,75/1,45 € a kedvezményes egyirányú vagy menettérti jegy. A vonalat a DPB üzemeltette, az ide vásárolt Iveco Crossway LE típusú buszokkal. A rajkai vasútállomásnál a megállót a bejárati váltókörzetnél kellett keresni, ami nem mindig és mindenkinek sikerült, de a kegyelemdöfést a visszavágás miatt lecsökkent utasszám jelentette a piaci alapon és folyamatosan veszteséggel működtetett vonalnak. Jelenleg csak a pozsonyi S8-as vonalként aposztrofált, de a GYSEV által üzemeltetett Rajka és Bratislava-Petržalka közötti vonatokkal utazhatunk. A DPB kiemelte, hogy leginkább a magyar minisztériumon és hivatalokon múlik a vonal jövője és a térség mobilitási igényeinek kiszolgálása.
2014. szeptember 20-án a 3102-es azonosítójú busz várta az indulási idejét Rajka felé a Slovenské národné divadlo [Szlovák Nemzeti Színház] melletti parkolóban kijelölt megállójában. Alig egy évvel később itt már csak a Čunovo [Dunacsún, Sandorf] felé közlekedő 90-es autóbuszt találtuk.
(fotó: Lidi Zoltán)
(fotó: Lidi Zoltán)
Hasonló sorsra jutott a Hainburgba közlekedő 901-es is, amit 2017 és 2019 között még kiszolgált a Slovak Lines mellett a DPB is, majd a dedikált járművek elöregedése miatt inkább nem újította meg a koncessziót. Jelenleg itt is csak a vasúti szolgáltatás vehető igénybe határátlépéskor, de a folyamatosan változó szabályok ezt is nehezítik.
Korszerűbb utastájékoztatás
Leiden | Hollandia – Újabb állomás kapott óriáskijelzőt Hollandiában, hogy még könnyebben tájékozódhassanak az utasok. Leiden Central pályaudvaron egy 6 méter széles és 2 méter magas kijelzőn körülbelül fél órányi aktuális indulás jelenik meg, de megjeleníthetőek az aktuális változások is. Hasonló megoldás üzemel Schiphol, Rotterdam Central, Den Haag Central és Utrecht Central állomásokon is.
Az óriáskijelző mellett az állomáson kisebb monitorok is találhatóak, ha mégsem a főbejárat felől érkezünk
(fotó: NS)
(fotó: NS)
Huszadik éve működik a közlekedési szolgáltatások terv- és valósidejű adatait kezelő InfoPlus rendszer, amit többek között az NS is használ az állomási kijelzők adattartalmának előállításához. Jelenleg a vonatok megállási rendjének teljeskörű kiírását és a hallható tájékoztatás automatizálását kívánják megovalósítani az év folyamán.
Államközi szerződéssel a megújulásért
Kijev/Párizs | Ukrajna/Franciaország – Összesen 315 mozdonyra szóló keretmegállapodást kötött az ukrán és a francia állam. Az Укрзалізниця [Ukrzaliznicja, Ukrán Vasutak] 2025-ig 30, 2033-ig további 265 mozdonyt kíván vásárolni, hogy megújítsa a mozdonyflottáját. Erősen valószínű, hogy az Alstom a Prima T8-at ajánlja majd, amivel évek óta van tapasztalat a szovjet nyomtávon.
Váltót állítottak
Brüsszel | Belgium – 2031-ig a Vossloh szállíthatja a váltókat, keresztezéseket és azok alkatrészeit a STIB/MIVB villamoshálózata számára. A 40 millió euró értékű szerződést a luxemburgi Rumelange településen lévő gyár elégíti majd ki, ahogy 35 éve folyamatosan.
Indul az S4
Hamburg | Németország – Ásót fogtak a hanzaváros és a vasút prominensei, hogy jelképesen is elindítsák a 2029-ben átadni tervezett S4 jelű vonal építési munkálatait. Az új vonal Hasselbrook állomástól indul majd új vonalként, párhuzamosan a meglévő Lübeck–Hamburg vasútvonallal és a jelenlegi RE8-as, RE80-as és RB81-es viszonylatok által biztosított órás-félórás ütemet kívánják sűríteni. A 19 kilométer hosszú új vonal Ahrensburgig kétvágányú, Ahrensburg-Gartenholz állomásig egyvágányú lesz, de Bargteheide előtt visszatér a fővonalra, a harmadik sín viszont csak Hamburg Bovestraße megállóig épül ki, itt lesz a váltás a felsővezetékes üzemre. A célmenetrend Ahrensburgig 20 perces ütemet, onnét Bad Oldesloe állomásig 60 perces ütemet jelent. Ha elkészül, akkor a Hamburg-Altona–Bad Oldesloe szakasz ugyan 36 kilométer hosszú lesz 5 új állomással, de 45 kilométernyi zajvédőfal, 32 vasúti és 6 közúti hídszerkezet is épül összesen 1,8 milliárd euró értékben, amiből 1,6 milliárd szövetségi támogatásként érkezik. A fejlesztés várhatóan 250 ezer lakos fenntartható mobilitását könnyíti majd meg és értékes pályakapacitást szabadít föl.
A jelképes lapátoláson Daniel Günther, Schleswig-Holstein tartomány miniszterelnöke; Andreas Scheuer, szövetségi közlekedési miniszter; Ronald Pofalla, a DB infrastruktúráért felelős igazgatója és Dr. Peter Tschentscher, a Szabad és Hanzaváros Hamburg első polgármestere vett részt
(fotó: Bertold Fabricius / DB AG)
(fotó: Bertold Fabricius / DB AG)
Utasforgalomban a MIKA
Bern | Svájc – A berni központú BLS május 10-én hétfőn üzembe állította a hatalmas, 58 egységet számláló Flirt-rendelésének első példányait. A jelenleg vágányzári menetrend miatt rövidített útvonalon, csak Bern és Neuchâtel között közlekedő IR 66-os viszonylaton az új hatrészes szerelvények a közkedvelt és nagy múltú EW III-as ingavonatokat váltották. A szerelvények belső kialakításukban szinte teljesen megegyeznek az SOB Traversóival, természetesen a színeket a BLS megjelenéséhez igazítva. Az új Flirt-generáció svájci megrendelői nagyon magas minőségi szintet lőttek be, az egész utastér remek anyagokkal és textúrákkal van felszerelve, ezzel is növelve az utaskomfortot. Ezen túl a BLS vonataiban sem marad az SOB-től már ismert bisztrószakasz nélkül, ahol snack- és kávéautomaták várják az utazóközönséget.
Neuchâtelben vár indulási idejére a rövid fordulóidő után a Bern felé tartó MIKA, amely a BLS által adott beceneve a vonatoknak
Az első szerelvények tehát már közlekednek Bern és Neuchâtel között, nemsokára pedig forgalomba állnak az S4-es, Thun–Bern–Burgdorf–Langnau vonalon, majd a 2022-es menetrendváltástól a Lötschberg hegyi vonalon át közlekedő vonatok esetében is tervezik a bevetésüket. Az 58 szerelvényt felölelő szerződés keretében a BLS rendelt alacsonyabb felszereltségű verziót is, amelyet 2023-tól a Bern-környéki S-Bahn-vonalakon terveznek majd bevetni. Az új szerelvényekkel első sorban a régebbi állományt, a már említett EW-III-as ingákat és a szintén korosodó RBDe 565-ös sorozatot tervezik lecserélni. Ezen túl azonban több vonalon a menetrend sűrítésére, a kapacitás bővítésére is lehetőség nyílik így.
A bisztró szakaszban egy hagyományos snack- és egy jó minőségű kávéautomatát találunk, így az étkezőkocsi nélküli, de mégis hosszabb távokat is teljesítő vonatokon sem fogunk szomjan- vagy éhenhalni
Ahogy a bisztrószakaszban is látszik, a beltérben nagyon sok minőségi faborítást találunk, ami nagyon kellemes hangulatot teremt még a másodosztályon is. Az ülések is kényelmesebbek a korábbi generációkhoz képest, a páholyokban pedig felváltva találunk kis és nagy asztalokat, hogy mindenki megtalálja az igényeinek megfelelőt
fotók: Berky Dénes)
fotók: Berky Dénes)
Új SOR-ok érkeznek Prágába
Prága | Csehország – A SOR gyár termékei nem ismeretlenek a cseh főváros számára: több mint 1000 darab közlekedik Prága útjain. A DPP az NB 12 és NB 18 típusokból üzemeltet a legtöbbet, amelyek közül a legidősebbek a 10 éves kor körül járnak. A beszerzés azonban nem áll le, de egy új típus, a “csak” négy ajtóval és minden tengelyén 22,5 colos felnivel rendelkező NS 18. A típusból még autóbusz formájában nem értékesítettek egyet sem, troliként is csak Teplice városában találunk belőle Škoda 33Tr néven. Szóló változatából azonban már van Prágában: a Stenbus még 2019. decemberében állította forgalomba SOR NS 12-eseit.
Villamosból sosem lehet elég
Graz | Ausztria – Bár két hónapja metróhálózat építését tervezte a stájer tartományi főváros, most mégis villamosokat vásárolna a helyi közlekedési cég. 15 darab 38 méter hosszú villamost és ezek 24 éves karbantartására kötnének szerződést, az opció pedig 40 villamosra vagy a fenntartási szerződés hosszabbítására lenne felhasználható. A szállítási véghatáridőre 2024 ősze szerepel a kiírásban, ami meglehetősen ambíciózus.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell