2021. 05. 12.

A-tól J-ig – 120 év metrókocsijai

Három korszak, három metrókocsi: 1908, 1980 és 2023 találkozik hamarosan a Deutsches Technikmuseum Berlinben, a valahavolt Anhalter Bahnhof régi fűtőházában.






Különleges kiállítási környezettel készül a berlini Deutsches Technikmuseum (DTMB) a június 1-jei megnyitásra: a legrégebbi német metrókocsi mellett a legújabb, még szinte csak tervrajzon létező JK sorozat modellje is kiállításra kerül. Ezen felül az az F79 sorozatú ikermotorkocsi is kiállításra kerül, amelyik elsőként gördült végig az U7-es vonal spandaui szakaszának megnyitóján.

A legrégebbi darab életútja egészen kalandos, hiszen az 1908-as gyártást és forgalomba helyezést követően egészen 1969-ig szolgálta az utasokat, majd Friedrichsfelde telephelyen lett a helyi kantin italraktára. 1975-ben került múzeális védettség alá, az 1908-as állapot szerinti restaurálása egészen 2017-ig tartott, amikor a Georg-Agricola-Gesellschaft Iparkultúra-díjával is kitüntették az Arbeitsgemeinschaft Berliner U-Bahn e.V. által közel 30 éven át gondozott projektet.

Gyártáskori állapotában felújítva látogatható a 86-os pályaszámú AI/A1 sorozatú metrókocsi, aminek a faszerkezetű felépítményét vékony lemezelés fedi

A szecessziós beltér viszont a kornak megfelelően fából és rézből készült, amit Alfred Grenander tervezett

Szintén fontos mérföldkőnek számít az eddig legnagyobb példányszámban beszerzett F sorozat, amiből a 2700/2701 pályaszámú ikermotorkocsi kerül a múzeum kültéri vágányaira. Néhány éve még ez a sorozat határozta meg a nagyprofilos hálózat arculatát, de a vázszerkezetek hibái és repedései miatt folyamatosan csökken a számuk. A kiállításra kerülő szerelvény a '80-as évekbeli állapotára visszaalakítva kerül kiállításra, de ezen felül ezzel az egységgel nyitották meg 1980. október 1-jén a Richard-Wagen-Platz–Rohrdamm szakaszt. Ennek a 2017 márciusa óta műemléki védelem alatt álló szakasznak Rainer Gerhard Rümmler tervezte az állomásait, amik meglehetősen pszichedelikusnak hatnak manapság.

Az utolsó egyenáramú motorokkal készült sorozat, az F79.2 egyik tagja az Orenstein & Koppel gyárban épült 1980-ban.

A jövőt az évekig tartó előkészítés és többszöri nekifutás után tavaly tavasszal megrendelt J és JK sorozatok modellje jelenti, aminek a segítségével a sorozatgyártás előtti finomításokat is elvégzik majd. A kisprofilos hálózatra tervezett JK-ról készült részben müödőképes mock-up 2022 május végéig biztosan marad a múzeumban. Ezt a sorozatot 2032 és 2072 között szeretné üzemeltetni a BVG, ezért mindenképpen fontos volt az akadálymentességi követelmények betartása és az együttműködés az ezirányú szervezetekkel – mondta el Jure Mikolčić, a Stadler Rail AG németországi vezérigazgatója. A leendő jármű teljesen berlini: a dizájner Büro Staubach, a mock-upot megépítő IFS Design UG és a gyártást végző Stadler Pankow is a városban található.

115 évnyi különbség van a két metrókocsi között

Igaz, hogy még csak modell, de a végleges termékhez nagyon közel áll

A vezetőfülke és egy kocsinyi utastér is bejárható lesz

A szállításról és az összeépítésről a BVG készített egy rövid videót is

Adorján Péter