A lassan-lassan végre melegedő időjárást kihasználva néhány napot töltöttünk el a Genfi-tó környékén, ahol a vasút- és közlekedésrajongók is bőven találnak maguknak érdekességeket. Mai képes összeállításunkban felkeressük Genfet, üldögélünk a szőlőhegyek között Lavaux-ban és megnézünk két érdekes vasútüzemet Yverdon környékén.
A kiindulópontunk Lausanne városa, azonban itt fogjuk a legkevesebb időt tölteni. A város azonban kiváló központi helyen fekszik a környék felfedezéséhez és nem mellesleg maga is nagyon sok programot tud nyújtani, nem csak közlekedésbarátoknak.
Lausanne-ban az egyik fő közlekedési eszköz az m2-es jelű metróvonal. Ez a Genfi-tó partjától kapaszkodik fel 338 métert a város magasabban fekvő részeire. Erről az üzemről később még részletesebben is beszámolunk a RegionalBahn oldalain.
Genf [Genève]
Utunkat Genf környékén folytatjuk. A Genfi-tó partján, Svájc legnyugatibb csücskében fekszik a kétszázezres város, amelynek vonzáskörzete azonban a határon is átnyúlva jóval nagyobb. Sokezer ember ingázik itt nap mint nap a környező településekről a központba, illetve normál körülmények között kedvelt turistacélpont is.
Első megállónk a reptér alatti állomás, ahol szinte minden távolsági vonat végállomásozik az ország keletebbi részei felől érkezve. Most persze a járványhelyzet miatt a forgalom elenyésző, de egyébként itt nagy tömegek szoktak vonatra szállni.
Svájc legnyugatibb állomása a Genftől nem messze, közvetlenül a francia határon található La Plaine. Itt csak egy peron van, csak a Genfből félóránként idáig közlekedő Léman Express vonatok állnak meg, a távolsági, nemzetközi vonatok itt áthaladnak.
Genf pályaudvara, korábban Cornavin, ma az SBB (itt CFF) már csak Genève-ként írja. A sok távolsági vonat mellett áthaladnak itt a Léman Express regionális vonatok, illetve itt végállomásoznak a Franciország felől érkező TER és TGV vonatok is. A képen egy St. Gallen, Zürich, Neuchâtel felől érkezett ICN vár a továbbindulásra végállomása, a genfi reptér felé.
A reptér felől pedig érkezik egy klasszikus Re460-as ingavonat, amely nemrég kezdte meg útját IR 90-es számon Lausanne, Montreux, Brig felé
A francia nemzetközi forgalomban járnak át Genfből vonatok Grenoble, Valence illetve Lyon felé. Ezeket a vonalakat az SNCF ingavonatai szolgálják ki.
Az ingavonat másik végén, a Corail kocsik mögött egy BB 22200-ás sorozatú mozdonyt találunk
Ezen a ponton nem mehetünk el szó nélkül a nemrég felépített új regionális vasúti koncepció mellett. Genfben régi álom volt a belváros vasúti elérhetőségének javítása és a szomszédos franciaországi település, Annemasse közvetlen elérése. Ehhez épült az elmúlt években Lancy-Pont-Rouge és Annemasse között egy város alatti kétvágányos vasúti alagút, négy további köztes állomással, melyek közül Eaux-Vives van kifejezetten a belváros alatt, eddig csak a helyi villamosokkal és buszokkal elérhető helyen. Ez az alagút azonban csak a központi kulcseleme annak a hálózatnak, amelyet a 2019-es menetrendváltással indítottak be. A Léman Express (Lac Léman a Genfi-tó francia neve) elnevezésű S-Bahn-hálózat részét képezi a svájci Coppet és a franciaországi Annemasse központi szakasz, ahonnan a vonatok azonban tovább közlekednek a környék távolabbi részeibe is. Ezzel egy integrált, határon átnyúló gyors közösségi közlekedési hálózatot alkottak, a környék utazási opcióit lényegesen feljavítva.
A Léman Express hálózati térképe, középen Lancy-Pont-Rouge és Annemasse között az új földalatti szakasszal
Az SBB Flirtjei a franciaországi Annemasse állomáson a Léman Express szerinti dizájnnal. A nemzetközi hálózat innen Evian, Annecy és St-Gervais felé megy tovább.
Az SNCF a Léman Express szolgáltatásban Altom Coradia Polyvalent motorvonatokkal képviselteti magát. A Genf belvárosa alatti Eaux-Vives állomásra érkezik épp egy ilyen szerelvény Annemasse felé
Ugyan a genfi villamosbeszerzések sorozata nem áll meg, a hálózaton még mindig találkozni régebbi DÜWAG kocsikkal is, itt épp a fent említett vasútállomás feletti téren
Lavaux
Utunkat a Genfi-tó partján Lausanne és Vevey között, a Lavaux régióban folytatjuk. Itt a tóparttól meredeken emelkedő hegyoldalon a szőlősorok között kanyarog a Lausanne–Fribourg és a Lausanne–Vevey vasútvonal is, amelyek remek fotóhelyeket kínálnak.
Két festékszagú Flirt 3-as kapaszkodik fel Lausanne-ból Puidoux felé Lavaux szőlősei között a délelőtti napsütésben
Ugyanitt egy hosszú Twindexx az IC 1-es vonalon Fribourg, Bern, Zürich, St. Gallen felé
A helyi S-Bahn-vonalakon még az RBDe 560-as, azaz NPZ szerelvényekből is találunk néhányat, bár ezeknek a napjai a Flirt 3-asok érkezésével meg vannak számlálva
A tehervonatok nagy része Genfből inkább Yverdon felé megy, de néhánnyal azért a fribourgi vonalon is találkozhat a szerencsés fotós
A svájci távolsági közlekedés alapját képező Re460-as által továbbított IC 2000-es ingavonatok természetesen itt is megtalálhatóak, itt éppen egy IR 15-ös jelzésű Genf–Luzern útirányú vonat képében
A tóparti vonalon is nagy a forgalom, erre jönnek például az Olaszország felől érkező vonatok is, már persze azon kevés, amely a koronavírus-járvány miatti korlátozások ellenére is közlekedik
A késő délutáni napfényben halad St-Saphorin falvacska mellett a tóparton egy IR 90-es vonat a Brigből Genfbe tartó útján
Itt is találkozni még NPZ-ekkel, itt épp két háromrészes egység halad Lausanne-ból Vevey felé. Ezen a szakaszon ugyan helyenként a tópartról is lehet vasútfotózni, de egy drón segítségével még látványosabb felvételek készíthetőek.
Közvetlenül Rivaz megállóhely mellett a tópartról fotózva is lehet azért szép összeállításokat fotózni. Itt már fél órával később a következő IR 90-es érkezik Brig felől.
A közlekedésrajongók errefelé azonban nem csak a sínen közlekedő járműveket csodálhatják. A Genfi-tavon a helyi hajótársaság sok gyönyörű régi gőzös és motoros hajót is üzemeltet a menetrend szerinti járatokon.
Ezen a vonalon gyakrabban találkozhatunk tehervonatokkal is, amelyek a Lausanne melletti teherpályaudvarról közlekednek Brig és a Simplonon át Olaszország felé
A szőlők között üldögélve azért néhány tájkép is belefér ezen a gyönyörű környéken
Fent egy SBB Flirt 3-as kapaszkodik Puidoux felé
A levegőből itt is izgalmasabb beállításokat lehet fotózni. A tájba gyönyörűen illeszkedve kanyarog a vasútvonal, azon pedig egy dupla Twindexx az IC 1-es vonalon Bern, Zürich, St. Gallen felé.
Chavornay – Orbe
Egy nappal később és néhány faluval arrébb egy üzemileg különleges vasútvonal volt a cél, mégpedig a Travys által üzemeltetett Chemin de fer Orbe–Chavornay, azaz az Orbe–Chavornay vasút. Ez az alig négy kilométeres, normál nyomtávolságú vasút Orbe városkát köti össze a Lausanne–Yverdon fővonallal. A személyszállítás valószínűleg csak azért maradhatott meg a mai napig, mert a vonal mellett több iparvágánnyal is rendelkező gyár van, így például a Nestlé egy üdítőitalgyára is. A helyi üzemnek a személyforgalomra egyetlen járműve van, egy rövid, kéttengelyes villamos motorkocsi. Ez azonban kapacitásában bőven megfelel az utasigényeknek is. A vonal ugyan normál nyomtávú, de az SBB-nél megszokott 15 kV 16,7 Hz helyett 750 V egyenárammal van villamosítva, így az átmenő vonatok esetleg Lausanne felől is komolyabb akadály elé lennének állítva. Az üzem jövője egyelőre azonban nincs nagy veszélyben, amíg ez a motorkocsi működik és a teherforgalom miatt a vonal fenntartására is jut, valószínűleg sokminden nem fog változni.
A vonal felső végállomásán, Orbe vasútállomásán tölti pihenőidejét a 14-es pályaszámú motorkocsi
A vonalon órás ütemes menetrend van, amely Chavornay-ben csatlakozik a helyi S-Bahnhoz. A menetrend szerint nyolc perces menetidő mellett Orbe-ban nagyjából 40 percet álldogálhat a motorkocsi és a vonatszemélyzet sem stresszeli túl magát valószínűleg.
A városkán folyik át az azonos nevű L'Orbe folyó, amely felett a vasút is áthalad. Az előtérben látható kőhíd Svájc legöregebb ma is álló hídjai közé tartozik, 1424-ben építették.
Orbe városát hagyja maga mögött a Chavornay-ig tartó rövid útján a vonal egyetlen villamos motorkocsija a gyönyörűen virágzó repceföldek között
Yverdon-les-Bains – Sainte-Croix
Mindössze néhány kilométerre Orbe-tól, a Neuchâteli-tó partján fekszik Yverdon-les-Bains városa, tőle nem messze, de jó 600 méterrel magasabban pedig Sainte-Croix. Ezen két települést köti össze a szintén a Travys által üzemeltetett Chemin de fer Yverdon–Ste-Croix (YSteC) méteres nyomtávú vasútvonal. A vonal első szakasza Baulmes állomásig nem emelkedik sokat, innentől viszont egy meredek rámpán kapaszkodnak fel a vonatok Sainte-Croix városáig.
A meredekebb szakaszról helyenként ha az időjárással is szerencsénk van, gyönyörű kilátás nyílik az Yverdon és Orbe közötti síkabb területre illetve messze a háttérben az Alpok havas vonulataira
Az elmúlt években az YSteC is szerzett be új motorvonatokat a Stadlertől, ahogy ezt sok már svájci keskeny nyomközű vasút is tette. Itt épp egy háromrészes motorvonat ereszkedik Sainte-Croix-tól nem messze a frissen zöldellő legelők között. A felhőlottón mondjuk nem sikerült eltalálni a nyerőszámokat.
Egy felfelé jövő vonatnál kicsit nagyobb szerencsével még a nap is épp sütött
Baulmes állomáson az YSteC mindenféle régebbi gördülőállománya álldogáll a mellékvágányokon jobb sorsra várva. A messze legérdekesebb jármű az egyedileg épített négytengelyes krokodil mozdony, amelyet még a becenevének megfelelően is fényeztek. A hozzáillő hóekével a durvább téli napokon még akár üzemben is láthatjuk a különleges gépet.
A völgyben itt is virágzik a repce, ami a Vuiteboeuf előtt röviddel haladó vonatnak is remek előteret ad, a hátteret pedig az Alpok szolgáltatja
Ez az érdekes összeállítású szerelvény egy új Stadler motorkocsiból, egy hozzáillő középkocsiból és egy régebbi generációs vezérlőkocsiból áll. Szerencsére ezek könnyen együtt tudnak működni, hiszen ugyanabból a gyárból gördültek ki. A képen ez a vonat hagyja el Baulmes-t.
(fotók: Berky Dénes)
(fotók: Berky Dénes)
Berky Dénes