2021. 05. 08.

Méteresből normál: átépül a jabloneci villamos

Egyszer minden véget ér, tartja a mondás. Az, hogy ez mennyire pozitív állítás, nézőpont kérdése. A szerethető és aranyos dolgok megszűnésének például nem szoktunk örülni, míg a kevésbé népszerűeket egy könnycsepp nélkül elengedjük. Cikkünkben az előbbire hozunk példát.





Csehországban jelenleg két helyen is található városközi villamosüzem (a Modřice településre kijáró brnoi 2-es és Budišovice falut érintő ostravai 5-ös villamosokat könnyelműen figyelmen kívül hagyva): a jelenleg felújítás alatt lévő, sajátos hangulatú Most és Litvínov városát összekötő vonal, valamint a Liberec és Jablonec nad Nisou közötti. Utóbbinak több érdekessége is van: egyfelől a jelentős részén egyetlen vágányon közlekednek a villamosok, másfelől a város köz pontjának tekinthető Fügnerova csomóponttól csak méteres (1000 mm-es) nyomtávolságú pálya van teljes mértékben kiépítve Jablonec nad Nisou felé. Normál nyomtávolságú járművekkel egyetlen megállót lehet megtenni, ám se visszafogásra, se hurokban fordulásra nincs lehetőség.

Egyelőre; ugyanis júliusban megkezdődik a 11-es viszonylat teljes hosszában az átépítés normál (1435 mm-es) nyomtávolságra. A méteres nyomtávolság Liberec és Jablonec nad Nisou között nem volt egyedülálló Csehországban, a felszámolt villamoshálózatok között szép számmal akadtak ilyenek: České Budějovice (1909-1950), Český Těšín (1911-1921), Jihlava (1909-1948), Mariánské Lázně (1902-1952), Opava (1905-1956) Teplice (1895-1959), Ústí nad Labem (1899-1970). Ezen felül Bohumín egyetlen villamosvonala 760 mm-en közlekedett.

Az átépítés oka kettős: egyfelől egyszerűbb lesz az üzem, ha a napi forgalomban résztvevő járművek bármely viszonylatra beoszthatóak és terelhetőek; másfelől a teljes hosszukban alacsonypadlós villamosok esetében (amelyek beszerzésére előbb-utóbb szükség lesz, hiszen nem lehet a világ végéig T3-assal közlekedni) a méteres nyomtávolság egyszerűen túl sok kompromisszumot kíván a forgóvázak környékén.

A művelet 2021 júliusában kezdődik, Vratislavice nad Nisou-ig ugyanezen év novemberéig, a teljes szakaszon pedig 2022-ben lesz a két sínszál között 1435 mm. És hogy mi lesz a Liberecen belüli szakasszal? A nosztalgiavillamosok (és mert szét kellene bontani a libereci pályhálózat jelentős részét a harmadik sínszál kiszedéséhez) miatt megmarad a kocsiszín és az állatkert (Lidové sady - ZOO) között.

Ezzel egyébként egy régóta a levegőben lógó dilemma (mely a városközi szakasz fennmaradását kérdőjelezi meg) lezárul, hiszen a frissen átépített pályán vélhetőleg legalább annak élettartamáig közlekedtetik is rajta a villamosokat. A két város között ugyan többször volt borús a viszony a közös közösségi közlekedési cég kapcsán, ami miatt többször felmerült a most átépülő villamosvonal bezárása. A helyzet legutóbb akkor változott, amikor nemrégiben Jablonec nad Nisou hosszú szenvedés után újra saját közlekedési céggel látja el a helyi buszközlekedését.

Jablonec nad Nisou, Tyršovy sady végállomás. A hurokvágányon belül az aszfalttal kitöltött vágány egy szakaszán akna is található, ha valamit éppen itt kellene megnézni a villamoson.

Bár menetrend szerint a Viadukt megállóhelyig kellene közlekednie, az ott végállomásozó 2-es és 3-as viszonylatok miatt csak a Fügnerova buszállomásig jár a 11-es

Négy év alatt mit sem változott a jabloneci végállomás:
míg az első kép 2017 májusában készült, ez már 2021 áprilisában

Měnírna megállóhelynél található a Jablonec nad Nisou felé tartó szakasz gépháza is. A cseh vidéki hálózatokon is előfordul a túlemelés az íves szakaszokon: van ilyen Brnoban, Mostban és Ostravában is.

Nem kellett sokat várni, hogy megjelenjen a felsővezeték-javító szerkocsi is. A forgalom nem állt meg, sőt: ha nincs elvégzendő feladat, itt pihen a gép és ráosztott személyzet

Még mindig Měnírna: elsőre érdekes kontraszt a fenyőerdő és a dinamikus utastájékoztató berendezés, de van értelme, ugyanis a megállóból az az út sem látszik ahol a pótlóbusz jár, így innen tudnák meg a kedves utasok, hogy a villamost itt ne keressék

Hangulatos, ahogy a természet lágy ölén suhannak a közismert formájú villamosok.
Az átépítés után más típusok is átjárhatnak Jablonec nad Nisou területére.

Jablonec nad Nisou, Zelené údolí megállóhelyen nem nagy a nyüzsgés.
Az állomás baljáratú, ugyanis a villamosok kivétel nélkül egyirányúak, csak a jobb oldalon van ajtajuk.

Amennyiben a főjelzőn szabad jelzés látható és nincs igény az utasok oldaláról sem, akkor a villamosok itt áthaladnak, ugyanis mindkét irányban feltételes megállóhely

A szakaszból a foglaltságot még nem vette ki a villamos, mert még nem érte el az ehhez szükséges lazavezetéket. A vörös és a fehér fény egyszerre világítása azon felül, hogy a továbbhaladást tiltja, azt is jelzi, hogy ellenirányú vonat van útban, hasonlóan a budapesti vagy szegedi főjelző alatti sárga nyílhoz

A jelzésképek ismeretében lehet tudni, hogy mikor érkezik hamarosan a villamos.
Itt már Proseč nad Nisou, výhybna megállóhelyen járunk, amit a villamos a képen látható, hangulatos körülmények között hagy el a villamos Jablonec felé

A libereci és a jabloneci díjszabási övezet egy hosszú szakaszon (Kyselka–Proseč nad Nisou, výhybna) átfedi egymást. A sárga hátterű felirat az előbbi kezdetére hívja fel a figyelmet

Az illetékes szakszolgálat jött ellenőrizni a hirdetmények és általában a megállóhelyek állapotát

Érdekes fogalmi szituáció, amikor a megállóhely közepéből induló mellékútra kanyarodna a cseh posta autója, miközben a baljáratú állomáson, ám a közút szempontjából helyes oldalon zajlik az utascsere

Az említett mellékút a megállóhely „peronján” keresztül közelíthető meg

Nem csak a peron akadálymentessége kérdőjelezhető meg, hanem az utasváró létesítményé is, amire nyugodtan használhatjuk bódé szakkifejezést. A szebb napokat is látott építmény alá egy telefon és egy kisebb fényképező is kényelmesen becsúszhat a padlózat alatt található nagyméretű résen keresztül.

A villamosnak Proseč nad Nisou, pošta; a nagyvasútnak Proseč nad Nisou a megállóhely neve.
A ČD Stadler RS1-es (fantázianevén RegioSpider) motorvonata Harrachov felé igyekszik, a környék szinte egyetlen olyan vonalán amit még nem vettek át magán vasúttársaságok.

A villamosok elején a kék matrica (és benne az „1000” felirat) jelzi, hogy a méteres nyomtávolságra alkalmas a jármű. A normál nyomtávolságú villamosok piros matricát kaptak ide és a fülkébe is, benne az annak megfelelő „1435” számmal.

Za Tratí. A villamos megállója tényleg a nagyvasúti pálya alatt található,
sőt a képen is látható ideális esetben a Nisa folyó vízszintje felett. Nincs ez mindig így...

A vágányok száma már felcsökkent ugyan kettőre, de a Vratislavice nad Nisouban található hurok kialakítása miatt a baloldali közlekedési rend az alapértelmezett 

Természetes szépség: Vratislavice nad Nisou, výhybna végállomás szintén aszfaltozott csonkavágányán töltötte pihenőidejét a DPmLJ megosztó megjelenésű SOR BN12-ese 

Liberec felé közelítve sokat fejlődött az infrastruktúra: a 2009 és 2011 között történt átépítésnél megnőtt a kétvágányú szakasz hossza. Bár akkor is szó volt róla, hogy ha már úgyis hozzányúlnak a pályához, akkor az 1435 mm-esre módosítják, ez végül másképp alakult. A szándék azonban megvolt, ezt jelzi, hogy például Sídliště Nové Vratislavice megállóhely közelében az Y-alakú fém aljak az normál nyomtávolságú pálya megtartására is alkalmasak.

Az alapok adottak, már igazán nem sok hiányzik az univerzálisabb nyomtávolsághoz

Nová Ruda megállóhelynél korábban egy állomás volt az egyvágányú szakaszban, ám amikor átépítették kétvágányosra, azt úgy tették, hogy az átjáróba már akkor beépítették a megfelelő sínszálat is, amely 12 év pihenés után hamarosan használatra kerül

A korábbi állomásnak hűlt helye, semmi nem utal arra, hogy itt valaha keresztre vártak a villamosok

U Lomu megállóhely után ér véget a normál nyomtávolságú pálya. Ugyanitt, a Jablonecká és a Kunratická találkozásánál ágazna majd ki dél felé a Rochlice felé tartó pályaszakasz, amely 1899 és 1960 között üzemelt és vannak álmok az újranyitásra

Fügnerova, de még a Jablonec felé eső oldal: a hatalmas óra alatt már csak a 11-es és annak betétviszonylat az 5-ös közlekedik

Szintén Fügnerova, de a túloldal: itt marad is az méteres pálya

Liberec, Viadukt végállomás. A kép már szinte történelmi jellegű, hiszen Viadukt és a 3-as viszonylat Horní Hanychov végállomása között pályakarbantartási munkálatok miatt pótlóbuszok járnak, így a 2-es és 3-as villamos járművei fordulnak itt, a 11-es pedig Fügnerován ér véget. A villamospótlás 2021. júniusban ér véget, az átépítés Jablonec felé pedig ugyanezen év júliusában kezdődik.

A villamospótlást abból a célból látogattam meg, hogy közlekedésbarát ösztöneim azt súgták, hogy ott vélhetőleg alsópolcos vagy innen-onnan összevásárolt járművek fognak közlekedni. Nem kellett csalatkoznom, amikor megláttam a gyári bemutatóbuszként még Brnoban, České Budějovicében, Chomutovban, Karlovy Varyban és Pozsonyban is megfordult Renault logós Irisbus Citybus 18M-et Dolní Hanychov végállomáson. Ráadásul 2019-ben a kocsit még a zlíni garázs nyílt napján is fotóztuk, akkor még 824-es azonosítóval járta be a mosót az érdeklődők kedvéért.

Még az átfényezéssel sem törődtek, jó a zlíni, csak guruljon. Az X2-es és X3-as viszonylatok között folyamatosan átszerelő forgalmi számnak valószínűleg nagyon örült a kép készülése környékén 18. életévét betöltött busz: ezáltal ugyanis nem kell minden körben felküzdeni magát Horní Hanychov-hoz.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.