Karlsruhe a modern tram-train-hálózatok alfája és omegája, 26 éve üzemel folyamatosan növekvő utasmennyiséget szállítva a városi és elővárosi vasutak integrációjának eredménye. Manapság is sokszor ehhez viszonyítják a merev szabályrendszereket felpuhító vagy átlépő vaskerekű közlekedési megoldásokat.
Karlsruhe egyre közelebb kerül a Kombilösung megnyitásához, amit az idei menetrendváltásra, 2021. december 12-re terveznek. Nyolc hónappal az első próbajáratot követően már a jövőbeli követést modellezték pénteken és szombaton éjszaka: pénteken 20 járművel 20 perces, szombaton 32 járművel 10 perces követésben terhelték a pályát és a biztosító berendezést. Az éjszakai stressztesztek sikeresnek bizonyultak, az adatok kiértékelése után pedig az apróbb finomhangolásokat fogják elvégezni a szakemberek. A mostani tesztek azért is fontosak, mert a Marktplatz alatti deltában óránként 72 járműnek kell biztonságosan elhaladnia december közepétől.
Egy városi villamos (Vossloh Citylink, VBK NET 2012) érkezik a Durlacher Tor állomásra
Az alagútrendszer másik ágán is folyik a munka, a kisebb kihívást jelentő közúti alagút már majdnem teljesen kész, már az Ettlinger Tornál lévő bevásárlóközpontba is behajthatnánk. A villamosok és Stadtbahnok számára pedig még bőven van munka az új felszíni vágányokkal, de a közúti forgalom is kénytelen kikerülni a közműfektetések helyszíneit. Célállapotként egy a korábbi városi autópályánál csendesebb környezet jön létre az átmenő közúti forgalom eltűnésével.
Ahol lehet, ott füvesített vágányt építenek, emiatt a pálya magánaljakon nyukszik majd
(fotók: KASIG)
(fotók: KASIG)
Az innováció továbbra is jelen van a város életében, hiszen egy hete vehető igénybe az EVA-shuttle (Elektrisch, Vernetzt, Automatisiert) névre keresztelt autonóm minibusz Dammerstock és Weiherfeld kerületkeben. Amint azt az ilyen szolgáltatások esetében már megszokhattuk, hivatalos útvonal és menetrend nélkül, az utas okostelefonjára telepített applikációval hívható a minibusz és Dammerstock állomás elérésére használható. A szövetségi kormányzat által is támogatott kutatási projektben június végéig lehet részt venni, az üzemidő áprilisban 9 és 18 óra, májusban és júniusban 8 és 17 óra közé esik. Összesen három EasyMile EZ10 járművet biztosít a DB-hez tartozó ioki – a kisbuszok a projektnév után az Ella, Vera és Anna neveket kapták. Természetesen továbbra sem teljesen önállóak ezek a járművek, a hatályos jog miatt mindenképpen kell rá egy képzett járművezető is, aki korrigálja a számítógép hibáit és kikerüli a váratlan akadályokat.
A hat helyett jelenleg csak három utas használhatja egyszerre a minibuszokat
(fotó: Paul Gärtner)
(fotó: Paul Gärtner)
Berlinben nem elég nagy a minibusz
Miközben Karlsruhéban éppen elindul az önvezető autóbuszos közlekedés, Berlinben pénteken hivatalosan is megszűnik a Charité mindkét telephelyén három éve bevezetett szolgáltatás. A Berliner Zeitung beszámolója szerint annak ellenére szűnik meg a meglehetősen nagy területen fekvő kórházakban a belső busz, hogy mintegy 10 ezer utast szállítottak már el, illetve január óta nincs engedélye a BVG-nek ezekkel a járművekkel utasokat szállítani a túlzottan kis beltér miatt. Utóbbi problémával küzdenek Tegelben is, ahol a korábban 16 ezer utast elszállító See-Meile néven üzemelt vonalon most is köröz egy minibusz, de a korábbi utasok csak kívülről nézhetik. Mivel a januárban 328A számot kapott vonal szintén kutatási projekt keretében közlekedik, ezért már most tudható, hogy csak év végén lejár az ideiglenes engedély. Láthatóan van igény ezekre a kis méretű járművekkel kiszolgált visznylatokra, a hivatali megfontolások miatt mégsem lehet sikerként elkönyvelni a pénzégetést.
2020 januárjában még utazhattunk az egyik első közúti forgalomban részt vevő minibusszal
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Adorján Péter