2021. 04. 20.

Kerületek között kanyarog a busz

Újabb mérföldkövet ért el a Société des transports intercommunaux de Bruxelles/Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel a 2018-ban elindított hálózatfejlesztési tevében: elindult a város déli kerületeit összekötő 74-es busz, ami hamarosan még tovább hosszabbodhat.





Új, harántoló buszjáratot indított a STIB/MIVB tegnap 74-es számmal, amely három kerületet kapcsol össze és új területeket is feltár. Az új vonal Aderlechtből indul, ahol a még épülő, terepszint alatti Erasme/Erasmus metró telephely és a fölötte-körülőtte épülő Erasmus Gardens nevű lakónegyed kiszolgálását biztosítja az új Clémence Everard nevű végállomás. Clémence Everard az első belga orvosi egyetemen végzett női orvos, sebész, szülész volt. Rajta kívül még két megálló kapott női nevet: Marguerite Bervoets, aki a II. világháború alatti szabadságharcos neve Forest/Vorst központjában, Marie Curie neve pedig Anderlecht szélén, a róla elnevezett térnél kapott helyet.

A 9873 azonosítójú, 2014. október 13-án forgalomba állított Mercedes-Benz Citaro C2 lett a vonal hivatalos nagykövete. A hivatalos megnyitóra április 14-én került sor Uccle-Stalle/Ukkel-Stalle vasútállomáson.

A vonal új eljutási lehetőségeket és kapcsolatokat kínál: a metróra Erasme/Erasmus, Eddy Merckx, Veeweyde/Veeweide állomásoknál lehet, vasútra Forest-Est/Vorst-Oost és Uccle-Stalle/Ukkel-Stalle állomásoknál lehetséges átszállni. Utóbbi egyben a vonal átmeneti délnyugati végállomása is, amíg a Rue du Wagon/Wagenstraat nem készül el, hogy Uccle-Calevoet/Ukkel Kalevoet is elérhető legyen. Ezen felül a 82-es és 97-es villamosokra lehet átszállni Forest Centre/Vorst Centrum megállóban. A vonal többek között iskolákat is érint, a STIB/MIVB ezek közül az Ecole Les Trèfles, Ecole fondamentale Maurice Carême/basisschool Maurice Carême, Institut Decroly/Decroly-instituut, Val Fleuri és Ecole des Asters nevűeket emelte ki. Közintézmények közül a Hôpital Erasme/Erasmusziekenhuis nevű kórház, a Forest National/Vorst Nationaal koncertcsarnok érhető el közevetlenül az új járattal.


A teljesalakos reklámfólián a vonal legfontosabb pontjai láthatóak
(fotók: STIB/MIVB)

Még reklámfilm is készült az átadásról

Az új kapcsolattól az utasszámok emelkedését és a magángépjárművek használatásnak csökkenését várják a kerületek és a közlekedési cég vezetése is, ami összhangban van a néhány korábban bemutatott fejlesztési irányokkal. Egyik fő szemont az eljutási idő, ami a korábbi hálózaton 10-20 perccel volt hosszabb és több átszállást is be kellett iktatni.


Némileg gyorsított felvételen be is járhatjuk a vonalat – legalább virtuálisan

Parck XL28 – lakossági ötlet a városrendezésben
Még 2014-ben került átadásra az L28 nevű park, ami Koekelberg, Jette és Molenbeek-Saint-Jean/Sint-Jans-Molenbeek kerületek határán fekszik. Mára már kicsinek érződik a terület és civilek a park megnagyobbítását kívánják elérni egy online petícióval. Ehhez a Simonis és Belgica közötti metró- és vasúti vágányok lefedésével nyernének helyet, így az elválasztó hatás gyakorlatilag megszűnne és gyalogosan vagy kerékpárral átjárható lenne a terület. Életminőség szempontjából is hasznos lenne, hiszen a zajhatás csökkenne, miközben a levegőminőség javul.
A jelenlegi állapot nem túlzottan vonzó a közelben lakóknak...
...az elérni kívánt cél viszont sokkal élhetőbb
(grafikák: © PARCK XL28)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.