2021. 04. 02.

Hétvégi gyors – 2021. március 27-április 2.

Alternatív hajtásra váltana a BKV. Nyomtávváltás a TPF-nél. Jobban teljesít az akkus vonat. Új menetrend Ticinóban. Garázstűz keseríti a Rheinbahn életét. Köln e-busz nagyhatalommá válik. Török buszt vettek Prágában.


Jobb, mint várták


Berlin | Németország2019 nyarán érkezett az első megrendelés az akkor még csak egyetlen példányban létező FLIRT Akku márkanevű, felsővezetéktől függetlenül is elektromosan közlekedni képes motorvonatokra. A svájc gyártó nem lőtte be túl magasra az akkumulátoros hatótávot, hiszen mindössze 80 kilométert vállalt. Az elmúlt két évben viszont kísérletek sorozatát elvégezve – ebben a német Szövetségi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium, a Berlini Műszaki Egyetem és az EWE Ag közműszolgáltató támogatásával – arra jutottak, hogy akár 185 km is lehet a hatótávja a teljeskörű engedélyekkel rendelkező járműnek. Ezt a közel három éves kutatást 15 ezer kilométer megtételével és annak adatait kielemezve állítja a gyártó, hiszen kétszámjegyű hidegben és 40 °C-os nyárban is hozta ezt a teljesítményt a jármű.

Úgy tűnik, tényleg az alternatív hajtásoké a jövő, ahol ma még dízelmotoros járművek szállítják az utasokat
(fotó: Stadler)


Forgalomba állt az első hosszú cica


Köln | Németország – Április 1-jén forgalomba állt a KVB-nél a 127-es vonalon az első MAN Lion's City 18 E, aminek különlegessége, hogy a hagyományosnak mondható B és C portáltengelyek is hajtottak egy-egy villanymotor által. Gyári adat szerint 270 kilométeres hatótávot olvashatunk, ami elegendőnek mondható városi környezetben egy műszaknyi közlekedéshez. Hamarosan Barcelonában is forgalomba áll egy másik példány, amivel a mediterrán éghajlaton nyújtott teljesítményt vizsgálják. Emellett élő megrendelések is vannak már a könyvekben: 11 szóló és 28 csuklós van gyártás alatt a nürnbergi VAG számára. Északról is érkezett már rendelés: a Gamla Uppsala Buss AB 12 csuklóst vett, illetve opcionálisan 2023-ig lehívhatnak még 45 csuklóst és 20 szólót is, hogy a mostani 220 darabos CNG-flottát megújítsák.

Egyelőre még teljesen fehér és gyári rendszáma van
(fotó: MAN)


Elektromos buszok Budapesten?


Budapest | Magyarország – Bár korábban már szerzett be a BKV tisztán elektromos meghajtású buszokat, a Modulo C68E típusú járművek nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ezen túllendülve döntött úgy a közlekedési cég, hogy 80 darab elektromos szóló autóbuszt kíván beszerezni. A TED-be feltöltött adatok szerint a telephelyeken meglévő 400 V-os hálózatra csatlakoztatható töltőoszlopokat is vásárolnak, ami a tisztán kábeles, telephelyi töltést vetíti előre. Minimális hatótáv meghatározása helyett fontosabbnak tartották hangsúlyozni az egybefüggő rendszámtartományt és a kevéssé megfogható komfortos utasteret. Opcionális tételként fedélzeti wifi és buszonként 10 USB-port került még a kiírásba. Méretként 11.5–12.8 méteres hossz, 2.55 méteres szélesség és maximálisan 3.4 méteres magasság került előírásra – ebbe bármelyik tapasztalt gyártó belefér.


Szélesedik a vasút


Bulle | Svájc – Húsvét hétfőn járnak utoljára a TPF méteres nyomtávú vonatai a Bulle - Broc Fabrique vasútvonalon a svájci Fribourg kantonban. Április 5-én este lezárják a vonalat, hogy megkezdjék az átépítését az eddigi 1000mm-es nyomtávról 1435mm-re. Az ötlet már régebben felmerült, hiszen Broc Fabrique végállomás mellett van a Nestlé tulajdonában álló Cailler csokoládégyár. Ide sokáig a TPF Bulle-ben rollbockra pakolt normál nyomtávú kocsikkal szolgálta ki a teherforgalmat. Ez természetesen lényegesen egyszerűbb lenne, ha normál nyomtávon lehetne haladni a gyárkapuig. Ezen túl lehetőség lenne A Bern és Fribourg felől érkező személyvonatokat Broc felé hosszabbítani, megspórolva ezzel egy átszállást. Ezen okokból döntöttek az 5,4 kilométer hosszú vasútvonal átépítéséről. Érdekes fordulat a történetben, hogy idő közben a Nestlé leállította a vasúti teherforgalmat a gyárhoz, mindent közúton szállítanank. Ezzel a nem kifejezetten olcsó átépítés kevésbé tűnik indokoltnak, de mégis kitartottak a tervek mellett.


Broc Fabrique végállomáson várja a TPF motorvonata az indulási idejét 2017. szeptemberében. Ekkor még messze volt a végleges terv, a méteres nyomtávú korszak azonban nemsokára lezárul
(fotó: Berky Dénes)

A projektadatok szerint a Bulle - Broc Fabrique vasútvonal 2021. április 6-tól 2022. december 10-ig lesz lezárva, amely idő alatt az utasokat busszal szállítják majd. Ezután a vonal már normál nyomtávval nyílik meg újra. A felújítás keretében természetesen az állomások és megállóhelyek utasforgalmi részei is megújulnak, magasperont is kapnak. Ezen túl kiváltanank majd három szintbeli keresztezést is és a Trême feletti hidat is újjáépítik.


Tűz van, babám!


Düsseldorf | Németország – Április 1-jén hajnalban eddig ismeretlen okból tűz ütött ki a Rheinbahn Heerdt nevű telephelyének autóbuszcsarnokában. Az esemény során sem emberéletben, sem a szintén itt tárolt villamosokban nem esett kár, viszont 38 autóbusz megsemmisült. A januárban forgalomba állított 10 Irizar ie bus közül 8 (csak a 6006 és a 6010 azonosítójú maradt ép), nyolc dízel csuklósbusz és 22 dízel szólóbusz – utóbbiak között az utolsónak szállított vadonatúj 10 MAN Lion's City 12C (7183-tól 7192-ig terjedő azonosítók) – lett a garázstűz martaléka. Hajnalban és délelőtt még voltak késések vagy járatkimaradások, de 10 órára sikerült minden járatot menetrendi időben közlekedtetni. Klaus Klar, üzemeltetésért felelős elnökségi tag szerint a legfontosabb, hogy nincs sérült és nagyon köszöni a város, a tartomány és a környező közlekedési vállalatok felajánlásait is. Az 1992-ben épített karbantartócsarnok fel volt szerelve tűzjelző rendszerrel, emiatt is lehetett, hogy csak közepes kétszámjegyű millióra saccolt anyagi kár keletkezett.

Az eszközök pótolhatóak, de egy ideig nem erről a telephelyről fognak forgalomba állni a járművek.
(fotó: Rheinbahn)


Újabb eladott EffiShunter


Česká Třebová | Csehország – A cseh piacon is népszerűek a CZ LOKO járművei: a ČD Cargo már több mozdonyt is beszerzett az elsősorban mozdonygyártással foglalkozó cégtől. A Subterra nevű kivitelezőcégnek készülő EffiShunter 1000-es azonban az első, amelyik már gyárilag beépített ETCS-sel rendelkezik. Egyéb műszaki paramétereiben megegyezik a társaival, ebben is egy 895 kW-os CAT C32 típusú motor fog dolgozni. A megrendelő pályépítéseknél fogja használni az új, korszerű dízelmozdonyát, melyet előreláthatólag 2022 első negyedévében vehet át.

A sárga színterv jónak tűnik, ha minden jól alakul 2022 áprilisában már nyíltvonalon is fotózható lesz
(grafika: CZ LOKO)


Végleges 2021-es menetrend Ticinóban


Ticino kanton | Svájc – A Ceneri bázisalagút megnyitása után április 4-ével befejeződnek az építési munkálatok Cadenazzo és Locarno között, ezzel életbe léphet a végleges 2021-es menetrend a déli svájci kantonban. Az elsődleges változás, hogy az RE 80-as számú vonatok április 5-étől Locarnóból a Ceneri bázisalagúton és Luganón át Milano Centrale állomásig közlekednek. Ezen felül a 2020. decembere óta a Gotthard hegyi vonalon át közlekedő SOB vonatok is elérnek Locarnóig az ideiglenes végállomás Bellinzona helyett. Ezekre a fő vonalakra épül az összes többi S-Bahn a térségben, amelyeket az SBB és a Trenord közös társasága, a TILO üzemeltet. A Ceneri hegyi vonalon át csak az S90-es jelzésű, Giubiascótól Mendrisióig közlekedő vonatok maradnak, minden más viszonylat a bázisalagúton át fog közlekedni. A Gotthard tengelyen a mindenholmegállós S-Bahnok Biascától Como S.Giovanniig fognak közlekedni, ezzel kiszolgálva Ticino fő közlekedési útvonalát. A nemzetközi S-Bahn-vonalak tekintetében megmaradnak a Cadenazzo és Gallarate között közlekedő S30-as vonatok, de csúcsidőben Bellinzonából indulnak. Ezen túl a Bellinzonából Mendrisión és Galleratén át Malpensa reptérig közlekedő viszonlat egyes vonatok esetében egészen Airolóból indul, ezzel még jobban kiszolgálva a Leventina-völgyet. A Ceneri-bázisalagútnak köszönhetően a menetidők is jelentősen lerövidülnek, Bellinzona és Lugano között 30 helyett 19 percre, míg Locarno és Lugano között 59-ről 29 percre.


Szemmel láthatóra bővül a flotta


Köln | Németország – Újabb 51 elektromos csuklóst rendelt a Kölner Verkehrs-Betrieb (KVB) a holland VDL-től. Az újabb darabok is a BRT-dizájnos VDL Citea SLFA-181 típusba tartoznak majd, de a jelenleg elérhető legnagyobb akkumulátorral épülnek, aminek 525 kWh a kapacitása. Nem ez az első megrendelés, hiszen 9 ilyen busz már forgalomban van és ezzel a rendeléssel együtt már 113 darab lesz forgalomban 2022 végén. A töltés mind a telephelyen, mind a napi üzem során a tetőre szerelt „rúdáramszedő” segítségével történik, ami gyorstöltésre is alkalmas bizonyos végállomásokon. Idén a 141, 145, 149, 150, 153 és 159 jelzésű, jövőre a 126, 142, 146, 151, 152, 155 és 196 jelzésű vonalakon váltják majd folyamatosan elektromosak a dízelbuszokat.

Kölnben erősen elköteleződtek az elektromos buszüzem mellett
(fotó: Christopf Seelbach / VDL)


Utazik az étkezőkocsi


Schlieren | Svájc – Az eredetileg a még különálló Bernina Bahn társaság által 1927-ben beszerzett két étkezőkocsi hosszú életük során sokmindent láttak már. A WR 3814-es pályaszámú kocsi több átalakítás és felújítás után ma a WR-S 3820-as pályaszámot viseli és az Alpine Classic Pullman Express Piano Bar nevű kocsijaként jár különvonatokban. Társa, a WR 3813-as kocsi nem volt ilyen szerencsés, miután 1990-ben elkerült az RhB-tól, Svájcban több helyen várta félreállítva a sorsát. Végül 2003-ban az RhB visszavásárolta, majd a helyhiány miatt nagyjából az egyharmadát levágták és később a Bergünben található Albula-vasútmúzeumban került kiállításra. Most a Schlierenben található WAGI múzeum kérte kölcsön, hiszen 1927-ben ennek a gyárnak a kapuján gördült ki a kocsi. Itt kisebb kitakarítás után a fél étkezőkocsi az kiállítás részét képezi majd egy ideig. Hogy pontosan meddig hirdeti a nagy múltú RhB-t a kocsi a WAGI múzeumban arról egyelőre nincs információnk.

Érkezik a különleges szállítmány a Zürich melletti Schlierenben található WAGI múzeumba
(fotó: Club 1889)


Megújulás folyamatban


Berlin | Németország – A Berlin környéki RB20 és RB24 vonalakon találkozhatnak először az utasok azokkal a megújult Talent 2-es motorvonatokkal, amiket a Netz Elbe-Spree elnevezésű koncesszió keretében a berlini Stadtbahnon és a kapcsolódó viszonylatokon közlekedtet majd a DB. Kényelmesebb ülések, könnyebben elérhető konnektorok, WLAN, nagyobb járatinformációs monitorok és megnövelt csomagtér várja majd az utasokat. Összesen 41 motorvonat újul meg az Alstom Hennigsdorfban található üzemében, illetve a DB saját gondozásában 145 emeletes kocsi Wittenbergben és 31 mozdony Dessauban hasonló színvonalon, hogy 2022 decemberétől teljes mértékben korszerűsített járművekkel üzemelhessen a hálózat.

Megnövelt többcélú tér és otthonosabb mosdó is várja az utasokat
(fotó: Pablo Castagnola / DB AG)


A szomszédság hagyján, de az átok az török


Prága | Csehország – A PID egyik szolgáltatója az About Me s.r.o. egy, az európai piacon eddig kevéssé ismert gyártótól, a BMC-től vásárolt autóbuszokat, természetesen előírásszerű fényezésben. A nagyobbik, a karrierjét a 164-es vonalon kezdő  BMC Procity 10,6 nem egyedül érkezett a cseh fővárosba, májusban két kisebb társa (BMC Neocity 8,5) követi, igaz ők a város másik végén, a Budějovická metróállomástól induló 117-es és 203-as vonalakon járnak majd. Arról, hogy várható-e további beszerzés a török gyártótól, arról egyelőre nincs információ, a többi üzemeltető majd a későbbiekben dönthet az About me tapasztalatai alapján.


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.