Több változás is bejelentésre került a héten a prágai közösségi közlekedéssel kapcsolatban. Újraéledő viszonylatszám kerül a térképekre júniusban, de többet is kell majd fizetni az utazásért augusztustól.
Emelkednek augusztustól a jegy- és bérletárak Prágában. A díjszabásban utoljára 10 éve, 2011-ben történt ilyen jellegű változás, azóta csak az egyre bővülő zónák kerültek bele a megfelelő táblázatba. Bár többször felmerült, hogy a havi és az éves bérlet ára is emelkedik, erre végül nem került sor. Az arcképes havibérlet 550, az éves jogosultság pedig napi 10, azaz összesen 3650 korona marad. A rövidebb, 30 perces jegy ára 24-ről 30 koronára; a hosszabb, 90 perces pedig 32-ről 40-re. Változnak a napijegyek árai is: az egynapos jegy 10 koronával 120-ra; a háromnapos pedig 310-ről 330-ra. Az Prágán kívüli zónákban emelkednek a jegyek és a bérletek árai is: a jegyek időtartamtól függően 2 és 30 korona közötti összeggel emelkednek. A közlekedésbarátok által szintén kedvelt 24 órás összzónás jegy is drágul: 240 korona helyett 300 lesz. Az arckép nélküli bérletek is drágulnak: a 30 napos 670-ről 100 koronára, az éves 6100-ról 7800 koronára. Van megszűnő díjtermék is: kivezetésre kerül az 5 hónapos bérlet.
Minden rövidebb idejű jegy ára emelkedik, ahogy a AE jelzésű közvetlen reptéri autóbuszjárat viteldíja is 60-ról 100 koronára. Ha valakinek nincs bérlete, a siklóért is fizetni kell: 60 korona lesz egy út.
Az arcképes bérletek nem, de az arckép nélküliek viszont jelentősen drágulnak. Új termék lesz az alacsony jövedelműek kedvezményes bérlete, amit az eredetileg tervezett éves helyett csak 30 és 90 napos verzióban válthatnak az erre jogosultak.
Nem elírás a táblázat: bár csak 9-es a jelenlegi legmagasabb zóna, Prága viszont négyet tartalmaz (a P két zónának felel meg, a városhatárig pedig még kettő található: a 0 és a B)
Az elővárosban a bérletek is változnak. Az egyzónás havibérlet 300-ról 375-re, az 5 zónás 1130-ról 1413-ra, a 10 zónás pedig 2220-ról 2775-re.
De vannak ám vidámabb hírek is a cseh fővárosban. Visszatér juniustól a 19-es szám a prágai villamoshálózatra: a 2020-ban épült, új Pankrác végállomás így végre értelmet nyerhet. A szűk három hónap alatt épült delta és új pályaszakasz eddig használaton kívül volt: egy-két próbamenet kivételével leginkább parkolóként funkcionált. Pankrác végállomás sajátosságai miatt a 19-es viszonylaton csak kétirányú villamosok közlekednek majd, így a KT8D5R.N2P típus kedvelői figyelmébe is ajánljuk az új vonalat.
Ennek apropóján néhány további változás is lesz a hálózat délkeleti területén, emelkedő számsorrendben a következőképpen:
- új végállomást kap az 5-ös viszonylat: a villamos főműhely helyett (Ústřední dílny Dopravního podniku) a Žižkov kocsiszín lesz a végállomása, valamint egyúttal Flora metróállomást sem érinti
- rövidebb útvonalon jár a 13-as: Černokostelecká helyett a 15-össel közös Olšanské hřbitov huroknál ér véget a vonal
- a 16-os is rövidebb utat fog bejárni: nem Palmovka és Kolbenova metróállomás érintésével éri el Lehovec végállomást, hanem az 5-ös jelenlegi Ústřední dílny DP végállomásig jár majd
- a továbbiakban a 24-es villamos nem közösködik a Kubánské náměstí végállomáson a 6-ossal, helyette a jelenleg inaktív Náměstí Bratří Sýnků lesz a déli végállomása
- a 193-as busz legtöbb indulása a Pražského povstání metróállomásnál fog véget érni, csak óránként 2-3 menet közlekedik tovább Praha-Vršovice vasútállomáshoz
A 19-es villamos egyébként nem ismeretlen a térségben: már 1923-ban is a Náměstí Bratří Sýnků (akkor Nusle, Riegrovo náměstí) volt a déli végállomása. 1929-ben más útvonalon (Karlovo náměstí érintésével) de összekötötte Palmovkát Pankráccal. 1940-ben Pankrác helyett Spořilovba járt délen, északon viszont több lépcsőben hosszabbodott, a leendő 19-es villamos vonalán, 1949-re elérve Nový Hloubětínt. Ez egészen 1983-ig nem is változott, akkor viszont Moldva túlpartján lévő expónegyed a Výstaviště (ma Výstaviště Holešovice) lett a nyugati végállomása. 1985-ben, a B metró építése nyomán lerövidült Sokolovská (ma Florenc) végállomásig, 1987-ben pedig keleti irányban nyúlt Starý Hloubětín-ig. 1990-ben a hamarosan bevezetésre kerülő útvonallal szinte megegyező módon közlekedett a Kubánské náměstí-ig. 1998-ban már Lehovec volt az északi végállomása. 2008-tól a Kubánské náměstí helyett Nádraží Strašnice (ma Staré Strašnice) lett a déli végállomás, amely egy apró módosítással egészen a 2012. május 22-én történt megszűnésig fennállt.
Az új 19-es villamos vázlatos útvonala. Pankrác végállomáson vannak már tervek a további hosszabbításra, de az várhatóan majd csak a D metró építésekor készül el
Egyedül maradnak a keleti végállomásain a 6-os és 7-es vonalak, valamint újra állandó végállomásként funckionál majd a Náměstí Bratří Sýnků
(grafikák: PID)
(grafikák: PID)
Idén februárban is a korábbi funkciójában hasznosította a város a frissen épített vágányokat: hivatalos, fizetős parkolóhelyeknek adott helyet az új szakasz
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
Mellár Marcell