A Railjet márkanév bevezetésében az osztrák ÖBB jeleskedett és 12 év alatt fogalom, sőt alapkő lett. A ČD ugyan csak a lepattanóra ugrott rá, de az egységes szerelvények végsősoron elhozták a kívánt eredményt. A sztori, most úgy tűnik folytatódik.
„Összesen 180 új távolsági kocsit vásárol a cseh állami vasúttársaság” – jött a sajtóközlemény, cinikusan erre szoktuk azt mondani, hogy „jó, ezt azért osszuk el kettővel”. Ha nem is kettővel, de kilenccel kifejezetten érdemes: 20 új nemzetközi távolsági szerelvény érkezik a České dráhy flottájába. A Siemens és a Škoda közreműködésében készülő vonatok a Siemens Viaggio Comfort kocsicsaládra épülnek, ám a végső összeszerelés az itthon a Bézék által közismert Škoda Vagonka, Studénka városában található üzemében várható.
A kilenc kocsiból álló szerelvények összesen 555 ülőhelyet biztosítanak majd, a kínálat pedig a Railjetekhez lesz hasonló azzal a kivétellel, hogy a jelek szerint busniness class nélkül érkeznek. Cserében viszont 99 első osztályú, 456 másodosztályú ülőhely található bennük, valamint 18 hely az étkezőszakaszban. Az ablakban lobogást élvező vasútbarátok számára szomorú hír, hogy akárcsak az elődmodell, ez is teljes hosszában klimatizált, így lehúzható ablakok nélküli, ráadásul végig termes kivitelű lesz. Az, hogy WIFI lesz a vonaton, már szinte nem is említésre méltó dolog, az első osztályon található vezeték nélküli telefontöltési lehetőséget azonban még kevés járműben láthatta eddig az utazóközönség. A 230 V-os és 5 V-os (USB) csatlakozási lehetőségek szintén ma már szinte magától értetődőnek számítanak ebben a kategóriában. Az ablakokban is van egy kis trükk: azon kívül, hogy szokásos módon sötétített, a kor elvárásainak megfelelve figyeltek arra, hogy a mobilhálózatot kevéssé zavarja/szűrje. A fedélzeten természetesen három kerekesszéknek is lesz hely, valamint töltési lehetőség azoknak akik elektromos változattal érkeznek. Az igazán fiatalok is el tudják majd foglalni magukat egy-egy hosszabb út során: gyerekeknek játszósarok és mozi is lesz. Ami pedig a műszaki részleteket illeti, a kocsik természetesen nyomásálló kivitelűek lesznek, 230 km/óra legnagyobb engedélyezett sebességgel.
Az egységszerelvényekben 5 másodosztályú, 1 többfunkciós, 1 étkezőkocsi, 1 első osztályú betét és 1 első osztályú vezérlőkocsi lesz. A gyerekmozi a zárókocsiból átkerül a multifunkciósba, de a kerékpárszállítás lehetősége marad ugyanott. A korábbi szerelvényeken az infópont és a kerekesszékes utasok helye az étkezőkocsiban volt, ezek is átköltöznek a multifunkciósba és az étkezőkocsiban sem lesznek első osztályú ülőhelyek.
A kilenc kocsis egységvonat rajzán színekkel is megjelölték a különböző feladatú kocsikat
A klíma, a minőségi konyha vagy a tiszta mosdó szinte már meg sem mozgatja az utasokat, a WIFI és az áramvételezési lehetőség szintén alapértelmezettnek tűnik. Viszont a kihúzható ülés a másodosztályon, az egyre terjedő e-kerékpárok töltési lehetősége vagy a mobilhálózatokat is beengedő üvegek ma még különlegesek.
Vegyük sorba a szerelvény kocsitípusait: elsőként a Vectron mozdony fejmoduljával megáldott/megvert vezérlőkocsi. Marad tisztán első osztályúnak, de nem lesz benne business class.
Belülről akár egy Vectron is lehetne, hála a moduláris felépítésnek
A szerelvényenként egyetlen első osztályú betétkocsi kívülről nem mutat sok eltérést...
...belül viszont csak termes kialakítású lesz a bőrhuzatos 2+1-es, vegyesen páholyos és soros elrendezéssel.
A többcélú betétkocsi lesz a szerelvények központja: infópult, különleges igényekkel utazók helye és a kisgyerekes szakasz is ide kerül
Bár a látványterven még kicsit furán sterilnek hat a mozgásukban korlátozottak helye, de a beszállást elektromos működtetésű emelőrámpa biztosítja majd
Az előző szériában különlegességként jelent meg a sörcsap, amit ebben a verzióban is meghagytak
Szintén nem sok újdonságot mutat a másodosztályú betétkocsi...
...belül viszont a Cityjetből ismerős üléseket rajzolták oda, ahogy a belföldi mini-Railjetekben is ilyen lesz
A kerékpárszállító rész a szerelvény mozdony felőli végén kapott helyet, ahogy ez már megszokott az ÖBB és a ČD többi Railjet-garnitúráján is
A képen balról jobbra a szerződést jegyzők: Josef Capoušek, a Siemens Mobility s.r.o. gazdasági igazgatója; Roman Kokšal, a Siemens Mobility s.r.o. ügyvezetője; Jiří Ješeta, a ČD személyszállításért felelős vezetője; Ivan Bednárik, a ČD elnök-vezérigazgatója; Tomáš Ignačák, a Škoda Transportation alelnöke és Zdeněk Majer, a Škoda Transportaton igazgatósági elnöke
(fotó és grafikák: Siemens)
(fotó és grafikák: Siemens)
A szállításra 2024 és 2026 között kerül sor, a 20 szerelvényért pedig 12,5 milliárd koronát (ez nagyjából 172 milliárd forintnak felel meg) fizet a cseh államvasút. Első körben Csehország, Szlovákia, Németország, Ausztria, Lengyelország és Magyarország területére „papíroznák le” a kocsikat, a főbb bevetési vonalak pedig a jelenlegi Vindobona (Villach–Graz–Bécs–Brno–Prága), Berliner (Prága–Drezda–Berlin–Hamburg) és a Metropolitan (Prága–Brno–Pozsony–Budapest) vonatok lesznek. Arról, hogy mi fogja húzni-tolni a szerelvény egyelőre nincs pontos információ, bár nagy csalódás valószínűleg nem lesz, hiszen a Škodának évek óta nincs megrendelése a 109E típusára, valamint a vezérlőkocsi homlokfala kifejzetten a Vectronhoz fog hasonlítani. Korábban voltak olyan tervek, hogy a csak betétkocsikból álló mini-Railjet, illetve igény szerint hagyományos kocsikkal kiegészítetten közlekedik majd ezeken a fenti útirányokon, de azokat a kocsikat végül a kapacitáskorlátjuk miatt inkább belföldi forgalomban használják majd.
Adorján Péter, Mellár Marcell