2021. 03. 12.

Hétvégi gyors – 2021. március 6-12.

Villamosokat vesz a HAVAG. Spanyolosodik a Leo Express. S-Bahnból sosem elég. Megruházzák a dolgozókat. Közesernyők Brüsszel főpályaudvarán.


Cserélődhet a villamosflotta


Halle (Saale) | Németország – Amint azt már októberben megírtuk, a kelet-német város az első generációs alacsonypadlós villamosainak cseréjére készül. Azóta sok ví lefojt a Saale-n, de a publikálták a végleges beszerzési kiírást. Az első variáció szerint 17 darab 45 méteres MGT-XL, 14 darab 30 méteres MGT-M és 25 opcionális MGT-M; a második variáció szerint 9 MGT-XL, 8 MGT-L (ez 38 méter hosszú) és 14 MGT-M a fix és szintén 25 MGT-M az opcionális mennyiség. Mindkét esetben lehetőség van egy életnagyságú mock-up készítésére is, hiszen ezzel a módszerrel még a gyártás előtt kiderülhetnek hibák. Természetesen a karbantartáshoz szükséges alkatrészek és oktatás is 10 évig része a szerződésnek. Az opciós járműveket mindkét esetében az első 11 darabot 2026 elején, a következő 11 darabot 2026 végén, a fennmaradó 3-at pedig 2027-ben kell leszállítania a nyertesnek.

A '90-es évek közepén beszerzett MGT6D-k élettartama lejárt, pótlásukról mindenképpen gondoskodni kell
(fotó: Adorján Péter)


Gazdát cserél a Leo Express


Prága / Madrid | Csehország / Spanyolország – A spanyol állami vasút, a Renfe vásárolja meg a kezdetektől gondokkal küzdő Leo Express 50 százalékát. Bár 2012 óta Csehországon belül sikeresnek mondható a Leoš Novotný vezette cég, az expanziós törekvéseiket nem kísérte hatalmas siker. Cseh-szlovák viszonylatban összességében a legkisebb szereplőnek számít, de Németországban a csődbe ment Locomore közlekedési jogainak felvásárlásával a FlixTrain partnere is lett. Viszont a kínai CRRC-től vásárolt Sirius nevű motorvonatok továbbra sem szerezték meg a szükséges engedélyeket, így csak az egyenáramú hálózatrészen tudnak közlekedni, illetve a Leo Express Tenders nevű leányvállalalt bérel a kerületi közszolgáltatásokhoz mellékvonali dízel motorvonatokat. A Renfe szempontjából a cég legértékesebb része a cseh, szlovák, lengyel és német közlekedési jogok, amiket nem kell nulláról megszereznie, hanem felhasználhat.


Még több 490-est vesznek


Hamburg | Németország – Májusban további 64 egységre kíván szerződést kötni Hamburg, hogy az évtized végéig tervezett szolgáltatás-fejlesztések járműigényét le tudják fedni. Ezek a motorvonatok is alkalmasak lesznek a harmadik sín mellett hagyományos felsővezetékről is üzemelni, hiszen a tervezett S4, S21 és S32 vonalak részben nagyvasúton vezetnek. Az egységekre ETCS és a tervezett automatikus üzemhez szükséges berendezések is felkerülnek. A városvezetés számítása szerint mintegy 400 millió euróba kerülnek az új vonatok.


Új üzemi kapcsolat


Prága | Csehország – Új vasúti kapcsolatot kapott a prágai műszaki előkészítő bázis. A Vršovice és Michle városrészek szélén elterülő, több részre tagozódott bázison készítik elő a Prágából induló vonatok nagy részét, itt végzik a járművek és a mozdonyok karbantartását. A telephelyek közötti egyszerűbb közlekedés érdekében a ČD 90 millió koronás beruházás keretében épített új vasúti kapcsolatot a személykocsikat karbantartó telephely és a vršovicei mozdonyszín között. Korábban ugyan két lehetőség is rendelkezésre állt már, de az egyik az 4,5 kilométernyi közlekedést igényelt, a másik pedig 2,5 kilométer hosszú utat jelentett a két telephely között, irányváltásokkal együtt. A mostani fejlesztésnek köszönhetően a járművek csak alig ezer métert tesznek meg, az irányváltások száma pedig csökkent, ezáltal a többi tolatási mozgás is kevesebb lehet. A projektet a forgalom fenntartása mellett a cseh AFRY CZ és a svéd AF Infrastructure valósította meg.

A térképen is jól látszó komplexum: balra fent a vršovicei mozdonyszín, középen lent a kocsiműhely térsége, jobb oldalt pedig a tárolóvágányok egy további része. Az új kapcsolat a vršovicei mozdonyszínbe délről, „hátulról” befutó vágányt jelenti
(térkép: OpenStreetMap)


Ruhatárat cserélnek


Hradec Králové [Königgrätz, Királyvárad] | Csehország – A Dopravní podnik města Hradce Králové 250 dolgozója folyamatosan kapja meg az új egyenruhákat – első körben 4 rövid ujjú, 2 hosszú ujjú inget, 1 pulóvert és téli kabátot – és a Nemzetközi Nőnapon már mindenki ebben dolgozott. Az összesen 11 féle ruhadarab (hosszú és rövid nadrág, szoknya, ingek és blúzok, softshell és téli kabát, nyakkendő, sál és sapka) gyártását a prágai ILLA & Partners, s.r.o. végzi 3,4 millió korona ellenében. Egy ruhakészlet 12 ezer koronába kerül és még tavasszal lecserélődik minden korábbi ruhadarab a cégnél.

Nem csak új, kényelmesebb és minőségibb is lett az egyenruha
(fotók: DPmHK)


Eső után köpönyeg esetén közesernyő


Bruxelles/Brussel/Brüssel | Belgium – A belgák, bár általában meglehetősen jól felkészültek az időjárás szeszélyeit illetően, nem mindig visznek magukkal esernyőt. Ezen a problémán segít mostantól az állami vasúttársaság, az SNCB/NMBS. Ugyanis a társaság újrahasznosított, logózott esernyőket kínál az utasoknak szükség esetén a Bruxelles Midi/Brussel Zuid pályaudvaron. A több ponton beszerezhető esernyők 24 óráig ingyenesek, utána 1 eurót számolnak fel értük, ha az utas nem hozza vissza; az eszközökhöz pedig a hitelkártya beolvasása után vagy az Apple Pay, illetve Google Pay rendszerén keresztül juthatunk hozzá. A „közesernyő-rendszer” 200 darabbal indul és a tapasztalatok függvényében kiterjesztik a rendszert más állomásokra is.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.