2021. 03. 26.

Hétvégi gyors – 2021. március 20-26.

Retró motorkocsi az RhB-nál. Elhanyagolt pályaszakaszt javít a MÁV-csoport. Újabb speciális Stadler-járművek. Elektromos buszok minden mennyiségben. Költöző nosztalgiaflotta Prágában. Münchenben nem elég az S-Bahn.


Pályafenntartással a késések ellen


Vecsés–Monor | Magyarország – Körülbelül fél éven át kell az alapmenetrendtől eltérő eljutásra berendezkednie a 100a vasútvonal utazóközönségének, hiszen április 6-tól Vecsés és Monor között újul meg 15 év elhanyagolás után a pályaszerkezet. Az ország legforgalmasabbjának számító vasútvonalon napi 210 személy- és 50 teherszállító vonat közlekedik, de az 5 perces késés eddig szinte alapértéknek számított – ezen a szomorú helyzeten szeretne változtatni a MÁV-csoport. Ehhez 33 kilométernyi vágányzat cseréjét végzi el a MÁV FKG 20 milliárd forint ellenében őszig, amikorra a Nyugati pályaudvar felújított csarnoka is megnyílik.
Legfőbb változásként a Vecsés állomásig rövidített S50-es vonatokat kell kiemelni, amelyek 30 percenként indulnak Budapestre, de Üllő és Monor vasúállomása felé és felől is lesz egészen esetlen módon buszcsatlakozás. Vecsés-Kertekalja és Hosszberek-Péteri utazóközönsége számára a busszal bejárhatatlan közúthálózat miatt nem tudnak valódi alternatívát nyújtani, ők a Volánbusz szolgáltatásai felé lesznek kénytelenek orientálódni. A távolsági forgalomban a legfőbb változás, hogy a debreceni IC-k Ceglédig közvetlen kocsiként továbbítják a sebesvonatokat, emiatt változik ezek menetideje is. További változás, hogy a debreceni és szegedi IC-k is megállnak Monoron, így valamennyire pótolják a kieső Z50-es vonatokat. A Volánbusz eddig még nem közölte, hogy miként változtatja meg – már ha egyáltalán – a monori állomáson csatlakozó autóbuszok menetrendjét. A meglehetősen barátságtalan formátumú vágányzári menetrendet már közzétette a MÁV-csoport, de sokkal egyszerűbb a hagyományos vagy a megújult felületű ELVIRA, illetve a MÁV applikáció segítségével tájékozódni.


Megújul a Vezúv-vasút


Nápoly | Olaszország – Az egyik legnagyobb és legjelentősebb regionális szolgáltató, az Ente Autonomo Volturno (EAV) tenderén győzedelmeskedett a Stadler, ahol akár 40 darab speciális építésű, 950 mm nyomtávolságú motorvonatot is szállíthat a spanyol üzeméből a svájci multi. A 40 méter hosszú egységeken oldalanként 5 ajtópár könnyíti majd az utasforgalmat. Első körben 23 járművet rendel majd a Campania tartományban aktív szolgáltató a Circumvesuviana hálózatra, ahol jelenleg még a '70-es években gyártott motorvonatok is közlekednek.

Megbízhatóbb, korszerűbb járműveket kapnak a Vezúv-kerülő vonlak
(grafika: Stadler)


Töretlen a bizalom, immár elektromosan is


Ostrava | Csehország – 20 éve az első Solaris Urbino buszok – amik még hagyományos dízelüzeműek voltak – megvásárlásával került címlapra a Dopravní podnik Ostrava a.s. (DPO), mint az akkor új buszgyártó első külföldi vásárlója. Időközben a flotta szinte teljesen lecserélődött CNG-meghajtásúra, már csak 47 darab 77-es szériájú háziszámon futó Urbino 12 III üzemel belső égésű motorral. Meglepetést sem okozott, hogy újfent a spanyol-lengyel cégnél vásárolt be a DPO, immár 24 darab Urbino 12 electric került a kosárba, amiket jövőre kell leszállítsanak. Az Elektronokkal szerzett tapasztalatok alapján a 90 kWh kapacitású High Power akkucsomag kerül majd a buszokba, amik a hagyományos kábeles töltés mellett Top-Down rendszerű pantográfos töltést is támogatnak. Az üzem részére 24 mobil, 4 telephelyi kábeles és 4 pantográfos töltőt is szállítanak, utóbbiak helye egyelőre nem ismert. Az utasok az évek óta megszokottnak mondható szolgáltatáscsomagot kapják: díjmentes, vezetéknélküli internet, USB-csatlakozók, teljes klimatizálás és biztonsági videókamerák. A járművezetők életét a saját ajtószárny és a teljes fülkefal is védi majd. A tervek szerint az elektromos üzemű buszok terén már számottevő tapasztalattal rendelkező Hranečník garázs kötelékében találkozhatunk majd az új buszokkal.


Csökkenő környezetterhelés, több férőhely


Lübeck | Németország – Bár a Lübeck Hauptbahnhof és Travemünde Strand közötti vasútvonalat a 2008 decemberi menetrendváltásra villamosították, azóta csak hétvégente közlekedett itt elektromos meghajtású szerelvény. Schleswig-Holstein tartomány viszont a szerelvényfordulók átalakításával elérte, hogy ezen a vonalon is leváltsa a dízelüzemű LINT-eket és hétköznap is emeletes kocsikból álló, villanymozdonnyal vontatott ingavonatok közlekedjenek március 26-tól 130 helyett 300 ülőhelyet biztosítva. Főleg a nyári hétvégéken megmaradnak az akár hét kocsiból álló ingavonatok is.


Elektromosítás vidéken is


Burgasz [Бургас] | Bulgária – Összesen 44 elektromos autóbuszt vásárolt a Бургасбус [Burgaszbusz] a spanyol Irizartól. 34 ie bus 12 és 10 ie bus 18 érkezik szeptembertől kezdődően a troliüzemmel is rendelkező városba. Minden darabhoz jár majd egy 100 kW teljesítményű telephelyi kábeles töltő is, amivel 3 óra alatt lehet újratölteni a buszokat.


Újabb cseh mozdonyok mennek Olaszországba


Česká Třebová | Csehország – A CZ LOKO összesen 10 mozdonyt gyárt az olasz, pályafenntartással foglalkozó vasúttársaság, a CLF (Construzioni Linee Ferroviarie) részére. Az EffiShunter 1000 fantázianévre hallgató mozdonyok mellé 15 évnyi karbantartást is kért a megrendelő, amelynek a helyszíne szintén Olaszország lesz. A mozdonyok dízel-villamos erőátvitelűek, az erőt (már-már szokásos módon) egy 1000 kW teljesítményű CAT 3508 C típusú motor biztosítja. A típus nem lesz teljesen ismeretlen a célországban, hiszen már 13 ilyen mozdony dolgozik ott, 5 vasúttársaságnál.

A mozdonyok látványterve már kész, a kész példányok legkésőbb 2022 végéig leszállításra kerülnek
(grafika: CZ LOKO)


München is hannoverit vesz


München | Bajor Szabadállam, Németország – Tizenöt új motorvonattal bővíti a flottáját a müncheni S-Bahn. Az új vonatok 2022 végétől állnak majd fokozatos forgalomba, ám nem gyári újak lesznek: a hannoveri hálózattól vesznek át ugyanis ennyi 424-es sorozatú motorvonatot. A 424-esek a 2000-es hannoveri EXPO idejére kialakított S-Bahn-hálózat számára épültek, alapvetően a 425-ös sorozatú regionális motorvonatok egyik alváltozataként: fixen 76 centiméteres peronokhoz igazítva, tehát nem rendelkeznek lenyíló lépcsővel, egyebekben lényegében azonosak a 425.25-ös sorozatú regionális motorvonatokkal.
A használt járműveket a müncheni hálózaton az S2-es vonal külső szakaszán, Dachau és Altomünster között; az S4-es sűrítésére Geltendorf, Buchenau és a Hauptbahnhof között; valamint az S20-as vonalon Pasing és Höllriegelskreuth, illetve Grafrath között használják majd. A vonatok engedélyezett legnagyobb sebessége 140 km/h és nincsenek felszerelve LZB-vel, így jelenlegi állapotukban a Stammstreckén sem közlekedhetnek, viszont kiválthatnak „Stammstrecke-képes” vonatokat a fenti viszonylatokról és a többi vonalon is bővíthetik az utasok számára nyújtott férőhelykínálatot a BEG és az S-Bahn München között fennálló közszolgáltatási szerződésnek megfelelően.
A szerelvények a müncheni forgalomba állítás előtt felújításon esnek át, megújul és meglévő 423-asokhoz hasonló lesz a belső terük, új fényezést és megfelelő utastájékoztató rendszert is kapnak a vonatok a megrendelőszervezet, a BEG közleménye szerint.
A jobbára Stuttgartból néhány éve „lomizott” 420-asok, a „Szent Motorvonatok” kivonásáról vagy további sorsáról nem szól a BEG sajtóközleménye.


Tiszta '70-es évek


Landquart | Svájc – A Rhätische Bahn és a nosztalgiajárműveket fenntartó és különmeneteket szervező Club 1889 egyesület együttműködésében régi-új fényezést kapott a 46-os pályaszámú Bernina-motorkocsi. Az 1965-ben gyártott ABe 4/4 II-es sorozatú motorkocsi, amelyet 2010-ben az Allegrák érkezésével vontak ki a napi személyforgalomból azóta a pályafenntartáshoz tartozik. A kocsit a nyolcvanas évek végén festették a többi mozdonyról ismert felül piros, alul szürke, keskeny fehér csíkkal elválasztott dizájnra. Mivel a 46-os pályaszámú motorkocsi nosztalgia célú megőrzésre van kijelölve, most a landquarti főműhelyben visszakapta eredeti, telipiros, aranycsíkos fényezését. Az egyelőre nem változik, hogy a kocsit az infrastruktúra használja, de különmenetekre már így is sor kerülhet illetve középtávon a nosztalgia állományba kerülhet és akkor a belsejét is az eredeti állapotra tervezik visszaállítani.

A festékszagú 46-os motorkocsi a landquarti főműhelyben várja hogy visszatérhessen a Bernina-vasútra
(fotó: Club 1889)


Elektromosan szebb az élet


Moszkva | Oroszország – Két és fél éve közlekednek elektromos buszok az orosz fővárosban, ezalatt 9,8 millió liter gázolajat spóroltak meg, csak tavaly pedig 400 tonnányi CO2-kibocsátástól kímélték meg a város lakosságát. Ennek az útnak folytatásaként fogható föl a Kámai Autógyár (КАМАЗ) legujabb típusnak két hetes tesztje, amire ugyan még nem érkezett hivatalos megrendelés, de a fővárosi előírásoknak megfelelően építették meg a tatárföldi gyárban. A 48 ülőhellyel (ebből 4 teljesen akadálymentes) és 135 fős teljes kapacitással büszkélkedő csuklós autóbusz a már 400 példányban létező szóló típus továbbfejlesztése.

6292 és 6299 típusszámon is megtalálható, de csak 2022-től tervezik a sorozatgyártását
(fotó: Мосгортранс)


Ebusco csuklósban is – hamarosan


Deurne | Hollandia – Közel egy éve fejleszti a holland Ebusco a csuklós buszát, a héten pedig kiadtak egy termékbemutató videót, amiből megtudhatunk néhány alapvető fontosságú adatot a sikeres 2.2 modellen alapuló buszról. A weblapjukon egyelőre még nem szerepel a modell, de erősen bíznak önmagukban.



Varsóba szállít a Škoda


Plzeň | Csehország – Még a 2019 oktberében kötött szerződés alapján 37 darab, 6 kocsis metrószerelvényt szállít a lengyel fővárosba a Škoda Transportation. A 8 millárd koronás szerződésen felül további 7 szerelvény szállítására írtak alá opciót. A 90 km/h legnagyobb sebességre képes motorvonatok, 1500 fő kapacitásúak lesznek és kocsinként tartalmaznak egy helyet babakocsinak, egy helyet kerekesszéknek, valamint kerékpároknak is. 



Költöznek a nosztalgiavillamosok


Párga [Praha] | Csehország – A Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) új helyre költöztette a nosztalgiagyűjteményét. A Városi Tömegközlekedés Múzeum [Muzeum městské hromadné dopravy] gyűjteményét alapvetően a Hradčanská metróállomás közelében, a střešovicei kocsiszínben találhatjuk, ám most, kihasználva a koronavírus-járvány miatti korlátozásokat, korszerűsítésbe fogott itt a DPP. Többek között új tűzjelző és tűzoltó rendszert telepítenek, emiatt pedig „ki kellett lakoltatni” az itt honos nosztalgiakocsikat, amik a múzeumi gyűjtemény alapjait is adják. A járművek a Pankrác kocsiszínbe költöztek és itt is maradnak várhatóan júniusig: ekkora fejeződnek be a munkálatok Střešovicében és újul meg a pankráci térséget is kiszolgáló nuslei villamosvonal, ahol amúgy a 18-as járattal utazhatunk.


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell