A BLS Neuchâtel és La Chaux-de-Fonds között az infrastruktúra felújítása és a kapacitás fejlesztése érdekében máricustól októberig teljes vágányzárat rendelt el. Ez idő alatt az utasokat buszok szállítják, de vasútbarátoknak érdekesebb hír, hogy ezzel erről a szakaszról elbúcsúztak az ikonikus EW III ingavonatok is. Ez azonban csak az első lépése a 2035-ig megvalósítani tervezett fejlesztéseknek, amelyek keretében közvetlen összeköttetés épül a két város között.
A Neuchâteltől (németül Neuenburg) La Chaux-de-Fonds-ig húzódó 29 kilométeres vasútvonal több mint 500 métert emelkedik 31 ezrelékes maximális meredekséggel 479 méterről a 3,2 kilométeres Les Loges alagútban található kulminációs pontig 1048 méteren. Most, hogy letudtuk a wikipedia adatokat, beszélhetünk az érdekességekről. A vonal üzemeltetője a BLS Netz AG, de csak az itt közlekedő vonatok csak egy része a BLS-é. A Bernből Neuchâtelen át La Chaux-de-Fonds-ig közlekedő IR 66-os vonatokat adja a rikítózöld társaság, hosszú évek óta az Re 465-ösök által továbbított EW III ingákkal. A többi vonatot a Transports Publics Neuchâtelois, avagy márkanevén transN közlekedteti és második generációs Flirtöket vetnek itt be. Ezek a vonatok Neuchâteltől La Chaux-de-Fonds-on át Le Locle-ig közlekednek és adnak így az IR 66-osokkal félórás követést.
Neuchâtel felől érkezett és gyors irányváltás után már La Chaux-de-Fonds–Le Locle felé gyorsít ki a transN Flirtje
Érdekesség még a vonalon Chambrelien állomás, amely a vonalon csúcsfordítóként funkcionál. A vonatok itt ma menetrend szerint három perc alatt irányt váltanak, hogy a hegyen felfelé vagy lefele ugyanabban az irányban hagyják el az állomást amerről jöttek. Erre a terepviszonyok miatt van szükség, az 1850-es évek technológiájával pedig ez volt a legegyszerűbb megoldás. A gőzmozdonyok korában ez persze sokkal több kellemetlenséget okozott, hiszen ezeket itt egy fordítókorongon meg is kellett forgatni. Ma már erre az inga- és motorvonatokkal persze nincs szükség, de az irányváltás megmaradt.
Chambrelien állomás ma már nem létező korongján fordítják az SBB A 3/5 617-es pályaszámú gőzmozdonyát valamikor az 1930-as években
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
A vonal komoly felújításra szorul, nemcsak a pálya szempontjából, de főleg az utasforgalmi infrastruktúra tekintetében. A BLS 2021. máricus elsejétől október 31-éig komplett vágányzárat vezetett be, amely idő alatt a vonal megkaphatja a szükséges fejlesztéseket. Így az összes állomás akadálymentesített lesz, a vasúti infrastruktúrát pedig modernizálják a mai sztenderdek szerint. Ezzel a BLS biztosítja a vonal hosszútávú jövőjét. A vasútbarátok számára további fejlemény, hogy az IR 66-os vonalon közlekedő EW III ingavonatok ezzel március elsejével el is búcsúztak a Neuchâtel–La Chaux-de-Fonds szakasztól, hiszen mire a vonalat novemberben újranyitják, itt már minden valószínűség szerint a BLS új Flirtjei fognak közlekedni. Ezzel egy hosszú korszak zárul le a kalandos életű, eredetileg az SBB kötelékében Swiss Express-ként közlekedő kocsiknak. A teljes kivonásuk valószínűleg még várat magára egynéhány évet, de már ez is a horizonton van.
Röviddel Les Hauts-Geneveys állomás után ereszkedik Chambrelien felé a BLS Re 465-öse által vonatatott EW III ingavonat 2020 decemberében. Mire a vágányzás véget ér, itt valószínűleg már a BLS új Flirtjeivel utazhazunk majd az ex-Swiss Express kocsik helyett
(fotók: Berky Dénes)
(fotók: Berky Dénes)
A vágányzár alatt a Biel/Bienne–La Chaux-de-Fonds vonatokat meghosszabbítják Le Locle-ig, míg Neuchâtel és La Chaux-de-Fonds között buszok szállítják majd az utasokat. Lesz egy direkt, köztes megálló nélküli gyorsbusz és egy amely a köztes falvakat is kiszolgálja majd.
Az idén márciustól októberig tartó vágányzári térkép, amelyen az összes pótlóbusz és alternatív eljutási lehetőséget feltüntettek
A vonal felújítása azonban messze nem az utolsó kilátásban lévő fejlesztés a környéken, hiszen Neuchâtel kantonnak komoly tervei vannak a kanton fővárosának közösségi közlekedésével. Ennek fontos része a Neuchâtel állomástól nyugatra található kétvágányos szakasz kapacitásbővítése egy harmadik vágánnyal, hogy az Yverdon-les-Bains–Genf és La Chaux-de-Fonds felé közlekedő személy- és tehervonatok itt a jövőben tervezett sűrítések után se akadályozzák egymást.
A STEP 2035 országos projekt Neuchâtel környéki elemei térképen ábárzolva, amelyen látszanak az egyes infrastruktúra-fejlesztések. Jobbra pirossal a teljesen új közvetlen vonal, a többi tervezett, de még nem fixen eldöntött fejlesztés pedig zölddel
A végső cél azonban egy direkt vonal lesz, amely Neuchâtelből keletre indulva egy hosszú alagúton át érne el La Chaux-de-Fonds-ba, így kikerülve a fent említett szük keresztmetszetet és a Chambrelien állomáson történő irányváltást is, a menetidő pedig kevesebb mint a felére csökken majd. Így a két város között a vonatok számát óránként négyre lehet majd emelni, két gyors és két mindenhol megállós személyvonattal. Tervben van még egy kapcsolat a La Chaux-de-Fonds felé induló vonalról Corcelles és Bôle között, amivel a Travers felé közlekedő vonatok Auvernier-ig sem a fővonalat terhelnék. Ezen túl kilátásba helyeztek egy Chambrelien állomást elkerülő alagutat is, amivel az itteni irányváltást is meg lehetne szüntetni, de erről konkrét döntés még nem született, hiszen a direkt vonal megépítésével erre kisebb szükség lenne.
A régiós hosszú távú tervekben természetesen nem csak a vasútról van szó, de a közúti közösségi közlekedésről és általában a közütak fejlesztéséről is, amivel egy közös mobilitási irányt követhet minden infrastruktúra-fejlesztés. Ilyenre Svájcban nem egy példa van, jellezően 10-15-20 évre előre terveznek, így elkerülhetőek az ad-hoc ötletszerű pénzszórások olyan fejlesztésekre, amelyek a későbbi koncepciókba nem illenek bele.
A régiós hosszú távú tervekben természetesen nem csak a vasútról van szó, de a közúti közösségi közlekedésről és általában a közütak fejlesztéséről is, amivel egy közös mobilitási irányt követhet minden infrastruktúra-fejlesztés. Ilyenre Svájcban nem egy példa van, jellezően 10-15-20 évre előre terveznek, így elkerülhetőek az ad-hoc ötletszerű pénzszórások olyan fejlesztésekre, amelyek a későbbi koncepciókba nem illenek bele.
Berky Dénes