Az államvasút szerepe évek óta hagyományosan csökken. Mármint Csehországban. A regionális vonatok piacán már régóta futnak különböző vasúttársaságok, ám a távolsági vonatoknál, különösen a közszolgáltatásban közlekedőknél nem volt túl hosszú a lista, azonban a következő menetrendváltással újabb tételekkel bővül.
Leo Express, GW Train Regio, Die Länderbahn, KŽC Doprava, RegioJet. Csak néhány név a teljesség igénye nélkül azon vasúttársaságok közül, akik nem állami fenntartásúak, mégis közszolgáltatás keretében közlekedtetnek vonatokat Csehországban. „Nem állami, de közszolgáltatás? Nem értem!” – szól a rendszeresen visszatérő mondás, pedig egyszerű. Csehországban több cégnek is van vasúti személyszállításra engedélye, amelyet különböző módon hasznosítanak. Az üzleti alapú vonatozás hasonló mint a repülés: yield management az árazás terén, az utazási igényeknek megfelelő menetrend térben és időben. Utóbbira jó példa, hogy 2020 szeptemberében a cikk szerzője azon a napon utolsó Leo Express vonattal utazott Olomoucból Prágába, amely az előbbi városból 17 óra után nem sokkal indult. Végtére is válság van, értem meg jött a lefüggönyözött fekete FLIRT.
A másik, amikor a megrendelővel (aki távolsági vonatoknál relatíve értelemszerűen az állam) hosszú távú szerződés szerint, szigorú peremfeltételek mellett, előre meghatározott havi/éves juttatás ellenében, az állam által megrendelt útvonalon és időben közlekedteti a vonatait. Miután a korábban említett módon több társaság is jogosult ilyen feladatok ellátásra, így időről időre kialakul egyfajta versenyhelyzet. Ebből, az állami České dráhy az utóbbi időben egyre kevesebbszer kerül ki nyertesen. České Budějovice és Plzeň körényékén már több vonalon is a GW Train Regio szolgáltatott, ám bő két éve elsősorban Prága környékén elveszítette villamosítatlan gyorsvonatainak jelentős részét, valamint egyes régiókban szinte teljesen eltűnt az állami vasúttásaság. Csak hogy pár példát hozzak: Most, Žatec és Rakovník környékén már csak mutatóban maradt a klasszikus kék-fehér vonatokból.
Prágakerülő átlós
A 2021. év végén esedékes menetrendváltással egy újabb távolsági gyorsvonat tűnik el a České dráhy térképéről: az R23-as jelzésű Kolín–Nymburk hl.n.–Lysá nad Labem–Všetaty–Mělník–Ústí nad Labem hl.n. viszonylatú gyorsvonatokat a jövőben a RegioJet fogja üzemeltetni. Nem ez lesz az első távolsági vonat amit a RegioJet üzemeltet: 2019 decembere óta az R8-as jelzésű Brno–Ostrava–Bohumín vonalon már bizonyított a sárga társaság. Bár a cég egyelőre nem nevezte meg, hogy milyen kocsival fog szolgáltatni, az a sajtóközleményből azonban kiderül, hogy 200 km/órára alkalmas, légkondicionált, vezetéknélküli internettel és konektorokkal ellátott járművek lesznek. Ezek alapján az üzleti és az R8-ason közlekedő vonatokhoz hasonló színvonal várható.
A RegioJet szinte teljesen egységes szolgáltatást kínál az üzleti és a közszolgáltatási vonatain is
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Šumava Shuttle
De nem csak a távolsági vonatok piacán szűkül a České dráhy szerepe: Délnyugat-Csehországban, a Šumava-hegység körül is szolgáltatóváltás várható. Bár a környéken nem ismeretlen a GW Train Regio, hiszen a nyugati országrészben több helyen is találkozhatunk a jellegzetes narancssárga-zöld fényezésű motorkocsikkal, ám újabb vonalakon lesznek jelen. A 185-ös számú vasútvonalon két viszonylat is hozzájuk kerül: a P11-es jelzésű Horažďovice předměstí–Klatovy, valmint a P23-as Domažlice–Klatovy. Persze a térségben az állami vasúttársaság sem tétlen: a 170-es vasútvonal Plzeň-től délre eső szakaszán a Plzeň és Klatovy közötti szakaszon közlekedő személyvonatokesetében a hagyományos, mozdonyos szerelvények helyett alacsonypadlós, klímás motorvonatokkal (konkrétan RegioPanterekkel) fog szolgáltatni.
Tovább terjeszkedik a České Budějovice és Plzeň közötti mellékvonalakon a magánvasút
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Merre tovább, Alex?
Jelentős változások elé néz a most még a Die Länderbahn alá tartozó alex és a ČD által közösen üzemeltetett Západní expres (Praha hl.n.–Plzeň hl.n.–Furth im Wald–Schwandorf–München Hbf) is, ugyanis a cseh oldalon 2024-ben jár le az államvasút minisztériummal kötött koncessziója, a német oldalon pedig a BEG 2023 és 2026 közé írt ki üzemeltetési pályázatot. Természetesen a német és a cseh megrendelő is szeretné, ha 2026 decemberében lenne a nagy váltás, emiatt is folynak az egyeztetések. A német oldalon a most Schwandorfban stokkozó RE2 (München–Hof) és RE25 (München–Prága) már 2023-tól kettéválna és önálló vonatokként közlekedne, hogy a pontosságot növeljék, illetve a teljes menetidőt csökkentsék. Az átmeneti időszakra még lehetne pályázni használt járművekkel, de az évtized közepétől már csak új járművek közlekedhetnek majd itt. Sokunknak valamilyen motorvonat ugrik be, bár a Regensburg és Plzeň közötti közel 200 km hegyi vasút villamosítása egyelőre nincs benne a rövidtávú tervekben. A kínálat viszont nem változik: Hof felé napi 9, Prága felé napi 7 vonatpár lesz.
A BEG grafikáján jól látható a mostaninál üzembiztosabbnak ígérkező szétválasztás – már csak az üzemeltető kiléte kérdéses
Adorján Péter, Mellár Marcell